Resultat: Vad tycerk ni?
Vi är vuxna debattörer och bör kunna föra ett vettigt samtal
47,73%
21 röster
Njo, lite lugnare kan vi väl ta det.
13,64%
6 röster
Äsch, lite pajkastning får man väl tåla.
27,27%
12 röster
Nej, jag vill inte. Jag trivs bra här i sandlådan!
11,36%
5 röster
2005-05-27, 15:13
Medlem
Ruskigbusss avatar
Vad som ofta slår en är den helt annorlunda debatt-tekniken som används i det här forumet. Särskilt tydligt blir det när någon ny debattör börjar göra inlägg i ett mera normalt tonläge.

Tycker ni - som är aktiva här - att det är helt acceptabelt att kalla varandra för nazister eller att anklaga varandra för att gå holocaust-industrins ärenden?

Tycker ni att man skall tåla att bli anklagad för att vara idiot, sektledare, mindre vetande eller imbecill - enbart för att man inte håller med en annan debattör?

Tycker ni att detta är ett klimat där man kan komma fram till något väsentligt, eller är inläggen enbart till för att stärka det egna egot?

Finns det någon vilja att SAMTALA i det här forumet, eller visar man bara upp sej för den "egna" sidan?

Med andra ord - finns det någon som är intresserad av att debattera - i stället för att konfrontera?

Vi gjorde ju ett försök med strängare regler - och visst lugnade det ner sej något. Men, det finns inga möjligheter att någon skall orka med att moderera ett forum på den nivån - om viljan att följa reglerna saknas hos deltagarna.

Är det möjligt, eller ens önskvärt - att vi försöker komma överens - ett gentlemens agreement - att sänka tonen, försöka se varandras argument och föra en sakligare debatt i det här forumet?

Har ni några tankar, idéer eller åsikter - där vi kan försöka göra det här forumet bättre - INOM ramen för nuvarande regler - så är jag mycket intresserad av detta.

Tyvärr - så finns det inga möjligheter till några nya specialregler.

Ordet är (nästan) fritt.

Och snälla, snälla, snälla - försök undvik att kasta sand på varandra i den här tråden i alla fall.
Citera
2005-05-27, 15:57
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tycker ni att man skall tåla att bli anklagad för att vara idiot, sektledare, mindre vetande eller imbecill - enbart för att man inte håller med en annan debattör?

Nej, inte för att man är av annan åsikt: men argumenterar man som en barnrumpa och slingrar sig undan sakfrågorna, är oförmögen eller ovillig att behandla information och bemöta sakliga invändningar, då bör man även få klart för sig att det förmodligen finns andra sysselsättningar som vore lämpligare för en . Det är ingen skam att vara "mindre vetande" - men att på ren kyrkkaffenivå ("alla vet ju vad som hände" osv) gnata på helt utan vilja att lära sig något om tillgänglig dokumentation bör väl inte uppmuntras?

Citat:
Tycker ni att detta är ett klimat där man kan komma fram till något väsentligt, eller är inläggen enbart till för att stärka det egna egot?

Det egna egot, och andras egon, bör knäckas, det är vad alla mår bäst av. Jag tänker i termer av den sufiska och buddhistiska dekonstruktionen av egot, och insikten om dess kontraproduktiva, begärsbundna, förmörkade natur. Det finns en stor potential att "komma fram till något väsentligt" på ett diskussionsforum, det tror jag, det är ett mycket "demokratiskt", dynamiskt och exakt sätt att kommunicera - men alla är inte kapabla eller överhuvud motiverade till att kommunicera på allvar, det måste man inse.

Citat:
Finns det någon vilja att SAMTALA i det här forumet, eller visar man bara upp sej för den "egna" sidan?
Med andra ord - finns det någon som är intresserad av att debattera - i stället för att konfrontera?Är det möjligt, eller ens önskvärt - att vi försöker komma överens - ett gentlemens agreement - att sänka tonen, försöka se varandras argument och föra en sakligare debatt i det här forumet?

Viljan att föra ett vänligt, väldokumenterat, kunskapssökande och nyanserat samtal finns - men tyvärr endast från gaskammarskeptikernas sida. Problemet som jag ser det är att många av de gaskammartroende gärna ser att varje diskussion om judeförföljelserna stängs ner - de har rätt till den åsikten, att censur och repression är det rätta svaret på "revisionistiskt" tvivel. Men jag har rätt att sträva efter en fri och saklig debatt om Holocaustmyten på Flashback, åtminstone tills en tänkbar eller snarare mycket sannolik skärpning av brittisk och/eller svensk lagstiftning omöjliggör det historievetenskapligt grundade ifrågasättandet av de dogmatiska, pseudo-religiösa lögnerna.
Citera
2005-05-27, 16:29
Bannlyst
Tja...man kan ju bl.a. fråga sig om vart och vartannat inlägg från herrar E. och Bl.K. måste innehålla ett grovt antisemitiskt material, ibland taget från diverse gödselbrunnar, inte bara från Radio Islam .

Som det av Ezzelino med sedvanlig förtjusning återgivna i inläggen 94 och 96 under "Förintelseindustrin och dess profitörer", se http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=193031&page=7&pp=15

Dessa herrar talar ju inte om något annat än judar som ljuger och svindlar om Förintelsen, lögnaktiga judar, hämndgiriga judar och sionister sida upp och sida ner.

När de inte med vällustiga hånskratt kommenterar "falska" vittnesberättelser från överlevande i koncentrationsläger, även i Sverige.

När de också uppenbarligen för en rent nazistisk propaganda (som påvisats beträffande Ezzelino under inlägg 51 i Churchilltråden http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=2288341#post2288341 ), skall man då inte få påvisa och tala om att de är nazister eller i varje fall har nazistiska åsikter och att deras inlägg bör bedömas därefter?

Och denna ständiga rundgång av frågor och påståenden från dem, som redan har tröskats igenom, men som i oförändrat skick dyker upp i en annan eller en nystartad tråd!

Och Ezzelinos språkbruk - ja, man äcklas....

Jag avvaktar.....

-----

Tillägg kl. 17.58: Förlåt det gäller inlägg 96 och 97 i ovannämnda url., INTE inlägg 94 som det ur ovannämnda synpunkter inte finns något att anmärka emot.
Citera
2005-05-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberale Lejonborg

Dessa herrar talar ju inte om något annat än judar som ljuger och svindlar om Förintelsen, lögnaktiga judar, hämndgiriga judar och sionister sida upp och sida ner.

Och Ezzelinos språkbruk - ja, man äcklas....

Jag avvaktar.....
Ja, det är inte utan man undrar hur HMF, personangrepp, kränkningar, OT-postningar, och liknande inlägg som "titta vad nån skriver i detta forumet" (utan att bidra till nån diskussion eller försöka starta nån), och sånt kan hanteras bra på en del andra forum? men uppenbarligen inte här...
Citera
2005-05-27, 16:59
Medlem
Ruskigbusss avatar
Sandlådan är tydligen väldigt svår att ta sej ur.

Kan någon tänka sej att idka någon form av självkritik?

Kan någon kanske tycka att man själv har gått för långt?

Eller är det alltid "de andra" som är de som gör fel - och man själv har inget ansvar alls för hur debatten förs?
Citera
2005-05-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
dogmatiska, pseudo-religiösa lögnerna.

Du visar med ens prov på oförmågan...

Är det inte bättre du sätter dig och hetsar upp dig tillsammans med dina spökseende farbröder internt istället? Nytillkomna som inleder sakligt och
lugnt blir överfallna av dig och dina vämjeliga epitet direkt.
Citera
2005-05-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Sandlådan är tydligen väldigt svår att ta sej ur.

Kan någon tänka sej att idka någon form av självkritik?

Kan någon kanske tycka att man själv har gått för långt?

Eller är det alltid "de andra" som är de som gör fel - och man själv har inget ansvar alls för hur debatten förs?
Man får man komma ihåg att "nivån sätts" av en eller ett par om dessa konstant gör personangrepp eller använder nedsättande snack och liknande....eller tror du att det höjer diskussionsnivån?

Testa själv och gå in i nåt ämne en vecka och bete dig illa i vart och vartannat inlägg, vad tror du händer?
Citera
2005-05-27, 17:11
Medlem
Ruskigbusss avatar
Vi har ju forum som jag tycker har samma uppdelning av två läger, t ex invandringspolitik.

I det forumet så förekommer visserligen epitet som "rosa glasögon", "skygglappar", "rasister", anspelningar på någons bakgrund etc - MEN - inte fasen är varannat inlägg mer eller mindre inriktat på att ta heder och samvete av sina motståndare.

I det forumet förekommer det faktiskt debatter - där meningsmotståndare kan vara överens i vissa frågor.

Varför skulle detta vara omöjligt när det gäller något som faktiskt hände för över femtio år sedan?

Vad är det i den här frågan som gör att känslorna svallar så, och att det blir så enormt låsta positioner?
Citera
2005-05-27, 17:45
Medlem
snapcases avatar
För i helskotta! Kan inte NÅN av de aktiva kombattanterna kravla ur rännstenen för en sekund och försöka föra en vettig dialog om hur det här forumet bör föras? Ni beter er som barn som kivas om en godispåse.
Citera
2005-05-27, 18:07
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
För i helskotta! Kan inte NÅN av de aktiva kombattanterna kravla ur rännstenen för en sekund och försöka föra en vettig dialog om hur det här forumet bör föras? Ni beter er som barn som kivas om en godispåse.
Jag är inte särskilt intresserad av debatten med de revisionisterna som finns här. Jag har lärt mig lite om hur revisionismen är funtad. De slutar aldrig. Samma "det tar två timmar att kremeras" tas om och om igen.

Jag är inte heller så intresserad av en meta-debatt. Tycker bara att det är meningslöst att rapportera inlägg. Varför får man inte diskutera Babi Yar i separat tråd? Och varför är den ganska avslöjande tråden "trovärdiga vittnedmål" fortfarande stängd?

Vädret är för fint just nu, och jag ska leka ute.
Citera
2005-05-27, 18:15
Medlem
Citat:
Kör min undran igen då...
Man undrar hur HMF, personangrepp, kränkningar, OT-postningar, och liknande inlägg som "titta vad nån skriver i detta forumet" (utan att bidra till nån diskussion eller försöka starta nån), och sånt kan hanteras bra på en del andra forum?
Detta borde väl ha sina orsaker och dom som är moderatorer torde vara bäst och svara på frågan..
Citera
2005-05-27, 18:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Det enda jag eventuellt vill ha av lösgodiset IRL är de allra suraste bitarna, men de tycks fan ha slutat tillverka skiten, den kanske befanns vara hälsovådlig?

Om folk i diskussionstrådar uppträder tolerant, generöst, uppriktigt kunskapssökande, med ett grundläggande gott humör och inte låter bitterheten över förmenta oförrätter fräta upp sig så ska det inte vara något problem att sakligt diskutera även de känsligaste ämnen. Men människor är irrationella, och jag har som synes (även i den här tråden ) uppenbarligen en förmåga att reta folk till vansinne genom min blotta uppenbarelse, mina ibland sarkastiska svar på de ständiga personangreppen, och en enveten vägran att låta mig skrämmas till tystnad.

Vill man som quark inte diskutera med "meningsmotståndare" eller svara på relevanta frågor om de ämnen man dryftar kan man ju ägna sig åt annat, de sakkunniga "revisionisterna" ska väl knappast lastas för det faktum att han eventuellt visar sig ha haft fel i sina trosövertygelser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in