Det här med att göra korv har jag hållit på med i ungefär 1 år nu.
Och väldigt framgångsrikt också! Gör korvar åt en White Guide restaurang i Småland samt har mycket beställningar på all möjlig sorts korv, så kan ge dig lite tips.
Det bästa köttet du kan använda om du vill göra en saftig och bra nybörjarkorv är fläskkarré. Finns ju redan så mycket fett i det från början, Färgen är ju sådär om man inte tillsätter nitritsalt, vilket endast ska användas om man antingen röker eller torkar korven (och då MAX 2,5% av köttvikten).
Men om du ska göra en "färsk" korv som du ska steka direkt så är det bästa för färgens skull att blanda upp rätt mycket paprikapulver tillsammans med iskallt vatten. Då blandar sig kryddan i hela smeten. Och blanda som en galning så det blir en "smet"
Tänk på att när du provsteker en bit av smeten så kommer smaken att sjunka ordentligt under vilotiden efter stoppningen. Så snåla inte med kryddorna
Men om du nu vill ha en så kallas "snackskorv" så gör följande,
1: Mal ner fläskkarré samt blanda med de kryddor du vill ha.
2: Stoppa korven lagom mycket så du fortfarande kan snurra korvarna
3: Häng korvarna på en torr plats över natten tills de börjat torka och få en aptitlig färg.
4: Då dom har fått den färg du vill ha så sjud dom i en gryta med vatten i ca 15-20 min.
5: Häng dom på tork igen tills dom torkat.
6: Njut!
(Det går fortfarande utmärkt att steka/grilla denna korven också)
Hoppas detta hjälper som svar på några av dina frågor =)
Om det är så att du skulle vilja prova på att göra riktig torkad korv eller röka korv är det bara öra av dig så ska jag hjälpa dig och visa dig lite referensbilder =)