2013-04-17, 00:46
Medlem
elastikmandens avatar
Eller kan det vara så illa, att en handikappat människa blev rånat? Just pga. Sin utsatta situation? Precis som man välter åldringar omkull, när de kommer med sin rollator, eller när man rånar små barn som kanske har en iPhone? Nähh, det är monster som florerar på våra gator nu för tiden, men som vanligt är det offren som får betala, och de elaka får Max samhällstjänst! Heja Sverige!
Citera
2013-04-17, 07:48
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det första man funderar över är om kvinnan brukar ha EP-anfall.

Det andra är förstås att EP-anfallet kom just på en folktom gata där kameror saknas och just när hon hade plånboken full med pengar.

Ett alternativ kan förstås vara att hon valde den gatan just med anledning av att hon hade mycket pengar.

Vad kan annars motivet vara, försäkringsbedrägeri, betalar de ut större summor om man som privatperson förlorar kontanter, blåsa en partner, affären är gjord för annans räkning vilket innebär någons annans pengar eller är det en företagsaffär där kvinnan frigjorde skattefria pengar som ersätts av försäkringsbolaget.

Visst är det för jäkligt att personer som är i behov av vård rånas, men hela händelsen känns uppgjord.

En person med epilepsi kan inte direkt själv välja när anfallen skall komma utan de kan dyka upp precis när som helst så jag ser ingen anledning till att det här skulle vara en uppdiktad historia.

Bara att titta på mannen som rånade killen som låg medvetslös på järnvägsspåret för ett antal månader sedan och som fick stor uppmärksamhet i media och här på flashback så visst förekommer det att folk rånar/stjäl från folk som befinner sig i hjälplöst tillstånd.
Citera
2013-04-17, 10:13
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Man kan iofs kolla laktat som stiger vid/efter krampanfall. Det normaliseras dock snabbt och måste tas inom någon timme. Man kan alltså inte via något blodprov som tas idag bevisa eller motbevisa förekomst av kramper igår, nej. (Och inte ens laktat skulle väl hålla i rätten mtp de många felkällorna.)

Kanske om det var ett stort anfall med kramper. Då brukar den drabbade ofta sova och vara omtöcknad en bra stund efter själva anfallet. Inget talar ju för att hon varit påverkad. Snarare verkar hon ju varit kontaktbar och helt med på noterna ganska snart efteråt och då är det troligare et litet anfall utan kramper och då finns inte en chans att objektiv konstatera något efteråt.

Om hon t ex bara blivit stående och muttrat, kan en rånare bara ha gått fram och fiskat till sig plånboken, kanske utan att fundera närmare över varför hon inte protesterade. "Full? Hög? Sjuk? Skit samma. Jag ska ha pengarna."
Citera
2013-04-17, 11:06
Medlem
Jag förstår verkligen inte varför ni ger er på offret? Kanske borde ni jobba på polisen.

Det är väl en kvinna som har haft epileptiska anfall före. Det låter väldigt osannolikt att hon skulle ha uppfunnit epilepsin själv.

Detta har hänt förr, se den här tråden från november: Epileptiker rånad under anfall

"Polisen vänder sig nu till allmänheten för att kunna lösa ett brott. Det var den 16 november [2012] som en kvinna i 50-års åldern blev rånad på sina värdesaker i Katrineholm. Kvinnan var ett lätt offer då hon precis före rånet fått ett epilepsianfall och låg nära på medvetslös på marken.

Då kom två män fram till henne och stal bland annat bankomatkort och mobiltelefon. Polisen har ännu ingen misstänkt och behöver mer information kring händelsen från möjliga vittnen."

Polisens moraliska utlåtande på Twitter låter väldigt maktlöst och lite löjligt:

Fick epileptiskt anfall – rånades

Kvinnan rånades på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm.

Kvinnan i 45-årsåldern fick ett epileptiskt anfall – då blev hon rånad.
Mitt på gatan på Södermalm i Stockholm.
– Man upphör aldrig att förvånas hur lågt folk kan sjunka, säger Victor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen.
Klockan var 21 på måndagkvällen och kvinnan var på väg hem.
Hon gick på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm när hon fick ett epileptiskt anfall.
Fem minuter senare var anfallet över. Då upptäckte kvinnan att någon hade stulit hennes plånbok.
Kom över mycket pengar
– Det är ett sånt lågvattenmärke. Man har sett mycket svineri i sina dagar, men man upphör aldrig att förvånas hur lågt folk kan sjunka, säger Victor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen, även känd som Twitterpolisen.
Rånaren kom över en stor summa pengar.
– Hon hade ganska mycket kontanter i plånboken i och med att hon hade gjort en affär precis innan, säger Victor Adolphson.

”Lite att gå på”
Polisen söker nu vittnen till det inträffade.
– Vi har väldigt lite att gå på. Längs med den gatan är det dåligt med kameror. Om någon har tips är det väldigt bra om man hör av sig.
Polisen har inga signalement på rånaren utöver det de skriver på Twitter:
"Signalement: Avsaknad av medkänsla och moral. Övrigt okänt."
Kvinnan klarade sig utan några skador.
(Aftonbladet)
Citera
2013-04-17, 20:50
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspp
Jag förstår verkligen inte varför ni ger er på offret? Kanske borde ni jobba på polisen.

Det är väl en kvinna som har haft epileptiska anfall före. Det låter väldigt osannolikt att hon skulle ha uppfunnit epilepsin själv.

Detta har hänt förr, se den här tråden från november: Epileptiker rånad under anfall

"Polisen vänder sig nu till allmänheten för att kunna lösa ett brott. Det var den 16 november [2012] som en kvinna i 50-års åldern blev rånad på sina värdesaker i Katrineholm. Kvinnan var ett lätt offer då hon precis före rånet fått ett epilepsianfall och låg nära på medvetslös på marken.

Då kom två män fram till henne och stal bland annat bankomatkort och mobiltelefon. Polisen har ännu ingen misstänkt och behöver mer information kring händelsen från möjliga vittnen."

Polisens moraliska utlåtande på Twitter låter väldigt maktlöst och lite löjligt:

[i][indent][i] Fick epileptiskt anfall – rånades

Kvinnan rånades på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm.

Kvinnan i 45-årsåldern fick ett epileptiskt anfall – då blev hon rånad.
Mitt på gatan på Södermalm i Stockholm.
– Man upphör aldrig att förvånas hur lågt folk kan sjunka, säger Victor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen.
Klockan var 21 på måndagkvällen och kvinnan var på väg hem.
Hon gick på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm när hon fick ett epileptiskt anfall.
Fem minuter senare var anfallet över. Då upptäckte kvinnan att någon hade stulit hennes plånbok.
Kom över mycket pengar
– Det är ett sånt lågvattenmärke. Man har sett mycket svineri i sina dagar, men man upphör aldrig att förvånas hur lågt folk kan sjunka, säger Victor Adolphson, yttre befäl på Södermalmspolisen, även känd som Twitterpolisen.
Rånaren kom över en stor summa pengar.
– Hon hade ganska mycket kontanter i plånboken i och med att hon hade gjort en affär precis innan, säger Victor Adolphson.

Det jag undra över vad var det för affär som gjorde att hon hade mycket pengar på sig och jag kan tycka det även är konstigt att en medelålderns kvinna går iväg och gör en affär med mycket pengar inblandade vid den tidpunkten.

Den andra artikeln som du länkar till har jag ett svagt minne om men tycker att den inte är av samma karaktär för där hade ingen större affär skett innan.
Citera
2013-04-17, 22:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Min första tanke när jag läste artikeln var att det hela är en efterhandskonstruktion av en person som vill försöka få ut pengar från en försäkring. Om inte en hel kennel, så åtminstone någon hund ligger begraven här...Borta i fem minuter och då råkar hon bli rånad, utan att lägga märke till förövaren - och det just när hon hade en större summa pengar på sig. Nej tyvärr, oddsen är emot henne...

kanske inte märker det då hon har anfall och uppmärksamhet bortkopplad ?
Citera
2013-04-17, 23:32
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Visst kan det vara så, men hon kanske kunde sett någon som förföljde henne eller fanns i närheten innan anfallet? Eller försvann därifrån i samband med att hon vaknade upp? Men nej, precis de fem minuter hon var satt ur spel passade någon på att både komma och gå, och däremellan ta alla de pengar som hon olyckligtvis bar på efter den stora affären hon precis gjort...och ingen annan vanlig människa fanns i närheten och försökte hjälpa henne eller såg när rånet inträffade. Jag är fortsatt skeptisk, även om det självklart inte är omöjligt att det är som kvinnan påstår.
Citera
2013-04-17, 23:51
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Visst kan det vara en bluff men vi minns han Nadar Khiari tunnelbanerånaren (och han är inte den ende tunnelbanerånaren), vi har fått in löss i Sverige och de utnyttjar och rånar försvarslösa personer, bara titta på de invandrargäng som springer runt och rånar flickor och mesar på deras telefoner, kläder, pengar och annat.

Ingenting förvånar mig längre i detta land, sekularism och moral relativism ihopblandat med muslimer vars religion tillåter rån av icke muslimer och andra hedningar där kriminalitet är accepterat t.ex. zigenarna. Kan det bli annat än kaos och ett otryggt skitsamhälle? Givetvis inte, speciellt inte då de som är mot detta kallas för alla möjliga okvädningsord och bekämpas av samhället självt (dvs. samhället självt är kriminellt och styrs av kriminella).

Men visst kan hon ha fuskat men med tanke på de tusentals löss vi fått in så väljer jag att tro på att detta skett så som beskrivits.

Sen till Polisen brottet har inte låga grader i helvetet det är höga grader (ju fler brott och ju värre ju högre gradtal i helvetet) men att brottet är otroligt lågt och nedrigt.
Citera
2013-04-17, 23:56
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

kolla här hur ett anfall ser ut

Från 05:44
http://www.youtube.com/watch?v=DuMTx95Wps0
Citera
2013-04-18, 11:10
Medlem
Jag hade en patient en gång som var döv och fick ett EP-anfall på perrongen och blev rånad. Hon blev mycket folkskygg efter det för hon inte litade på folk längre. Det finns avskum därute. Dessutom finns det anfall där man inte är vid medvetande. Hon hade inte märkt att någon ens var i närheten av henne.
Citera
2013-04-18, 12:43
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayofSunshine73
Jag hade en patient en gång som var döv och fick ett EP-anfall på perrongen och blev rånad. Hon blev mycket folkskygg efter det för hon inte litade på folk längre. Det finns avskum därute. Dessutom finns det anfall där man inte är vid medvetande. Hon hade inte märkt att någon ens var i närheten av henne.

Hade också hon råkat göra en stor affär precis innan hon blev rånad, och därför blivit av med en massa pengar?
Citera
2013-04-18, 13:07
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Hade också hon råkat göra en stor affär precis innan hon blev rånad, och därför blivit av med en massa pengar?

Jag vet inte men många verkar inte förstå vad du, jag + några till menar med detta.
Nog lika bra och skriva ut det rakt av JAG har 2 st möjliga scenarion.
1: Inget EP-anfall har skett utan hon försöker med en fuling.
2: EP-anfall har skett men hon hittat på att pengarna, klocka, mobil etc är borta/stulna.

Jag tror således inte på denna historia men jag fattar att vid ett EP-anfall så förlorar man medvetandet och att man då kan bli av med värdesaker utan att märke det.

Och ja jag får som jag tidigare skrivit skämmas ifall det visar sig att hon har blivit rånad på riktigt och omöjligt är det absolut inte i det sjuka samhället vi lever i.

Hur ser det ut på platsen där hon blev rånad? Är inte så bevandrad i Stockholm så jag känner till gator utan bara stadsdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in