Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-21, 11:07
  #1
Medlem
Några snabba frågor angående koppling av synthar/gitarrer till min Mac. Har en Microkorg, en gammal Yamaha synth, en elgitarr och en el-akustisk gitarr (mickad inne, med teleplugg ut).

Alla dessa har utgång i form av telekabel/plugg. I Yamaha synthen är det dock bara "headphones", medan Microkorgen har antingen en Headphones för ljud ut, eller två telepluggar "R och L/Mono" (skulle det vara någon skillnad i ljudkvalité mellan dessa?). Båda har även MIDI. Kör Yamahan som MIDI-synth till datorn ibland.

1. Vad är lättaste/billigaste sättet att få ljudet från syntharna in i datorn? Är det bara att köpa en Telekabel > 3,5mm adapter och plugga in i Mic in på datorn? Vad är skillnaden i kvalité på denna lösning, och ett externt ljudkort? Märkbart?

2. Antar att gitarrerna (iallafall elgitarren) inte ger ifrån sig något ljud genom denna lösning, utan en förstärkare? Jag har en liten förstärkare dock, som har en "Headphones" output. Kan man köra samma lösning där? Gitarren > Förstärkaren > Headphones out > Mic in?

3. Vad är den andra lösningen, om jag inte orkar sitta och koppla in och ut fyra olika instrument till Mic in på Macen? Ett ljudkort med fyra telepluggar som input? Eller krävs någon form av förstärkare här?

4. Skulle man i framtiden köpa en mick, t.ex. SM57 - hur kopplar jag den då till datorn? Är det ett externt ljudkort som gäller då? Något specifikt jag bör leta efter i så fall?


Jag köper oftast saker begagnat, men planerar inte att spendera tusenlappar innan blivit relativt kunnig inom detta - och jag kan lika gärna tröttna efter någon vecka. Tack i förväg, och förlåt om jag använder ordet "teleplugg" fel. Har ingen aning om vad output hålet heter haha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback