Jag kan ge lite historia hur till hur trådarna med invandrarrelaterade brott skapades
Redan under den tid
Enverhoxha99 var moderator i I&I (2004) fanns diskussionen om var brott ska diskuteras. Om man kan göra en invandrings- eller integrationspolitisk koppling och få det till invandringspolitisk diskussion så var det okej.
Problemet uppstod när en medlem som kallade sig
martin1 spammade I&I-forumet med brott som begåtts av invandrare, eller i vart fall som han förutsatte var invandrade gärningsmän. En tråd för varje brott. Här är en varning martin1 fick av Enverhoxha och så här kunde debatten se ut på den tiden.
https://www.flashback.org/t110257
https://www.flashback.org/t111654
Under 2005 blev jag moderator i I&I (då kallade jag mig
Fet-Evert) och även
El Zorro moddade där. Samtidigt fanns en medlem som kallade sig
Stenfrack som i stort sett bara dammsög nätet efter invandrarrelaterade brott. Det behövde givetvis inte stå i artikeln han länkade till att det var invandrare. Han gissade sig till om det var invandrare beroende på ort, typ av brott etc. "
Invandrarradarn" kallades det populärt
Till slut drunknade forumet i trådar av typen
"Blatte snattade på ICA" eller "
92-årig dam kulturberikad i hemmet". Trådarna gav i regel inte så mycket respons, max två till sex svar om det inte rörde sig om riktigt vidriga brott då förstås. Vi moderatorer, både i I&I och på övriga forumet diskuterade hur vi skulle lösa problemet med spamtrådar i I&I.
Vi beslutade att bara tillåta trådar med en invandringspolitisk koppling. Alltså, det var inte det enskilda brottet som var intressant utan hur det t.ex. påverkar oss ur ett invandringspolitisk perspektiv. Teoretiskt kunde vi då låsa dessa trådar eller slå i hop en fasligt massa trådar. En enskild våldtäkt var i sammanhanget inte så intressant. Men många våldtäkter begångna av invandrare var givetvis jätteintressant, men det kan diskuteras i en enda tråd.
Och när vi gick ut med de nya reglerna och började låsa "spamtrådarna" så blev det lite reaktion från en del medlemmar. Vissa tyckte det var bra, andra tyckte att det var mindre bra. Sedan var det en medlem som skrev i PM och frågade om han möjligen kunde få starta en tråd där man samlar alla invandrarrelaterade brott. Vi tyckte att det var en bra kompromiss då behovet fanns och det bara blev en enda stor tråd där alla rapporterade brott samlades. Och så skapades den första tråden med "invandrarrelaterade brott".