Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-09-06, 15:33
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren


Clintans filmer är givetvis konservativa utifrån en amerikansk perspektiv, då han söker ständigt efter hjälte-ideal som gått förlorade. Ifall någon tycker att "ensam är stark"-hjälten är vänster så får det stå för honom, det är exempelvis kineser som tror på kollektivets hjältar (som filmen Hero är ett exempel på). Vi tror på individen som ensam lyckas ändra på historiens gång och på genier som bara ÄR (inte genier som är skapta), detta är något som går mycket djupt in i den västerländska själen (och i synnerhet den amerikanska).

Det som är intressant i western-genren och Clintans filmer är att de diskuterar hur lag och ordning fungerar (eller inte fungerar) utan ett statligt våldsmonopol. Amerikansk historia är så modern och vi vet i detalj hur det gick till att gå från "Vilda Västerns" anarki, till en rättstat och demokrati. Rent statsvetenskapligt är denna historia intressant.

Det är ett missförstånd tycker jag att se Clintan som libertarian, det är själva samhället som är anarkistiskt och laglöst.

Huruvida denna diskussion är konservativ eller inte kan kanske diskuteras, men statsbyggande är svårt. Hur drar man t ex in skatt, det finns ingen data på något. När territorierna fick sin första federala guvernör så brukade man börja med fastighetsskatt. Den kan man dra in om man har fogdar, inkomstskatt förutsätter en existerande byråkrati.


Citat:
Men detta är OT, lägg märke till att Merapi än en gång kommit in för att förstöra en intressant tråd med offtopic trams och hur Strix inte gör ett skit för att stoppa henne (mina inlägg har han dock ständigt raderat, skiter också ifall han raderar denna inlägg).

Men nu är vi tillbaka på spåret igen!
Citera
2020-09-06, 16:41
  #86
Medlem
Om man tangerar ämnet film genom också se till tv-serier (som är en lång film i flera delar) så skulle jag vilja lyfta fram Sopranos som intressant kandidat. Fylld av konservativa teman då man får följa ett gäng mafiosos i en tid då den italiensk-amerikanska maffians glansdagar ligger flera decennier bak i tiden. Även intressant hur den kriminella livsstilen blir ett slags sista uttryck för motstånd mot assimilering i en tid då övriga italienare blivit helylle-amerikaner som köper gravy på burk.
Citera
2020-09-06, 17:05
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Om man tangerar ämnet film genom också se till tv-serier (som är en lång film i flera delar) så skulle jag vilja lyfta fram Sopranos som intressant kandidat. Fylld av konservativa teman då man får följa ett gäng mafiosos i en tid då den italiensk-amerikanska maffians glansdagar ligger flera decennier bak i tiden. Även intressant hur den kriminella livsstilen blir ett slags sista uttryck för motstånd mot assimilering i en tid då övriga italienare blivit helylle-amerikaner som köper gravy på burk.
Och då kan man peta in Fast and furious i tråden också. De börjar som skurkar men slutar reko och framförallt tillber filmerna Familjen.
Citera
2020-09-06, 17:39
  #88
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Om man tangerar ämnet film genom också se till tv-serier (som är en lång film i flera delar) så skulle jag vilja lyfta fram Sopranos som intressant kandidat. Fylld av konservativa teman då man får följa ett gäng mafiosos i en tid då den italiensk-amerikanska maffians glansdagar ligger flera decennier bak i tiden. Även intressant hur den kriminella livsstilen blir ett slags sista uttryck för motstånd mot assimilering i en tid då övriga italienare blivit helylle-amerikaner som köper gravy på burk.

Jo, Sopranos är en märklig serie om en maffia i dekadens, utan all glamour som porträtterades i äldre maffiafilmer. Huvudkaraktärerna är själva fasta i att ständigt citera Gudfadern, och romantisera om sina äldres storhetsdagar, medan de är dömda att stövla sig igenom en ganska så intetsägande vardag.

Tonys son är en ganska så typisk vekling till millenial som växt upp med tv-spel och dekadent kultur, medan Tonys dotter är en sån där typisk skarp men lite bortskämd prinsessa som retar upp pappan med en mulatt till pojkvän, och kryper alltid tillbaka till pappas beskydd när saker inte går rätt. Sopranos riktiga son-gestalt, Christopher, är å andra sidan en ung man fylld med ambitioner och know-how, men dras med drogproblem och bär på en slags existensiell tomhet.

I serien känner man av att den farliga gnistan som fortfarande finns i gänget äldre maffiosos (och som var en låga i generationer innan) inte kommer föras vidare till nästa generation.

Det paradoxala här är ju att vi här följer en gäng typer som är långt ifrån att platsa in i något konservativ ideal för maskulinitet, dessa är snarare typiska skurkar som här görs mänskliga och sympatiska genom magisk narrativ. Jag tror att konservativa ändå uppskattar hur de slåss för att behålla sitt sätt att leva i en Värld som håller på att förlora sin färg och där masskonsumtionskultur, könlöshet, identitetslöshet håller på att tränga in från alla håll.
Citera
2020-09-06, 19:05
  #89
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tillslut blir givetvis vänster-höger-skala anti-intellektuellt och ohederlig. Hur ska man särskilja den rika variationen av åsikter en människa kan ha i en endimensionell skala mellan vit och svart? Än mer idiotiskt blir det när man försöker stämpla alla som "vit" och "svart" utan gråskalor emellan.

Sanningen är väl att vänster-höger bygger på den lögnaktiga myten om "progress" där alla samhällen är ursprugna av en irrationell konservativ bas för att sedan åka genom den enda tågspår som leder oss mot den självklara och rationella utopiska destinationen för mänskligheten.

De som vill få tåget att åka tillbaka längs spåret är radikala reaktionära, de som bromsa är småkonservativa, de som vill köra vidare i samma hastighet är progressiva, de som vill accelerera är ultra-progressiva, etc.

En lögnaktig bild av verkligheten, sanningen är att ingen håller med åt vilket håll tåget ska åka, det finns massa spår som åker åt massa olika håll och ingen kan riktigt räkna vilken destination som bäst får ut maximalt summan av all lycka, livsmening, skönhet och värdighet som visar sig vara bäst för mänskligheten.

Den enda riktiga evolutionen som kör vidare, deterministiskt och utan pardon, är den deknologiska utvecklingen. Det är teknologi som gett oss alla så hög livskvalitet, som skapat sexrevolutionen genom p-piller, som gjort att varje bonde kan leva och producera som en storbonde i feodala tider, som skapat själslig misär genom att ge oss social media, porr, konstant simulation av alla våra behov, etc, som bidragit till masskonsumtion och som både bidrar och ger lösningar till enorma miljöproblem.

Ingen politiker och ingen ideolog vill riktigt erkänna hur maktlösa de är inför teknologins deterministiska tågande mot människans slutdestination.

Men detta är OT, lägg märke till att Merapi än en gång kommit in för att förstöra en intressant tråd med offtopic trams och hur Strix inte gör ett skit för att stoppa henne (mina inlägg har han dock ständigt raderat, skiter också ifall han raderar denna inlägg).
Höger-vänster-skalan är en konfliktlinje som bl.a. handlar om huruvida framsteg alls existerar. Konservatismen underkänner framsteget som begrepp.

Teknik är en makt i egen rätt, men knappast en evolutionär sådan med slutstation. F.G. Jünger skrev att teknik är samma tidlösa fenomen som grekerna kallade titaner. Emot dem står de makter som ger mening och legitimitet åt livet. Dessa är i ständig strid mot varandra, men båda är odödliga och ingendera har något slutmål.

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Clintans filmer är givetvis konservativa utifrån en amerikansk perspektiv, då han söker ständigt efter hjälte-ideal som gått förlorade. Ifall någon tycker att "ensam är stark"-hjälten är vänster så får det stå för honom, det är exempelvis kineser som tror på kollektivets hjältar (som filmen Hero är ett exempel på). Vi tror på individen som ensam lyckas ändra på historiens gång och på genier som bara ÄR (inte genier som är skapta), detta är något som går djupt in i den västerländska själen (och i synnerhet den amerikanska).

Vänsterns kultursnobbar vill givetvis dekonstruera hjältemyten (speciellt maskulin sådan) och lämna framtidens pojkar i ett vakuum utan ideal.
Europeisk "individualism" handlar om enskilda personer som gör anmärkningsvärda saker för sina kollektiv. De är inte enskilda som bara finns för sin egen skull, och absolut inte genier, som är en modern, romantisk skapelse av Immanuel Kant.

Ta Odysseus, som leder sina landsmän till seger i Troja och återställer ordningen hemma på Ithaka. Längs vägen får vi bland annat veta att det stora problemet med missbrukare ("lotusätare") är att de blir så opatriotiska. Jämför det med cowboy-revolvermannen, som stannar till i en främmande stad, motvilligt dras in i en intrig, tvingas rensa stan på slödder, och sedan rider bort i solnedgången. Den "individualism" som är sund och västerländsk handlar snarare om att inte göra någon distinktion mellan individualism och kollektivism. Hjälten är en i gruppen och gruppen behöver de hjältar den föder fram.

USA har ingen egen konservativ tradition, så något "amerikanskt perspektiv" på konservatismen finns inte. Clintans försök att vara höger är en bra illustration av det. De konservativa som ändå finns i Amerika har kopplat an till en större västerländsk tradition - som N.C. Wyeth, Ezra Pound och några till i kultursvängen. I amerikanska filmer finns det bara fläckvisa inslag av det. D.W. Griffith var inte konservativ, bara sydstatare. Harold Lloyd gillade rassegregering, men bara av personliga trygghetsskäl, likt PK-journalister som bor i vita områden. Lillian Gish var emot ett amerikanskt inträde i andra världskriget, men det märks inte i hennes filmer. Vill man se konservativ film är det Europa man ska vända sig till.
Citera
2020-09-06, 20:59
  #90
Moderator
Strix m/94s avatar
Där släppte vi sidospåret med förmögenhets- respektive inkomstfördelningar med mera och återgick till att diskutera konservativa filmer.

Mycket OT raderat!

Strix/Mod
Citera
2020-09-07, 02:29
  #91
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Höger-vänster-skalan är en konfliktlinje som bl.a. handlar om huruvida framsteg alls existerar. Konservatismen underkänner framsteget som begrepp.

Teknik är en makt i egen rätt, men knappast en evolutionär sådan med slutstation. F.G. Jünger skrev att teknik är samma tidlösa fenomen som grekerna kallade titaner. Emot dem står de makter som ger mening och legitimitet åt livet. Dessa är i ständig strid mot varandra, men båda är odödliga och ingendera har något slutmål.

Det jag menar är att teknologi tågar med egen vilja och ingen kan stå emot dess frukter. Jag tror exempelvis inte att smartphones varit bra för mänskligheten i helhet (trots så många bra funktioner som förenklar livet) men likväl har de erövrat folks betteendemönster vart man än befinner sig i Världen.

Slutdestinationen finns någonstans därute, det kan vara att man gör människan odödlig och avslutar åldrandet (med mycket dåliga resultat) eller att vi alla lever i virtuella Världar med microship i hjärnan där vi får bestämma vilken verklighet vi vill leva i (återigen mycket dålig resultat) eller att man lyckas få till Schlaraffenland (land of milk and honey) där enbart robotar arbetar och människor får göra precis vad de vill (får låta dig avgöra ifall det är bra eller inte).

Det viktiga här är att påpeka att teknologi är oemotståndligt då det möjliggör att vi får leva ut väldigt basala och egocentriska behov, och de flesta av oss är för mediokra för att motstå teknologins oändliga möjligheter till självförverkligande och desto mer teknologi vi tar in desto mer mediokra riskerar vi ofta att bli.

Tänk dig nu ännu längre, att teknologiskt vi har chans att förädla vår DNA, skapa genetiska superbebisar i laboratorie, göra oss själva till otroligt intelligenta cybermänniskor med oändlig minne och en kalkylators kapacitet att beräkna. Du kanske är emot denna utveckling (jag kan se exakt varför), men tänk ifall du dömmer dig själv och din son som odugliga i marknadsekonomin och sexuella marknaden igenom att välja bort sådana verktyg som kan förbättra dig själv. Tänk nu att du vill att ditt land förbjuder sådant, men detta gör ju bara att andra länder utan restriktioner kan gå segrande ur striden.

Teknologi tågar vidare i sin egen takt då människor universalt har användning av att underlätta sina liv, företag har behov att minska sina kostnader med robotar (annars säljs inga produkter), etc.

Citat:

Europeisk "individualism" handlar om enskilda personer som gör anmärkningsvärda saker för sina kollektiv. De är inte enskilda som bara finns för sin egen skull, och absolut inte genier, som är en modern, romantisk skapelse av Immanuel Kant.

Ta Odysseus, som leder sina landsmän till seger i Troja och återställer ordningen hemma på Ithaka. Längs vägen får vi bland annat veta att det stora problemet med missbrukare ("lotusätare") är att de blir så opatriotiska. Jämför det med cowboy-revolvermannen, som stannar till i en främmande stad, motvilligt dras in i en intrig, tvingas rensa stan på slödder, och sedan rider bort i solnedgången. Den "individualism" som är sund och västerländsk handlar snarare om att inte göra någon distinktion mellan individualism och kollektivism. Hjälten är en i gruppen och gruppen behöver de hjältar den föder fram.

USA har ingen egen konservativ tradition, så något "amerikanskt perspektiv" på konservatismen finns inte. Clintans försök att vara höger är en bra illustration av det. De konservativa som ändå finns i Amerika har kopplat an till en större västerländsk tradition - som N.C. Wyeth, Ezra Pound och några till i kultursvängen. I amerikanska filmer finns det bara fläckvisa inslag av det. D.W. Griffith var inte konservativ, bara sydstatare. Harold Lloyd gillade rassegregering, men bara av personliga trygghetsskäl, likt PK-journalister som bor i vita områden. Lillian Gish var emot ett amerikanskt inträde i andra världskriget, men det märks inte i hennes filmer. Vill man se konservativ film är det Europa man ska vända sig till.

Det är en grov förenkling av vad den europeiska individualismen handlar om. Illiaden handlar exempelvis om två stora civilisationer vars härskare riskerar allt pga en kvinna (egentligen två kvinnor). Alla grekiska historier har ofta mycket besynnerliga öden för sina hjältar och det är oklart ifall någon ideal överhuvudtaget vill läras ut utöver skönhetens ideal. Kan inte tänka mig hur man kan få historien om Madea att exempelvis lära ut någon ideal för varesig kvinnor eller män. Det fanns givetvis en mycket stor törst i Grekland att utforska mörka sidor i mänsklig psykologi, och sensmoralen blir absolut inte så enkla att man kan förvandla det till hjälten som återvänder med trofen till sin hemstad (klassiska hjältesagan).

Att sedan USA inte har någon konservativ tradition är ju bara en väldigt besynnerlig tolkning, vilket må vara grundat på en sanning; att USA inte riktigt är en enhet. Det finns dock en amerikansk mytologi som är äldre och djupare än Hollywood.

Att hjälten ofta kommer från utanför ser jag väl mest som en saga född från ett land som skapats av människor som flyttat in. Det går inte att komma ifrån att USA fram till någonstans i 1900-talet successivt förbättrades av ständig influx av nya människor med brinnande vilja att forma sitt eget öde och nya ideer. De enda som därmed kan vara djupt, djupt konservativa i USA är väl indianerna, men amerikaner har givetvis sin idetradition att beskydda, sin kultur och sina myter. Det är givetvis konservativt att motarbeta att ens kultur inte dekonstrueras och blir oigenkännligt.

Själva grejen med konservatism är dock att det är lika svårt för konservativa att komma överrens om vad som bör konserveras som det är för progressiva att bestämma åt vilket håll tåget ska gå. Vänster-höger-skalan är givetvis en så pass grov förenkling av verkligheten att den knappt ens är relevant.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-09-07 kl. 02:32.
Citera
2020-09-07, 19:07
  #92
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det jag menar är att teknologi tågar med egen vilja och ingen kan stå emot dess frukter. Jag tror exempelvis inte att smartphones varit bra för mänskligheten i helhet (trots så många bra funktioner som förenklar livet) men likväl har de erövrat folks betteendemönster vart man än befinner sig i Världen.

Slutdestinationen finns någonstans därute, det kan vara att man gör människan odödlig och avslutar åldrandet (med mycket dåliga resultat) eller att vi alla lever i virtuella Världar med microship i hjärnan där vi får bestämma vilken verklighet vi vill leva i (återigen mycket dålig resultat) eller att man lyckas få till Schlaraffenland (land of milk and honey) där enbart robotar arbetar och människor får göra precis vad de vill (får låta dig avgöra ifall det är bra eller inte).

Det viktiga här är att påpeka att teknologi är oemotståndligt då det möjliggör att vi får leva ut väldigt basala och egocentriska behov, och de flesta av oss är för mediokra för att motstå teknologins oändliga möjligheter till självförverkligande och desto mer teknologi vi tar in desto mer mediokra riskerar vi ofta att bli.

Tänk dig nu ännu längre, att teknologiskt vi har chans att förädla vår DNA, skapa genetiska superbebisar i laboratorie, göra oss själva till otroligt intelligenta cybermänniskor med oändlig minne och en kalkylators kapacitet att beräkna. Du kanske är emot denna utveckling (jag kan se exakt varför), men tänk ifall du dömmer dig själv och din son som odugliga i marknadsekonomin och sexuella marknaden igenom att välja bort sådana verktyg som kan förbättra dig själv. Tänk nu att du vill att ditt land förbjuder sådant, men detta gör ju bara att andra länder utan restriktioner kan gå segrande ur striden.

Teknologi tågar vidare i sin egen takt då människor universalt har användning av att underlätta sina liv, företag har behov att minska sina kostnader med robotar (annars säljs inga produkter), etc.

Det är en grov förenkling av vad den europeiska individualismen handlar om. Illiaden handlar exempelvis om två stora civilisationer vars härskare riskerar allt pga en kvinna (egentligen två kvinnor). Alla grekiska historier har ofta mycket besynnerliga öden för sina hjältar och det är oklart ifall någon ideal överhuvudtaget vill läras ut utöver skönhetens ideal. Kan inte tänka mig hur man kan få historien om Madea att exempelvis lära ut någon ideal för varesig kvinnor eller män. Det fanns givetvis en mycket stor törst i Grekland att utforska mörka sidor i mänsklig psykologi, och sensmoralen blir absolut inte så enkla att man kan förvandla det till hjälten som återvänder med trofen till sin hemstad (klassiska hjältesagan).

Att sedan USA inte har någon konservativ tradition är ju bara en väldigt besynnerlig tolkning, vilket må vara grundat på en sanning; att USA inte riktigt är en enhet. Det finns dock en amerikansk mytologi som är äldre och djupare än Hollywood.

Att hjälten ofta kommer från utanför ser jag väl mest som en saga född från ett land som skapats av människor som flyttat in. Det går inte att komma ifrån att USA fram till någonstans i 1900-talet successivt förbättrades av ständig influx av nya människor med brinnande vilja att forma sitt eget öde och nya ideer. De enda som därmed kan vara djupt, djupt konservativa i USA är väl indianerna, men amerikaner har givetvis sin idetradition att beskydda, sin kultur och sina myter. Det är givetvis konservativt att motarbeta att ens kultur inte dekonstrueras och blir oigenkännligt.

Själva grejen med konservatism är dock att det är lika svårt för konservativa att komma överrens om vad som bör konserveras som det är för progressiva att bestämma åt vilket håll tåget ska gå. Vänster-höger-skalan är givetvis en så pass grov förenkling av verkligheten att den knappt ens är relevant.
Så länge vi lever rullar vi vidare, även om vi har en period där vi är rejält tillknycklade och illa vanställda av tekniken. De scenarier du målar upp är fullständigt livsodugliga, så de kan inte bestå i längden, och då rör det sig inte om någon slutstation. Det kan vara slutet på människosläktet men inte ett slutmål för tekniken. ("Det här är det sista ordet men vi har fortfarande ett postskriptum.")

Högteknologiska slutmålsfantasier - utopiska eller dystopiska - faller f.ö. alltid av flera skäl. För det första blir vi dummare alldeles för snabbt för att hinna utveckla dem. Och även om vi dribblar oss förbi det på något vis kommer människans stridande, erövrande och underkuvande natur att sätta stopp långt innan någon slutdestination ens närmar sig. Nya vapen kommer då antingen att slå sönder allt som har byggts upp eller tvinga fram någon form av tämjande av tekniken. Vanlig sund cyklisk pessimism är allt som behövs för att skaka av sig såna här hjärnspöken.

Trojanska kriget började inte med vilka kvinnor som helst: Paris valde den erotiska hänryckelsens härskarinna framför allt som har att göra med trohet, familjen, klokhet och fosterlandets väl. Det var inte heller vilken kvinna som helst som rövades bort: Helena var dotter till Leda och Zeus. Det säger också en del om den grekiska synen på själens autonomi: hur jävla autonom är den när det är gudar som sätter igång allt? Men nu börjar vi ab ovo; diskussionen rörde hjältar, och Homeros började med att berätta att Akilles var son till Peleus, så redan Iliadens första rad handlar om motsatsen till en namnlös västernhjälte. Så är det även i de isländska sagorna, som börjar med släktträd. I filmens värld har danskarna ett bra namn på det här: bedste ikke-amerikanske film.

Medea handlar bl.a. om att gifta sig med en utländsk kvinna (magikunnig, dvs med annan religion/kultur/fysik). Grekerna hade tydliga definitioner av vad en heros var, och det hade inget med troféer att göra.

De grekiska myterna handlar om världen och lär ut erfarenheter av den. De handlar inte om själen och lär inte ut abstrakta ideal. Om du letar efter de senare sakerna kommer du inte hitta nåt. Det fanns inga cartesianer i den antika världen.

Konservatism handlar inte om att konservera saker, utan om att bemöta revolutioner med egna revolutioner; att ta med kniv till knivslagsmål. Kontrarevolution är ett gammalt konservativt favoritord; en kontrarevolutionär är alltså inte en motståndare till revolution, utan en typ av revolutionär. Höger-vänster-skalan är högrelevant så länge man förstår den som en skala över hierarki och jämlikhet (dvs håller libertarianska vantolkningar på armlängds avstånd).

Om jag ska understryka bara en av de rekommendationer jag har givit i tråden så är det TV-serien Odissea (1968), alltså Odysséen. Det är kanske den bästa filmatiseringen av ett verk från antiken. Där fattade filmskaparna att myter inte är några stela allegorier eller förmedlare av ideal, och inte heller resultat av någon slumpmässig visklek. De är berättelser om en konkret verklighet, full av anmärkningsvärda sanningar. Filmskaparna lyckades så bra eftersom de hämtade attityder och tekniker från tidens italienska B-filmer och fick dem att fungera i ett prestigeprojekt. 8,4/10 på IMDb och bara 597 röster, så passa på innan den återupptäcks och blir hipstrig; engelska undertexter går att hitta på nätet. https://www.imdb.com/title/tt0064750/
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback