• 1
  • 2
2005-05-26, 19:50
Medlem
Jag r 25 r och har tit medicinen zoloft sedan 1999. Brjade trappa ner i november 2004.

Det har gtt sdr. Varit mest besvrad av en Enorm, ja enorm med stort E, trtthet. Vissa dagar kom jag inte upp ur sngen alls. Har numera trappat ned till 25 mg (gick p 100 mg). Trttheten r inte besrande s mycket som frr lngre, men nu har den ersatts av att panikngesten kommit tillbaka och vrre n innan 1999. Nu r det riktiga spnningar i nerverna och det gr inte att avleda hur ltt som helst. Jag tror att medicinen har stllt till ngot i skallen p mig och r orolig ver detta.

Finns det ngon som har liknande erfarenhet av detta. Och vad gr ni nr panikngesten smger p?

MVH lilla jag
Citera
2005-05-26, 19:59
Medlem
Gudruns avatar
ter sjlv Zoloft sen ett r tebaks o har inga planer p att sluta.
Varfr vill du sluta med Zoloft?
Uppenbarligen behver du den...
om jag frsttt det rtt s ger medicinen ett mne till din hjrna som gr dig och efter ett tag lr sig hjrnan att producera det mnet sjlv sgs det.
Men det verkar som om vissa mnniskors hjrnor inte grejar detta.

En frga; om du var diabetiker o tog insulin regelbundet skulle du d hux flux f fr dig att du inte behvde insulinet o sluta?

Nr paniken smyger p telefon terroriserar jag maken..stackarn
Eller om det r p kvllen tar jag en Stilnoct o bddar ner mig i soffan.
Game Boy spelas mycke nr nerverna r p spnn.
Citera
2005-05-26, 20:17
Medlem
Jag fick sluta fr att jag blev s pass trtt fr att verhuvudettaget gra ngonting. Det slutade med att jag lg i sngen i tremnader innan lkarna och jag kom p att vi skulle trappa ned, vilket gjorde mig till en brjan mer knockad.

Tack fr tipsen frresten.
Citera
2005-05-29, 18:57
Medlem
..Tequila..s avatar
jag vill sluta med zoloften snart,men jag r orolig att jag kommer bli deppig. att jag ska f panikngest o snt skit. jag har social fobi o mste ha ntt som hjlper mig. men jag vill inte ta zoloft fr lnge r rdd att det blir svrare o sluta ju lngre man hller p.

jag var utan i ngra dagar frut, o jag blev s jvla rastls..kunde knappt koncentrera mig. fick typ n panikngest nstan nr jag satt i ett klassrum.
lraren mrkte att jag hade svrt o sitta still...satt med hnderna o pillade p saker typ hela tiden.
Citera
2005-05-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..Tequila..
jag vill sluta med zoloften snart,men jag r orolig att jag kommer bli deppig. att jag ska f panikngest o snt skit. jag har social fobi o mste ha ntt som hjlper mig. men jag vill inte ta zoloft fr lnge r rdd att det blir svrare o sluta ju lngre man hller p.

jag var utan i ngra dagar frut, o jag blev s jvla rastls..kunde knappt koncentrera mig. fick typ n panikngest nstan nr jag satt i ett klassrum.
lraren mrkte att jag hade svrt o sitta still...satt med hnderna o pillade p saker typ hela tiden.

Jag har frskt och sluta i sex mnader och r inte klar n. Frsk sluta om du kan. Jag vet inte hur gammal du r och hur lnge du tigt medicinen. Man fr dock inte sluta helt utan medicinen mste trappas ned stegvis,det innebr att du snker dosen stegvis. Du gr exempelvis ner frn 50 mg till 37 mg och gr p det ett par veckor.....sedan snker man till 25 mg och gr p det ett par veckor.....och s hller man p. Du br inte trappa ner utan lkares medverkan.
Jag personligen anser att din sociala fobi kanske du, med hjlp av ngon annan, kan arbeta med. Du kan dremot inte pverka eventuella biverkningar som medicinen kan ge.
Ett tips r annars att nr du knner ngesten smyga p s kan man ha ett gummiband runt handleden, som du drar ut och slpper snabbt. Det svider lite och det avleder tankarna frn ngesten. Ett annat stt r att frska andas i en fyrkant.
Man tar sikte p ngot fyrkantigt (spegel, drr, tavla) och med en lugn inandning fljer vnster sida upp lngs kanten. Hll sedan andan samtidigt som du fljer blicken lngs ovansidan frn vnster till hger. Andas ut samtidigt som du lter blicken flja hgra sidokanten ner. Flj drefter blicken lngs nederkanten frn hger till vnster och hll andan. Och fortstt s om igen.

Lycka till
Citera
2005-05-29, 20:53
Medlem
Gudruns avatar
Hur gr det fr dig lk22bm?
Citera
2005-05-29, 22:04
Medlem
Tegelstens avatar
De dr med att ngesten kommer tillbaka som det s fint kallas(grundproblemet)
r ju ren bullshit och man kan ltt luras av de.Klart att till vis del kan de var de men abstinensen som en del upplever nr dem frsker sluta med SSRI r inte att leka med.
Fr vidare information ls p www.kilen.org eller RFHL(sk google)
Citera
2005-05-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
ter sjlv Zoloft sen ett r tebaks o har inga planer p att sluta.
Varfr vill du sluta med Zoloft?
Uppenbarligen behver du den...
om jag frsttt det rtt s ger medicinen ett mne till din hjrna som gr dig och efter ett tag lr sig hjrnan att producera det mnet sjlv sgs det.
Men det verkar som om vissa mnniskors hjrnor inte grejar detta.

En frga; om du var diabetiker o tog insulin regelbundet skulle du d hux flux f fr dig att du inte behvde insulinet o sluta?

Nr paniken smyger p telefon terroriserar jag maken..stackarn
Eller om det r p kvllen tar jag en Stilnoct o bddar ner mig i soffan.
Game Boy spelas mycke nr nerverna r p spnn.

Varfr vill du sluta med zoloft????? suck, jo fr att man efter ngra r blir tolerantabstinent, sen hjrnskadad som i mitt fall, 15 kilos vervikt, hravfall, brstsmrtor, ryggvrk, ledvrk, muskelvrk, pervers trtthet, balanssvrigheter, yrsel, rena kroppsskador mm bara fr att nmna NGRA av de hundratals biverkningar man drabbas av. Har sjlv lidit i ver ett r nu efter att tabletterna brjade "stta ut" sej sjlva eftersom organismen krver mer av det tillfrda mnet efter ett tag, sen nr man skall sluta gr det t helvete, tro mej, s mitt rd till alla p denna jord, tag inte dessa medel, fr de kan ge skador fr livet, detta frnekas forftfarande av de som tror sej veta att man kan sluta med preparatet p ett par veckor, men vitrockarna r ju hjrntvttade under sin utbildning, det r ett faktum, det enda de kan gra r att trycka i oss tabletter osv, de kan aldrik "lka" vra kroppar, bara om mjligt gra oss nnu sjukare.

Detta mnet kan diskuteras i ondlighet, det vet jag, men jag vet det jag vet, och jag vet vad jag gtt och gr igenom, kan p fullt allvar sga att om jag fick tillbaks min forna hlsa jag hade innan zoloft, s skulle jag med gldje hugga av ett finger, eller kanske till och med ett ben, s knns det fr stundet, knns tveksamt om jag blir fri frn detta, s du som skrev att panikngesten kommer tillbaka och nnu jvligare kan jag bara sga att det r helt normalt, kroppen stt att reagera p. sjlv har jag aldrig haft panikngest i hela mitt 32riga liv, men fr ett rsen nr jag skulle sluta med zoloft s hamnade jag p akuten med just "panikngest" om du har fortsatta problem s kan du ju kontakta rfhl uppsala. dr har man erfarenheter frn snt du beskriver.

En som r jvligt vred och som har blivit "lobotomerad" av zoloft
Citera
2005-05-31, 11:59
Medlem
OBS, varning till er som tar zoloft, jag sjlv tog vid frra utsttningen, d det slutade p sjukan, en halv tablett varannan dag, vilket jag inte skulle hag gjort, blev totalt kortslutning i hjrnan, vilket sen ledde till att jag under mer n ett halvrs tid mdde bra och dligt varannan dag, fattade d inte vad det var som var fel, detta varannandagsknaprande gjorde jag bara ngra veckor, men det satt allts i ver ett halvr, men som vanligt s hade man inte ftt nn information om detta.
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=125144&highlight=rej%E4lt+st%E5nd
Citera
2005-06-06, 06:12
Medlem
lustigt att lkarna sger att SSRI inte har ngra direkta biverkningar. (frutom vid upptrappningsfasen)

Citat:
Frgiftning med SSRI
Frgiftning med SSRI preparat blir allt vanligare. Emellertid r frgiftning/verdosering med de nya antidepressiva ofta mindre dramatiska n med tidigare preparat.

De allvarliga intoxikationerna dr SSRI preparat r inblandade r ofta s k blandintoxer. Alkohol frstrker bl a effekten av SSRI.
Vid allvarlig frgiftning/verdosering kan patienten uppvisa ett s k serotonin syndrom, vilket kan vara livshotande.

Eliminationen av SSRI sker i huvudsak via levermetabolism och utsndring av inaktiva metaboliter i urinen.

Tnk ALLTID p mjligheten till blandintoxikation. Frutstt att patienten tagit ven andra lkemedel.

SYMTOM OCH KLINIK

* Allmnt:
Yrsel, tremor, trtthet
* CNS:
Medvetandepverkan, agitation, kramper, ataxi
* Cirkulation:
Tachycardi, frmaksflimmer, breddkade QRS, frlngt Q-T, VES, hypotension/hypertension
* vrigt:
Hyponatremi, hypokalemi, metabol acidos, rabdomyolys, njur- och leverpverkan

HANDLGGNING OCH BEHANDLING

1. Om befogat gr ventrikeltmning.
2. Ge medicinsk kol, Carbomix 25 g peroralt.
3. Lab:
Hb, LPK, TPK, elstatus (inkl. Ca), leverstatus, PTK, CRP, B-glukos, S-paracetamol, ev blodgas.
4. Pat. med RLS 1-2 skall monitoreras med blodtryck, pulsoximetri och kardioskop.
5. Pat med RLS >3 diskutera med IVA-jouren eller motsvarande.
6. Vid kramper diazepam 5-10 mg i.v. vid behov
7. vrig symtomatisk behandling, dvs behandla acidos, hypovolemi, hypotension, arytmier och elektrolytstrningar.

* Dokumentera i status tid fr tablettintag, typ av lkemedel, mngd (totalt i mg), ev tomma burkar och frn vem uppgifterna kommer.
* Bejaka eller negera tecken till yttre trauma, stickmrken etc.
* Ring vid behov Giftinformationscentralen 08 - 736 03 84 eller 08 - 517 747 42.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=248

Vem vet, det kanske skadar vra gener s att om ngra generationer vxer det extazy tabletter i nsan p vra barn
Citera
2005-06-06, 13:50
Medlem
Jo, men man frnekade ju att neurosedynet skulle vara "skadligt" sen efter ett tag s fdde barn som sg ut som slar osv, vilken jvla tidernas skandal vi pratar om, fr bara kanske 20-30 r sen s bekmpade man ohyra p krarna med vrldens giftigaste mne(kvicksilver) fol dog dom flugor i nn matamata sjuka eller vad det nu hette, sen den ena skandalen efter den andra, man kan OMJLIGT ha kommit fram till vad ssri kommer att f fr konsekvenser i framtiden, sen ALLA kan reagera olika, pratar med en person p ett annat forum och hon lser p usa-forum att folk dr av ssri, s man blir ju inte frvnad direkt, tyvrr r det inga smarta personer som hller i trdarna (ofta i usa) dr allt kommer ifrn, utan det r pengarna som styr, sen kan man g ver hur mnga tusen lik som helst.

Knner mej inte lika hjrnskadad nu som fr ett tag sen, men vet inte om jag blir "frisk" igen, men man fr hoppas det r det som hller en vid liv, var ju nn som skrev om en lkare som testat varenda preparat p sej sjlv, mycket klokt is fall, sen hrde jag p annat hll att ssri skall man ABSOLUT inte ta lngre n kanske ett halvr, snacka d om de som gtt p dessa medel i 14r(huga) varje rs konsumtion gr att det blir mer problem att sluta.

Ofta med resultatet att man ven fr problem som man aldrig tidigare har haft.
Citera
2005-06-06, 15:44
Medlem
Nedtrappning

Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Hur gr det fr dig lk22bm?

Inte bra alls vet du. Jag kan nog rkna med att sitta hemma hela sommaren pga detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in