Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tack för länkarna. Kunde dock inte ladda mer hela artikeln. Det som sägs i radioinslaget är ingenting mindre än att landdjuren inte alls härstammar ifrån benfiskarna överhuvudtaget, utan skulle härstamma från en annan grupp - kanske försvunnen, men jag får inte klart för mig vad det skulle vara för slags organismer - kan det vara någonsorts hajar som andas med lungor - eller pansarhajar?
Har dessutom svårt att få dessa ganska gamla uppgifter att gå ihop med det som presenterades nyligen som verkade tyda på att lungfiskarna är närmare släkt med landdjuren än övriga fiskar.
Overhört spännande detta - förstår inte att det inte diskuteras mer!
Jag har inte heller kunnat läsa hela artikeln. Men helt klart är att den baseras på ett omfattande underlag. De fokuserar ju på likheter i mitokondriernas dna.
Förmodligen har man väl i de senare studierna om lungfiskar och kvastfeningar kommenterat Rasmussens studie. Eller kan de bara ha ignorerat den bara för att den är obekväm?
Vad jag förstod så hade de kikat på likheter mellan groddjur, amfibier flera olika arter av primitiva mer ursprungliga fiskarter. Troligen också olika hajarter är alltså strukna som möjliga släktingar.
Man blir ju lite fundersam när man först i en artikel säger att kvastfeningen har ungefär lika stort genom som oss och därför (!?) borde vara närmast släkt med oss. Och sedan trots att lungfiskar har mycket större genom än oss så hävdar man att dessa ändå är våra förfäder.
Vilka kriterier utgår man egentligen ifrån? Det verkar ganska godtyckligt.
stebe2