Chockerande läsning!
Tarantino är en vass jävel. Det är nog inte hans fel att det tjatas om honom i tid och otid... Hans motsvarighet inom populärmusiken måste vara Beck. Dessa två män kan sin historia och andras, plus att dom ibland lyckas foga ihop allt i högst personliga tappningar. Nyskapande? Mnja..? När dessa två herrar är som sämst, är deras produktioner något sökta och sterila - men va fan?! Lägsta-nivån är långt högre än hos dom flesta. Jag tror att den förblir det långt framöver.
Nu till IB-affären... Ingmar Bergman ÄR överskattad, speciellt i Sverige. Att han är stor internationellt kan det knappast råda någon tvekan om. Varför är då IB:s filmer så kassa som ur ett helhetsperpsektiv? Jag tror det bottnar i mannens grundläggande avsaknad för känsla för dialog på film. Karaktärerna pratar som om dom hade en biblisk diarré på gång, ständigt. Man blir som publik rejält trött på det metafysiska larvet, tonfallet, gesterna...
Jag vill inte förlöjliga försök till att skildra människans filosofiska situation på film eller i andra medier. Men IB har inte gåvan att leverera dylikt till svenskar med allmänbildning. Se bara hur lätt Fellini och Bunuel gör det! Kanske handlar det om att jag inte talar italienska, spanska eller franska?
Nåja! Jag såg några av dom mest avsyvärda IB-filmerna UTAN ljud. Det var faktiskt en vacker och tänkvärd upplevelse! Filmerna fick en ny tyngd och svårbeskrivlig kvalitet. Borde IB ha stannat kvar i estetiken kring "Fängelse"? Kanske.
Ju högre man siktar, ju tyngre faller man när ballongen spricker. Därför bekommer mig inte regissörer som Spielberg, Lucas mfl. De vet sina begränsningar och gör bra filmer (i regel). Inget mera.
Kul att se att ingen nämnde Hitchcock eller Kubrick!