2013-05-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklotskalle
Haha hjärtat på rätt plats sliddjur å undermänniska rakt från hjärtat
Jag hoppas faktiskt att det går åt helvete för dig bara för att du sätter dig själv på väldigt höga hästar, men sköter du skolan och kan tala för dig lite mindre nedvärderande irl än på internet så har du möjlighet att lyckas. Du verkar även ha lite lätta psykopatiska drag, vilket är väldigt vanligt bland både mördare och folk på höga företagsposter. Min gissning är dock att du kommer sluta som nån säljledare på något oseriöst telefonbolag där du får din maktkänsla genom att trycka ner alla nya säljare tills dom slutar, och på riktigt tycker att du gör ett bra jobb.

Bättre i det här läget att inte mata trollen. Föremålet för ditt inlägg (triple-x) får lära sig läsa, skriva och anamma den kompetens som krävs för att föra sig i möblerade rum först, så får vi hoppas att han inte blir en ny Bundy.
Citera
2013-05-07, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Bättre i det här läget att inte mata trollen. Föremålet för ditt inlägg (triple-x) får lära sig läsa, skriva och anamma den kompetens som krävs för att föra sig i möblerade rum först, så får vi hoppas att han inte blir en ny Bundy.

Okey jag nöjer mig här Intressant tråd iaf
Citera
2013-05-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Varför ljuger du för dig själv och för alla andra? Skäms du inte, mår du inte kasst av att säga så..? Det borde ta emot grovt att uttala sig på det viset.

yrke de trivs med... my ass

Nej, jag anser bara inte att jag är bättre än andra för att jag tjänar mer än de. Jag hade inte kunnat vara busschaffis t ex och det kan månne vara så att busschaffisen inte hade klarat av mitt jobb, eller ens vill ha det trots alla fördelar.

Vad jobbar du själv med? Något personligt utvecklande, med goda karriärsmöjligheter och mkt stålar kanske?
Citera
2013-05-07, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Naturligtvis är all personal i en butik värdefull. Inte minst håller de uppsikt över butiken. Jag har egentligen den största respekt för butikspersonal. Det är människor som arbetar i en utsatt miljö. Det finns mycket socialt pack där ute som snattar och kan bli hotfulla och farliga mot denna personal. Att stå upp mot dessa gör människor stolta. Att vårda en butik och hålla den ren, snygg och välsorterad borde väl kunna göra den anställde stolt.
Aja, jag förstår vad du menar. Men jag är inte lika imponerad som dig av vuxna människor som lyckas "hålla koll" på en livsmedelsaffär. Jag gjorde det själv som en praktikant för några år sedan. Det var inte jättesvårt.

Att jag är tacksam över att det sitter någon i kassan när jag ska köpa snus är en sak. Men det är ingen människa att hämta inspiration ifrån direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av flagella
de har valt ett yrke de trivs med.
Jag tror med största sannolikhet att du har fel... Har själv 2 st föredetta busschaufförer i min bekantskapskrets. Dem var inte jättenöjda kan jag säga

Citat:
Nu tror jag ju att man måste ha lite innanför pannbenet för att vara busschafför t ex. Själv skulle jag inte palla boxa runt en buss varken i bostadsområden med små gator eller på hala vintervägar.
Det har du rätt i. Jag förstår inte hur en busschaufför vågar ratta ett sånt enormt fordon mitt inne i stan. Så det får jag nog säga är imponerande till en viss del.. Men det är sånna uppdrag man får ta om man hoppade över skolan. Efter mycket träning så kan nog de flesta lära sig att köra en stor buss på samma sätt som vi lärde oss att ratta bilen.

Citat:
Personen i sig är värdefull. Så även dess yrkesinsats vilket är vad som diskuteras här snarare än deras person. Och nej, 15åringar är inte mogna nog att jobba på en livsmedelsaffär.
Du har rätt. Personen är värdefull så länge personen är omtänksam och snäll. Men sluta säga att en 15 åring inte kan ta vilket jobb som helst i en livsmedelsaffär, bortsett från ägarpositionen. Av det drar jag slutsatsen att yrket i sig inte är speciellt hedersvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Av ren nyfikenhet. Vad har du själv uppnått i livet, för som du sitter och orerar här förutsätter jag att du faktiskt har varit ute i "verkligheten" under en längre tid och åstadkommit något riktigt bra.
Tyvärr har jag ingenting att skryta med. Förutom att jag anses som den skarpaste hos alla mina vänner. (tro det eller ej, jag är jävligt ödmjuk IRL)

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
ALLA som är 14-18 år är övertygade om att det är just DE som ska bli miljonärer
Jag tror att jag är lite bättre än dig på att analysera folk, situationer och framtiden. Ditt påstående stämmer. Men av de 14-18 åringar så är det YTTERST få som kan någonting om business. De flesta gör tomma påståenden som att "jag ska bli VD". Skillnaden på mig och dem är att jag har växt upp med ambitiösa personer som är på just de positioner. Jag kan leva genom dessa människor och på så sätt se en helt annan värld än vad de någonsin har sett.

Vet inte hur du växt upp, men jag kan säga det att jag som växt upp relativt rikt skämms när annat folk pratar om pengar. För dem vet verkligen inte någonting om det. Det är lite svårt för en person vars pappa är bilmekaniker att se världen från en direktörsons ögon.

Citat:
Vi har helt enkelt olika åsikter om skitjobb. Ja städare, donken osv är i min mening skitjobb, även hemtjänst å sjuksköterska, även om det krävs år av plugg för att vara sjuksköterska. Lärare är också ett skitjobb i Sverige, trots akademisk utbildning.
Att driva egen målarfirma, eller måla för en annan firma är samma jobb, målare. Ena tjänar förhoppningsvis lite mer, och han kan anställa människor under sig, men han är fortfarande en målare och har således ett "skitjobb", förutsatt att han fortfarande målar själv då. Jag tycker inte att målare är ett skitjobb alls, vare sig man har egen firma eller slavar åt nån annan, även om jag inte vill jobba med det själv.

För mig är de allra flesta kommunaljobb är skitjobb, även om du är utbildad socionom och sitter som arbetsförmedlare osv.
Vi hade inte så olika åsikter om skitjobb trots allt. Ska passa på att ännu än gång förklara min uppskattning till sjuksköterskor och hemtjänsten. Det är personer som till 100% jobbar för andras välmående. Väldigt, väldigt hedersvärt.

Citat:
Känner folk som sitter på datorföretag och har en decent lön med bara gymnasieutbildning osv, är det då ett skitjobb?
Självklart inte, de har uppenbarligen lyckats jävligt bra. Förstår du inte det själv?

Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
trådens namn är fan så provocerande. alla människor har väl betydelse i ett samhälle, oavsett vad man arbetar som? det finns idioter i den här tråden som menar att vissa inte betyder något bara för att de kör buss. vilka ska köra bussen då? någon måste ju göra det.
samma sak gäller när man arbetar i kassan på ICA, som brevbärare eller som bagare som bakar brödet du ska äta på morgonen eller den som gör din latte varje jävla dag.
det finns fan knappt något värre än akademiker som ser ner på arbetare, vi alla är ju en nödvändig bit av ett pussel i vårt samhälle. man tjänar betydligt sämre som socialarbetare (socionom) och diverse andra yrken som kräver universitetskompetens, än vad man gör som exempelvis duktig bagare eller konditor, om man arbetat upp sig på ICA eller som butiksbiträde.
vad du arbetar med behöver inte betyda vem du är, det är bara ett arbete. man behöver inte vara dum i huvudet för att man arbetar på mc donalds/butiksbiträde/bagare/elektriker osv. jag känner så många idioter. och de flesta är akademiker.
Haha. Ännu än gång alltså... Du har aldrig lyckats övertala någon va? Ska jag behöva krossa horbarnsargumentet "vilka ska köra bussen då?" ännu än gång?

Citat:
Haha hjärtat på rätt plats sliddjur å undermänniska rakt från hjärtat
Jag hoppas faktiskt att det går åt helvete för dig bara för att du sätter dig själv på väldigt höga hästar.
Även om man har hjätat på rätt plats så kan man bli arg på folk. Det är inte fel att vara taskig mot personer som förtjänar det . Men du borde inte hoppas på att jag misslyckas i livet.. Jag har som sagt planer på att förändra världen till det bättre. En dag kanske jag står utanför din dörr för att hjälpa dig om du råkat ut för orättvisor.
Citera
2013-05-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxzzz-99
Vi hade inte så olika åsikter om skitjobb trots allt. Ska passa på att ännu än gång förklara min uppskattning till sjuksköterskor och hemtjänsten. Det är personer som till 100% jobbar för andras välmående. Väldigt, väldigt hedersvärt.
Väldigt hedersvärt kanske, men fortfarande ett skitjobb har jobbat i hemtjänsten en sommar själv och gillade det inte nämnvärt, men man gillade och tyckte synd om vissa kunder fruktansvärt mycket. Förvisso har jag inte jobbat jättelänge, så stressen osv som det alltid gnälls om kanske blir jobbig efter många år, men den sommaren jag jobbade tyckte jag sällan det var stressigt på riktigt. Finns en hel del lata människor som bara sitter å gnäller inom vården, och inte alls jobbar för andras välmående, utan för att det saknas folk och är lätt att få jobb inom vården, tyvärr.

Citat:
Självklart inte, de har uppenbarligen lyckats jävligt bra. Förstår du inte det själv?
Jo jag förstår det, det jag inte riktigt förstår är skitjobbs-spannet enligt dig. Jag anser dock att så länge man verkligen gillar sitt jobb så är det inte ett skitjobb, för den personen. Jag ser det helt enkelt mer subjektivt, fast inte nödvändigtvis från min synvinkel. Håller dock med dig om att vissa vill får det att låta som att väldigt många är nöjda på sitt "skitjobb", när verkligheten är att de allra flesta är missnöjda på sina jobb, oavsett vad dom jobbar med. De flesta stannar pga trygghet och/eller arbetskamraterna, dvs de trivs på jobbet, men inte med jobbet.

Citat:
Även om man har hjätat på rätt plats så kan man bli arg på folk. Det är inte fel att vara taskig mot personer som förtjänar det . Men du borde inte hoppas på att jag misslyckas i livet.. Jag har som sagt planer på att förändra världen till det bättre. En dag kanske jag står utanför din dörr för att hjälpa dig om du råkat ut för orättvisor.

Jag var bara ärlig, jag gillar att se folk som hyllar sig själv till skyarna misslyckas, om det däremot visar sig att du är en sympatisk människa och bara kryddar till dig lite på internet, så får jag väl hoppas att det går bra för dig.
Citera
2013-05-07, 17:03
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
vi alla är ju en nödvändig bit av ett pussel i vårt samhälle

Du kan intala dig det...
Citera
2013-05-07, 17:26
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Jag tror med största sannolikhet att du har fel... Har själv 2 st föredetta busschaufförer i min bekantskapskrets. Dem var inte jättenöjda kan jag säga

Går en distanskurs inom dataanalys och statistik i sommar, ta den! Själva definitionen av en busschaufför, en busschaufför är ju en man med glatt humör; hur fasiken kan de vara så glada om de inte trivs med jobbet?!

Sedan är det ju inte så främmande att vissa jobb är onödiga, även om människorna inte är onödiga per se. Minns när jag skulle checka in på ett flygplats utomland och råkade beklaga till kassapersonalen att de inte har self check-in... deras uppgivna och självmedvetna min samtidigt som orden "no, we stil have our jobs" sa allt.
Citera
2013-05-07, 19:45
Medlem
iamareptiletoos avatar
Citat:
Väldigt hedersvärt kanske

Kanske hedervärt? Hedervärt! Alla dagar om året!!

Yrket hade en gång status men sedan folk inte vill betala skatt längre har arbetet inom omsorgen blivit ohanterbart. Flera i denna tråd saknar referensramar pga de är för unga.

Jag har läst igenom flera inlägg och det är inte förvånande att det mesta skattefinansierat går åt hellvete sett till egoismen och cynismen som flera spyr ur sig i bl.a denna tråd. Vill man inte betala skatt finns inte underlaget för att din farmor ska kunna vårdas inom omsorgen. Inte ens den privata.

"jag är rätt ödmjuk IRL" skriver en snubbe för att sedan skriva "horungar" el.dyl. Samma snubbe skriver "dem" (för att verka akademisk formell) men kommer av sig ibland och skriver normalt talspråk dvs "de" när han snubblar.

Det finns inga skitjobb. Ojämlika och orättvisor förekommer men inga skitjobb.

Over and out.
Citera
2013-05-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamareptiletoo
Yrket hade en gång status men sedan folk inte vill betala skatt längre har arbetet inom omsorgen blivit ohanterbart. Flera i denna tråd saknar referensramar pga de är för unga.
Vad pratar du om? Man väljer inte om man ska betala skatt. Sverige har typ högst skattetryck i världen.
Lägg en bråkdel av de pengarna vi slösar på illegala invandrare som sitter utanför migrationsvärket och låtsas hungerstrejka så kommer både dina och mina gammelföräldrar må super. Det handlar om prioriteringar. Men du är inte direkt en företagssam person med business-sinne, så du förstår inte vad jag pratar om.

Citat:
Jag har läst igenom flera inlägg och det är inte förvånande att det mesta skattefinansierat går åt hellvete sett till egoismen och cynismen som flera spyr ur sig i bl.a denna tråd. Vill man inte betala skatt finns inte underlaget för att din farmor ska kunna vårdas inom omsorgen. Inte ens den privata.
Va?

Citat:
"jag är rätt ödmjuk IRL" skriver en snubbe för att sedan skriva "horungar" el.dyl. Samma snubbe skriver "dem" (för att verka akademisk formell) men kommer av sig ibland och skriver normalt talspråk dvs "de" när han snubblar.
Vad pratar du om hora? Jag har aldrig riktigt fått klart för mig när man ska skriva de eller dem.. Så jag slänger in det lite här och var. Låter som jag är en efterbliven dyslektiker. Men det är jag inte. Är inte den bästa på att skriva.. Men jag skulle kunna övertala din mor att sälja dig efter ett samtal på 5 min.

Citat:
Det finns inga skitjobb. Ojämlika och orättvisor förekommer men inga skitjobb.
Hahahahaha. loser. loser. loser. Gå du och gråt för att du misslyckades. Klaga på samhället.. Haha. Du kommer komma jättelångt.
Senast redigerad av xxxzzz-99 2013-05-07 kl. 20:14.
Citera
2013-05-07, 20:26
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Vad pratar du om? Man väljer inte om man ska betala skatt. Sverige har typ högst skattetryck i världen.
Lägg en bråkdel av de pengarna vi slösar på illegala invandrare som sitter utanför migrationsvärket och låtsas hungerstrejka så kommer både dina och mina gammelföräldrar må super. Det handlar om prioriteringar. Men du är inte direkt en företagssam person med business-sinne, så du förstår inte vad jag pratar om.

Va?

Vad pratar du om hora? Jag har aldrig riktigt fått klart för mig när man ska skriva de eller dem.. Så jag slänger in det lite här och var. Låter som jag är en efterbliven dyslektiker. Men det är jag inte. Är inte den bästa på att skriva.. Men jag skulle kunna övertala din mor att sälja dig efter ett samtal på 5 min.

Hahahahaha. loser. loser. loser. Gå du och gråt för att du misslyckades. Klaga på samhället.. Haha. Du kommer komma jättelångt.

Vilken P12 du verkar vara.
Citera
2013-05-07, 20:34
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:

Precis! Så är det idag, inte jävlar anamma alls. Istället klagar folk när de inte fått jobb inom en vecka eller att de var så unga när de valde inriktning på gymnasiet. Herre gud altså, vad är det för jälva folk samhället består av? Inte lustigt att vi som nation inte är bätte än vad vi kunde varit.
Citera
2013-05-07, 20:36
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Vilken P12 du verkar vara.

Hur många av poster har du tänkt använda det uttrycket i? Inte direkt första gången...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in