2011-09-26, 13:24
Medlem
Tha Bounces avatar
skulle behöva lite tips/hjälp ang. kroppsbehåring

min historia:

jag är en 21-årig man. jag började förlora hår på skallen redan vid 17 års ålder (curse you, grandpa) men det är ingenting jämfört med min kroppsbehåring. jag har alltid haft kraftigare kroppshår än genomsnittssvennen men det var lugnt enligt mig eftersom det då bara var på benen, underarmarna och på bröstet.

nu, 4 år senare, har jag mycket hårväxt (alltså inga enstaka hårstrån som är vanligt) på axlar och till och med på biceps. om den här utveckligen fortsätter så kommer jag snart få hår även på ryggen, vilket är grymt osexigt. som sagt, att inte kunna ha en snygg frisyrer som den överväldigande majoriteten av 21-åringar kan tär ganska mycket på min redan obefintliga självkänsla. grädden på moset är alltså denna vidriga kroppsbehåring som får mig att fundera på om det inte vore bättre att flytta ihop med den där "varulvs"-familjen ni säkert sett på tv.

google ger mig inga svar. sökningar på "hår på biceps", "hår växer på biceps", "hair growing on biceps", "hair on biceps" och liknande ger nästan inga relevanta resultat, utan mest överanalyserande fjortisar som har hittat -ett- hår på ett udda ställe.

att raka/vaxa/plocka den här sortens hårväxt är allt för omständigt och jag har inga pengar till laserborttagning.

vad göra?

väldigt tacksam för eventuella svar <3

p.s. ursäkta min usla skrivkonst. jag har helt enkelt inte lärt mig grunderna ordentligt
Citera
2011-09-28, 21:19
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tha Bounce
skulle behöva lite tips/hjälp ang. kroppsbehåring

min historia:

jag är en 21-årig man. jag började förlora hår på skallen redan vid 17 års ålder (curse you, grandpa) men det är ingenting jämfört med min kroppsbehåring. jag har alltid haft kraftigare kroppshår än genomsnittssvennen men det var lugnt enligt mig eftersom det då bara var på benen, underarmarna och på bröstet.

nu, 4 år senare, har jag mycket hårväxt (alltså inga enstaka hårstrån som är vanligt) på axlar och till och med på biceps. om den här utveckligen fortsätter så kommer jag snart få hår även på ryggen, vilket är grymt osexigt. som sagt, att inte kunna ha en snygg frisyrer som den överväldigande majoriteten av 21-åringar kan tär ganska mycket på min redan obefintliga självkänsla. grädden på moset är alltså denna vidriga kroppsbehåring som får mig att fundera på om det inte vore bättre att flytta ihop med den där "varulvs"-familjen ni säkert sett på tv.

google ger mig inga svar. sökningar på "hår på biceps", "hår växer på biceps", "hair growing on biceps", "hair on biceps" och liknande ger nästan inga relevanta resultat, utan mest överanalyserande fjortisar som har hittat -ett- hår på ett udda ställe.

att raka/vaxa/plocka den här sortens hårväxt är allt för omständigt och jag har inga pengar till laserborttagning.

vad göra?

väldigt tacksam för eventuella svar <3

p.s. ursäkta min usla skrivkonst. jag har helt enkelt inte lärt mig grunderna ordentligt
Det är inte omständigt om du har rätt grejer! Upp med hakan, kroppsbehåring är sexigt om man man håller det på en lagom nivå och allt du behöver är en sådan här:

http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/personvard-halsa/rakning-trimning/TT2040/philips-bodygroom-tt2040-32

En trimmer med integrerad supereffektiv rakapparat. Bara raka av skiten på biceps och trimma ner hela kroppen till en anständig nivå. Kommer kanske vara svårt i början, men efter ett tag har du fått in känslan och det här blir ditt viktigaste redskap som man.

Uppskatta ditt manliga hår och gör det till någonting positivt Lycka till!
Citera
2011-10-12, 20:50
Bannlyst
Hur ska man raka från början?

Hejsan, jag har en lillebrorsa som är 17 och hans tid för rakning är kommen. Hörde för några år sedan av en kille som sade att man från första rakningen ska raka på ett speciellt sätt så att det inte blir förstört eller att håret blir sned eller missbildat. Då kommer min fråga, hur ska man raka när man rakar första gången? Jag vill nämligen inte att brorsan ska göra samma misstag som jag gjorde (bara köra på) om det nu är sant att håret blir missbildat om man rakar hur som helst från första början.
Citera
2011-10-12, 20:54
Medlem
cannaBes avatar
Skallen? Maskin eller hyvel? Om det är maskin du pratar om så förstår jag inte vad du menar. Är det hyvel så tänker du kanske på att man ska raka medhårs för att det inte ska göra ont och börja blöda och sånt? Har aldrig hört att någon har förstört sitt hår för att han har rakat "fel".
Citera
2011-10-12, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Skallen? Maskin eller hyvel? Om det är maskin du pratar om så förstår jag inte vad du menar. Är det hyvel så tänker du kanske på att man ska raka medhårs för att det inte ska göra ont och börja blöda och sånt? Har aldrig hört att någon har förstört sitt hår för att han har rakat "fel".
Hyvel. Men om ni inte har hört någonting om det så är det bara att skippa snacket och raka på.
Citera
2011-10-12, 21:02
Medlem
hoomiiis avatar
Har hört samma rykte.
Dvs raka medhårs. Inte lika effektivt som att raka mothårs.
Vet dock inte om det är skrock. Själv rakar jag åt alla håll.
Citera
2011-10-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii
Har hört samma rykte.

Jag rakar åt båda håll på halsen men inte i ansiktet. Gjorde det förut men ibland dök det upp skäggstrån som växte "inåt". Ungefär som att rakningen går för djupt och strået hamnar under yttersta hudlagret. Ingen större fara med det dock, prova dig fram tycker jag.
Citera
2011-10-12, 21:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii
Har hört samma rykte.

Samma här och har aldrig haft några problem.
Citera
2011-10-13, 00:12
Medlem
.YDGs avatar
Det är nog en myt som inte är sann, jag rakade mig inte på något speciellt vis och jag har bra skägg idag!
Citera
2011-10-13, 01:36
Medlem
hoomiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eralaek
Jag rakar åt båda håll på halsen men inte i ansiktet. Gjorde det förut men ibland dök det upp skäggstrån som växte "inåt". Ungefär som att rakningen går för djupt och strået hamnar under yttersta hudlagret. Ingen större fara med det dock, prova dig fram tycker jag.

Det fick jag när jag rakade bröstet för första gången.
Fick massor med inåtväxta hårstrån. Sedan dess trimmar jag endast.

Har hört att RFSU's produkter ska vara bra mot inflammerade hårsäckar och dylikt. Fast kanske inte så kul att ha produkterna i ansiktet.

Kan tipsa om att för mig har det varit enklast att raka mig med Gillette excel och mac 3. Fusion e jag inte så nöjd med. Se även till att använda raklödder och inte vanlig tvål, speciellt inte om man har känslig hy. Brukar även ibland duscha direkt innan jag rakar mig. Känns som att rakhyveln glider lättare.

Lite info kring rakning
Citera
2011-10-16, 20:08
Medlem
.YDGs avatar
Använd hela tiden fräsa blad, kör inte med slöa blad!
Citera
2011-10-20, 22:57
Medlem
jag får alltid röda prickar efter rakning, aldrig fått det när jag vart yngre endast nu på senare år.

Har någon tipps på hur man kan motverka dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in