Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Hur menar du? Om vederbörande saknar id-handlingar pga att denne är papperslös, hur kan de då se att denne inte är det?
Och hur ska personalen bedöma huruvida någon är papperslös eller ej? Det öppnar ju upp för helt godtyckliga bedömningar tex "tyvärr du talar för bra svenska" eller "tyvärr du är för ljus i hyn"?
Jag menar att TS inte kan komma och säga "jag ska betala denna skuld jag fått för uteblivet besök, men eftersom jag är papperslös så tänker jag inte betala mer än x kronor". För när de sedan ska identifiera vilken skuld det är (så den försvinner) så ser de att ts inte är papperslös. Alternativet är att ts betalar för att vara papperslös utan att identifiera vilken specifik skuld det gäller, och då finns ju skulden kvar.
Och vad gäller papperslösa och tandvård så ger enbart vissa landsting tandvård subventionerat till 50 kronor, vilket är samma som för asylsökande. De flesta landsting kräver för tandvården, liksom för sjukvården, att personen ifråga betalar hela avgiften själv innan besöket sker. Denna avgift är då högre än egenavgiften för 'vanliga', för att sjukvården delbetalas genom sjukvårdsförmånen på skattesedeln.