2013-04-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag håller med TS och en stor fördel att samla är att slippa få en ny trådstart för varje litet nytt möte med mångkulturen eller brott. Bättre med färre trådar, det blir lättare att följa.

Varför då? Om det är nog intressant förtjänar det en egen tråd och diskussioner.
Citera
2013-04-28, 10:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag kan ge lite historia hur till hur trådarna med invandrarrelaterade brott skapades

Redan under den tid Enverhoxha99 var moderator i I&I (2004) fanns diskussionen om var brott ska diskuteras. Om man kan göra en invandrings- eller integrationspolitisk koppling och få det till invandringspolitisk diskussion så var det okej.

Problemet uppstod när en medlem som kallade sig martin1 spammade I&I-forumet med brott som begåtts av invandrare, eller i vart fall som han förutsatte var invandrade gärningsmän. En tråd för varje brott. Här är en varning martin1 fick av Enverhoxha och så här kunde debatten se ut på den tiden.

https://www.flashback.org/t110257
https://www.flashback.org/t111654

Under 2005 blev jag moderator i I&I (då kallade jag mig Fet-Evert) och även El Zorro moddade där. Samtidigt fanns en medlem som kallade sig Stenfrack som i stort sett bara dammsög nätet efter invandrarrelaterade brott. Det behövde givetvis inte stå i artikeln han länkade till att det var invandrare. Han gissade sig till om det var invandrare beroende på ort, typ av brott etc. "Invandrarradarn" kallades det populärt

Till slut drunknade forumet i trådar av typen "Blatte snattade på ICA" eller "92-årig dam kulturberikad i hemmet". Trådarna gav i regel inte så mycket respons, max två till sex svar om det inte rörde sig om riktigt vidriga brott då förstås. Vi moderatorer, både i I&I och på övriga forumet diskuterade hur vi skulle lösa problemet med spamtrådar i I&I.

Vi beslutade att bara tillåta trådar med en invandringspolitisk koppling. Alltså, det var inte det enskilda brottet som var intressant utan hur det t.ex. påverkar oss ur ett invandringspolitisk perspektiv. Teoretiskt kunde vi då låsa dessa trådar eller slå i hop en fasligt massa trådar. En enskild våldtäkt var i sammanhanget inte så intressant. Men många våldtäkter begångna av invandrare var givetvis jätteintressant, men det kan diskuteras i en enda tråd.

Och när vi gick ut med de nya reglerna och började låsa "spamtrådarna" så blev det lite reaktion från en del medlemmar. Vissa tyckte det var bra, andra tyckte att det var mindre bra. Sedan var det en medlem som skrev i PM och frågade om han möjligen kunde få starta en tråd där man samlar alla invandrarrelaterade brott. Vi tyckte att det var en bra kompromiss då behovet fanns och det bara blev en enda stor tråd där alla rapporterade brott samlades. Och så skapades den första tråden med "invandrarrelaterade brott".
Citera
2013-04-28, 11:13
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Har varken jag eller andra användare en say-so när det kommer till sådana ingripande åtgärder som ni nu gjort? Om inte formellt, så i varjefall i den anda som Flashback står för?

Lägg upp en omröstning och låt massorna bestämma! Jag är beredd att böja mig för majoriteten. Är ni?

Vi är invalda för att vi anses kunna ta bra beslut om hur forumet ska skötas på bästa sätt. Vi behöver inte skapa omröstningar kring förändringar. Du kan ju däremot framföra dina åsikter kring förändringarna och försöka övertyga oss om att vi har fel, precis som i den här tråden.
Men jag tycker fortfarande att argumenten för att låta dem vara "onålade" även i fortsättningen är mycket starkare än de som är emot.

Trådarna finns dessutom kvar för de som är intresserade. De har inte försvunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag håller med TS och en stor fördel att samla är att slippa få en ny trådstart för varje litet nytt möte med mångkulturen eller brott. Bättre med färre trådar, det blir lättare att följa.

Varje litet möte eller brott kommer inte att vara förtjänt av en egen tråd heller. Det ska vara intressant i ett större perspektiv.
Senast redigerad av manamanah 2013-04-28 kl. 11:27.
Citera
2013-04-28, 12:23
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Vi är invalda för att vi anses kunna ta bra beslut om hur forumet ska skötas på bästa sätt. Vi behöver inte skapa omröstningar kring förändringar. Du kan ju däremot framföra dina åsikter kring förändringarna och försöka övertyga oss om att vi har fel, precis som i den här tråden.
Men jag tycker fortfarande att argumenten för att låta dem vara "onålade" även i fortsättningen är mycket starkare än de som är emot.

Trådarna finns dessutom kvar för de som är intresserade. De har inte försvunnit.

Varje litet möte eller brott kommer inte att vara förtjänt av en egen tråd heller. Det ska vara intressant i ett större perspektiv.
Okej. Som jag ser det, fanns det en tanke med att de där trådarna var nålade. Kämpendahl har redogjort för den på ett bra sätt. Det måste ju dessutom vara jättebra för modsen att slippa styra upp och göra bedömningar av varje litet småärende som får en tråd, när mindre "fall" istället kan få ligga i "möten..." och "..relaterade...". Att ha just relaterade som egen tråd är dessutom bra ur ett annat perspektiv, då bulken av blattarnas vandel snabbt blir väldigt tydlig och detta är ju dessutom en av de stora stötestenarna. I M&J har man ett liknande förfarande. Skulle du/ni ha något emot om jag startar en omröstning och är ni beredda att böja er för en kvalificerad majoritet på 70%?
Citera
2013-04-28, 12:50
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Okej. Som jag ser det, fanns det en tanke med att de där trådarna var nålade. Kämpendahl har redogjort för den på ett bra sätt. Det måste ju dessutom vara jättebra för modsen att slippa styra upp och göra bedömningar av varje litet småärende som får en tråd, när mindre "fall" istället kan få ligga i "möten..." och "..relaterade...". Att ha just relaterade som egen tråd är dessutom bra ur ett annat perspektiv, då bulken av blattarnas vandel snabbt blir väldigt tydlig och detta är ju dessutom en av de stora stötestenarna. I M&J har man ett liknande förfarande. Skulle du/ni ha något emot om jag startar en omröstning och är ni beredda att böja er för en kvalificerad majoritet på 70%?

Jag har inget emot att avgöra dessa fall. Vi har rätt att ta bort trådar som vi inte anser håller en tillräckligt hög kvalitet och som inte har en bra grund för diskussion.

"Att bulken av blattarnas vandel" blir tydliggjord är ju fördelaktig ur din synvinkel men vissa andra kanske skulle se detta som orättvist och som att vi på I&I har bestämt att det är viktigt att poängtera att invandrare begår brott, hur mycket och var utan att fördjupa sig i anledningen till detta. Om dessa brott är mer eller mindre viktiga är väldigt subjektivt. Flashback ett forum utan politisk riktning på något sätt och vi vill vara en plattform för alla åsikter.
Således finns tråden kvar men utan att vara nålad.
Andra moderatorer har kommit med bra motiveringar som du säkert har tagit del av.

Vad Kämpendahl skriver är ju faktiskt att tråden om invandringsrelaterade brott kom till pga av ett antal spammare, jag vet inte om detta är en en motivering som jag tycker är så väldigt stark. Jag hoppas att vi ska kunna kontrollera ev. spammare på andra sätt.

Nej, jag skulle inte böja mig för en omröstning.
Senast redigerad av manamanah 2013-04-28 kl. 12:56.
Citera
2013-04-28, 13:02
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Jag har inget emot att avgöra dessa fall. Vi har rätt att ta bort trådar som vi inte anser håller en tillräckligt hög kvalitet och som inte har en bra grund för diskussion.

"Att bulken av blattarnas vandel" blir tydliggjord är ju fördelaktig ur din synvinkel men vissa andra kanske skulle se detta som orättvist och som att vi på I&I har bestämt att det är viktigt att poängtera att invandrare begår brott, hur mycket och var utan att fördjupa sig i anledningen till detta. Om dessa brott är mer eller mindre viktiga är väldigt subjektivt. Flashback ett forum utan politisk riktning på något sätt och vi vill vara en plattform för alla åsikter.
Således finns tråden kvar men utan att vara nålad.
Andra moderatorer har kommit med bra motiveringar som du säkert har tagit del av.

Nej, jag skulle inte böja mig för en omröstning.
Så för din del är det alltså ett problem om man synliggör i vilken utsträckning individer som invandrar till Sverige gör sig skyldiga till brott? En sådan tråd, nålad och lätt åtkomlig, strider enligt dig mot någon sorts neutralitetsprincip jag aldrig hört att Flashback förskriver sig till?

Vi fördjupar oss visst i olika teorier om invadrarens benägenhet att begå brott, men du vill att vi alltså skall utreda orsakerna också? På akademisk nivå? Vi bråkar ju jämt om detta.... Socioekonomi, kulturella skäl, biologiskt betingade.... och korsningar däremellan!

Intressant att få ta del av ditt ohöljda förakt för användarna för övrigt.... Hur blev du moderator egentligen? Hur ser du på Flashback och dess geist i stort? Jag har läst igenom tråden igen, men inte hittat de "bra svar" du påstår att andra moderatorer inkommit med. Vänligen hänvisa med citat.
Citera
2013-04-28, 13:15
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Så för din del är det alltså ett problem om man synliggör i vilken utsträckning individer som invandrar till Sverige gör sig skyldiga till brott? En sådan tråd, nålad och lätt åtkomlig, strider enligt dig mot någon sorts neutralitetsprincip jag aldrig hört att Flashback förskriver sig till?

Vi fördjupar oss visst i olika teorier om invadrarens benägenhet att begå brott, men du vill att vi alltså skall utreda orsakerna också? På akademisk nivå? Vi bråkar ju jämt om detta.... Socioekonomi, kulturella skäl, biologiskt betingade.... och korsningar däremellan!

Intressant att få ta del av ditt ohöljda förakt för användarna för övrigt.... Hur blev du moderator egentligen? Hur ser du på Flashback och dess geist i stort? Jag har läst igenom tråden igen, men inte hittat de "bra svar" du påstår att andra moderatorer inkommit med. Vänligen hänvisa med citat.

Eftersom gissningsvis en kvalificerad majoritet av vad du kallar brukare i I&I är starkt invandringskritiska så blir en omröstning helt meningslös. Jag kan redan nu säga hur den omröstningen kommer att sluta. Om man däremot visste att de som röstade gjorde det helt utan att påverkas av sin syn på invandringen skulle det vara en annan femma, men det är av förklarliga skäl omöjligt.

I&I ska vara en neutral plattform för diskussion och då är det inte bra att ha två invandringskritiska trådar som extra viktiga. Dessutom är det trådar som inte riktigt passar in i I&I eftersom det är listtrådar. De får vara kvar tills vidare men att de förblir onålade som alla andra trådar.
Citera
2013-04-28, 13:17
Moderator
manamanahs avatar
Citat:

Jag har inget förakt för användarna bara för att jag inte tycker att vi ska göra omröstningar om varenda förändring som vi anser fördelaktig att införa. Däremot tycker jag till skillnad från dig att det är viktigt att vi framstår som neutrala, både i rollerna som moderatorer och hur forumet presenteras.
Hur användarna sen formar innehållet har jag inga synpunkter på.

Det är intressant hur du anser att jag visar förakt för "användarna" bara för att jag inte håller med dig. Du är inte representant för alla användare och jag har dessutom inte varit annat än trevlig och svarat på dina frågor.
Som flitig användare borde du dessutom veta att Flashback inte är en demokrati. Du får nog vänja dig vid det.

Tråden är inte speciellt lång, du kan nog hitta de inlägg som jag syftar till själv. Om du har funderingar kring dessa så föreslår jag att du vänder dig till den som har skrivit inlägget i fråga.

PS. Glöm nu för all del inte att du kan använda dig av den superfiffiga funktionen "prenumerationer" för att lätt och ledigt kunna söka upp just dina favoriter.
Senast redigerad av manamanah 2013-04-28 kl. 13:43.
Citera
2013-04-28, 15:40
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
En sådan tråd, nålad och lätt åtkomlig, strider enligt dig mot någon sorts neutralitetsprincip jag aldrig hört att Flashback förskriver sig till?

Admin har då och då påpekat att forumet är åsiktsneutralt och enbart skall agera som en plattform för diskussion. Jag håller med om att beslutet är korrekt och det är också anledningen till att vi tog bort klistret på "etnicitetsförmedling i media" i forumet M&J. Trådarna finns kvar och alla får vara med och diskutera i dem.
Citera
2013-04-28, 18:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Okej. Som jag ser det, fanns det en tanke med att de där trådarna var nålade. Kämpendahl har redogjort för den på ett bra sätt. Det måste ju dessutom vara jättebra för modsen att slippa styra upp och göra bedömningar av varje litet småärende som får en tråd, när mindre "fall" istället kan få ligga i "möten..." och "..relaterade...".
Jag glömde att säga att anledningen till att vi klistrade tråden om invandrarrelaterade brott var dels för att användaren önskade det, dels för att den skulle finnas högst upp och folk se den och förhoppningsvis skriva i den istället för att starta en ny tråd. Och förstås att den skulle vara lätt att hitta

I många delforum här på Flashback finns "mastodonttrådar". Vissa har valt att klistra dem medan andra valt att behandla dem som vanliga trådar. I juridikforumet finns några trådar bl.a. "Den stora tråden om parkeringsböter [sammanslagen tråd /Mod]" och "Kontrollanter i kollektivtrafiken och deras befogenheter" som behandlas som vanliga trådar och de sjunker snabbt ner till sida två, tre och fyra. Ofta resulterar det i att någon inte har sökt ordentligt och skapar en ny tråd om hur denne fått parkeringsböter och undrar hur man ska bära sig åt för att överklaga. Efter några timmar har någon moderator sammanfogat den nya tråden med den stora. Då bumpas samtidigt tråden upp till sida ett igen.

Att inte ha tråden klistrad gör att moderatorerna riskerar att få lite merarbete om de ska hantera nya trådar i ämnet. Sedan finns det också en praktisk gräns för hur många trådar som i ett delforum bör vara klistrade. Max ett par stycken enligt min mening, annars försvinner även de klistrade trådarna i sin egen mängd och de har ju trots allt till uppgift att göra användarna uppmärksamma på något.
Citera
2013-04-28, 21:25
Medlem
Golonkas avatar
Jag är tydligen ensam om att tycka att det var bra att hålla dessa bägge trådar nålade och det församlade moderatorkollektivet i I&I har i sin visdom beslutat att det inte är neutralt att ägna hela tematrådar åt brott som kan kopplas till invandring eller spännande kulturmöten. Den sistnämnda tråden hugger för övrigt åt båda håll, då många postar positiva möten också.

Sedan undrar jag om det är att vara "åsiktsneutral" om man undviker att fokusera på tråkigheter som har en viss etnisk profil. Tänker ni typ att bara för att vi nu har femtio trådar om blattar som våldtar, så måste vi prega in ett par trådar om Englas mördare eller Breivik också, för att väga upp det negativa, liksom? Eller bara för att majoriteten som är aktiva i I&I är kritiska mot den rådande ordningen, så kan vi skita i vad de tycker? Jag bara undrar...

Sedan tycker jag att det visst är förakt mot brukarna att bara stövla in och proklamera ditten och datten och uttalat skita i när folk ropar på votering. Inte särskilt snyggt! Jag vet inte hur många moderatorer jag "avverkat" sedan jag gick med här för sju år sedan, bara att det är ett gäng. Just nu sitter ni där, men rätt vad det är, är ni bortblåsta som tumbleweed och har skaffat andra hobbies eller intressen. Lite ödmjukhet inför uppdraget och forumets publik hade varit på sin plats.
Citera
2013-04-28, 21:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Sedan tycker jag att det visst är förakt mot brukarna att bara stövla in och proklamera ditten och datten och uttalat skita i när folk ropar på votering. Inte särskilt snyggt!
Fast nu är det så att Flashback inte är och aldrig heller har varit en demokrati, och så vitt jag vet har det aldrig varit tal om att lägga upp omröstningar för att låta användarna diktera hur specifika forum ska skötas. Att kalla det för förakt är nog snarare verklighetsfrånvänt än ett legitimt klagomål eftersom det inte alls har med förakt att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in