2005-05-29, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khonnor
DW Griffith överskattad? Givetvis om man tittar med moderna ögon så är ju hans filmer oerhört splittrade och ineffektiva men han var ändock en pionjär.
Visst, men är du medveten om att han till stor del själv är ansvarig för mytbildningen kring hans person och påstådda innovationer? "Father of film"-grejen är hans eget påfund i en artikel han skrev, och jag vill minnas att han i samma text även (felaktigt) påstod sig ha uppfunnit diverse tekniker, t ex närbilden och korsklippningen. Hans historiesyn var lite... subjektiv, vilket hans filmer visar med all önskvärd tydlighet. Griffith har omvärderats de senaste 20-25 åren, om du kollar i filmlexikon som är äldre så kan du lita på att han ses som den viktigaste personen i boken, vilket han knappast gör idag. Det är fina filmer han gjort (Intolerance som jag citerat nedan är fantastisk), men rent avgörande för filmen som konstform är han inte och har heller aldrig varit. Överskattad är därmed precis rätt ord, ingen har ju påstått att han är usel.
Citera
2005-05-29, 09:49
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Den absolut sämsta och mest överskattade regissören måste väl ändå vara Ingemar Bergman? Värre skit får man leta efter vilket man också får, lycka till att försöka hitta någon skitfilm av honom hos den lokala videouthyrare!
Bergman är en obehaglig och gubbsjuk jävel som alltid lyckas få in en massa obehagligheter i sina filmer, alltid med en sexuell underton.
Va fan är det för fel på gubbjäveln egentligen?
Citera
2005-05-30, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Den absolut sämsta och mest överskattade regissören måste väl ändå vara Ingemar Bergman? Värre skit får man leta efter vilket man också får, lycka till att försöka hitta någon skitfilm av honom hos den lokala videouthyrare!
Bergman är en obehaglig och gubbsjuk jävel som alltid lyckas få in en massa obehagligheter i sina filmer, alltid med en sexuell underton.
Va fan är det för fel på gubbjäveln egentligen?

jag får en väldigt stark känsla av att "gammal hårdrockare" egentligen är en stor bergman-fan.
Citera
2005-05-30, 21:29
Bannlyst
Steven Spielberg är skydlig till några av de tråkigare filmerna jag sett.
Citera
2005-05-30, 21:49
Medlem
BuCes avatar
Att John Woo bara nämnts av en person är helt makabert! Han är ju tamejfan världssämst i världen.

/B
Citera
2005-05-30, 21:50
Bannlyst
Jag tycker Ridley Scott är fett överskattad.
Citera
2005-05-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Steven Spielberg är skydlig till några av de tråkigare filmerna jag sett.

Absolut Spielberg! Den mannen har inte många chips i påsen. Sedan tycker jag att James Cameron ofta tilldelas en för stor budget. Lars Von Trier är ibland lite löjligt arty-farty, och när vi ändå talar om krystat kan vi passa på att nämna herr Moodyson som borde hållit sig till att skriva lyrik - om ens det. Hans filmer är så politiskt korrekta att de blir estetiskt inkorrekta. Perverst dåligt!
Citera
2005-05-30, 21:55
Awaiting Email Confirmation
Självklart Steven Spielberg. Ingen har haft större resurser och ändå blir det mestadels skit. Tycker dock att "Hajen" är bra.
Citera
2005-05-30, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duncan Edwards
Självklart Steven Spielberg. Ingen har haft större resurser och ändå blir det mestadels skit. Tycker dock att "Hajen" är bra.

Hajen var OK, men har ni sett Taken då? Nej, inte jag heller. I alla fall inte hela serien. Såg ett avsnitt och det måste fan vara den sämsta jävla skit någon någonsin kan ha fått göra. FY HELVETE VAD DET SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖG. DÖ SPIELBERG!
Citera
2005-05-31, 00:20
Medlem
Men förfan har man gjort Pulp Fiction så kan man inte få nog med beröm!

Sen tycker jag inte heller att Josef Fares är speciellt överskattad. Kopps är hur kul som helst.
Citera
2005-07-29, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blazzed
Tim burton. Satans innehållslösa filmer.

Det där kallar jag att häda! Tim Burton är tidernas största regissör. Har du någonsin sett Edward Scissorhands, Big Fish, Ed Wood, Mars Attacks, Sleepy Hollow eller Beetlejuice...

Nämn vilken film du syftar på som saknar handling så ska jag förklara handlingen för dig din lille parvel.
Citera
2005-07-29, 16:35
Medlem
zizacons avatar
OT: Nu har ni öst skit på i princip varenda aktiv regissör som finns, vem är då duktig?

Quentin Tarantino är visserligen en smula överskattad måhända, vilket tråden handlade om, men att kasta bajs på honom till den grad som görs här, är lite orättvist. Det finns tusentals skitfilmer och tusentals dussinregissörer, Quentin har åtminstone en egen stil, och det ska han ha en eloge för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in