Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-01, 14:50
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
Med anledning av att min skrivare ut skit, så undrar jag om man verkligen måste använda just det fotopapper de själva rekommenderar - dvs i detta fall Canons egna fotopapper?

Kan de verkligen vara tillverkade så att de har ett såpass speciellt ytskikt att endast det fotopappret fungerar? Jag har använt papper från nån engelsk tillverkare och sådant där PlexGear från Kjell & Kompani. Pappren jag testat har vägt 160, 170, 220 och 260 gram. Skrivarinfon säger att pappret ska väga 64-105 gr för att fungera om det inte är Canons egna fotopapper. Dessa väger ända upp till 273 gram!

Deras support svarar inte förrän nästa vecka.
Jag har köpt på mig en ¤""/()!= massa fotopapper...

p.s. Felet finns när nästan hela bilden är utskriven ska jag väl tillägga (vertikala linjer). Jag har provat flera gånger i olika program och med olika papper och olika bilder. Samma visa om och om igen. d.s

Citera
2013-05-01, 14:55
  #2
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Den kan ju inte explodera av att du provar en gång, men den kan vara byggd för att jävlas om du kör med "fel" prylar, så var beredd på att du kanske kommer behöva bli lite närgången med den.

Går det bra första gången så kommer det nog fortsättningsvis gå vägen.
Citera
2013-05-01, 15:36
  #3
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Den kan ju inte explodera av att du provar en gång, men den kan vara byggd för att jävlas om du kör med "fel" prylar, så var beredd på att du kanske kommer behöva bli lite närgången med den.

Går det bra första gången så kommer det nog fortsättningsvis gå vägen.

Jag har rengjort den.
Första gången?
Citera
2013-05-01, 17:14
  #4
Medlem
Har aldrig använt annat än billiga fotopapper (typ Mediarange A4 för under 1kr/st) till min Canon Pixma IP4700, har inte haft några problem alls. Använder Nordic Inks bläckpatroner: 209 kr för alla 5 patronerna.
Citera
2013-05-07, 21:28
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Efter att ha gjort alla de föreslagna åtgärderna från supporten är det nu dags att prova med Canons egna papper igen. Det är den senaste i raden av åtgärder de föreslår. Ingen skillnad ännu tyvärr dock.

OM det fungerar med dem blir jag en aning förvånad.

ÄVEN om det i manualen uttryckligen står att det inte fungerar med papper tyngre än 105 gram, förutom Canons egna. Hur lyckat konstruerad är inte skrivaren då?!

Citera
2013-05-08, 18:26
  #6
Medlem
RoaldDahls avatar
Fungerade f*n inte med Canons egna papper heller...

Har tagit bort allt vad gamla drivrutiner heter.
Har ominstallerat den nya drivrutinen.
Har provat att skriva ut olika slags bilder och dokument från olika slags program.
Har använt alla tänkbara sorters papper.
Har rengjort skrivaren överallt, med både rengöringsprogram från manualen och rent fysiskt.
Har använt alla inställningar i skrivarens applikationsprogram som är möjliga att använda, alla kombinationer.
Har gjort slut på mängder med papper och bläck för detta.

Det är dock ändå alltid EXAKT samma fel som uppstår på samtliga utskrifter och det hamnar på EXAKT samma ställe varje gång, oavsett bilddokument, vertikala ränder då det återstår 2-3 cm av pappret.

Ska väl tillägga att detta fel INTE uppstår bara om jag använder det billigaste tänkbara vanliga kopieringspapper som finns OCH använder inställningen "Högkvalitativ utskrift" för det pappret (vilket är fel och man ska använda "Standard utskrift" egentligen, men då blir utskriften helt randig, hela den).

Så... kombinationen av inställningen "Högkvalitativ utskrift" och användningen av normalt kopieringspapper á 5-7 öre bladet klarar uppgiften. Men bara den kombinationen.

Vad göra nu?
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-05-08 kl. 18:29. Anledning: tillägg till den information jag redan alldeles nyss gav, ty jag glömde nämna några förtydligande prylar i sammanhanget
Citera
2013-05-11, 23:52
  #7
Medlem
RoaldDahls avatar
Tror jag ska göra en fullständig ominstallation.

Kanske ligger någon gammal drivrutin till skrivaren djupt därinne..
Citera
2013-05-13, 12:18
  #8
Medlem
RoaldDahls avatar
För alla de tusentals läsare som undrar, är sjuk f.n. och fick ett nytt svar från Canon.

Jag ska om jag orkar denna veckan ominstallera hela datorn inkl skrivaren och dess drivrutiner.
Sedan fick jag bedömningen att det nog är fel på skrivaren, dess vals eller skrivhuvud - OM
inte en ominstallation fungerar. Det som förbryllar är att det inte blir några fel öht om jag skriver
ut på vanligt enkelt kopieringspapper.

Papperstjockleken HADE det kunnat bero, menar de, men inte nu när det fungerar med vanligt
kopiatorpapper. Jag förstod inte riktigt det.

Jäkligt bra support iaf generellt.
Har alltid gillat Canon.

Tror det blir svårt att lämna in den och få ett lägre pris jämfört med att köpa en ny faktiskt.
Tar de inte 475 spänn bara i rent administrativ avgift/inlämningsavgift/expeditionsavgift?
Sedan kostar väl ett nytt skrivhuvud cirka 800?
Då är man snart på nypris.
Garantin har gått ut sedan 3-4 år.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-05-13 kl. 12:19. Anledning: Hurså?
Citera
2013-05-13, 21:50
  #9
Medlem
TinFoilHats avatar
Jag kan inget om skrivare... Men, hade det typ inte vart lättare att bjuda över en polare som äger en laptop och installera skrivaren på den datorn och sedan testa med? Bilden kan man väl lyft över med USB-minne. Verkar enklare och smidigare än att installera om hela sitt system. Fast, det kanske bara är jag som tänker så?
Citera
2013-05-15, 01:24
  #10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag kan inget om skrivare... Men, hade det typ inte vart lättare att bjuda över en polare som äger en laptop och installera skrivaren på den datorn och sedan testa med? Bilden kan man väl lyft över med USB-minne. Verkar enklare och smidigare än att installera om hela sitt system. Fast, det kanske bara är jag som tänker så?

Det kan du ha haft rätt i, men nu har jag hur som helst ändå ominstallerat hela klabbet...
Det gick smidigt.

Återstår att se om den kan skriva ut.

Det märkligaste är att det är en gammal drivrutin som ligger kvar och spökar, trots att jag rensat och ominstallerat hela datorn inkl operativsystem. Pshyco.. Den går inte ens att ta bort med supportens instruktioner.

Återstår också att bara använda originalpatroner för att se om det hjälper.

Lönar sig ej att reparera. Garantin har gått ut. 1100 kr skulle det kosta minst. Även om min kostade mer än så (2500 kr, tror jag det var då), och har bluetooth, direct print (från kamera) etc som inte enklare för 1000 kr har, så är det nästan bara det som skiljer min gamla modell från den nyare.
Citera
2013-05-15, 05:04
  #11
Medlem
Vad har du för skrivare när det kommer till Canon.
De modeller jag haft har haft 2 ställen man kan mata pappert.
Och de har olika möjligheter att välja tyngden på pappret.
Handlar alltid mitt papper på Sweburn brukar köra med 135-180 beroende på vilka som är inne och pris
Citera
2013-05-15, 14:09
  #12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plunken
Vad har du för skrivare när det kommer till Canon.
De modeller jag haft har haft 2 ställen man kan mata pappert.
Och de har olika möjligheter att välja tyngden på pappret.
Handlar alltid mitt papper på Sweburn brukar köra med 135-180 beroende på vilka som är inne och pris

Jag har dels en gammal Canon BJC-4550 som är från år 2000. Den kan skriva ut på olika tjocklekar av papper i och med att den t.o.m. har en spak på sidan som man ställer i olika lägen för att bestämma trycket mot pappret i och med att de kan vara olika tjocka. På den kan man skriva ut A3-storlek men inte på cd/dvd-skivor. Upplösning 360x720 dpi har jag för mig. Men blir hyfsat bra med rätt papper.
Inget fel på den, såvitt jag vet, men längesedan jag använde den dock...

Jag har alltså sedan 2008 även en Canon PiXMA ip5000. På den är det tänkt att man ska kunna skriva ut upp till A4 och även på cd/dvd-skivor. Det är denna som krånglar. Upplösningen är riktigt bra och den första skrivare i världen som klarade 1punktsdroppning till pappret.

Tänkte kombinera dessa båda skrivare nu: BJC-4550 för pappersutskrifter och PiXMA ip5000 för cd/dvd-utskrifter. Om nu inte PiXMAn fungerar som den ska... Ska prova sedan!

Framöver kan en annan skrivare vara aktuell, det är inte många som klarar både utskrift upp till A3/A3+-format samtidigt som man kan göra utskrift på cd/dvd också. Ser man till Canons svenska sortiment så hade de inte någon som fixade det när jag tittade nu senast! Men på Media markt hade de fått in en ny skrivare som inte fanns på Canons webbsida. Kanske egentligen bara för tyska marknaden??
Den vägde 17 kg! Klarade upp till A3+ och cd/dvd-utskrift. 8 patroner verkade dock väl knökigt.
Dessutom 4200 kronor.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback