• 1
  • 2
2013-05-03, 09:57
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Låter också för mig som negativ avtalsbildning, med den reservation som finns i Emerain's inlägg. Jag bestred en sådan faktura för några månader sedan för att få lite process. Tyvärr släppte ju Folktandvården den direkt... Skillnaden för mig var ju att jag gått själv till tandläkaren sedan 12-13 års ålder och jag kunde inte under hela den tiden dra mig till minnes att jag accepterat denna form av tidsbokning. Nu har jag däremot sagt att jag inte vill ha fler tider, så får vi se vad som händer.
Folktandvården är ibland snälla, speciellt om du är schysst mot dem och artig och trevlig när du pratar med dem. Och tyvärr, att du inte minns behöver inte betyda att du inte har.

Att du nu inte vill ha flera tider gör dock att de inte kommer kalla dig mer, utan du får boka själv.
Citera
2013-05-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Folktandvården är ibland snälla, speciellt om du är schysst mot dem och artig och trevlig när du pratar med dem. Och tyvärr, att du inte minns behöver inte betyda att du inte har.

Vi kan väl säga såhär: har jag, så var jag omyndig. "Jag kan inte dra mig till minnes" var mitt sätt att säga att jag är nästan bombsäker på att jag specifikt avböjde tidsbokningar under mitt sista gratisbesök.
Senast redigerad av Lindgren08 2013-05-03 kl. 10:17.
Citera
2013-05-03, 10:17
Medlem
miikoss avatar
Om det var en tid angiven i brevet, så brukar det ofta stå att de har en tid förslagen, men att man kan byta om man kontaktar dem.

SMS skickar de senare om man skulle ha glömt tiden, men troligtvis så har man gett tillåtelse till det. Var skulle de annars få numret?

Har för mig att det är liknande med bilprovningsföretagen, att de bokar in en tid automatiskt.
Citera
2013-05-03, 10:50
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Försök, glöm inte att filma och lägga ut här!

Ja alltså de nya reglerna gör väl gällande att vårdpersonalen inte får kräva identifikation och att de inte ska meddela polisen när papperslösa flyktingar ber om vård.

Vidare så kan man väl mycket väl ha fötts av två papperslösa föräldrar från någon gammal öststat men ändå spenderat majoriteten av sitt liv i Sverige, och därmed se relativt skandinavisk ut samtidigt det skulle även förklara den goda språkkunskapen.

Personalen får så vitt jag vet inte efterforska identiteten heller utan det borde väl rimligtvis vara vattentätt. Någon här på juridikforat med god insyn i migration/vård som vet bättre?
Citera
2013-05-03, 11:05
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Ja alltså de nya reglerna gör väl gällande att vårdpersonalen inte får kräva identifikation och att de inte ska meddela polisen när papperslösa flyktingar ber om vård.

Vidare så kan man väl mycket väl ha fötts av två papperslösa föräldrar från någon gammal öststat men ändå spenderat majoriteten av sitt liv i Sverige, och därmed se relativt skandinavisk ut samtidigt det skulle även förklara den goda språkkunskapen.

Personalen får så vitt jag vet inte efterforska identiteten heller utan det borde väl rimligtvis vara vattentätt. Någon här på juridikforat med god insyn i migration/vård som vet bättre?
Den redan krävda avgiften kommer inte lösas på detta sätt. Säger du att du är papperslös och ska betala den avgiften så kan de se att personen som avgiften är kopplad till inte är papperslös. Sedan så kan personalen fortfarande vägra ge vård till "papperslösa priser" ifall de inte tror att personen är papperslös.
Citera
2013-05-03, 15:39
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Säger du att du är papperslös och ska betala den avgiften så kan de se att personen som avgiften är kopplad till inte är papperslös. Sedan så kan personalen fortfarande vägra ge vård till "papperslösa priser" ifall de inte tror att personen är papperslös.
Hur menar du? Om vederbörande saknar id-handlingar pga att denne är papperslös, hur kan de då se att denne inte är det?

Och hur ska personalen bedöma huruvida någon är papperslös eller ej? Det öppnar ju upp för helt godtyckliga bedömningar tex "tyvärr du talar för bra svenska" eller "tyvärr du är för ljus i hyn"?
Citera
2013-05-03, 17:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Hur menar du? Om vederbörande saknar id-handlingar pga att denne är papperslös, hur kan de då se att denne inte är det?

Och hur ska personalen bedöma huruvida någon är papperslös eller ej? Det öppnar ju upp för helt godtyckliga bedömningar tex "tyvärr du talar för bra svenska" eller "tyvärr du är för ljus i hyn"?
Jag menar att TS inte kan komma och säga "jag ska betala denna skuld jag fått för uteblivet besök, men eftersom jag är papperslös så tänker jag inte betala mer än x kronor". För när de sedan ska identifiera vilken skuld det är (så den försvinner) så ser de att ts inte är papperslös. Alternativet är att ts betalar för att vara papperslös utan att identifiera vilken specifik skuld det gäller, och då finns ju skulden kvar.

Och vad gäller papperslösa och tandvård så ger enbart vissa landsting tandvård subventionerat till 50 kronor, vilket är samma som för asylsökande. De flesta landsting kräver för tandvården, liksom för sjukvården, att personen ifråga betalar hela avgiften själv innan besöket sker. Denna avgift är då högre än egenavgiften för 'vanliga', för att sjukvården delbetalas genom sjukvårdsförmånen på skattesedeln.
Citera
2013-05-03, 19:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Jag tycker snarare att det låter som en ganska vanlig situation, att ts har accepterat att tandläkaren är den som sätter regelbundna tider och sedan kallar patienten till den. Ett koncept liknande den med kallelse till återbesök hos vårdcentralen/sjukhuset.

Negativ avtalsbindning accepteras inte överlag, men om avtalet är att tandläkaren bokar in tider, om det fortfarande ska kallas negativ avtalsbindning så är det en accepterad form. Jag har tecknat en "friskvårdsförsäkring" hos folktandvården (du betalar en fast avgift varje månad i några år och får under den tiden "gratis" tandvård). I avtalsvillkoren stod det faktiskt om att tandläkaren kallar till undersökning regelbundet och att jag måste av/omboka, annars så måste jag betala avgiften för uteblivet besök.

Jag tänker att det mest troligt är en liknande situation här. Ett avtal, om än gammalt, som säger att tandläkaren kallar och ts bokar om för att inte behöva betala avgiften. Nu är det visserligen tråkigt att kallelsen inte kom på posten, men den kom också som sms. Och jag är inte säker, men jag har fått för mig (någon får gärna rätta mig) att Posten AB fortfarande räknas som så säker leverantör att de kan utgå ifrån att det kommer fram?

Det kan vara något åt det håll du beskriver, och således är det väl bra om TS specificerar huruvida någon form av avtal föreligger.

Jag har dock själv fått en del lappar ifrån Folktandvården där det stått "Nu är det dags att besöka oss igen! Tid inbokad datum X" trots att jag inte besökt Folktandvården på flera år och inte ingått något typ av avtal med Folktandvården. Tvärtom är min uppfattning den att de försöker fånga in unga vuxna på det här sättet (personer som gick hos Folktandvården som barn/ungdomar), och själv knölar jag ihop "kallelserna" till små runda akter för flygande arkivering ner i det cirkelformade arkivet. Skulle de kräva mig på ersättning för uteblivna ensidigt avtalade besök skulle jag hänvisa till negativ avtalsbindning hela vägen till rätten om det skulle krävas.
Citera
2013-05-05, 14:09
Medlem
Ni får inte glömma konkludent handlande; ungefär som tolerans i AvtL:s mening kan du genom att en eller flera gånger ha accepterat tiderna de skickat ut (även om det till en början varit negativ avtalsbindning) ha accepterat upplägget.

Gemensam partsavsikt, skyldighet att ta motparten ur villfarelsen och sånt man brukar prata om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in