Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Naturligtvis är all personal i en butik värdefull. Inte minst håller de uppsikt över butiken. Jag har egentligen den största respekt för butikspersonal. Det är människor som arbetar i en utsatt miljö. Det finns mycket socialt pack där ute som snattar och kan bli hotfulla och farliga mot denna personal. Att stå upp mot dessa gör människor stolta. Att vårda en butik och hålla den ren, snygg och välsorterad borde väl kunna göra den anställde stolt.
Aja, jag förstår vad du menar. Men jag är inte lika imponerad som dig av vuxna människor som lyckas "hålla koll" på en livsmedelsaffär. Jag gjorde det själv som en praktikant för några år sedan. Det var inte jättesvårt.
Att jag är tacksam över att det sitter någon i kassan när jag ska köpa snus är en sak. Men det är ingen människa att hämta inspiration ifrån direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
de har valt ett yrke de trivs med.
Jag
tror med största sannolikhet att du har fel... Har själv 2 st föredetta busschaufförer i min bekantskapskrets. Dem var inte jättenöjda kan jag säga
Citat:
Nu tror jag ju att man måste ha lite innanför pannbenet för att vara busschafför t ex. Själv skulle jag inte palla boxa runt en buss varken i bostadsområden med små gator eller på hala vintervägar.
Det har du rätt i. Jag förstår inte hur en busschaufför vågar ratta ett sånt enormt fordon mitt inne i stan. Så det får jag nog säga är imponerande till en viss del.. Men det är sånna uppdrag man får ta om man hoppade över skolan. Efter mycket träning så kan nog de flesta lära sig att köra en stor buss på samma sätt som vi lärde oss att ratta bilen.
Citat:
Personen i sig är värdefull. Så även dess yrkesinsats vilket är vad som diskuteras här snarare än deras person. Och nej, 15åringar är inte mogna nog att jobba på en livsmedelsaffär.
Du har rätt. Personen är värdefull så länge personen är omtänksam och snäll. Men sluta säga att en 15 åring inte kan ta vilket jobb som helst i en livsmedelsaffär, bortsett från ägarpositionen. Av det drar jag slutsatsen att yrket i sig inte är speciellt hedersvärt.
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Av ren nyfikenhet. Vad har du själv uppnått i livet, för som du sitter och orerar här förutsätter jag att du faktiskt har varit ute i "verkligheten" under en längre tid och åstadkommit något riktigt bra.
Tyvärr har jag ingenting att skryta med. Förutom att jag anses som den skarpaste hos alla mina vänner. (tro det eller ej, jag är jävligt ödmjuk IRL)
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
ALLA som är 14-18 år är övertygade om att det är just DE som ska bli miljonärer
Jag tror att jag är lite bättre än dig på att analysera folk, situationer och framtiden. Ditt påstående stämmer. Men av de 14-18 åringar så är det YTTERST få som kan någonting om business. De flesta gör tomma påståenden som att "jag ska bli VD". Skillnaden på mig och dem är att jag har växt upp med ambitiösa personer som är på just de positioner. Jag kan leva genom dessa människor och på så sätt se en helt annan värld än vad de någonsin har sett.
Vet inte hur du växt upp, men jag kan säga det att jag som växt upp relativt rikt skämms när annat folk pratar om pengar. För dem vet verkligen inte någonting om det. Det är lite svårt för en person vars pappa är bilmekaniker att se världen från en direktörsons ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklotskalle
Vi har helt enkelt olika åsikter om skitjobb. Ja städare, donken osv är i min mening skitjobb, även hemtjänst å sjuksköterska, även om det krävs år av plugg för att vara sjuksköterska. Lärare är också ett skitjobb i Sverige, trots akademisk utbildning.
Att driva egen målarfirma, eller måla för en annan firma är samma jobb, målare. Ena tjänar förhoppningsvis lite mer, och han kan anställa människor under sig, men han är fortfarande en målare och har således ett "skitjobb", förutsatt att han fortfarande målar själv då. Jag tycker inte att målare är ett skitjobb alls, vare sig man har egen firma eller slavar åt nån annan, även om jag inte vill jobba med det själv.
För mig är de allra flesta kommunaljobb är skitjobb, även om du är utbildad socionom och sitter som arbetsförmedlare osv.
Vi hade inte så olika åsikter om skitjobb trots allt. Ska passa på att ännu än gång förklara min uppskattning till sjuksköterskor och hemtjänsten. Det är personer som till 100% jobbar för andras välmående. Väldigt, väldigt hedersvärt.
Citat:
Känner folk som sitter på datorföretag och har en decent lön med bara gymnasieutbildning osv, är det då ett skitjobb?
Självklart inte, de har uppenbarligen lyckats jävligt bra. Förstår du inte det själv?
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
trådens namn är fan så provocerande. alla människor har väl betydelse i ett samhälle, oavsett vad man arbetar som? det finns idioter i den här tråden som menar att vissa inte betyder något bara för att de kör buss. vilka ska köra bussen då? någon måste ju göra det.
samma sak gäller när man arbetar i kassan på ICA, som brevbärare eller som bagare som bakar brödet du ska äta på morgonen eller den som gör din latte varje jävla dag.
det finns fan knappt något värre än akademiker som ser ner på arbetare, vi alla är ju en nödvändig bit av ett pussel i vårt samhälle. man tjänar betydligt sämre som socialarbetare (socionom) och diverse andra yrken som kräver universitetskompetens, än vad man gör som exempelvis duktig bagare eller konditor, om man arbetat upp sig på ICA eller som butiksbiträde.
vad du arbetar med behöver inte betyda vem du är, det är bara ett arbete. man behöver inte vara dum i huvudet för att man arbetar på mc donalds/butiksbiträde/bagare/elektriker osv. jag känner så många idioter. och de flesta är akademiker.
Haha. Ännu än gång alltså... Du har aldrig lyckats övertala någon va? Ska jag behöva krossa horbarnsargumentet "vilka ska köra bussen då?" ännu än gång?
Citat:
Haha hjärtat på rätt plats

sliddjur å undermänniska rakt från hjärtat

Jag hoppas faktiskt att det går åt helvete för dig bara för att du sätter dig själv på väldigt höga hästar.
Även om man har hjätat på rätt plats så kan man bli arg på folk. Det är inte fel att vara taskig mot personer som förtjänar det

. Men du borde inte hoppas på att jag misslyckas i livet.. Jag har som sagt planer på att förändra världen till det bättre. En dag kanske jag står utanför din dörr för att hjälpa dig om du råkat ut för orättvisor.