2008-08-10, 12:04
Medlem
Jag mötte häromåret på en person som gått på samma internatskola som Guillou och som gav ett betydligt mer trovärdigt intryck än mr Jan. Han sade att Ondskan var ren lögn och kallade dessutom Guillou för "fjolle" och "kärring".
Citera
2008-08-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Jag mötte häromåret på en person som gått på samma internatskola som Guillou och som gav ett betydligt mer trovärdigt intryck än mr Jan. Han sade att Ondskan var ren lögn och kallade dessutom Guillou för "fjolle" och "kärring".

Kanske var han som spöade upp Jan på skolan? Vem vet?
Citera
2008-09-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
Jag kände Jan Guillos rumskompis "Pierre".
Han hette Peter Islinger i verkliga livet, och dog i Lidköping 96 av cancer.
Jag lärde känna honom i samband med en Jazzförening som han startade, också denna i Lidköping
En verkligt driven äkta stockholmare, söderkis. Han jobbade som komvuxlärare i vara eller var det skara, lärde ut matte och fysik. Innan cancern tog honom.
Han ligger begravd i Åkersberga.

RIP

RIP, men jag har en fråga, pierre, förekommer i fienden inom oss som erik pontis bästa vän. Där sägs det att pierre har varit fransk främlingslegionär. Kan detta stämma? (var Peter Islinger främlingslegionär?)
Citera
2008-09-13, 12:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
RIP, men jag har en fråga, pierre, förekommer i fienden inom oss som erik pontis bästa vän. Där sägs det att pierre har varit fransk främlingslegionär. Kan detta stämma? (var Peter Islinger främlingslegionär?)

Inte för att jag nu känner denna person som skall ha gett upphov till Pierre Tanguy men Guillou har ju för all del en del ess i rockärmen han gärna vill använda i sina böcker, i detta fallet att lägga till en del egna historier etc... enbart för att Ondskan skall bygga på Guillous egna erfarenheter likaså som fallet med Det stora avslöjandet (om IB-affären) så behöver det inte betyda att alla i Guillous närhet är hemliga underrättelseagenter, Främlingslegionärer etc...
Citera
2025-08-19, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
I boken kan man läsa om ett antal olika karaktärer som idag bör vara i 60-årsåldern. Vilka är personerna i verkligheten?
Du menar 80 års åldern och många av dem kanske har hemtjänst?
Citera
2025-08-20, 20:07
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Du menar 80 års åldern och många av dem kanske har hemtjänst?
Kolla när jag skrev inlägget ...
Citera
2026-05-13, 23:09
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Fogade din tråd till denna befintliga. Här finns även en tråd i Skvaller som kanske kan vara av intresse:

Jan Guillou, ondskan. Mer fakta om skolan?

/Moderator

Undra vart den tråden tog vägen
Citera
2026-05-13, 23:39
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Undra vart den tråden tog vägen

Den har år 2010 infogats i (FB) Skvaller om Jan Guillou?, börjar här.

/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in