Resultat: Vad tycerk ni?
Vi är vuxna debattörer och bör kunna föra ett vettigt samtal
47,73%
21 röster
Njo, lite lugnare kan vi väl ta det.
13,64%
6 röster
Äsch, lite pajkastning får man väl tåla.
27,27%
12 röster
Nej, jag vill inte. Jag trivs bra här i sandlådan!
11,36%
5 röster
2005-05-31, 21:04
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nu riktar jag mej till båda lägren:

Alltså - jag förstår ju - rent mänskligt - hur oerhört frestande det är att hela tiden dra fram vad ANDRA har gjort för fel.

Men - detta var alltså INTE syftet med den här tråden.

Ni behöver ju inte bevisa för alla intresserade att ni är oförmögna till att förstå annat än att kasta skit på varandra.

Jag upprepar:

Finns det någon som helst vilja till att idka självkritik - och inse att man själv är en del av problemet?
Citera
2005-05-31, 21:19
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu riktar jag mej till båda lägren:

Alltså - jag förstår ju - rent mänskligt - hur oerhört frestande det är att hela tiden dra fram vad ANDRA har gjort för fel.

Men - detta var alltså INTE syftet med den här tråden.

Ni behöver ju inte bevisa för alla intresserade att ni är oförmögna till att förstå annat än att kasta skit på varandra.

Jag upprepar:

Finns det någon som helst vilja till att idka självkritik - och inse att man själv är en del av problemet?

Jo, men det tycker jag nog att vi som vill ha en fri och i mainstreammedia otänkbar diskussion gör, dvs. att vi erkänner att vi, speciellt jag själv, har låtit vreden styra lite väl mycket ibland. Men jag anser dock att gaskammarskeptikerna och de i dessa diskussionstrådar som vill ställa frågor utan att tvingas huka för moraliserande sura uppstötningar och anklagelser uppvisar en grundläggande tolerans och ett gott humör. Förbittringen finns hos de som vill kväsa debatten i namn av den förljugna politiska korrekthet som härskar i samtiden, och som tycks mena att den som frågar och tvivlar och kräver rediga bevis redan "tillhör mörkret" . Det viktigaste är att diskussionsfältet hålls fritt, inskränkningar av yttrandefriheten har skett och kommer att fortsätta att ske även i Sverige om inte någon principiellt motsätter sig det och lyckas visa att meningsutbyte och fri informationsspridning inte är något att vara rädd för.

Men en fråga för moderatorkollektivet att fundera över är om det ska existera någon sorts informella regler som i praktiken gör det legitimt med rabiat skitkastande från de som inte vill att detta tvivel på gaskammare ska "smitta" och alltså helst ser att alla kättare håller käften?

Jag menar, tål ni mods själva om någon för att ni anses ha "fel" åsikter börjar jiddra om er "stinkande själ och dåliga karma", "ert ömkliga inre", att ni är "vrålapor", "löddrande hyenor" och sinnessjuka, mordgalna nazister, om försök görs att offentliggöra er identitet på forumet osv. osv. ad nauseam? Inte bryr jag mig personligen om sådana tillmälen, men principen att jag eller andra gaskammarskeptiker ska tåla det ständiga tjafset och slingrandet utan att till sist säga ett elakt ord eller två till svar är inte rimlig. Då är det bättre att statuera exempel och dela ut en varning för den initiala aggressionen - på sådant vis sätts en norm som alla tvingas följa, vare sig de vill eller inte, och hur "heligt indignerade" de än tycker sig ha rätt att vara.
Citera
2005-06-01, 16:57
Medlem
Citat:
[b]

Jag upprepar:

Jo, den låga nivån har funnits på bägge sidorna men med olika intensitet och grovhet.
Därmed säger jag inte att ALLA har haft låg nivå.
Själv har jag väl lessnat nån gång och kastat in nåt mindre bra inlägg.

Men som det är nu så verkar läget låst och alla mina frågeställningar här i tråden förblir obesvarade..
Citera
2008-02-28, 15:24
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Vad som ofta slår en är den helt annorlunda debatt-tekniken som används i det här forumet. Särskilt tydligt blir det när någon ny debattör börjar göra inlägg i ett mera normalt tonläge.

Tycker ni - som är aktiva här - att det är helt acceptabelt att kalla varandra för nazister eller att anklaga varandra för att gå holocaust-industrins ärenden?

Tycker ni att man skall tåla att bli anklagad för att vara idiot, sektledare, mindre vetande eller imbecill - enbart för att man inte håller med en annan debattör?

Tycker ni att detta är ett klimat där man kan komma fram till något väsentligt, eller är inläggen enbart till för att stärka det egna egot?

Finns det någon vilja att SAMTALA i det här forumet, eller visar man bara upp sej för den "egna" sidan?

Med andra ord - finns det någon som är intresserad av att debattera - i stället för att konfrontera?

Vi gjorde ju ett försök med strängare regler - och visst lugnade det ner sej något. Men, det finns inga möjligheter att någon skall orka med att moderera ett forum på den nivån - om viljan att följa reglerna saknas hos deltagarna.

Är det möjligt, eller ens önskvärt - att vi försöker komma överens - ett gentlemens agreement - att sänka tonen, försöka se varandras argument och föra en sakligare debatt i det här forumet?

Har ni några tankar, idéer eller åsikter - där vi kan försöka göra det här forumet bättre - INOM ramen för nuvarande regler - så är jag mycket intresserad av detta.

Tyvärr - så finns det inga möjligheter till några nya specialregler.

Ordet är (nästan) fritt.

Och snälla, snälla, snälla - försök undvik att kasta sand på varandra i den här tråden i alla fall.

Högst relevanta frågor även år 2008. Det är väldigt tydligt vilka som fortsätter ägna sig åt att i huvudsak diskutera andra användare i stället för sakfrågor, vilka som framhärdar i att leverera nedlåtande kommentarer, lama personangrepp och nazistanklagelser eftersom de tydligen inte har något annat att komma med.

Allt fokus på sakfrågorna och en nolltolerans mot offtopic, trams och personangrepp är och förblir den enda framkomliga vägen för detta problemdelforum.
Citera
2008-02-28, 15:39
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Högst relevanta frågor även år 2008. Det är väldigt tydligt vilka som fortsätter ägna sig åt att i huvudsak diskutera andra användare i stället för sakfrågor, vilka som framhärdar i att leverera nedlåtande kommentarer, lama personangrepp och nazistanklagelser eftersom de tydligen inte har något annat att komma med.
...och så bumpar vi en tre år gammal tråd för att leverera ovanstånde självmotsägelse.

Problemet för tillfället ligger i att du vägrar diskutera sakfrågor och för att dölja detta faktum dränker du forumet i spam och lögner samtidigt som du lyfter upp årsgamla trådar utan att tillföra något av värde.
Citera
2008-02-28, 16:20
Medlem
Ezzelinos avatar
Ronaldinho, jag har förklarat varför du i fortsättningen ska ignoreras. Det beror helt och hållet på att du under en längre tid eftertryckligt bevisat din brist på seriositet och konsekvent vägrat att försöka besvara relevanta frågor. Du är djupt okunnig om de ämnen som diskuteras här och tycks endast vilja försöka få alla trådar att spåra ur och på så vis undvika att sakfrågor dryftas på ett faktarelaterat sätt. Du spammar trams och väntar dig fräckt nog att någon ska idas svara på dina frågor när du själv vägrar.
Andra användare ignorerar jag av andra, synnerligen goda och giltiga orsaker: de vet varför, modsen vet varför, andra tvivlare vet varför. Vissa troende, som stanislav och d00rkey, har jag inga som helst problem att diskutera med.

Låt nu denna tråd handla om ämnet som specificeras i trådstarten.
Citera
2008-02-28, 21:08
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ronaldinho, jag har förklarat varför du i fortsättningen ska ignoreras. Det beror helt och hållet på att du under en längre tid eftertryckligt bevisat din brist på seriositet och konsekvent vägrat att försöka besvara relevanta frågor. Du är djupt okunnig om de ämnen som diskuteras här och tycks endast vilja försöka få alla trådar att spåra ur och på så vis undvika att sakfrågor dryftas på ett faktarelaterat sätt. Du spammar trams och väntar dig fräckt nog att någon ska idas svara på dina frågor när du själv vägrar.
Andra användare ignorerar jag av andra, synnerligen goda och giltiga orsaker: de vet varför, modsen vet varför, andra tvivlare vet varför. Vissa troende, som stanislav och d00rkey, har jag inga som helst problem att diskutera med.

Mycket bra intitivtagande att hitta tillbaka till en tråd som belyser en åtgärd som gjorde delforat till en mer lättöverskådlig avdelning med mindre personangrepp.

Det är ju en uppenbar svaghet att skitprata om debattörer i stället för att konkret använda dokumentära bevis (som det verkar finnas dåligt om), något de troende har börjat använda sig mer och mer av. Har debatten måhända vunnits av sanningssökare?
Citera
2008-02-28, 22:02
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:

Jag ser det mest som att du saknar argument och belägg för att driva din tes. Så fort du blir pressad i något avseende brister du ut i ovanstående klagosång. Jag har bara bett dig förtydliga och belägga ståndpunkter som inte alls är självklara. För detta skall jag bestraffas och ignoreras. Dina frågor som du inte tycker dig fått svar på har endast varit försök att rikta uppmärksamheten åt annat håll.

Alla som inte håller med dig i allt är inte okunniga, Ezzelino. Det visar inte minst din ofårmåga att försvara dina hypoteser.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in