Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-23, 00:19
  #109
Medlem
Jag hatar inte ryssar, de jag har träffat är mycket generösa och trevliga människor.
Den ryska statsapparaten däremot, den är något helt annat.
Citera
2015-05-23, 12:43
  #110
Medlem
wellerockss avatar
Jag hatar inte Ryssland. Jag tycker illa om den Ryska statsapparaten, jag tycker illa om de ryssar som lider av mindervärdeskomplex och jag tycker illa om Rysslands utrikespolitik.

Den Ryska statsapparaten med Putin vid tyglarna har styrt Ryssland in i ett ultranationalistiskt läge, där man driver ideologin om att Sovjet, Stalin och alla dess aktioner var inte bara bra, utan viktiga för Ryssland och är det som varit bra med Rysk historia. I Ryssland finns ingen kritik mot styrande ledning. Den suddas bort och hålls nere. Man knyter alla industrier och företag direkt till staten och ser till att dessa lyder ledningens råd. De som inte gjorde detta blev jagade. Dessa personer utpekades då som giriga och korrupta för att de inte gick med på Putins linjer. Man har effektivt tagit kontroll över media som man även försöker exportera (Sputnik, RT, RIA m.f.) som aktivt går ut på att ifrågasätta allt som händer i väst, utan att gå in på något för att exponera de dåliga sakerna i Ryssland. Man förlöjligar saker som kan ställas mot Ryssland och påpekar på andra länders brister. Detta skapar "nyttiga idioter" i flera andra länder som är villiga att följa ryska vägar.

Många ryssar har, pga den media-propagandan som sker från Rysslands statsapparat, därmed blivit extremt nationalistiska, på samma sätt som Tysklands befolkning under 30-talet blev mer nationalistiska och avgudade sin ledare. Det gick inte så bra för världen. De indoktrineras att Ryssland alltid varit världens beskyddare från imperialistiska länder i väst, att Ryssland är världens starkaste makt, att Putin är det bästa som hänt Ryssland sedan Stalin och att den stora fienden för, inte bara Ryssland, utan världen är väst, EU, NATO med USA i spetsen av allt. De tycker att svenskar är fåniga ynkliga människor, likt sovjetiska befolkningen indoktrinerades att finnarna var ynkliga, svaga människor när man bedrev propagandaoperationer inför krigen mot Finland.

Rysslands utrikespolitik är aggressiv och hårdför. De visar att allt som går mot Ryssland kommer att förgöras med våldsdriven politik. Det kvittade att Georgien besköt separatister och terrorister med artilleri, såsom de själva blivit beskjutna flertalet gånger innan, men efter närmanden mot NATO tog Ryssland beslutet om att krossa Georgien med propagandamaskinen i högsta verk. "2000" ryssar dödade i artilleri-beskjutning lät det i medier. 187 visade siffran sedan på, varav de flesta inte ens var ryssar. Ukraina är näst. När man inte får ha kvar sin marionettdocka ser man istället till att skapa separatiströrelser. Man nekar all inblandning trots extremt stor variation av nyinförda ryska vapensystem. Det finns heller inga ryska trupper i området. Bara före-detta soldater som är där på semester. Man beskyller Ukraina för allt från de pro-ryska prickskyttarna som sköt på Maidan-folket till MH17, civila förluster och massmord. Det är ju trots allt Anti-semetiska nazister som styrs av judiska oligarker, påhejade av EU och NATO, som såg till att kriget i Ukraina inträffade och trappades upp. Inte Ryssland. Mot grannländer i Europa manar man istället på med hot om både det ena och det andra. Man skiter högaktningsfullt i formella protester från ambassader eller statschefer. Danmark hotades med att bli ett mål för ryska ballistiska kärnvapen om man fortlöpte med planerna om att installera NATOs robotsköld. Sverige och Finland hotas från att närma sig NATO. Polen blir direkt mål för ryska kärnvapen vid en konflikt med NATO. Allt medan man försöker förlöjliga "ryss-fobi" med nyttiga idioter och aggressiva propaganda-kanaler såsom exempelvis RT. "Vilken ubåt?, det finns inga bevis det säger myndigheten själva!", "NATO är dom som expanderar in i Sverige, titta bara på vår expert från Svenska Freds!", "Finland attackerade Sovjet under 2VK!" är bara några exempel på detta. Man flexar sina muskler, bedriver riskfyllt beteende och hotar andra länder.
Citera
2015-05-30, 12:31
  #111
Medlem
Dmitris avatar
Det är regimen som är bedrövlig, hänsynslös och skrupelfri. Jag brukar säga åt mina ryska vänner om vi bara ska ha en match medvetet om vem som kan vara största skitstövel så tror jag att ni får stryk, men skillnaden är att jag är medveten om det beteendet för de flesta av er är det bara naturligt.

Många ryssar är generösa och trevliga men de flesta är ganska ociviliserade. När jag bor på hotell i t.ex. baltikum och lämnar min plats vid ett fönsterbord så nog sitter det en ryss på min plats när jag hämtat påfyllning. Jag brukar då säga "Try to think that you are not at home in Russia now, but in a civilzed part of Europe".

"Staten lurar oss på lönen så vi lurar den på jobbet" sa ryssen under kommunisttiden. I dag funkar man hyggligt på arbetet om det finns tydligt bestämt ledarskap, däremot är stölder på arbetsplatser fortfarande ett problem.

En liten anekdot till: Jag bodde på ett hotell i Riga när ett antal ryska ungdomar sprang, skrek och stökade halva natten, ingen brydde sig om tillsägelser. På morgonen mötte jag deras ledare, det var ett gästande fotbollslag, som sa att dom kom från Kaliningrad. Jag tittade på honom och sa "Kaliningrad, oh that still ocupied part of Europe.

Störst går först, så funkar det i Ryssland bl.a. i trafiken, ryska långtradare är en livsfara för dig om du åker vanlig personbil. Börjar du en omkörning kan lastbilen du kör om köra ut som om han själv ska köra om bara för att se din panikbromsning, jättekul tycker ryssar.

Slutligen ett gammalt inlägg om den ryska utbrytarrepubliken Trannistrien där jag ofta är och där jag gör affärer och stortrivs, inget är vitt eller svart.

Citat:
Jag har varit mycket i Transnistrien och även i andra områden av f.d. Sovjet, jag har gjort och gör fortfarande affärer i gamla östeuropa. På bilden till vänster ser ni Svenska och Transnistriska flaggan bredvid varandra.

Att Transnistrien skulle bli erkänt som ett eget land är nu längre bort är någonsin, detta beroende på Putins imperialistiska politik. Vi i väst har svårt att förstå den ryska nationalismen som är enormt stark, om folk har det fattigt, om gamla gummor måste odla och lägga in grönsaker för att ha mat till vintern det gör inte så mycket. MEN om man kan flytta fram den ryska gränsen några mil då är lyckan och stoltheten enorm.

Res gärna till Tiraspol, det är en underbar upplevelse, ett annorlunda land med alla leninstatyer och andra sovetsymboler kvar, men egentligen ett superkapitalistiskt land där pengar styr allt. Om man går på en bra restaurang, äter den besta menyn med ett lokalt vin och tar en Kvint (lokalt producerad konjak) efteråt när notan kommer visa en bunt dollar, räkna upp fem-sex stycken endollarssedlar, flickan säger då nog: more, lägg då på ett par dollar till och hon blir helt nöjd och glad. Kanske totalt 8 dollar för en enorm måltid med dryck.

Ungdomarna älskar främlingar från västeuropa och är väldigt trevliga. Dom följer världen på internet och pratar bra engelska. Transnistrien ligger så långt västerut att internet kan inte censureras effektivt. Vill du göra affärer i Transnistrien måste du vara rak, tuff och medveten, ha gärna med en lokal livvakt vid första mötet. Säkerhetsfirmorna tar mindre betalt än en svensk städfirma. Dom pojkarna är mellan 190 och 200 cm långa, väger nog 140 kilo bara muskler, ser ut att äta sterioder till frukost.

Slutligen några kompleteringar med anledning av tidigare kommentarer. President är Schevchuk han efterträdde 2011 Igor Smirnov som då suttit i 20 år. Schevchuk har varit chef för Smirnovfamiljens holdingbolag Sheriff och är deras man. Smirnov bor kvar i presidentpalatset och styr och äger det mesta än i dag. Tyvärr är Trannistrien ett mycket fattigt land och t.ex. har man inte kunnat betala Gazprom på flera år. Befolkningen minskar snabbt. Så Moldavien som nu söker sig västerut och det ogillar ryssarna, men Transnistrien tittar i dag österut mot Ukraina, gärna ett Ukraina dominerat av Ryssland.

Slutligen hur ser den vanlige ryssen på Pridnestrovie (Transnistrien). Man har en skeptisk inställning, det har även i Rysssland visats en hel del om smuggling, traffiking, vapenhandel och t.ex. om staden Bender där en del av de värsta ryska gangsterna lär gömma sig. Visa aldrig upp ett rekomendationsbrev från Transnistrien i Ryssland då tror dom du är gangster.

Tyvärr har nog Transnistrien missat chansen att bli ett välmående land mellan öst och väst, ett land som så småningom skulle acepterats allt mer och som varit attraktivt för många personer och företag som inte vill vara inom USA EU:s övervakning. Tyvärr har korruption och kriminalitet fått för stort utrymme.


https://www.youtube.com/watch?v=mu0tvr835ks


https://www.youtube.com/watch?v=O6kub-Ehbd4

o.s.v. det fortsätter med totalt fem klipp om vapensmuggling.
Citera
2015-11-30, 22:12
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Jaa som tråden säger...

Vad har vi Svenskar emot Ryssar egentligen varför har vi en sån Ryssfobi i detta land.
Så fort Ryssland gör nånting så ska det kopplas till Sverige.

Ryssland rustar upp sin militär ja då fan ska Sverige spendera tusentals kronor för att rusta upp här i Sverige.

Dagens Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/an...cle16579866.ab

Varför skall vi vara rädda?? Varför ska vi ens behöva tänka att vi är chanslösa mot Ryssland??
Jag har gjort min värnplikt och alla våra övningar var motståndaren Ryssland...
I ett av övningarna var vi kidnappade och bundna med ögonbindel där våra befäl låtsades vara Ryssar...?

5 av 10 artiklar som kommer upp i Aftonbladet som handlar om Rysslands militär slutar med att vi känner oss hotade här i Sverige vilket jag inte förstår mig på.

Är det nån som kan förklara mig varför vi har så mycket emot Ryssar i detta land eller är det bara jag som inbillar mig detta ingen som håller med angående detta??


Borde inte din fråga vara varför RU rustar upp sin militär? Du förstår tydligen att vi rustar upp för att de har ökat sin aktivitet. Så varför har de ökat sin aktivitet? Hatar de svenskar?

Svaret är att de vill kontrollera sin intressesfär och om vi inte ingår i den så ligger vi mycket nära. Baltikum kan bli nästa mål. Just nu ser det dock ut som de siktar på Mellanöstern.
Citera
2015-11-30, 22:28
  #113
Medlem
varför är du så rädd för Ryssarna?
__________________
Senast redigerad av RussianGirlRegina 2015-11-30 kl. 23:01.
Citera
2015-11-30, 22:35
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Borde inte din fråga vara varför RU rustar upp sin militär? Du förstår tydligen att vi rustar upp för att de har ökat sin aktivitet. Så varför har de ökat sin aktivitet? Hatar de svenskar?

Svaret är att de vill kontrollera sin intressesfär och om vi inte ingår i den så ligger vi mycket nära. Baltikum kan bli nästa mål. Just nu ser det dock ut som de siktar på Mellanöstern.

Ryssarna relatera väl till Svenskarna
Citera
2015-12-01, 01:30
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Klart ryssen är ett hot. I princip det enda faktiskt. Att tro annat är naivt. Så här har det ju alltid varit.
Jasså? Ändå är det inga ryssar som begår våldtäkter och personrån eller kastar sten på ambulanspersonal. Ändå är ryssarna det största hotet...
Citera
2015-12-01, 11:37
  #116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Borde inte din fråga vara varför RU rustar upp sin militär? Du förstår tydligen att vi rustar upp för att de har ökat sin aktivitet. Så varför har de ökat sin aktivitet? Hatar de svenskar?

Svaret är att de vill kontrollera sin intressesfär och om vi inte ingår i den så ligger vi mycket nära. Baltikum kan bli nästa mål. Just nu ser det dock ut som de siktar på Mellanöstern.
Rustar upp sin militär är en högst vettig sak att göra, betänkt att man tvigats låta den förfalla oerhört sedan Sovjet föll.

Vad tycker du att domborde göra, avrusta som vi

Fråga dig hellre varför USA rustar och startar krig i hela mellanöstern och låter europa plocka upp avskummet som har råd att fly!
Citera
2015-12-01, 11:42
  #117
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KHR
Jag hatar inte ryssar, de jag har träffat är mycket generösa och trevliga människor.
Den ryska statsapparaten däremot, den är något helt annat.
Håller med dig i sort men skulle vilja tillägga att alla statsapparater i stora länder är imperalistiska, se på mellanöstern och USA säg ett land som skapat så mycket oreda i närtid!
Citera
2020-09-09, 10:55
  #118
Medlem
Ördögs avatar
Det finns flera trådar om svenskarnas rysshat och rysskräck - vilken avdelning lämpar sig bäst, egentligen?

(FB) Varför hatar svenskar Ryssland?
(FB) Rysskräck i Sverige
Citera
2022-12-16, 13:51
  #119
Medlem
PerniWhas avatar
Hata är väl att ta i men dom är lite knepiga att ha att göra med.
Firman hade tidigare en fabrik i ryssland och det var ett elände att få dom att begripa minsta lilla.
Har haft en ryss som chef i 2,5 år och det var ett evigt diskuterande fram och tillbaka. Nu kan det ju ha att göra med att människan var riktigt speciell och envis som synden.
Citera
2022-12-16, 13:59
  #120
Medlem
Det har inte så mycket med Ryssland att göra som Sovjet och Putin.

Hela Nobelförmögenheten kommer från handel med Ryssland och besöker man valfri stad kring Östersjön ser man att vi 1814 då Sverige erövrade Norge med stöd från Ryssland fram till 1917 var en region med stort utbyte med avseende på kultur och arkitektur likväl som handel. Sverige stod närmare Tyskland än Ryssland men det var ingen brinnande konflikt.

Det finska frihetskriget var grymt och även Socialdemokraterna fruktade Bolshevikernas härjningar vilka satte standarden på Sveiges relation med Sovjetunionen under hela kalla kriget. Fram till omkring 2008-2012 var svenska investerare dessutom positiva till Ryssland och det brändes rejäla belopp på investeringar i Ryssland som sällan gick särskilt bra i takt med att Putin och hans vänner tog allt mer kontroll över den ryska ekonomin.

Sen är det här Flashback så klart som fan att människor här hatar X.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback