2008-03-16, 00:49
Medlem
IceFalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kribil
Hur mycket kostar det?

Mycket. Du kan lugnt räkna med 4.000 om du har hår ner till brösten.

Hur ska man behandla/tar man hand om det?

Man tvättar det som vanligt bara färre gånger, har man tjocka dreads ska man föna dem för att fukten ska gå ur.

Sliter det mycket på håret(har hört att det förstör håret väldigt krafigt)

Ja, det sliter något enormt och när du inte vill ha dreads längre så är det inte säkert att man kan kamma ur dem och då får du klippa av dreadsen.

Hur mycket på längden förlorar man. (jag har ner till brösten nu och har sparat det väldigt länge och vill inte förlora mycket thats it :P)

Du förlorar ganska mycket. Har du ner till brösten så kanske den längsta kan vara ner till precis under nyckelbenen och den kortaste till örat? Vet inte riktigt.

Annat som behövs tänkas på?

Sköter du inte dina dreads kommer det lukta, får du löss så får du sitta och plocka ut äggen ur dreadsen m.m.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2008-03-16, 05:19
Medlem
Krims avatar
Jag har ca 60-70cm långt hår och funderar på dreads, hur bra går det att färga håret med dreads? Något speciellt man ska göra, eller bara se till att skölja det noga som fan? Eftersom jag har färgat det svart i ca 3 år och vill inte sluta med det, avskyr min naturliga hårfärg..
Citera
2008-03-19, 18:46
Medlem
speedycarlitos avatar
man kan ju anvænda en osthyvel om man vill,. istællet før rakhyvel. blir inte stubben så grov då "skalar man bort". istællet før o raka bort. funkar bættre på mej iaf
Citera
2008-03-19, 18:49
Medlem
Pais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opel Kapitän
MYT!

Hår är dött material, hårroten har ingen koll på vad som händer utanför huden och kan därför inte veta något hur ett hårstrå mår, om det klippts eller rakats av.

Möjligen skulle vaxning där man rycker ut håret kunna innebära att håret växer ut lite fortare, men det finns ingen vettig forskning på detta.

Vill man ta bort håret permanent görs det med diatermi (nål som sticks in och bränner bort hårroten) eller IPL (fet ljusblixt som oxå värmer ihjäl hårroten)

(Jag jobbar med IPL-maskiner)

mvh Oplot
Såg förut på ett tv programm,där sa de att håret på huvudet växte snabbare när det var jätte kort. vet ej om det stämmer.
och när man vaxar sig tar det längre tid för håret att växa ut, för då måste kroppen producera nya hår säckar.
Citera
2008-03-19, 21:08
Medlem
IceFalks avatar
Mer är väl helt omöjligt då det inte kan poppa upp fler hårsäckar? Eller kan det det?

Grövre har iaf jag märkt att det blivit, det har jag även hört från många andra. En killpolare hade jättetunt och ljust hår, efter att han började raka skallen så fick han mörkare och grövre hår.
Citera
2008-03-19, 21:17
Medlem
despots avatar
köpte faktiskt en tub hårborttagningsmedel för män idag. Har testat att smeta på lite på knät och måste säga att jag är imponerad över att allt hår bara lossnade och huden blev lika skön som när man precis rakat den
men ska väl se så att inte huden blir irriterad eller nåt, sedan ska man väl använda den på armar och axlar.

Men någon nämnde att det kanske är farligt att använda den på ställen nära organ (som bröstet), vad tror ni? man fick sig ju en tankeställare, vad den egentligen innehåller då man absolut inte får använda den på huvudet.
Citera
2008-03-19, 22:02
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceFalk
Mer är väl helt omöjligt då det inte kan poppa upp fler hårsäckar? Eller kan det det?

Grövre har iaf jag märkt att det blivit, det har jag även hört från många andra. En killpolare hade jättetunt och ljust hår, efter att han började raka skallen så fick han mörkare och grövre hår.

Du ska se min morfar, hans skäggstrån är som grenar nu efter sextio års rakning...

TÄNK lite innan du postar nästa gång, okej?

När smågrabbar tycker att de får mer och grövre skäggväxt av att raka sig så är det knappast någonting som rakhyveln fixat åt dem - utan det är helt enkelt en del av puberteten. Det är som att man skulle säga att man får basröst av att runka.
Citera
2008-03-19, 22:29
Medlem
IceFalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du ska se min morfar, hans skäggstrån är som grenar nu efter sextio års rakning...

TÄNK lite innan du postar nästa gång, okej?

När smågrabbar tycker att de får mer och grövre skäggväxt av att raka sig så är det knappast någonting som rakhyveln fixat åt dem - utan det är helt enkelt en del av puberteten. Det är som att man skulle säga att man får basröst av att runka.

Ursäkta?

Jag skiter fullständigt i om det är rakhyveln som fixar det eller inte, jag kan ju bara berätta vad jag har upplevt?

Och vad jag vet så är det ett faktum att hårstråna som växer ut är iaf mörkare då de inte blivit exponerade för solljus. Det kan ju ses som att man får grövre strån då mörkt syns bättre på ljus bakgrund än ljus på ljus.

Säg fan inte åt mig att tänka efter innan jag postar.
Citera
2008-03-20, 08:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursäkta?

Jag skiter fullständigt i om det är rakhyveln som fixar det eller inte, jag kan ju bara berätta vad jag har upplevt?

Och vad jag vet så är det ett faktum att hårstråna som växer ut är iaf mörkare då de inte blivit exponerade för solljus. Det kan ju ses som att man får grövre strån då mörkt syns bättre på ljus bakgrund än ljus på ljus.

Säg fan inte åt mig att tänka efter innan jag postar.

Nej, att du skulle tänka till och fråga dig själv "är det jag påstår rimligt eller framställer jag mig som efterbliven nu?" innan du postar ett inlägg har du tydligt visat att du inte är intresserad av. Jag har förstått det nu, du är smärtsamt tydlig med det.
Citera
2008-03-20, 10:46
Medlem
IceFalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Nej, att du skulle tänka till och fråga dig själv "är det jag påstår rimligt eller framställer jag mig som efterbliven nu?" innan du postar ett inlägg har du tydligt visat att du inte är intresserad av. Jag har förstått det nu, du är smärtsamt tydlig med det.
Jag förstår inte vad det är du tycker är otydligt och jag förstår verkligen inte varför du ska hoppa på mig.
Citera
2008-03-20, 11:04
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Jag förstår inte vad det är du tycker är otydligt och jag förstår verkligen inte varför du ska hoppa på mig.
Det är Jumpcut du pratar med.

OnT, dubbla hårstrån då, som någon tog upp, är det något som är vanligt? Jag rakade magen under min ungdom och då blev det många sådana. Inte 100% på att de inte fanns innan, men de blev ivf fler.
Kan det inte vara så att rakandet stimulerar hårsäcken på ngt sätt?
Citera
2008-03-20, 11:09
Medlem
hezbollahs avatar
Jag har alltid haft tjockt hår och rakat. Har aldrig märkt att håret blivit grövre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in