Citat:
Ursprungligen postat av
jymdjaket
Överklass är special olympics för talanglösa med äckligt svullet ego. Vem fan som helst kan bli rik genom att ligga i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gedaj
Jag har fått en inblick i överklaasens värld. Vilken mardröm! Så ytlig den är. Folk som inte är genuina och försöker imponera på varandra med statusprylar. Varken vänskap eller familjeband betyder något. Nu snackar vi inte medelsvenssons med några miljoner i tillgångar utan de verkligt rika. Jag har sett dem på nära håll och det imponerade inte. Trots det kan man inte låta bli att önska att man hade lite av deras stålar.
Jag blir en aning förvirrad av att läsa här.
Det finns säkert någon slags definition av överklass i denna långa tråd men det blir tokigt om man räknar vilka som helst i begreppet. Särskilt om man tror att det just är personer som beter sig så där som skulle betyda att de är överklass.
Begreppet används förvirrande även av politiker och journalister.
Man borde kunna enas om att de adliga sedan generationer stora jord- och skogsägarna i Sverige tillhör en överklass. De har den i blodet helt enkelt. Både i uppfostran och i monetär rikedom.
Men det kan vara så att en adelssläkt (eller enskilda individer inom en i sig rik släkt) sedan länge förlorat sina tillgångar. Upphör de då att vara överklass?
Eller omvänt - Simpla torghandlare som H&M Persson-familjen. Är de överklass för att de är bland de rikaste, bor i Djursholm och har massor med ingifta adliga i sina led? Ja kanske.
När man har träffat människor från de mest blandade miljöer under hela sitt liv så inser man snabbt dels att jo, det finns en slags överklassuppfostran. Den går utanpå vilka bestick man ska använda. Den siter djupare än så.
Samtidigt är det inget hokus pokus. Utom vissa knepigheter vilka kläder som ska nyttjas i olika situationer t ex jakt eller olika festliga aktiviteter.
Och det finns de i överklassen som medvetet eller omedvetet fullständigt skiter i det där.
Det finns en devis "Det är först när man kan reglerna man kan strunta i dem"
Men visst går det att verka t ex högt upp i Näringslivet utan att det blir särskilt stora problem som "vanlig" att hantera det. Det har nog mer med självkänsla hos individen att göra hur orolig man blir i samband med social samvaro med "överklassen"
De exempel ni tar på vidrigt beteende finns främst bland wannabees men såklart också bland yngre överklasspersoner som har fått dålig uppfostran.
De jag kände i barndomen blev aldrig sådana. Snarare lite mer "outsiders" än "brats"
Och de jag stött på i näringslivet har varit väldigt få (det kanske är så att deras uppfostran faktiskt kan vara en nackdel att driva företag eller så vill de ha andra som jobbar åt dem)
Men det har faktiskt hänt att några har bett sig snobbigt och märkligt i affärsituationer. Fast å andra sidan har det funnits de som betett sig precis som alla andra.