Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Därför de har troligen en annan syn på livet om vad som är viktigt.
Har själv ett mycket bra och välbetalt jobb men man är knuten till jobbet ta mig faan 24/7.
Nu sjukskriven och det är så jävla skönt att slippa från allt ansvar ett tag så du anar inte.
Jag har full förståelse för folk som kör sina 6-8 timmar och sedan kan släppa allt och göra
bara det de vill. Kommer ihåg en A-lagare jag kände i mina unga år som jag mötte på väg
till jobbet en sommar när han satt på en parkbänk och drack kylt vin som han hade i en
kylväska o allt.
När jag gick förbi och hejade och pratade lite med dem släpper den faan kommentaren när jag gick därifrån till bussen för att skynda iväg vidare till jobbet.
- Å det är mig de kallar en förlorare...
De garvade åt mitt uppsträckta finger så länge jag kunde höra dem.
Och den ljuva sommardagen kunde jag inte annat än hålla med han.
Det finns andra värden än att arbeta.
Att bara njuta av en skön sommardag tex.
Fast här kommer problemet med folk som jagar karriären: dom (vi) blir aldrig nöjda. Gräset är alltid grönare på den andra sidan eftersom hela vår existens kretsar kring att bli bättre och nå det vi inte redan har.
Skulle du sitta på den där parkbänken skulle du skratta åt killen som går förbi samtidigt som du gråter inombords och önskar för allt i världen att du var han.
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Några av arbetarna kan avancera upp och så småningom få leasa eller äga sin egen ica butik.
Precis på samma sätt som att vissa akademiker går och blir VD för sitt företag och tjänar hundra gånger så mycket som butiksägaren.
Citat:
Nåja, det tar ett tag att lära sig rutinerna för de flesta yrken så även skityrken. Skulle du börja på mcdonalds så skulle det ta ett tag för dig att lära dig kassasystemet, hur man byter läsken, vad man gör med skiten osv.
Det är väl självklart, bara för att det är ett lågstatusjobb innebär det inte att alla i världen kan rutinerna. Däremot kan vem som helst lära sig rutinerna där, till skillnad från ett jobb som kräver utbildning, och det är det som är skillnaden.
Citat:
Precis som på de akademiska yrkerna. Tvivlar på att så många akademiska yrkern är sådär enormt komplicerade egentligen. Bibliotekarie, socionom, lärare, ekonom m fl har sina rutiner, skulle man bli upplärd där så vete f-n om man ens skulle behöva någon treårig utbildning ( minst) för att klara av det. Kanske hade räckt med ett par kurser egentligen.
Absolut, "akademiska yrken" är ett så galet brett begrepp idag. Inom vissa områden utbildar vi ju folk till arbetslöshet, hur galet är inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Framtiden ser jag inte som ett problem ur den synvinkeln.
Jobbet är bara till för att ge mig tak över huvudet och mat på bordet. Så länge jag har det är jag nöjd.
Mina ambitioner ligger inte på karriären.
Frågor på det?
Hur gammal är du?
Vad är planerna för framtiden?
Vad exakt jobbar du som? Nu vet jag inte titeln, men såndär kommunanställd som håller ordning i parker och dylikt?
Citat:
Ursprungligen postat av doncorle
Problemet är väl folk som tror att världen snurrar runt på massa s.k. "statusyrken".
Det är inte det tråden handlar om, tråden handlar om varför människor i Sverige som har en av dom bästa chanserna i världen att bli exakt vad vi vill stannar på Ica. Vi är alla medvetna om att det (än så länge) krävs lågstatusjobb för att Sverige ska rulla på som vanligt men vad händer om 40 år? För 40 år sedan fanns inte internet, vi hade datorer som inte ens hade ett grafiskt operativsystem och vars beräkningskraft var helt löjlig i jämförelse med idag.
Om 40 år har vi automtiska tåg, automatiska lastbilar, en ännu mer automatiserad industri, restauranger som knappt kräver anställda, kassapersonal är ett ord som inte längre finns i ordlistan och en väldigt stor del av skitjobben kommer försvinna. Jag tror inte folk inser hur illa ute dom är när dom bestämmer sig för att "min mamma har suttit på Ica hela sitt liv, jag kan göra samma sak". För när den här personens mamma satte sig på Ica levde vi i en helt annan värld, idag går utvecklingen i rasande tempo.
Citat:
Jag har jobbat med många "skitjobb" inom industrin, men det är först då man förstår att världen inte är så enkel som man tror.
Det krävs mycket arbete även för något som ser ut att vara så enkelt.
Med tiden blir man snabbare och bättre vilket gör att man kan ta det lugnt och inte behöver engagera sig helhjärtat i 8h.
Det är precis det här jag pratar om. Förstår du inte att ditt jobb kommer försvinna? Varför skulle någon betala dig X tusen i månaden för att göra ett sämre jobb 8 timmar per dag än en robot för en tusendel av kostnaden kan göra 24/7?
Har själv jobbat inom både IT-sektorn med ett så kallat "låtsasjobb" och inom industrin och sen har jag även jobbat med IT utomlands och jag kan bara garva åt hur slött det är ställt här i Sverige. Folk jobbar ju inte mer än 40% av tiden på jobbet, resten går åt till att fika, snacka och hålla på. Hur tror någon att det ska hålla om 20 år när tekniker avancerat ännu längre samtidigt som Asien expanderat än mer?
Känner mig själv sjukt osäker om jag kommer ha ett jobb om 20 år trots att jag har ett hyfsat "flashigt" jobb idag, men industriarbetarna verkar vara helt galet naiva när det gäller såna här saker. Tror tyvärr ni kommer få ett ganska jobbigt uppvaknande om några år.
Citat:
När man stämplat ut kan man engagera sig för saker som verkligen är viktiga, att lägga ner tid på familjen och sina barn etc.
Sen att man tjänar 30k+/mån utan att lägga ner mer än 8.00h om dagen är väl inte heller en nackdel.
Tjänar 30+/mån för 8 timmars jobb per dag och det finns otroligt många IT-jobb i Sverige idag som betalar samma summa efter bara några års erfarenhet helt utan att man har något ansvar. Dock kommer många av dessa som sagt outsorcas/försvinna om 20-40 år och då står många (50/50 att även jag får det problemet) där med byxorna nere och ångrar sig. Idag gäller det att bygga på sig specialkompetens så att man klarar sig i framtiden.
Brukar inte gilla när folk länkar videosnuttar själv, men den här rör ämnet riktigt bra så om du har en 10 minuter över så rekommenderar jag att du kikar på Hans Roslings snack om befolkningstillväxten dom kommande åren:
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_on_global_population_growth.html