2005-06-01, 18:03
Medlem
Terror Tommys avatar
Men rent ekonomiskt hur definierar ni klasser?
Inget skit om stil eller nåt sånt utan bara ekonomiskt?
Citera
2005-06-01, 21:17
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror Tommy
Men rent ekonomiskt hur definierar ni klasser?
Inget skit om stil eller nåt sånt utan bara ekonomiskt?

Överklass när det gäller pengar är självklart bostaden och kapitalvaror.
D.v.s en person som har en våning på exempelvis Östermalm med tillhörande Merca, BMW etc. av dyr modell, är överklass för mig.
Citera
2005-06-01, 21:49
Medlem
Terror Tommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Överklass när det gäller pengar är självklart bostaden och kapitalvaror.
D.v.s en person som har en våning på exempelvis Östermalm med tillhörande Merca, BMW etc. av dyr modell, är överklass för mig.
En familj som bor i en 300 kvm 3 plans villa i Älvsjö och dessutom äger ett hus på Costa Del Sol?
Medelklass eller Överklass?
Citera
2005-06-01, 21:50
Medlem
Billy-Bobs avatar
Citat:
En familj som bor i en 300 kvm 3 plans villa i Älvsjö och dessutom äger ett hus på Costa Del Sol?

Upper middleclass
Citera
2005-06-01, 22:27
Medlem
hagge3s avatar
Citat:

Ehh, helt klart överklass med mina mått.
Citera
2005-06-01, 23:03
Medlem
Carl-Willhelms avatar
Citat:

Är du så jävla dum att du du bosätter dig i Älvsjö är du en jävla svarvare.

/CW
Citera
2005-06-01, 23:47
Medlem
Allt har med stil, klass (i bemärkelsen uppförande), och uppfostran att göra.

Personligen tycker jag att hela "stureplans-cirkusen" i mångt och mycket mest liknar en freakshow, vem vill spendera tid med halvkriminella dokusåpakändisar och ungtuppar som ser som sin livsuppgift att kamma håret och beställa in spritflaskor? Jag förfasas ibland över den brist på hyfs och etikett som uppvisas, det enda dessa personer briljerar med är sin brist på just klass.

Den egentliga överklassen har inte samma behov av att hävda sig och är oftast mer genuina i sin framtoning.
Citera
2005-06-02, 00:11
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmo Lewis
Din beskrivning är som hämtad ur Kullenbergs Överklassen i Sverige. En bra bok. Om du inte har läst den så gör det!

Tack för tipset.

Lite mer om ni är intresserade: Att vara del av den lokala bygden är mycket viktigt för oss. Därför är vi mycket engagerade i olika lokala organisationer. Min mor inom Röda Korset, konstföreningen och kyrkorådet, min far inom Svenska Jägareförbundet och Skogssällskapet mm.

Särskilt kyrkliga är vi inte, vi har vår vapensköld hängande i kyrkan. Går i kyrkan 5-6 ggr per år.

Vi känner stark kärlek till vår hembyggd och människorna där. Varje år firar bygden midsommar på våra ägor med dans runt stången och levande musik.

Min ena bror är den som för arvet vidare tillsammans med min far. Mina systrar och min andre bror arbetar inom andra yrken i södra Sverige.

Vi ser oss mycket som lant- och skogsbrukare med ett arv att förvalta. Visst man kan inte sticka under stol med att vi har en viss tyngd i bygden men det ser vi mer som ett ansvar.
Citera
2005-06-02, 11:47
Medlem
Schaffers avatar
Om man tillhör den intellektuella överklassen då?
Citera
2005-06-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Om man tillhör den intellektuella överklassen då?

En pseudoetikett personer som Susanne Osten, Eva Witt-Brattström (eller vad hon heter) och "Horace" så gärna vill försöka tillskansa sig.
De benämner sig själv så ofta de kan som "intellektuella", vilket de gör för att bekräfta sina egon.
Citera
2005-06-02, 12:10
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
En pseudoetikett personer som Susanne Osten, Eva Witt-Brattström (eller vad hon heter) och "Horace" så gärna vill försöka tillskansa sig.
De benämner sig själv så ofta de kan som "intellektuella", vilket de gör för att bekräfta sina egon.
Horace ok, men Ebba som hon heter. Fy faan!

Att tro att man skulle vara en bättre människa för att man tillhör en viss sk klass är verkligen löjligt.
Citera
2005-06-02, 15:11
Medlem
bengancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
bla bla... sparsamhet en dygd... vi odlar vår egen potatis och stickar våra egna tröjor etc... .

nu vet jag inte hur mycket cash ni har eller tjänar, (men militärer o professorer tjänar ju inte jättemycket), men..

jag har fått uppfattningen att många som definiera sig själva som överklass men som inte har så mycket pengar kvar och inte heller tjänar så bra tycker att det är extra fint att vara sparsam. de påkekar ofta hur sparsamma de är, och antyder att det är jättefint att vara sparsam, skryter med att de handlar blåvitts toapapper etc. ett argument som förs fram är att det är smart att handla billigt. det stämmer såklart att det är korkat att köpa dyrare grejer än nödvändigt, men jag tycker att det samtidigt känns som ett desperat försök att hänga kvar vid den lilla rikedom som farfarsfarfarsfar lyckades skrapa ihop.

riktigt överklass ska ha råd att bränna ordentligt med pengar. och göra det då och då också. inte bara sitta och mögla på sin skånegård, tycka att ferrari är en oerhört vulgär uppkomlingsbil och inte ha råd att handla mat i affären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in