2009-02-25, 18:56
Medlem
sanningen om det här med hår

Citat:
Ursprungligen postat av of lot 49
Hur är det med hårväxt och att rycka ut hårstrån? Jag har sökt information om detta på Internet och hittat flera olika versioner/svar på hur hårväxten påverkas av plockning/vaxning:

1. Mer hår: Kroppen svarar genom att mer hår växer tillbaka på området som plockats.
2. Grövre hår: Hårstråna växer tillbaka, men blir grövre.
3. Ingen förändring: Håret växer så småningom tillbaka som vanligt.
4. Tunnare hår: Hårstråna växer tillbaka, men blir finare, tunnare.
5. Mindre hår: Färre hårstrån växer tillbaka, och så småningom inget hår alls.

Hur är det egentligen? Vad säger de seriösa källorna (typ frisörer, dermatologer)? Någon som är bättre på att googla än jag?

om man rakar av hår växer det ut som vanligt bara att toppen av hårstråna är helt rakt avklippta och har inte slitits som de skulle gjort annars. Därför får man känslan av att håret är grövre eftersom det är stubbigare. Man kan också tro att det blir grövre eftersom det växer ut "mörkare" (har inte blivit blekt av solen) men det ser då bara grövre ut.

När du rycker bort hår växer dom ut som vanligt och det blir inte samma stubb som om du rakar det, och efter ett tag så börjar håret på stället du ryckt bort på länge sluta växa där eftersom det hela tiden tas bort så "skiter" kroppen i att skappa nytt där.

Du kan dock få mer hår på kroppen av andra anledningar, tex anorexi, om du inte har nåt fett som skyddar kroppen så växer det ut mer hår.
Citera
2009-02-27, 21:20
Medlem
Jag är blev flintis för några år sedan och började då raka huvudet. Men det ser ändå äckligt ut. Det blir ju alltid en grå "skugga" så det syns lätt att jag ändå är flintis. Jag har då funderat på laserbehandling men det verkar som om inga företag har priser för huvudet. Är det riskabelt att göra det där kanske?
Sedan kommer jag väl kanske ångra mig när jag blir väldigt gammal men jag tvivlar jag kommer bry mig nämnvärt.
Senast redigerad av Lanix 2009-02-27 kl. 21:22.
Citera
2009-03-12, 19:17
Bannlyst
Jag har lite hår PÅ kuken, vid roten dära.. Jag har noppat lite och det gick fint, tills det kom lite blod, tänkte ifall jag ska sluta noppa eller är det inga problem? För när man vaxar under armhålan så kommer det ju blod och det är ju inge farligt.. Är det bara att fortsätta?

MvH!
Citera
2009-03-14, 13:13
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiny dancer
om man rakar av hår växer det ut som vanligt bara att toppen av hårstråna är helt rakt avklippta och har inte slitits som de skulle gjort annars. Därför får man känslan av att håret är grövre eftersom det är stubbigare. Man kan också tro att det blir grövre eftersom det växer ut "mörkare" (har inte blivit blekt av solen) men det ser då bara grövre ut.

När du rycker bort hår växer dom ut som vanligt och det blir inte samma stubb som om du rakar det, och efter ett tag så börjar håret på stället du ryckt bort på länge sluta växa där eftersom det hela tiden tas bort så "skiter" kroppen i att skappa nytt där.

Du kan dock få mer hår på kroppen av andra anledningar, tex anorexi, om du inte har nåt fett som skyddar kroppen så växer det ut mer hår.
anorexi? Förklara är tjocka mindre håriga då?
Citera
2009-03-25, 22:56
Medlem
Permament hårborttagning av mustasch

Hej gott folk! Jag hade stora bekymmer om vart jag skulle posta detta inlägg men tror det blir bäst här.

Jag har bokat en tid på en hudklinik här i staden som sysslar med permament hårborttagning därför att jag har kraftig skäggväxt (för att vara svensk) och stör mig på det. Själva skägget stör jag mig inte så mycket på men mustaschen är vidrig.

Jag rakar mig varannan dag (går inte varje dag för huden börjar bara blöda ÖVERALLT DÅ, dvs känslig hud) och även om jag använder mig av den bästa utrustningen och tekniken och huden blir babylen så har jag mörka konturer, speciellt av mustaschen.

Jag ser ut som en slusk även fastän jag är mycket noggrant med sånt här och dessutom så vet jag att jag aldrig kommer att vilja ha mustasch.

Bara fördelar? Njaaa, skägget i resten av ansiktet sitter inte lika "tätt" och är inte lika framträdande som mustaschen och jag inbillar mig att om jag fortsätter raka skägget varannan dag så kommer det inte se konstigt ut med helt kal överläpp... Eller?

Är jag bara nojjig över att göra en kroppsförändring(light)?

Vet inte riktigt vad diskussionsunderlaget är, men vad tror ni spontant?

edit: Skall alltså bara ta bort mustaschen..
Senast redigerad av I.Kreuger 2009-03-25 kl. 23:12.
Citera
2009-03-25, 23:01
Bannlyst
Det låter skönt att göra en sådan där permanent hårborttagning på sig.
Slippa att raka sig, woho!
Citera
2009-03-25, 23:44
Medlem
Funderar på samma sak själv. Vad kostar de? Ska vi teama?
Citera
2009-03-26, 11:37
Medlem
Diatermi: Nål med ström sticks ner i varje hårsäck. Räkna med ca 600-700 för en timme hos certifierad diatermist. Måste upprepas ett antal gånger. Går att göra ny behandling så fort stråna eventuellt växt ut igen, en gång i veckan kan vara lämpligt. Gör riktigt ont men man överlever.

Laser/IPL: Ljus med hög energi skickas ner i hårsäcken via hårstrået. Kan kosta vad som helst beroende på salong 500-1000 per gång.. Måste upprepas ett antal gånger. Man brukar räkna med ca 4-6 veckor mellan gångerna. Känns mycket första gångerna. Tar alltså totalt längre tid att få bort håret eftersom det är lång tid mellan behandlingarna. Kräver oftast fler behandlingsomgångar är diatermi.

Diatermi ger snabbast synbart resultat tycker jag. Jag har kört hela ansiktet och håller på med halsen. Räkna med kanske 50-60 timmar för ett helt ansikte/hals.
Citera
2009-03-26, 13:18
Medlem
Hej pump! Jag skall göra laser/ljus.

Du som har erfarenhet av detta. Tror du det är kasst att bara ta bort mustaschen?
Citera
2009-03-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Kreuger
Hej pump! Jag skall göra laser/ljus.

Du som har erfarenhet av detta. Tror du det är kasst att bara ta bort mustaschen?

Det fungerar säkerligen utmärkt.

För mig fanns bara alternativet att ta bort allt eftersom jag mår riktig dåligt av det.
Citera
2009-03-26, 13:36
Medlem
Ja jag förstår dig. Har du också kraftig, mörk skäggväxt? Jag tror jag börjar med mustaschen, men jag ser egentligen ingen anledning till att behålla något. Om jag gillar det som hände med muschen (som jag kommer), kanske jag också tar bort allt.
Citera
2009-03-26, 13:46
Medlem
Jag hade svarta tjocka och hårda. Det gjorde ont att raka då rakbladen slets ut på nolltid och inte kunde skära av stråna efter bara någon dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in