2013-05-07, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xxxzzz-99
Haha, försöker du inbilla dig själv att kassapersonalen på ICA är värdefulla? En vuxen person som jobbar på ICA är lika värdefull som en praktikant. Det finns absolut ingenting att vara stolt över.

Det finns en smart och värdefull människa i varje ICA affär, och det är ägaren. Det är en ledare, resten är följande undermänniskor.

Det finns även föga smarta och föga värdefulla ledare. Många av dessa återfinns på toppositioner inom politiken. Naturligtvis är all personal i en butik värdefull. Inte minst håller de uppsikt över butiken. Jag har egentligen den största respekt för butikspersonal. Det är människor som arbetar i en utsatt miljö. Det finns mycket socialt pack där ute som snattar och kan bli hotfulla och farliga mot denna personal. Att stå upp mot dessa gör människor stolta. Att vårda en butik och hålla den ren, snygg och välsorterad borde väl kunna göra den anställde stolt.

Citat:
Helt rätt! mycket bra sagt.

Att dåliga tider bara finns i folks huvuden stämmer tyvärr inte. Det är en klyscha för man kan inte i folkmordets Darfur / Sudan fästa vikt vid att vädret iallafall är kalas. Arbetslösheten i Spanien går inte att drömma sig bort ifrån. Att Sverige står inför ekonomiska problem är ett faktum. Det är fel att säga "skulderna är skyhöga, jajamänsan, härliga tider!"

Jag ber om ursäkt till TS för att mitt inlägg tar en avstickare från trådens inledande fråga. Tråden är riktigt bra.
Citera
2013-05-07, 09:18
Medlem
Citat:
Men för i helvete, vi har gått igenom detta redan. SLUTA få det att låta som att en busschaufför eller kassörska gör en ädel uppoffring. ANLEDNINGEN TILL ATT DEM ÄR BUSSCHAUFFÖRER ELLER KASSÖRSKOR ÄR FÖR ATT DEM INTE KLARAR AV NÅTT ANNAT!!!!

Vi VEEEEEET att Sverige står still utan kassörskor, men det betyder inte att personen i sig är värdefull.. Varenda kassabiträde i Sverige kan ersättas med än 15åring.

Nej, de gör ingen ädel uppoffring, de har valt ett yrke de trivs med.

Nu tror jag ju att man måste ha lite innanför pannbenet för att vara busschafför t ex. Själv skulle jag inte palla boxa runt en buss varken i bostadsområden med små gator eller på hala vintervägar.

Personen i sig är värdefull. Så även dess yrkesinsats vilket är vad som diskuteras här snarare än deras person. Och nej, 15åringar är inte mogna nog att jobba på en livsmedelsaffär.

Lycka till med sommarjobbs-sökandet i sommar.
Citera
2013-05-07, 09:53
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Nej, de gör ingen ädel uppoffring, de har valt ett yrke de trivs med.

Nu tror jag ju att man måste ha lite innanför pannbenet för att vara busschafför t ex. Själv skulle jag inte palla boxa runt en buss varken i bostadsområden med små gator eller på hala vintervägar.

Personen i sig är värdefull. Så även dess yrkesinsats vilket är vad som diskuteras här snarare än deras person. Och nej, 15åringar är inte mogna nog att jobba på en livsmedelsaffär.

Lycka till med sommarjobbs-sökandet i sommar.

Varför ljuger du för dig själv och för alla andra? Skäms du inte, mår du inte kasst av att säga så..? Det borde ta emot grovt att uttala sig på det viset.

yrke de trivs med... my ass
Citera
2013-05-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Det är roligt när man ser akademiker som blir längst ned i arbetskedjan och får ta order från icke a-akademiker. Alla har ju akademiska studier idag typ så viktigare med erfarenheter.

Bli en duktig säljare så kan du tjänna mer än alla akademiker som mest vill sitta framför datorn och som lever på mamma o pappa

Säljare måste nog vara världens avskräde. På allsköns företag finns, säljare, KAM, Sales Manager, Area Sales manager etc. etc. och deras livsuppgift består alltså av att dra in pengar till sitt företag. Fantastiskt. Dock har du rätt i att "alla" har akademiska studier idag. Själv träffade jag på en säljare under mina år "på kontor" som i ett tafatt försök att vara ironisk sade "mamma sa i alla fall att hade jag tagit en akademisk examen så hade jag kommit nå'nstans i livet..." - underförstått att eftersom han tjänade 40-50k i månaden så upplevde han sig som "lyckad". Jag ömkar honom tusenfalt. Hoppas innerligt att han har genuina intressen för annat och inte kastar bort livet fullständigt. Detta är gräddan av icke-akademiker. Lägger man 40-60 timmar i veckan på en syssla så får man fan se till att man tycker om att göra den, och att den är utvecklande för en själv.

De som på fullt allvar läser vidare och arbetar enkom för lönen är redan förlorade dessvärre. I andra änden av skalan hittar vi forskarna - och högst sannolikt ordentlig livskvalitet i arbetslivet - just eftersom de många gånger inte betraktar sin syssla som ett jobb.
Senast redigerad av J.R 2013-05-07 kl. 10:17.
Citera
2013-05-07, 10:24
Medlem
Citat:
Men för i helvete, vi har gått igenom detta redan. SLUTA få det att låta som att en busschaufför eller kassörska gör en ädel uppoffring. ANLEDNINGEN TILL ATT DEM ÄR BUSSCHAUFFÖRER ELLER KASSÖRSKOR ÄR FÖR ATT DEM INTE KLARAR AV NÅTT ANNAT!!!!

Vi VEEEEEET att Sverige står still utan kassörskor, men det betyder inte att personen i sig är värdefull.. Varenda kassabiträde i Sverige kan ersättas med än 15åring.

Av ren nyfikenhet. Vad har du själv uppnått i livet, för som du sitter och orerar här förutsätter jag att du faktiskt har varit ute i "verkligheten" under en längre tid och åstadkommit något riktigt bra.

Tyvärr misstänker jag att du inte ens gått ut grundskolan än (gymnasiet) men sitter ändå och talar om för vuxna hur världen är och hur man den ska levas. ALLA som är 14-18 år är övertygade om att det är just DE som ska bli miljonärer och att de är såå mycket smartare än alla "slappfisar" som nöjer sig med lågstatus jobb. Personer som dock har hög intelligens och faktikskt lyckas håller väldigt sällan på med sånt, de fokuserar på sig själva och sina ideér och är inte sällan även ödmjuka.
Citera
2013-05-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Tyvärr misstänker jag att du inte ens gått ut grundskolan än (gymnasiet) men sitter ändå och talar om för vuxna hur världen är och hur man den ska levas. ALLA som är 14-18 år är övertygade om att det är just DE som ska bli miljonärer och att de är såå mycket smartare än alla "slappfisar" som nöjer sig med lågstatus jobb. Personer som dock har hög intelligens och faktikskt lyckas håller väldigt sällan på med sånt, de fokuserar på sig själva och sina ideér och är inte sällan även ödmjuka.

Ja, det kallas ungdomar. Trösten man har är att alla växer upp tids nog.
Citera
2013-05-07, 13:07
Medlem
Jag gick en industrilinje på gymnasiet som skulle gett mig bra betalt och garanterat jobb, men insåg halvvägs att det var fel yrke för mig så jag gick ut med halvbra betyg och sadlade om på universitetet. Jag pluggar där fortfarande och trivs med det, och sen kommer jag ut till garanterat jobb men med en sämre lön (och löneutveckling) än jag hade haft inom industrin. Mina prioriteringar blir då ganska tydliga.

Pengar - Klarar jag mig hyfsat så är jag nöjd.

Trygghet - Jag vill ändå ha in pengarna varje månad och ha "garanterad" anställning.

Frihet - Arbetet i sig innebär ansvar men ger mig fria händer att nå målen. Minimalt med "jobbigt" jobb.

Utveckling - Jag vill kunna vakna och se fram mot dagens utmaningar, och vara nöjd när jag kommer hem. Hade jag inte varit på jobbet hade jag gjort samma sak på fritiden ändå.

Jag bryr mig alltså inte om att kunna köpa en bil för 600.000. Jag jobbar för att kunna leva, men lyckas till och med leva genom jobbet så att säga så arbetstid/fritid behöver inte delas upp lika hårt som för de som säger att det är så skönt att kunna jobba sina timmar och sen gå hem.

Så det är som många andra säger att vi har olika motivation och mål här i livet. Vissa kallar mitt (blivande) yrke som ett lågavlönat skitjobb, som jag ändå måste plugga till och lägga på mig studieskulder. Ja, så är det, men det är värt det för mig eftersom jag hoppas kunna vara glad varje dag resten av livet ändå. Skulle jag fortsatt på industrilinjen skulle jag inte vara lycklig, även om jag hade massa pengar på banken. Hade jag varit lite mindre intelligent hade jag nog stannat kvar dock, vare sig jag ville eller inte.
Citera
2013-05-07, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
...yrke de trivs med... my ass

Studier på universitetet, som tom ta i trä leder till ett arbete som kräver dessa studier, kan lätt också bli något som folk inte trivs med. Juristen tex, han med de oerhört stora kunskaperna, ja han trivs nog iochförsig för han verkar ju vara rätt så insnöad på sitt ämnesområde. Men en jurist i största allmänhet kan lätt börja fundera över sitt yrkesval han också, och trivas föga.

Ta en titt på de där jobbannonserna som lyder "du som BRINNER för...redovisning, juridik, hållfastighetslära, projektledarskap, medicin, kommunala avlopp..." ja fan sanningen är nog den att det torde vara rätt så svårt att hitta dessa typer till personer.
Citera
2013-05-07, 15:29
Medlem
Citat:
Du gör det mer komplicerat än vad det är. Att ha 1 miljon på banken är ALLTID bättre än att ha 0 på banken. Hur du än vrider och vänder på det. Som du säger, pengar är makt. Det är precis det jag vill ha, för med makt kan jag förändra världen till det bättre.

Det finns egentligen bara 2 anledningar till varför jag vill bli rik. Först vill jag skapa ett roligt liv för mig själv, sen vill jag hjälpa andra som jag tycker förtjänar hjälp.

Ja, så länge det är en fin och omtänksam människa så är personen värdefull. Men totalt betydelselös i yrkessammanhang.

Okej? Duktig busschaufför.

Nej, jag ger inte upp som du.

Om du inte på egen hand kan lista ut vilka yrken som är skitjobb så har du aldrig sett vilka yrken som erbjuds här i livet. Att vara hantverkare ÄR ett skitjobb om du väljer att aldrig klättre inom yrket. Att däremot vara en framgångsrik hantverkare med ett eget företag är en helt annan historia.
Behöver jag ens förklara för dig varför städare är ett bajsyrke?

Komprimerade lite.
Du är 14 så du vet inte ett skit än, hänvisat till uppgivandet.

Vi har helt enkelt olika åsikter om skitjobb. Ja städare, donken osv är i min mening skitjobb, även hemtjänst å sjuksköterska, även om det krävs år av plugg för att vara sjuksköterska. Lärare är också ett skitjobb i Sverige, trots akademisk utbildning.
Att driva egen målarfirma, eller måla för en annan firma är samma jobb, målare. Ena tjänar förhoppningsvis lite mer, och han kan anställa människor under sig, men han är fortfarande en målare och har således ett "skitjobb", förutsatt att han fortfarande målar själv då. Jag tycker inte att målare är ett skitjobb alls, vare sig man har egen firma eller slavar åt nån annan, även om jag inte vill jobba med det själv.

För mig är de allra flesta kommunaljobb är skitjobb, även om du är utbildad socionom och sitter som arbetsförmedlare osv.
Om du vill tala om skitjobb kan du ju göra riktlinjer, har det med pengarna man tjänar att göra? Eller är det att man måste arbeta fysiskt, eller kanske att statusen inte är hög? Högskoleutbildning som är kravet att det inte ska vara ett skitjobb? Känner folk som sitter på datorföretag och har en decent lön med bara gymnasieutbildning osv, är det då ett skitjobb?
Citera
2013-05-07, 15:34
Medlem
likearollingstones avatar
trådens namn är fan så provocerande. alla människor har väl betydelse i ett samhälle, oavsett vad man arbetar som? det finns idioter i den här tråden som menar att vissa inte betyder något bara för att de kör buss. vilka ska köra bussen då? någon måste ju göra det.
samma sak gäller när man arbetar i kassan på ICA, som brevbärare eller som bagare som bakar brödet du ska äta på morgonen eller den som gör din latte varje jävla dag.
det finns fan knappt något värre än akademiker som ser ner på arbetare, vi alla är ju en nödvändig bit av ett pussel i vårt samhälle. man tjänar betydligt sämre som socialarbetare (socionom) och diverse andra yrken som kräver universitetskompetens, än vad man gör som exempelvis duktig bagare eller konditor, om man arbetat upp sig på ICA eller som butiksbiträde.
vad du arbetar med behöver inte betyda vem du är, det är bara ett arbete. man behöver inte vara dum i huvudet för att man arbetar på mc donalds/butiksbiträde/bagare/elektriker osv. jag känner så många idioter. och de flesta är akademiker.
Senast redigerad av likearollingstone 2013-05-07 kl. 15:37.
Citera
2013-05-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likearollingstone
trådens namn är fan så provocerande. alla människor har väl betydelse i ett samhälle, oavsett vad man arbetar som? det finns idioter i den här tråden som menar att vissa inte betyder något bara för att de kör buss. vilka ska köra bussen då? någon måste ju göra det.
samma sak gäller när man arbetar i kassan på ICA, som brevbärare eller som bagare som bakar brödet du ska äta på morgonen eller den som gör din latte varje jävla dag.
det finns fan knappt något värre än akademiker som ser ner på arbetare, vi alla är ju en nödvändig bit av ett pussel i vårt samhälle. man tjänar betydligt sämre som socialarbetare (socionom) och diverse andra yrken som kräver universitetskompetens, än vad man gör som exempelvis duktig bagare eller konditor, om man arbetat upp sig på ICA eller som butiksbiträde.
vad du arbetar med behöver inte betyda vem du är, det är bara ett arbete. man behöver inte vara dum i huvudet för att man arbetar på mc donalds/butiksbiträde/bagare/elektriker osv. jag känner så många idioter. och de flesta är akademiker.

Well put. Nu stänger vi tråden tycker jag.
Citera
2013-05-07, 15:38
Medlem
Citat:
Har inte koll på killen i fråga, men med största sannolikhet är han i sina unga år. Så klaga för i helvete inte på att han försöker få de jobb som faktiskt är möjliga. Om han mot förmodan sitter kvar på det bemanningsföretaget när han är 45 så kan ni försöka knäcka han då istället.

Ni kommer få de riktigt tufft i arbetslivet med era analysförmågor. Eller nej förresten, det behövs nog inte när man sitter i kassan på konsum.

Edit; Skall även passa på o trycka ner dig personligen efter att ha läst din signatur, för det förtjänar du ditt värdelösa sliddjur.

"Jag vill ha jämställdhet mellan könen.
Kvinnor SKALL ha lika lön som män.
Oavsett vilket land du kommer ifrån är alla lika mycket värda!"

Din signatur består av de 3 mest patetiska meningarna in the world.
Förstår du inte att en kvinna som dig ska ha mindre lön än mig? Det är inte för att jag är man, utan för att jag är bättre än dig på allt som har med arbete och pengar att göra. En intelligent kvinna skulle ALDRIG behöva använda sig av gnäll och gråt för att tjäna lika mycket pengar som än man. Förstår du hur patetiska kvinnor som dig är? Ni ska bara gråta ut varenda jävla gång ni får klart för er att ni inte är bra på det ni gör.

Du verkar ha jävligt stora krav på att samhället skall ändras, men du kommer aldrig att lyckas göra förändringar, för du är ingen ledare. Du hoppas att intelligenta människor skall bli övertalade av dig som inte kan argumentera för någonting. Hehe.

Jag som super-anti-feminist (inte för att jag tycker kvinnor är mindre värda, enbart för att jag hatar folk som gnäller och gråter istället för att göra skillnad) kommer göra mer positivt för det kvinnliga könet än vad du kommer. För att jag är en logisk, analyserande person med hjärtat på rätt plats.

Oavsett vilket land du kommer ifrån är alla lika mycket värda! , Oj vad ädelt av dig att bry dig om andra människor.. haha.. Tro mig, det gör vi andra också, men vi kan analysera, vi kan ta logiska beslut. Och även här kommer jag som invandringsskeptiker göra SÅ mycket mer än vad du kommer göra för att ge de som förtjänar ett bättre liv chansen. Du kommer ALDRIG göra skillnad här i världen... Undermänniska.

Haha hjärtat på rätt plats sliddjur å undermänniska rakt från hjärtat
Jag hoppas faktiskt att det går åt helvete för dig bara för att du sätter dig själv på väldigt höga hästar, men sköter du skolan och kan tala för dig lite mindre nedvärderande irl än på internet så har du möjlighet att lyckas. Du verkar även ha lite lätta psykopatiska drag, vilket är väldigt vanligt bland både mördare och folk på höga företagsposter. Min gissning är dock att du kommer sluta som nån säljledare på något oseriöst telefonbolag där du får din maktkänsla genom att trycka ner alla nya säljare tills dom slutar, och på riktigt tycker att du gör ett bra jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in