Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-12, 20:57
  #1
Medlem
Har nu i ca 3 timmar haft "flimmer" framför ögonen. I början var det som om jag hade kollat in i en lampa och då man ser ett ljus framför ögonen ett tag. Nu har det blivit värre och flimrar inte bara i mitten av synfältet utan på sidorna också. Svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Vad kan det bero på? Ska jag vara orolig? Känner mig pigg och kry annars så vet inte vad detta kommer ifrån.
Citera
2013-04-12, 21:03
  #2
Medlem
Tänkte först på migrän. Innan en attack kan detta hända. Det borde du dock redan känt till om du hade haft migrän.

Att det dessutom det gått tre timmar och att det blir "värre" gör nog att du bör överväga att ringa sjukvårdsupplysningen.

Stroke?
__________________
Senast redigerad av nummer10011 2013-04-12 kl. 21:06.
Citera
2013-04-12, 21:06
  #3
Medlem
ikeross avatar
Garanterat snöblindhet. Titta aldrig i solen.
Citera
2013-04-12, 21:08
  #4
Medlem
Även om det inte är att lita på till 100% så kan du göra "AKUT"-testet som ofta kan avslöja om det är en stroke det handlar om.

Kopierat från wiki:
Citat:
• A - Ansikte: kan personen le och visa tänderna utan att mungipan hänger?
• K - Kroppsdel: kan personen hålla båda armarna utsträckta i 10 sekunder?
• U - Uttal: kan personen upprepa en enkel mening som "det är vackert väder idag"?
• T - Tid: varje minut räknas vid ett slaganfall, så om personen har problem med något av momenten, tillkalla genast ambulans.

Det kan vara bra att veta att det finns även andra mer diffusa symptom som personen som upplever en stroke. Extrem yrsel, "Sågtänder" i synfältet, svaghet i kroppsdelar, begränsningar av synfältet. Ta genast kontakt med kompetent sjukvård.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaganfall
(Kom ihåg att en stroke är en blödning eller propp i hjärnan, vilket kan yttra sig på alla möjliga sätt, beroende på vilket område i hjärnan som är drabbat). Men ring sjukvårdsupplysningen och lita på vad de har att säga.

Det är inte alls säkert att det är en stroke, men om du misstänker det så vore det dumt att inte kolla upp det.

Jag kan tillägga att det kan ta lång tid innan man dör av en stroke. Min morfar kunde inte prata dagen innan han hittades död. Annars var allt helt normalt förutom talet

Edit nummer 10011 (fan vad jag gillar att redigera):
För att förtydliga och kanske undvika onödig rädsla - om du får ont i huvudet om ett tag så bör det rimligtvis vara migrän, och inte en stroke (man har ingen känsel i hjärnan). Oavsett vad så bör du ringa sjukvården nu, och lita på vad de säger
__________________
Senast redigerad av nummer10011 2013-04-12 kl. 21:47.
Citera
2013-04-12, 21:21
  #5
Medlem
kattkurrs avatar
Jag hade migrän när jag var mindre som startade precis sådär, efter en timma eller så kom domningar, huvudvärk och diverse andra obehagligheter fast de behöver ju inte komma för alla. Men ring sjukvårdsupplysningen.
Citera
2013-04-12, 21:51
  #6
Medlem
Jamiltons avatar
Jag hade flimmer i ögonen format som ett zick-zack mönster, gick till vårdcentralen o dom sa att det var ögonmigrän, gick över ganska snabbt vad jag kommer ihåg iallafall. Dock inte säker på om du har samma som jag hade så kolla upp det!
Citera
2013-04-12, 22:07
  #7
Medlem
herrcarlssons avatar
Fick exakt samma sak för ungefär ett år sedan, och det sitter i fortfarande. Har varit på några läkarbesök och kollat ögonen osv, men det enda läkarna kan säga är att det beror på stress och eventuellt spänningar i rygg nacke och käke efter stressen. Har testat allt möjligt för att få bort det inget hjälper dock.

Det roliga är att jag kan komma ihåg på dagen och klockslaget när det började, och sen dess har jag gått omkring med myrornas krig framför ögonen. För mig blir det värst när det är mörkt då är det precis som att någon står med en strobblampa i ögonvrån.
Citera
2013-04-25, 10:17
  #8
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Även om det inte är att lita på till 100% så kan du göra "AKUT"-testet som ofta kan avslöja om det är en stroke det handlar om.

Kopierat från wiki:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaganfall
(Kom ihåg att en stroke är en blödning eller propp i hjärnan, vilket kan yttra sig på alla möjliga sätt, beroende på vilket område i hjärnan som är drabbat). Men ring sjukvårdsupplysningen och lita på vad de har att säga.

Det är inte alls säkert att det är en stroke, men om du misstänker det så vore det dumt att inte kolla upp det.

Jag kan tillägga att det kan ta lång tid innan man dör av en stroke. Min morfar kunde inte prata dagen innan han hittades död. Annars var allt helt normalt förutom talet

Edit nummer 10011 (fan vad jag gillar att redigera):
För att förtydliga och kanske undvika onödig rädsla - om du får ont i huvudet om ett tag så bör det rimligtvis vara migrän, och inte en stroke (man har ingen känsel i hjärnan). Oavsett vad så bör du ringa sjukvården nu, och lita på vad de säger
För i helvete! Sluta noja upp folk. Nej, ts har inte fått en stroke.
Citera
2013-04-25, 10:49
  #9
Medlem
zipfils avatar
Finns något som heter tyst migrän som är precis så som du beskriver. Den kallas för tyst pga av att den sällan eller aldrig kommer med huvudvärk utan endast det där flimmret.
Citera
2013-04-25, 12:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
För i helvete! Sluta noja upp folk. Nej, ts har inte fått en stroke.
Varför skulle jag hålla tyst om det?

Om jag tror att det finns minsta risk för någonting mycket allvarligt så vill jag att personen kollar upp det. TS hade tecken på någonting allvarligt, och då vore det lite dumt att inte kolla upp det. Dessutom förklarade jag för honom varför det också kunde vara någonting helt ofarligt.

När skrev TS att det inte var en stroke förresten? En sak har jag lärt mig på Flashback. Skriver någon "" så har den i 9/10 fall fel.
Citera
2013-04-25, 13:12
  #11
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Varför skulle jag hålla tyst om det?

Om jag tror att det finns minsta risk för någonting mycket allvarligt så vill jag att personen kollar upp det. TS hade tecken på någonting allvarligt, och då vore det lite dumt att inte kolla upp det. Dessutom förklarade jag för honom varför det också kunde vara någonting helt ofarligt.

När skrev TS att det inte var en stroke förresten? En sak har jag lärt mig på Flashback. Skriver någon "" så har den i 9/10 fall fel.
Var har jag fel i mitt inlägg menar du? Nej, jag har sällan fel. Att skriva ett långt inlägg om att det kan vara stroke fast det är mycket mer troligt att det kan vara något annat är bara dumt. Jag sätter min pung i pant på att ts INTE har fått en stroke.
Citera
2013-04-25, 13:30
  #12
Medlem
Revouls avatar
Låter som glas- eller näthinneavlossning.

http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-o...sning/?ar=True
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback