Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Låter rent spontant som negativ avtalsbindning, vilket överlag inte accepteras, varför du bör bestrida fakturan.
Jag tycker snarare att det låter som en ganska vanlig situation, att ts har accepterat att tandläkaren är den som sätter regelbundna tider och sedan kallar patienten till den. Ett koncept liknande den med kallelse till återbesök hos vårdcentralen/sjukhuset.
Negativ avtalsbindning accepteras inte överlag, men om avtalet är att tandläkaren bokar in tider, om det fortfarande ska kallas negativ avtalsbindning så är det en accepterad form. Jag har tecknat en "friskvårdsförsäkring" hos folktandvården (du betalar en fast avgift varje månad i några år och får under den tiden "gratis" tandvård). I avtalsvillkoren stod det faktiskt om att tandläkaren kallar till undersökning regelbundet och att jag måste av/omboka, annars så måste jag betala avgiften för uteblivet besök.
Jag tänker att det mest troligt är en liknande situation här. Ett avtal, om än gammalt, som säger att tandläkaren kallar och ts bokar om för att inte behöva betala avgiften. Nu är det visserligen tråkigt att kallelsen inte kom på posten, men den kom också som sms. Och jag är inte säker, men jag har fått för mig (någon får gärna rätta mig) att Posten AB fortfarande räknas som så säker leverantör att de kan utgå ifrån att det kommer fram?