2013-05-05, 17:07
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det positive med att utbilda sig är att man oftast kan arbeta längre och på så sätt få mer pengar, om det nu är det viktiga. Hur ofta ser du en snickare äldre än 65 år? Hur ofta ser du en läkare eller jurist äldre än 65?

Vet många hantverkare som i princip är slut i kroppen efter 40-45, det samt faktumet att jag får arbeta med något som verkligen intresserar mig får mig värdesätta studier.

Med utbildning har du något att luta dig tillbaka mot.

En tant som jobbat hela livet på Ica och får sedan sparken vid 54, hur stora är hennes chanser till ett nytt jobb igen? Troligtvis väldigt låg och hon kommer sluta som sjukpensionär. Att ha ett skitjobb ger dig ingen större stabilitet mot om du har en utbildning i bagaget.
Citera
2013-05-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Med utbildning har du något att luta dig tillbaka mot.

En tant som jobbat hela livet på Ica och får sedan sparken vid 54, hur stora är hennes chanser till ett nytt jobb igen? Troligtvis väldigt låg och hon kommer sluta som sjukpensionär. Att ha ett skitjobb ger dig ingen större stabilitet mot om du har en utbildning i bagaget.

Med utbildning har du inte ett skvatt att "luta dig mot". Det är, som allting annat, en färskvara. Att ta en examen i valfritt ämne och inte praktisera detta inom en överskådlig framtid utan i stället "göra annat" (ergo: det i tråden urvattnade begreppet "skitjobb") ett par år framöver, utgör en tämligen effektiv spärr mot att försöka slå sig in på tänkt bana några år senare.
Citera
2013-05-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det positive med att utbilda sig är att man oftast kan arbeta längre och på så sätt få mer pengar, om det nu är det viktiga. Hur ofta ser du en snickare äldre än 65 år? Hur ofta ser du en läkare eller jurist äldre än 65?

Vet många hantverkare som i princip är slut i kroppen efter 40-45, det samt faktumet att jag får arbeta med något som verkligen intresserar mig får mig värdesätta studier.

Ja dem är säkert slut i kroppen. Däremot är lönegapet inte så stort i Sverige som det är i andra länder när det kommer till utbildade icke utbildade. Man kan starta eget, vara säljare variera jobb och fokusera mer på sina intressen. Man kanske har en välbärgad partner, eller nöjer sin med att leva i ett radhus
Citera
2013-05-05, 17:47
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Med utbildning har du inte ett skvatt att "luta dig mot". Det är, som allting annat, en färskvara. Att ta en examen i valfritt ämne och inte praktisera detta inom en överskådlig framtid utan i stället "göra annat" (ergo: det i tråden urvattnade begreppet "skitjobb") ett par år framöver, utgör en tämligen effektiv spärr mot att försöka slå sig in på tänkt bana några år senare.

Men såklart att jag menade att om du har en utbildning och sedan jobbar inom det tills du är 54 år och skulle då få sparken från det företaget så kan du lättare hitta ett nytt arbete inom ett annat företag jämfört med tanten på ica som inte har några vidare kunskaper annat än att plocka upp varor och sitta vid kassan jämfört med någon som har en examen inom något sedan arbetat inom säg affärsjuridik och vid 54 års ålder har oerhörda stora kunskaper inom sitt område och på så viss enkelt hitta ett annat högt betalt arbete.

Såklart menade jag inte någon som pluggar något för att sedan efter examen också jobba på ica.
Senast redigerad av takeitchill 2013-05-05 kl. 17:51.
Citera
2013-05-05, 17:59
Medlem
Jaro Paros avatar
Hur skulle Sverige se ut om alla gick runt som arbetslösa civilingenjörer?

Skämt osido. Det är klart att folk som suttit med samma befattning i en ICA butik hela sitt liv har andra värderingar i livet än någon som slåss för en karriär i trettio års ålder.
Antingen är dom inte kapabla till mer, har man jobbat ex antal år i t.ex en butik och är duktigt på det man gör så har man garanterat någon gång blivit tillfrågad eller haft chansen att "gå vidare" inom företaget.

Antingen vill man inte det, man trivs med sitt liv och man klarar sig på sina förutsättningar. Skit bra! Eller så är man inte kapabel till det men man klarar av det jobb man har, man plockar ut lön och betalar skatt och belastar inte samhället mer än någon annan "löneslav". Skit bra!

Jag blir trött på "snorungar" som ser ner på folk som gör rätt för sig genom att arbeta och tjäna ihop brödfödan samtidigt som man bidrar till samhället. Men dessa barn lär växa upp någon dag och inse att man kanske inte hamnar exakt där man trodde när man hoppa på studentflaket.

Att läsa någon flashig utbildning för sakens skull ger ju inga garantier på en 50k+ netto lön bara för att man kan få en titel som ger en sån...
Citera
2013-05-05, 19:06
Medlem
Förra månaden hade jag en lön på 37000 innan skatt.Lite övertid +tillägg för röda dagar.Och JAA det är ett skitjobb som jag gör med stolthet.Fan dagens ungdomar tror man kan få en ingångslön på 24000 i månaden direkt.När jag började för drygt 10 år sen hade jag 17.500 innan skatt.
Citera
2013-05-05, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Men såklart att jag menade att om du har en utbildning och sedan jobbar inom det tills du är 54 år och skulle då få sparken från det företaget så kan du lättare hitta ett nytt arbete inom ett annat företag jämfört med tanten på ica som inte har några vidare kunskaper annat än att plocka upp varor och sitta vid kassan jämfört med någon som har en examen inom något sedan arbetat inom säg affärsjuridik och vid 54 års ålder har oerhörda stora kunskaper inom sitt område och på så viss enkelt hitta ett annat högt betalt arbete.

Såklart menade jag inte någon som pluggar något för att sedan efter examen också jobba på ica.
Oerhört stora kunskaper i juridik eller varför inte ta i med OERHÖRT STORA KUNSKAPER I JURIDIK. Eh, Ja, någon som doktorerat i ämnet då och har det som fritidsintresse också eller? Författat tre böcker i ämnet osv.

Väx upp. Vad gör den 54-årige lönekontoristen med sina OERHÖRT STORA KUNSKAPER i just det ämnesområdet då? Tja. Månaderna i arbetslöshet kommer nog att kunna räknas tvåsiffrigt och Alliansens arbetsmarknadspolitiska FAS-3 kommer att närma sig. 5000 i månaden tror jag att FAS-3 inbringar.
Citera
2013-05-05, 19:25
Medlem
StefPhoenixs avatar
För min del rör det sig huvudsakligen om indolens men även partiellt att jag inte aspirerar på något högre än att komma hem från ett vanlig kneg och hänge mig åt mina akademiska intressen då. Ett så primitivt jobb så att man inte behöver fokusera särskilt intensivt vore bra för då kan man tänka på något ämne som jag personligen stimuleras av och det får man också mycket mer energi av.

Det är enbart ibland när bekanta poängterar för mig att jag borde bli lärare/kriminolog/psykolog/politiker m.m. som jag börjar överväga möjligheten om det finns ett "ett högre syfte" med mitt liv.

Samtidigt så kanske det nästan skulle göra mig till lite av en hycklare haha, då jag är en stor kritiker till många teoretiska utbildningar. Anledningen är att jag betraktar som många vara mer nominella än utvecklande, det vill säga att i många fall så är utbildningarna nästintill oansenlig utöver den stora praktiska fördelen den innebär att ha på sina papper.

Är arbetslös med enda erfarenhet att jag jobbat on & off på Electrolux som vanlig montör första 2 månaderna och sen koordinator resterande tid och gånger. Borde kanske då självklart initiera någon industriutbildning på 6-12 månader men emedan jag egentligen inte vill på något sätt utbilda mig så förklingar poängen. Då kan man lika gärna slå på stort och gå en tilldragande utbildning istället.
Citera
2013-05-05, 22:29
Medlem
Vissa kanske har som mål att jobba som typ lärarae eller på ica för att dem tycker det är kul och inte tycker pengar är viktigast. Sen så är oxo folk rädda för att säga upp sig.
Citera
2013-05-05, 22:35
Medlem
Dessutom ju mer lön du själv drar in så får dem andra arbetarna sämre. Skulle vara bättre om alla kunde få mellan 20-25 k netto i månaden så att det blir mer rättvist fördelat.
Citera
2013-05-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Ja dem är säkert slut i kroppen. Däremot är lönegapet inte så stort i Sverige som det är i andra länder när det kommer till utbildade icke utbildade. Man kan starta eget, vara säljare variera jobb och fokusera mer på sina intressen. Man kanske har en välbärgad partner, eller nöjer sin med att leva i ett radhus

Nej lönegapet mellan två arbetande är inte så stort i Sverige, men det är en stor skillnad vad en arbetare orkar göra efter en arbetsdag/arbetsvecka kontra en ingenjör eller jurist. En högutbildad har större möjligheter att fokusera på sina intressen både under arbetsveckor och under semestern.

Det är mycket troligare att arbetare inte kommer att kunna arbeta fram till pensionen, i alla fall inte heltid och därför får de en fattigare pension. I händelse att de blir sjukpensionärer, vilket de blir i större utsträckning än högutbildade så ökar lönegapet direkt.

Lönegapet mellan en arbetande arbetare och en arbetande högutbildad är inte så stort men när man tar hänsyn till alla faktorer så blir skillnad ganska stor utslaget på ett liv.
Citera
2013-05-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Ingångslön på Volvo-bandet ligger kanske runt eller strax under 20 000 om jag får gissa. En nyexaminerad civilekonom har en lön på 25 000....

Spekulationer, verkar som om folk på flashback inte har någon erfarenhet av vad de skriver om - någonsin.

Jag fick som ingångslön på Volvo Lastvagnar, på bandet.... 25 500 före skatt.

Volvo PV ligger någon/några tusingar högre, speciellt kvällen!

Jag läser maskinteknik just nu och när jag får jobb (om jag får det) så kan jag vara glad om jag får en ingångslön som kan matcha volvo jobbet.

I Sverige gör man ett stort misstag om man utbildar sig för pengarnas skull, då skillnaderna är väldigt små. Utbildning i Sverige handlar om att ha en karriär som man kan tänka sig jobba med resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in