Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-04, 23:07
  #73
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Rambo visar hur jävla meningslöst och dumt Vietnamkriget var. Jag hoppas att du håller med mig om att USA har ställt till med en jävla massa kaos i världen.

Visst har de, till stor del beroende på att de drivs av en liberal utopi. De är också rätt dåliga imperialister. Man bör överlåta imperiebyggande till britterna, som vet hur man gör.
Citera
2020-09-05, 12:41
  #74
Medlem
Rocky handlar väl i stort om den amerikanska drömmen. En fattig kille som mot alla odds blir mästare. Den amerikanska drömmen är ju ett påhitt från makteliten i USA. De sitter o njuter när Rocky på väg mot titeln slår bort sina hjärnceller
Citera
2020-09-05, 13:21
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst har de, till stor del beroende på att de drivs av en liberal utopi. De är också rätt dåliga imperialister. Man bör överlåta imperiebyggande till britterna, som vet hur man gör.

Britterna har ju också visat sig vara drivna av detta liberala utopi-tänk. Det var Tony Blair som var Bush den yngres partner in crime i de nya neokonservativa krigen för att ge demokrati och feminism till islamvärldens befolkning.
Citera
2020-09-05, 20:23
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Amerikanska drömmen handlar väl också till stora delar om det man tidigare kallade för ”ethnics”? Alltså de stora europeiska invandrargrupperna under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal från länder som Irland, Polen och Italien. Grupper som med tiden jobbade sig upp och accepterades som en del av det vita majoritetssamhället (som tidigare enbart accepterade WASP). Rocky själv är ju italienare.

Ja kanske det! Jag kan inte historien bakom den amerikanska drömmen och hur långt tillbaks den går. Den kan ju ha en del konservativa inslag. Om du skapar en ny tråd så kan säkert någon bildad person upplysa dig. Jag vet bara vad den handlat om de senaste 20 åren. Alla kan bli president i USA, trickle down effekter, sträva efter att bli miljonär - det är det enda som är viktig, du kan göra din resa helt på egen hand, du behöver ingen hjälp från omgivning och samhället etc etc.
En nyliberal önskedröm som är en fet lögn. Många européer drömde och drömmer fortfarande om USA men det är inte säkert de tänkte eller tänker på den amerikanska drömmen. De flesta vet nog om att den förvandlats till en mardröm....
Citera
2020-09-05, 21:37
  #77
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Britterna har ju också visat sig vara drivna av detta liberala utopi-tänk. Det var Tony Blair som var Bush den yngres partner in crime i de nya neokonservativa krigen för att ge demokrati och feminism till islamvärldens befolkning.

Ja, det är ovanligt för att vara UK. Blair är litet av en anomali, och vi kan se hur litet "Cool Britannia" var värt i verkligheten. Men, nu är man nog tillbaka till den gamla pålitliga maktbalanspolitiken igen.
Citera
2020-09-05, 22:52
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja kanske det! Jag kan inte historien bakom den amerikanska drömmen och hur långt tillbaks den går. Den kan ju ha en del konservativa inslag. Om du skapar en ny tråd så kan säkert någon bildad person upplysa dig. Jag vet bara vad den handlat om de senaste 20 åren. Alla kan bli president i USA, trickle down effekter, sträva efter att bli miljonär - det är det enda som är viktig, du kan göra din resa helt på egen hand, du behöver ingen hjälp från omgivning och samhället etc etc.
En nyliberal önskedröm som är en fet lögn. Många européer drömde och drömmer fortfarande om USA men det är inte säkert de tänkte eller tänker på den amerikanska drömmen. De flesta vet nog om att den förvandlats till en mardröm....

American dream har inte varit en stor grej senaste 20 åren. Eftersom omvärlden blivit mer som USA och USA är därför inte lika unikt. Idag har även massa europeiska länder stor köpstark medelklass och marknadsekonomi (även om syditalien som många migranter kom från fortfarande är en bra bit fattigare än USA) och även europeiska länder har blivit invandringsländer för sämre bemedlade. Men så såg det inte alltid ut.

Och de grupper som attraherades av american dream som irländare och italienare har tagit sig ur underklassen och blivit medelklass. Många filmer som skildrar dessa etniska communities under 1900-talet (exempelvis Rocky) kan sägas skildra the american dream. Gudfadern 2 är ett bra exempel. De som idag söker american dream är exempelvis centralamerikaner, som kommer till USA för att höja sin levnadsstandard. Eller indier på green card.

Mardröm skulle jag knappast kalla det. Levnadsstandarden var knappast bättre för 100 år sedan innan hundratals miljoner européer och amerikaner gjorde denna klassresa.

Idag är det kanske mer relevant att tala om sådant som the Chinese dream då det är i Kina vi ser hundratals miljoner människor ta sig från fattigdom in i medelklassen.
__________________
Senast redigerad av muchogusto 2020-09-05 kl. 22:56.
Citera
2020-09-05, 23:03
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
American dream har inte varit en stor grej senaste 20 åren. Eftersom omvärlden blivit mer som USA och USA är därför inte lika unikt. Idag har även massa europeiska länder stor köpstark medelklass och marknadsekonomi (även om syditalien som många migranter kom från fortfarande är en bra bit fattigare än USA) och även europeiska länder har blivit invandringsländer för sämre bemedlade. Men så såg det inte alltid ut.

Och de grupper som attraherades av american dream som irländare och italienare har tagit sig ur underklassen och blivit medelklass. Många filmer som skildrar dessa etniska communities under 1900-talet (exempelvis Rocky) kan sägas skildra the american dream. Gudfadern 2 är ett bra exempel. De som idag söker american dream är exempelvis centralamerikaner, som kommer till USA för att höja sin levnadsstandard. Eller indier på green card.

Mardröm skulle jag knappast kalla det. Levnadsstandarden var knappast bättre för 100 år sedan innan hundratals miljoner européer och amerikaner gjorde denna klassresa.

Idag är det kanske mer relevant att tala om sådant som the Chinese dream då det är i Kina vi ser hundratals miljoner människor ta sig från fattigdom in i medelklassen.

Förvisso men nu handlar ju inte den amerikanska drömmen bara om att folk ska få det bättre materiellt sätt. Det ville ju även Socialdemokraterna i Sverige en gång i tiden. Den amerikanska drömmen är ju baserad på individnivå och inte på samhällsnivå.
Citera
2020-09-05, 23:15
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Förvisso men nu handlar ju inte den amerikanska drömmen bara om att folk ska få det bättre materiellt sätt. Det ville ju även Socialdemokraterna i Sverige en gång i tiden. Den amerikanska drömmen är ju baserad på individnivå och inte på samhällsnivå.

Upward social mobility var kärnan i american dream. Alltså materiell välståndsökning, aka klassresa.

Ja, socialdemokraterna i Sverige liksom de styrande i de flesta länder ville detta. Om folkets välstånd ökar så blir ledarna populära.

American dream var också på samhällsnivå. USA:s pitch var ju att de erbjöd ett samhälle där människor kunde göra en klassresa, vilket attraherade migranter. Om allt bara var individer kunde de ju lika gärna gjort den klassresan hemma i Palermo (eller i Duvemåla, eller Bombay).
Citera
2020-09-05, 23:28
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Upward social mobility var kärnan i american dream. Alltså materiell välståndsökning, aka klassresa.

Ja, socialdemokraterna i Sverige liksom de styrande i de flesta länder ville detta. Om folkets välstånd ökar så blir ledarna populära.

American dream var också på samhällsnivå. USA:s pitch var ju att de erbjöd ett samhälle där människor kunde göra en klassresa, vilket attraherade migranter. Om allt bara var individer kunde de ju lika gärna gjort den klassresan hemma i Palermo (eller i Duvemåla, eller Bombay).

Men min poäng är att den amerikanska drömmen är en nyliberal dröm. Människor gör inte fler klassresor i USA än i Sverige. Det skapas bara lite fler miljonärer men desto fler fattiga människor. Lämnar debatten nu det är kanske några som vill diskutera filmer
Citera
2020-09-05, 23:46
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Men min poäng är att den amerikanska drömmen är en nyliberal dröm. Människor gör inte fler klassresor i USA än i Sverige. Det skapas bara lite fler miljonärer men desto fler fattiga människor. Lämnar debatten nu det är kanske några som vill diskutera filmer

Människor gjorde definitivt fler klassresor i USA än i Sverige. Därför så många svenskar lämnade fattig-Sverige för USA.

Som jag skrev tidigare, på 2000-talet är det varken i USA eller Sverige de stora mängderna av klassresor sker, utan i länder som Kina. USA och Sverige har redan klarat av sina klassresor, så idag är det mer relevant tala om the Chinese dream eller the Indian dream då det är de folken som står på tur. Dock verkar det fortfarande så att migranter lyckas bättre i USA än i Sverige. Ojämlikhet i förmögenhetsfördelning är för övrigt högre i Sverige än i USA.

Att kalla dessa klassresor för en nyliberal dröm kanske är rimligt om man vill ge nyliberalismen all credit för dessa välståndsökningar. I Sveriges fall stämmer det att ekonomiska tillväxten stannade när välfärdsstaten expanderade enormt runt 1970 och att ekonomin tog fart igen först i och med 1990-talets liberaliseringar.
__________________
Senast redigerad av muchogusto 2020-09-05 kl. 23:51.
Citera
2020-09-06, 11:25
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förmögenhetskillnder inom länder går inte tolkas på annat vis än så jag tolkade det.
men du får ju gärna förklara vad som är skillnaden mellan betydelsen av mitt giniindex och din länk.

varsågod.

Skillnaden är att din länk handlar om skillnader i inkomst, min om skillnader i förmögenhet.
Citera
2020-09-06, 14:03
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret

Clint Eastwood är amerikansk libertarian, alltså vänster men med självbild som höger. Det märks på hans individualistiska, romantiska hjältar. De framställs som tuffa högermän men är alltid hjälplöst ensamma. De saknar de rötter, det sammanhang och de hierarkier som är centrala för konservatismen. De är vilsna typer som kanske vill kämpa för ordning men inte riktigt vet vad ordning är.

Poor lonesome cowboy...

Ensamheten och rotlösheten är nog liksom en utgångspunkt i USA, de kan ju omöjligt ha en konservativ tradition som går tillbaka till något annat än "how the west was won" eller Boston Teaparty.

Men okej, Clintan är vänster. Det har jag alltid misstänkt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback