• 1
  • 2
2013-05-02, 14:57
Medlem
Hej,

Det är så att jag missade en tandläkartid som jag hade idag. Jag hade fått ett SMS igår som jag inte såg förrens idag efter jag missat tiden. Jag har inte bokat tiden själv. Är jag skyldig att betala? Tycker inte det är rimligt att man får en dag på sig att veta att man har en tandläkartid. Jag har inte fått något brev om det tidigare.
Citera
2013-05-02, 15:00
Medlem
Brevet har kanske försvunnit i posten. Klart det inte är rimligt att man bara får tiden via sms en dag i förväg. TROR ändå du blir tvungen att betala då det inte är jättetroligt att de går på att du inte fått något brev, även om så är fallet.
Citera
2013-05-02, 15:16
Medlem
svampdamps avatar
Bestrid fakturan. Om du talar sanning har du inget att oroa dig över, dock kommer man garanterat fråga hur du lyckades missa ett SMS som skickades ett dygn innan din tid.

Jag tycker inte du ska straffas för postens misstag. Dock kan man tycka att det är ditt ansvar att skriva ner och komma ihåg tiden som du bokade från första början. Att du själv inte bokade är ingen ursäkt.
Senast redigerad av svampdamp 2013-05-02 kl. 15:20.
Citera
2013-05-02, 17:14
Medlem
Jag bokade aldrig tiden. Tror det är någon automatisk bokning från dem för rutinkontroll. SMSet missade jag för jag aldrig kollar min mobil om jag är hemma. Samt så så fick jag SMSet kl 18:31 och nästa dag klockan 13:30 hade jag tid. Vaknade runt klockan 14 (lägger mig ganska sent).
Citera
2013-05-02, 17:53
Jag får också en kallelse per post varje år, samt ett SMS dagen innan min tandläkartid. Där står det att vid utebliven ankomst så debiteras man 400 kr. Men har du inte fått något från posten, så bör de stå till svars.
Citera
2013-05-02, 21:56
Medlem
namgrebs avatar
Låter rent spontant som negativ avtalsbindning, vilket överlag inte accepteras, varför du bör bestrida fakturan.
Citera
2013-05-03, 00:00
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Säg att du är papperslös flykting och att du bara ska behöva betala patientavgiften för papperslösa, dvs 50 kr. Går det så går det.

Jag har funderat lite kring det här. Låt säga att man traskar in som en vit man med perfekt svenska, men utan identifikation på sig samtidigt som man vägrar säga vem man är och hänvisar till papperslös-flykting-status.

Då har man väl uppfyllt alla krav som gäller för att få det papperslösanpassade priset?
Citera
2013-05-03, 00:23
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Jag har funderat lite kring det här. Låt säga att man traskar in som en vit man med perfekt svenska, men utan identifikation på sig samtidigt som man vägrar säga vem man är och hänvisar till papperslös-flykting-status.

Då har man väl uppfyllt alla krav som gäller för att få det papperslösanpassade priset?
Försök, glöm inte att filma och lägga ut här!
Citera
2013-05-03, 00:55
Medlem
Har inte fått fakturan ännu men bör jag ringa och säga något om att jag vägrar betala eller vänta på fakturan?
Citera
2013-05-03, 03:03
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uraza
Har inte fått fakturan ännu men bör jag ringa och säga något om att jag vägrar betala eller vänta på fakturan?

Du vill väl ändå gå på en undersökning? Det var väl därför du bad dem att boka in en tid åt dig om ca ett år... Det är bara att ringa dem, säga att du inte hann se SMS:et i tid och att du gärna bokar in en ny tid istället. Aldrig att de kommer försöka kräva dig på något för den missade tiden isf. GÖr de ändå det är det bara att bestrida, som nämnt.
Citera
2013-05-03, 09:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Låter rent spontant som negativ avtalsbindning, vilket överlag inte accepteras, varför du bör bestrida fakturan.
Jag tycker snarare att det låter som en ganska vanlig situation, att ts har accepterat att tandläkaren är den som sätter regelbundna tider och sedan kallar patienten till den. Ett koncept liknande den med kallelse till återbesök hos vårdcentralen/sjukhuset.

Negativ avtalsbindning accepteras inte överlag, men om avtalet är att tandläkaren bokar in tider, om det fortfarande ska kallas negativ avtalsbindning så är det en accepterad form. Jag har tecknat en "friskvårdsförsäkring" hos folktandvården (du betalar en fast avgift varje månad i några år och får under den tiden "gratis" tandvård). I avtalsvillkoren stod det faktiskt om att tandläkaren kallar till undersökning regelbundet och att jag måste av/omboka, annars så måste jag betala avgiften för uteblivet besök.

Jag tänker att det mest troligt är en liknande situation här. Ett avtal, om än gammalt, som säger att tandläkaren kallar och ts bokar om för att inte behöva betala avgiften. Nu är det visserligen tråkigt att kallelsen inte kom på posten, men den kom också som sms. Och jag är inte säker, men jag har fått för mig (någon får gärna rätta mig) att Posten AB fortfarande räknas som så säker leverantör att de kan utgå ifrån att det kommer fram?
Senast redigerad av Emerain 2013-05-03 kl. 09:45.
Citera
2013-05-03, 09:49
Medlem
Låter också för mig som negativ avtalsbildning, med den reservation som finns i Emerain's inlägg. Jag bestred en sådan faktura för några månader sedan för att få lite process. Tyvärr släppte ju Folktandvården den direkt... Skillnaden för mig var ju att jag gått själv till tandläkaren sedan 12-13 års ålder och jag kunde inte under hela den tiden dra mig till minnes att jag accepterat denna form av tidsbokning. Nu har jag däremot sagt att jag inte vill ha fler tider, så får vi se vad som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in