Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-23, 21:52
  #1
Medlem
Jag var på akuten nyligen för min blindtarm. Det var som vanligt sjuk överbeläggning, folk hopades i korridorerna då det inte fanns rum. Fick vänta över ett dygn på att operera mig pga överbeläggningen. Läste några dagar senare om en pojke som de inte opererade innan blindtarmen sprack vilket gjorde att han hade lång konvalescens, helt i onödan. Folk får vänta oacceptabelt länge på cancerbehandlingar, kvalitén är inte jämn i hela landet osv osv osv.

Sjukvården behöver helt uppenbart mera pengar. T.ex. läste jag för en tid sedan att psykisk sjukdom kostar samhället ca 60 miljarder årligen. Alla som är eller har varit fattiga vet att det är rätt dyrt att vara fattig, och det stämmer bra in här också. Det är dyrt för staten att inte prioritera när det inte finns oändligt med resurser.

Så varför prioriteras inte de tre stora före all annan jävla skit (skola sjukvård och omsorg)? Varför subventioneras diverse överklassnöjen såsom opera, teater, museum osv samt all annan värdelös skit, till viss del invandringen inkluderad, när det finns medborgare som dör på vintern på golvet av någon pissoar p.g.a att de inte har någon bostad att gå hem till?

Hur kan man alls välja att slänga ett enda öre på allt detta innan man kan garantera någon typ av existensminimum till alla medborgare, innan vi kan ge en god sjukvård och äldreomsorg till alla våra medborgare och innan skolan fungerar väl?
Citera
2013-04-23, 22:12
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Tyvärr har sjukvården drabbats av det offentligas ineffektivitet och kvalitetsbrist samtidigt som man måste brottas med privatiseringarnas vinsthunger och bonusyra. Resultatet är att sjukvården får mer pengar än någonsin och presterar sämre än någonsin - och det är medvetet designat av politiker och vårdföretagen att vara så. Det spelar det ingen roll hur mycket pengar vården får då grundproblemen inte är direkt ekonomiska.
Citera
2013-04-23, 22:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Tyvärr har sjukvården drabbats av det offentligas ineffektivitet och kvalitetsbrist samtidigt som man måste brottas med privatiseringarnas vinsthunger och bonusyra. Resultatet är att sjukvården får mer pengar än någonsin och presterar sämre än någonsin - och det är medvetet designat av politiker och vårdföretagen att vara så. Det spelar det ingen roll hur mycket pengar vården får då grundproblemen inte är direkt ekonomiska.

En del problem är till stor del ekonomiska. Sedan håller jag med om att man ofta är väldigt ineffektiv och t.ex. skolan knappast blir bra bara för att man pumpar in mer pengar. Dock så är det inte så vad jag vet att sjukvården får mer pengar om du kontrollerar för att vi också är fler än någonsin i landet. Inte minst med tanke på en allt äldre befolkning som kräver mer resurser från sjukvården.

Att man misslyckas med att ge rätt incitament till privata aktörer är också beklagligt. Min devis är att om man kan utnyttja ett system så kommer det också göras, och det är sällan något man tycks ha i baktanke när man designar "lösningar" från staten.

Har även hört lite olika vad gäller privat vård. Läste någonstans (antagligen DN) att privat sjukvård tydligen inte visat sig vara effektivt osv. i metastudier, något min bror påstod var skitsnack och han har mycket koll så jag vågar inte uttala mig om vad som gäller där.
Citera
2013-04-23, 22:32
  #4
Avstängd
ArduinoFysiks avatar
Tanken är att Alliansen ska försöka sälja ut hela Sveriges skattepengar och välfärd via socialdemokratiska metoder. Synd att Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet inte fattar att dem hjälper Alliansen att sälja ut Sverige.

Citat:
Så varför prioriteras inte de tre stora före all annan jävla skit (skola sjukvård och omsorg)? Varför subventioneras diverse överklassnöjen såsom opera, teater, museum osv samt all annan värdelös skit, till viss del invandringen inkluderad, när det finns medborgare som dör på vintern på golvet av någon pissoar p.g.a att de inte har någon bostad att gå hem till?

Det där är vänsterintressen. Inte högerintressen.
Citera
2013-04-23, 22:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArduinoFysik
Det där är vänsterintressen. Inte högerintressen.

Kanske (opera är väl inte något vänsterintresse per se) men det viktiga är att det är intressen enbart för ett fåtal. Många bäckar små som det heter. Man undrar hur många 10tals miljarder årligen som går på krimskrams och kuriosa samtidigt som vi inte kan garantera ett existensminimum för våra medborgare eller en god sjukvård med korta vårdköer för alla. SD talar mycket om invandringen, men det är ju bara en av alla de skitsaker staten slänger onödiga pengar på. Kan någon försvara denna brist på prioriteringar? Jag tycker det är helt sjukt.
Citera
2013-04-23, 23:10
  #6
Avstängd
ArduinoFysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Kanske (opera är väl inte något vänsterintresse per se) men det viktiga är att det är intressen enbart för ett fåtal. Många bäckar små som det heter. Man undrar hur många 10tals miljarder årligen som går på krimskrams och kuriosa samtidigt som vi inte kan garantera ett existensminimum för våra medborgare eller en god sjukvård med korta vårdköer för alla. SD talar mycket om invandringen, men det är ju bara en av alla de skitsaker staten slänger onödiga pengar på. Kan någon försvara denna brist på prioriteringar? Jag tycker det är helt sjukt.

Jag förstår precis vad du menar. Medan sjukvården skärs ned här för vi har inte råd så sänker vi mer och mer pengar till SFI utan reslutat.

Tanken med just detta går sin korrekta väg. Alliansen VILL dra in just araber och negrer för dem är expert på sänka länder och välfärd. Det är ingen slump att vi just har negrer och araber som invandring.

Jag bodde utomlands för ett tag sedan och jag skulle säga att det är en helt annan värld. Utanför Europa så sägs det att det är bara fattigdom, krig och svält. Jag skulle säga att det inte är det. Åker man till Krigistan så är det inte alls fattigdom, kommunism, krig och helvete. Dem har det faktiskt riktigt bra. Jag skulle vilja påstå att vi svenskar har det mycket sämre än vad folk i Libanon och Turkiet har. I Libanon så körde alla nya bilar. Skatten var låg och alla hade råd att finansiera sig själv. Det var tanken med deras system att alla skulle ha råd att ta hand om sig själv och det är lyckat. Sen var median mycket mer ointresserad av vad folket tycker.

I Turkiet så fanns det fattigdom och sånt och mycket kriminalitet. Men alla kriminella utvisas från landet och skickas till Europa. Utanför EU så betraktas EU som Sovjet 2.0 men vi inser inte det för du ska veta hur jävla hårt tryck det är på att hålla folket omedvetet i schack.
Folket i Turkiet är väldigt trevliga än fast dem är muslimer osv. De är inte lika muslim-tokiga som muslimerna här i Sverige.

Vill du verkligen uppleva hur Sverige egentligen är så måste du resa utomlands för att förstå villket fattigt land vi bor egentligen i och hur jävla korrupt vårt system är med massa lögner dag ut och dag in

Sverige är ett demokratiskt land men vi har hur många hål i demokratin som helst där diktaturen går igenom. Exempel: I Sverige så jämför vi exakt allt i teorin för det är just teorin(tanken) som räknas. Praktiken struntar vi i för den stämmer inte överens med teorin. Se "Alla lika mycket värda", "Rikare blir rikare och fattigare blir fattigare" osv.

Så sammanfattning av allt detta är att du måste resa utomlands för att förstå hur sjukt land vi lever i. Väldigt många har påpekat varför Sverige är ett av det minst korrupta länder i världen. Kanske därför vi styrker all sådan statistik om korruption. Samma sak som Sovjet strök all statistik om kriminalitet och arbetslöshet.

På journalistiksidan så är dem anställda av uppköpta medier för att styra politiken i Sverige.
Media kan man betrakta som det 3:e partiet. Det är den som sköter själva det politiska spelet mellan regering och oppositionen. Det är inte direkt mycket den styr men det påverkar en stor del. Förr i Sverige fick man svära i debatten och kalla varandra för dumma saker t.ex idiot eller idioti. Det förekom ofta att folk tände i cigarett i debatthuset för att just svina lite. Debatterna där var hårda men ganska oförskämda. Idag så har man en partisk moderator som ser ALLTID och då menar jag ALLTID att det är fler mot en av anledningen att man vill slå ut oppositionen. Mutor är mycket vanligt i Sverige trots vi säger att vi har inga mutor. Vi säger att vi har inga mutor för att vi har mutor. I Turkiet så säger man inget om mutor för alla vet att det finns mutor. Mutor = Realistiskt.

Men åter igen till debatten. Mats Dagerlind skulle vara på PK-debatten tillsammans med 3 stycken motdemonstrationer. En vänster, en annan vänster och en till vänster. Varför kunde inte just det vara Mats Dagerlind och en vänster. Jo, för mutan säger att det ska vara 3 mot en.

Sjukt land = Sverige 2013
__________________
Senast redigerad av ArduinoFysik 2013-04-23 kl. 23:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback