• 2
  • 3
2005-05-31, 14:21
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
B skulle visst kunna ses som ett intressant alternativ.

Om kvinnor är mer välutbildade, men ändå hamnar i låglöneyrken så är väl det en intressant vinkel? Kanske får man som kvinna nöja sig med ett jobb på mackedonkan när man avslutat sin civilingenjörsutbildning?

hamnar man på mackedonkan så får man nog snarare dra slutsatsen att en hög utbildning inte kan kompensera för en låg begåvning.

Ett yrke som exempelvis biliotekarie(som är starkt kvinnodominerat ) är ju exempelvis en av de längre utbildningar man kan gå ,men de ger samtidigt en minst sagt blygsam inkomst.
Att välja ett yrke för att det är ett kall eller ett intresse trots att det inbringar dålig inkomst, det har jag full respekt för. Däremot så tycker jag att man förbrukat sin rätt att klaga på den situation man försatt sig själv i.
Därför är det endast rättvist att titta på löneskillnader inom samma yrkeskategori. Varför en kvinnlig bagare tjänar mindre än en manlig apotekare , det har ingen som helst relevans...
Citera
2005-05-31, 14:25
Medlem
Citat:
B skulle visst kunna ses som ett intressant alternativ.

Om kvinnor är mer välutbildade, men ändå hamnar i låglöneyrken så är väl det en intressant vinkel? Kanske får man som kvinna nöja sig med ett jobb på mackedonkan när man avslutat sin civilingenjörsutbildning?
Kanske har kvinnor inte varit överrepresenterade på akademiska utbildningar förrän på senare tid? Många som jobbar idag påbörjade sin karriär för flera årtionden sen då samhället såg annorlunda ut.
Citera
2005-05-31, 14:32
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemur
Kanske har kvinnor inte varit överrepresenterade på akademiska utbildningar förrän på senare tid? Många som jobbar idag påbörjade sin karriär för flera årtionden sen då samhället såg annorlunda ut.

ytterligare en faktor är att det hjälper inte att läsa för att påverka statistiken, man skall ju dessutom skaffa sig ett jobb när utbildningen är slut. Idag går ju som bekant rekordmånga högutbildade människor arbetslösa
Citera
2005-05-31, 15:17
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemur

Det stämmer utmärkt. Därför är jämförelsemetoden inte riktigt lämplig ännu. Men redan idag kan man jämföra vad personer med en viss utbildning tjänar istället för vad en viss yrkesgrupp tjänar. Det skulle nog vara intressant.

Det var just en frågeställning och inget påstående. Jag ville bara klarlägga att jämförelsen vad personer med en viss titel tjänar inte ger en fullständig bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Ett yrke som exempelvis biliotekarie(som är starkt kvinnodominerat ) är ju exempelvis en av de längre utbildningar man kan gå ,men de ger samtidigt en minst sagt blygsam inkomst.
Att välja ett yrke för att det är ett kall eller ett intresse trots att det inbringar dålig inkomst, det har jag full respekt för. Däremot så tycker jag att man förbrukat sin rätt att klaga på den situation man försatt sig själv i.

Det håller jag med om. Men visst vet du lika väl som jag att "kvinnoyrken" är lågavlönade just därför att de är kvinnodominerade?
Citera
2005-05-31, 15:37
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Det håller jag med om. Men visst vet du lika väl som jag att "kvinnoyrken" är lågavlönade just därför att de är kvinnodominerade?

Jag skulle framhålla att anledningen till att ett yrke är lågavlönat är snarare något beror på svaga fackförbund.
Allting i livet är förhandlingsbart, man kan inte skylla könstillhörighet på resultatet av dåliga förhandlingar.
Detta är ytterligare en av feminismens "konspirationsteorier" där jag skulle vilja byta ut konspirationen mot en förståelse för att man själv skall vara drivkraften till förbättringar.

Med andra ord:
Om man upplever att ett yrke är oförtjänt dåligt betalt.
Ta inte jobbet!.
Där börjar all förändring
Citera
2005-05-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
A: Man tittar på vad exempelvis 20 utbildade civilingenjörer av respektive kön tjänar och jämför detta, yrkeskategori för yrkes kategori.

Om man gör så här så blir löneskillnaderna 1.7%. Kvinnor har 98,3% av männens lön. Brutto. Det progressiva skattesystemet jämnar ut det ytterligare.

Eva Milgrom-Meyersson har jämfört kvinnors och mäns löner i Sverige och Finland.
Hon har jämfört på

1) Samma befattning, t.ex. civilingenjör, inte olika befattningar som civing-barnmorska ..
2) Samma arbetsgivare, t.ex. ABB, inte statliga Banverket mot privata ABB.
3) Samma erfarenhet, INTE samma anställningsår. 3 års barnledighet räknas alltså som 3 tappade år i erfarenhet som civilingenjör.
4) Samma tjänstgöringsgrad, alltså heltidstjänster.

Alltså LIKA ARBETE inte "likvärdiga" eller annat flum.
Skillnaden ligger på 1,7% till männens fördel.

Givetvis ska man korrelera jämförelser som Meyersson har gjort. Jag saknar dock lite parametrar som sjukskrivningsgrad och faktisk pensionsålder.
Citera
2005-05-31, 15:40
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Det stämmer utmärkt. Därför är jämförelsemetoden inte riktigt lämplig ännu. Men redan idag kan man jämföra vad personer med en viss utbildning tjänar istället för vad en viss yrkesgrupp tjänar. Det skulle nog vara intressant.

Intressant kanske, men inte särskilt relevant. Att vara utbildad till något gör inte att man per automatik är lämplig för att arbeta med det, något som man allt för ofta upptäcker inom skolan och vården. Många lärarutbildade kan sina ämnen väldigt väl, men klarar inte av att lära ut, liksom många som arbetar inom vården är direkt olämpliga att vistas i samma rum som patienterna.

Citat:

Jag vill hävda att de kvinnodominerade yrkena är lågavlönade då de är nästan uteslutande inom offentliga sektorns stora monopol-arbeten.
Citera
2005-05-31, 15:45
Medlem
Citat:

Nix. Kvinnoyrken är lågavlönade därför att kvinnor väljer att jobba inom dessa yrken. Man brukar säga att kvinnor väljer mellan 50 yrken, medan män väljer mellan 500. Att kvinnor väljer så snävt skapar överskott på arbetskraft och därmed sjunkande löner.

Kvinnor väljer också arbetsuppgifter inom den offentliga sektorn.
Lönerna där MÅSTE hållas låga annars kommer vi att få ett närmast 100% skattetryck.

Valet är alltså kvinnornas - de måste söka sig till mansdominerade yrken inom den privata sektorn, annars kommer de att få behålla sina låga löner.
Citera
2005-05-31, 17:06
Medlem
Zookarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Varför går då 55% av kvinnorna till högre utbildning innan 25 års ålder, men enbart 40% av männen? Tyder inte det isåfall på att den person som är skoltrött/oambitiös/bekväm/obegåvad/nöjd med en enkel tillvaro oftare är man än kvinna?

Edit: Du ville ju ha en källa också,

http://web2.hsv.se/publikationer/ana...lys_050322.pdf

Definiera "högre utbildning" tack.

Jag anser inte att en förskollärarutbildning om 120 poäng är att klassa som "högre utbildning" även om den bedrivs på högskola. En kvällskurs på Komvux torde räcka.

Mvh
Citera
2005-05-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmina
Å andra sidan så är ju kvinnor överrepresenterade på dom flesta akademiska utbildningarna (förutom dom tekniska).

Varför är då inte kvinnorna överrepresenterade i dessa yrken?!

Sen du som snackade om att jobba i Norge. Är väl inte så konstigt att de inte får in så många. Är väl egentligen bara nya barnmorskor som vill jobba i Norge, en person som har familj och barn och jobbat inom vården i 10-15 år bryter nog inte för att flytta till Norge, de senare är de som det finns flest av i svensk vård.
Citera
2005-05-31, 20:35
Medlem
284366s avatar
Seriöst, tror ni verkligen att alla kvinnor går och drömmer om att bli sjuksköterskor?
Citera
2005-05-31, 20:42
Medlem
Vädurs avatar
Jag har väldigt svårt att se varför annars sjuksyrre-utbildningarna och de gymnasiala vård-linjerna har en sådan förkrossande övervikt av kvinnor. Seriöst, alltså.
Alla kvinnor drömmer kanske inte om att bli lill-mamma på någon sjukavdelning, men tydligen för många för att det skall bli en sund konkurens om arbetstagarna.

(jmfr med hur somliga skolor gör allt de kan för att locka till sig lärarutbildad personal. Hög ingångslön, förmåner och väldigt stor frihet i undervisningen)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in