Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-30, 10:04
  #1
Medlem
Ninjans avatar
Här ställer jag en fråga som jag funderat på lite.
När det gäller löneskillnaderna mellan könen så hör och läser man var och varannan dag om de horribla skillnaderna mellan män och kvinnor. Varje gång man läser om detta så ser dessutom procentsatsen olika illa ut. Det talas om allt från 90 - 74 % i löneskillnader. Det är där jag blir lite nyfiken på var och hur dessa siffror tas fram. Jag kan se två metoder och jag undrar om det är någon här på FB som vet hur det ligger till. Alltså, gör man på detta vis:

A: Man tittar på vad exempelvis 20 utbildade civilingenjörer av respektive kön tjänar och jämför detta, yrkeskategori för yrkes kategori.

eller:

B: Man kollar sonika på vad den arbetande befolkningen av män respektive kvinnor tjänar och jämför detta utan att ta hänsyn till att exempelvis kvinnor dominerar de lågbetalda yrkena såsom undersköterskor äldrevård etc.

Där kan jag ju se att metod B är fullkomligt förkastlig ur ett moraliskt perspektiv då vi män lastas för en arbetsmarknad där respektive person själv VALT vad han eller hon vill jobba med.
Det är inte mitt fel att min skoltrötta grann-tjej valde ett enkelt jobb som städare och därför tjänar mycket mindre än vad jag som läst och kämpat gör.
Citera
2005-05-30, 10:14
  #2
Medlem
miklons avatar
Som du säger, procentsatserna varierar ju, så förmodligen används ju båda metoderna. Aftonbladet hade häromveckan en artikel där man hade tittat på genomsnittsinkomsten hos alla män och alla kvinnor, oberoende av yrke och arbetstid. Skillnaden låg då på runt 20-30% (beroende på vilket län man tittade på).
Citera
2005-05-30, 10:15
  #3
Medlem
Makehastes avatar
Passar nog utmärkt i vårt nya fina Feminismforum, så vi flyttar dit.

/Mod

Inrikes -> Feminism
Citera
2005-05-30, 10:44
  #4
Medlem
vejroniottans avatar
Självklart så vore det horribelt om man hade en lönetabell för män och en för kvinnor. Sedan 70-talet så är sådana löneskillnader förbjudna i lag.

Feminister hänger dock upp sig på att de statistiskt tjänar mindre men det anser jag vara deras problem. Vill de ha högre lön så krävs det insatser på det individuella planet. Varje kärring måste individeullt jaga befodringar och löneökningar lika målmedvetet som männen hon konkurrerar med. Så enkelt är det.

Lönen för kvinnan är dock inte lika betydesfull som för mannen så hon kommer inte offra lika mycket för att få högre lön. Mannens löneökning är inte bara av monetär karaktär. Mer pengar betyder mer status och i slutändan mer fitta. Där har du den riktiga drivkraften!
Citera
2005-05-30, 10:45
  #5
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Där kan jag ju se att metod B är fullkomligt förkastlig ur ett moraliskt perspektiv då vi män lastas för en arbetsmarknad där respektive person själv VALT vad han eller hon vill jobba med.
Det är inte mitt fel att min skoltrötta grann-tjej valde ett enkelt jobb som städare och därför tjänar mycket mindre än vad jag som läst och kämpat gör.

Vad försöker du påstå, att kvinnor väljer yrken inom vården för att de är skoltrötta?
Givetvis finns det en annan anledning till att de dominerar de här yrkena, det är inte tillfälligheter och jag vågar lova dig att det inte beror på skoltrötthet.
Givetvis gör vi alla våra individuella val men du måste ställa frågan varför kvinnor som grupp i större utsträkning väljer dessa yrken, varför?
Citera
2005-05-30, 11:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Vad försöker du påstå, att kvinnor väljer yrken inom vården för att de är skoltrötta?
Givetvis finns det en annan anledning till att de dominerar de här yrkena, det är inte tillfälligheter och jag vågar lova dig att det inte beror på skoltrötthet.
Givetvis gör vi alla våra individuella val men du måste ställa frågan varför kvinnor som grupp i större utsträkning väljer dessa yrken, varför?

Jag skulle gissa att kvinnor rent generellt inte bryr sig lika mycket om karriären. Det kan även ha något att göra med att de ofta tycker om att jobba med människor.

Eller det kanske är männen som tvingar dem till lågbetalda vårdyrken ??
Citera
2005-05-30, 11:17
  #7
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Vad försöker du påstå, att kvinnor väljer yrken inom vården för att de är skoltrötta?
Givetvis finns det en annan anledning till att de dominerar de här yrkena, det är inte tillfälligheter och jag vågar lova dig att det inte beror på skoltrötthet.
Givetvis gör vi alla våra individuella val men du måste ställa frågan varför kvinnor som grupp i större utsträkning väljer dessa yrken, varför?

Läste i tidningen idag att svenska sjuksköterskor som åker till Norge kan få 60 000kr/mån inklusive boende och hemresor. Trots detta så fick de bara in några få ansökningar i veckan.

Jag tolkar det som att kvinnor prioriterar annorlunda. De lämnar inte gärna sin trygga miljö för att tjäna de stora slantarna. Självklart slår detta igenom i statistiken.
Citera
2005-05-30, 13:12
  #8
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Vad försöker du påstå, att kvinnor väljer yrken inom vården för att de är skoltrötta?
Givetvis finns det en annan anledning till att de dominerar de här yrkena, det är inte tillfälligheter och jag vågar lova dig att det inte beror på skoltrötthet.
Givetvis gör vi alla våra individuella val men du måste ställa frågan varför kvinnor som grupp i större utsträkning väljer dessa yrken, varför?

Jag påstår att MÄNNISKOR ofta väljer ett "lättare" yrke(läs:yrke där man inte behöver lång utbildning och yrken som är befriade från ansvar)
för att dom är skoltrötta/oambitiösa/bekväma/obegåvade/nöjda med en enkel tillvaro.

Av någon anledning så är denna människa ofta en kvinna...
Citera
2005-05-30, 13:21
  #9
Medlem
Jasminas avatar
det är bevisat att män tjänar lite mer än kvinnor, dock är inte skillnaderna så stora som de ofta framställs i media. Läs mer här:

http://www.meyersson.com/publications.html -

"2000 Equal Pay for Equal Work? Evidence from Sweden, Norway and the U.S. pdf Co-authors Trond Petersen and Vemund Snartland. Scandinavian Journal of Economics 2001 No 4"

*vinkar till Memnok*
Citera
2005-05-30, 13:23
  #10
Medlem
Jasminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Jag påstår att MÄNNISKOR ofta väljer ett "lättare" yrke(läs:yrke där man inte behöver lång utbildning och yrken som är befriade från ansvar)
för att dom är skoltrötta/oambitiösa/bekväma/obegåvade/nöjda med en enkel tillvaro.

Av någon anledning så är denna människa ofta en kvinna...
Å andra sidan så är ju kvinnor överrepresenterade på dom flesta akademiska utbildningarna (förutom dom tekniska).
Citera
2005-05-30, 13:25
  #11
Medlem
Ufojesuss avatar
Kunde inte en privatisering av vården leda till större "jämlikhet"? En av anledningarna till att lönerna är relativt låga måste ju vara att det är statligt & ineffektivt, & därför kräver stor arbetskraft.
Citera
2005-05-30, 13:48
  #12
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmina
det är bevisat att män tjänar lite mer än kvinnor, dock är inte skillnaderna så stora som de ofta framställs i media. Läs mer här:

http://www.meyersson.com/publications.html -


Enligt denna undersökningen så är skillnaderna marginella bland män och kvinnor inom samma bransch. Detta är intressant och knappast något som dagspressen lyfter fram varje gång dom skriver hysteriska rubriker om orättvisorna i systemet. Detta var intressant genus forskning som för en gångs skull inte förvanskats av tabloiderna för att få större sensations värde, tack för denna

. Vad den också visar är att i min inledande fråga på denna tråden så används inte metod A när man påvisar löneskillnaderna mellan könen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback