• 1
  • 2
2013-04-06, 22:21
Medlem
gralehs avatar
Idag testade jag att stoppa min första egna korv. Jag gjorde Salsiccekorv. Men seriöst, ska det smaka så tråkigt när man gör egen korv? Jag körde dubbla kryddor enligt receptet, korven smakar fan ingenting ändå. Den är dessutom helt grå, den ser direkt oaptitlig ut. Som en blek bajskorv. Jag kan knappt äta dem.

Jag tog blandfärs istället för köttbitar, det borde ju gå, eller? Det är ju typ samma sak. Men korven smakade som typ misslyckade pannbiffar. Jag förstår ingenting,

Hilfe?
Citera
2013-04-06, 22:35
Bannlyst
CO Du får krydda mer!
Citera
2013-04-06, 22:40
Medlem
DingusMcDucks avatar
Ett tips är att steka en bit av smeten/färsen innan du stoppar en massa korvar, så att du kan justera kryddningen.
Citera
2013-04-06, 22:43
Medlem
gralehs avatar
Men vad är det för fel jag har gjort, vill jag veta?
Jag körde ju rätt mkt mer kryddor än vad som stod, något måste ha blivit fel.
Skulle jag ha malt hela röran en gång till?
Skulle jag ha köpt grytbitar istället och malt själv?
Ska man göra något annat för att korven ska behålla smaken?
Annat?
Citera
2013-04-06, 22:58
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Men vad är det för fel jag har gjort, vill jag veta?
Jag körde ju rätt mkt mer kryddor än vad som stod, något måste ha blivit fel.
Skulle jag ha malt hela röran en gång till?
Skulle jag ha köpt grytbitar istället och malt själv?
Ska man göra något annat för att korven ska behålla smaken?
Annat?

Det blir förstås godare om man mal eget kött. Jag tror att vanlig blandfärs är för magert för att få till en god korv. Fett är viktigt i korv, använd gärna späck. När det gäller kryddningen, så är det som sagt bra att steka en liten bit smet, smaka på den, klura ut vad som saknas, och sedan tillsätta detsamma tills det smakar som man vill ha det.
Citera
2013-04-06, 22:59
Medlem
lfhs avatar
Det är helt klart värt att mala själv, Tror även att dom kan mala åt dig i affären om du frågar. Annars får du krydda mer/annorlunda och testa dig fram, kanske var receptet dåligt? Sen som någon annan skrev, du kan ju steka lite av "smeten" och avsmaka innan du faktiskt stoppar korven.
Citera
2013-04-06, 23:13
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det blir förstås godare om man mal eget kött. Jag tror att vanlig blandfärs är för magert för att få till en god korv. Fett är viktigt i korv, använd gärna späck. När det gäller kryddningen, så är det som sagt bra att steka en liten bit smet, smaka på den, klura ut vad som saknas, och sedan tillsätta detsamma tills det smakar som man vill ha det.

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det är helt klart värt att mala själv, Tror även att dom kan mala åt dig i affären om du frågar. Annars får du krydda mer/annorlunda och testa dig fram, kanske var receptet dåligt? Sen som någon annan skrev, du kan ju steka lite av "smeten" och avsmaka innan du faktiskt stoppar korven.

Ah allright, då ska jag testa att mala eget nästa gång. Och testa recept med späck i. Jag valde ett recept just utan späck för att jag tyckte det var bökigt. Men det är nog sant. Var hittar man det, tro? Jag har aldrig sett bland kött och så att man kan köpa späck fast det ligger kanske på annat ställe i butiken. Fjälster fick jag be om, det hade dem inte framme.

Sedan undrar jag varför min korv blev som köttfärslimpa, den blev så grov och lös på nåt sätt. Jag vill ju den ska vara packad som en korv som man kan skära skivor av. Jag fyllde fjälstret så det kan inte ha varit det, att den skulle vara för slappt packad. Jag har sett recept där de använt vanlig blandfärs och stoppat själv och där har det sett ut som en riktig korv. Men mitt bara trillar itu när jag skär i korven, som om man skär i en köttbulle.
Citera
2013-04-06, 23:40
Medlem
DingusMcDucks avatar
Späck brukar finnas fruset, där jag bor i samma frys som sågade ben av nöt, hjärtan av dito, och liknande. Det låter som om din korv var tänkt att bli en emulsionskorv, och att det misslyckades. Det viktigaste när man gör sådan korv är att alla ingredienser och gärna maskindelarna man använder för att mala köttet är riktigt kalla. Lägg ingredienserna i frysen en god stund före malning/blandning, och använd is om vatten ingår i receptet.

Att korven blir blek eller grå beror på att du inte tillsatt en massa färgämnen som normalt finns i fabrikstillverkad korv. Paprikapulver funkar om du vill ha lite mer färg. Om du röker korven kommer den också att få en rödare nyans.
Citera
2013-04-06, 23:43
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Ah allright, då ska jag testa att mala eget nästa gång. Och testa recept med späck i. Jag valde ett recept just utan späck för att jag tyckte det var bökigt. Men det är nog sant. Var hittar man det, tro? Jag har aldrig sett bland kött och så att man kan köpa späck fast det ligger kanske på annat ställe i butiken. Fjälster fick jag be om, det hade dem inte framme.

Sedan undrar jag varför min korv blev som köttfärslimpa, den blev så grov och lös på nåt sätt. Jag vill ju den ska vara packad som en korv som man kan skära skivor av. Jag fyllde fjälstret så det kan inte ha varit det, att den skulle vara för slappt packad. Jag har sett recept där de använt vanlig blandfärs och stoppat själv och där har det sett ut som en riktig korv. Men mitt bara trillar itu när jag skär i korven, som om man skär i en köttbulle.

Okej, Späck och fett i allmänhet är ju bra smaksättare. Jag har bara stoppat egen korv två gånger och köpt kött med mycket fett på och malt ner själv. Smak har inte varit något problem, mina smakade alla gånger mycket mer än affärsköpta (även om smaken isig kanske inte var den bästa :P). Späck brukar du kunna få om du frågar dom bakom köttdisken, iaf på dom lite större ställena. Men det går bra även utan späck, sålänge du fixar fett från någon annan källa.

Sen att korven inte håller "ihop" tror jag beror på blandningen. Om du inte gjorde det skulle du kunna testa att göra en ganska fuktig blandning och sen låta korven torka i 2dygn så kanske köttet och fjälstret ihop mer sen. Jag brukar även köra lite korngryn i blandningen, passar bra in och korven ser inte lika tråkig ut.
Citera
2013-04-07, 03:15
Medlem
Det här med att göra korv har jag hållit på med i ungefär 1 år nu.
Och väldigt framgångsrikt också! Gör korvar åt en White Guide restaurang i Småland samt har mycket beställningar på all möjlig sorts korv, så kan ge dig lite tips.

Det bästa köttet du kan använda om du vill göra en saftig och bra nybörjarkorv är fläskkarré. Finns ju redan så mycket fett i det från början, Färgen är ju sådär om man inte tillsätter nitritsalt, vilket endast ska användas om man antingen röker eller torkar korven (och då MAX 2,5% av köttvikten).

Men om du ska göra en "färsk" korv som du ska steka direkt så är det bästa för färgens skull att blanda upp rätt mycket paprikapulver tillsammans med iskallt vatten. Då blandar sig kryddan i hela smeten. Och blanda som en galning så det blir en "smet"

Tänk på att när du provsteker en bit av smeten så kommer smaken att sjunka ordentligt under vilotiden efter stoppningen. Så snåla inte med kryddorna

Men om du nu vill ha en så kallas "snackskorv" så gör följande,

1: Mal ner fläskkarré samt blanda med de kryddor du vill ha.
2: Stoppa korven lagom mycket så du fortfarande kan snurra korvarna
3: Häng korvarna på en torr plats över natten tills de börjat torka och få en aptitlig färg.
4: Då dom har fått den färg du vill ha så sjud dom i en gryta med vatten i ca 15-20 min.
5: Häng dom på tork igen tills dom torkat.
6: Njut!

(Det går fortfarande utmärkt att steka/grilla denna korven också)

Hoppas detta hjälper som svar på några av dina frågor =)

Om det är så att du skulle vilja prova på att göra riktig torkad korv eller röka korv är det bara öra av dig så ska jag hjälpa dig och visa dig lite referensbilder =)
Citera
2013-04-07, 11:55
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinktown333
Det här med att göra korv har jag hållit på med i ungefär 1 år nu.
Och väldigt framgångsrikt också! Gör korvar åt en White Guide restaurang i Småland samt har mycket beställningar på all möjlig sorts korv, så kan ge dig lite tips.

Det bästa köttet du kan använda om du vill göra en saftig och bra nybörjarkorv är fläskkarré. Finns ju redan så mycket fett i det från början, Färgen är ju sådär om man inte tillsätter nitritsalt, vilket endast ska användas om man antingen röker eller torkar korven (och då MAX 2,5% av köttvikten).

Men om du ska göra en "färsk" korv som du ska steka direkt så är det bästa för färgens skull att blanda upp rätt mycket paprikapulver tillsammans med iskallt vatten. Då blandar sig kryddan i hela smeten. Och blanda som en galning så det blir en "smet"

Tänk på att när du provsteker en bit av smeten så kommer smaken att sjunka ordentligt under vilotiden efter stoppningen. Så snåla inte med kryddorna

Men om du nu vill ha en så kallas "snackskorv" så gör följande,

1: Mal ner fläskkarré samt blanda med de kryddor du vill ha.
2: Stoppa korven lagom mycket så du fortfarande kan snurra korvarna
3: Häng korvarna på en torr plats över natten tills de börjat torka och få en aptitlig färg.
4: Då dom har fått den färg du vill ha så sjud dom i en gryta med vatten i ca 15-20 min.
5: Häng dom på tork igen tills dom torkat.
6: Njut!

(Det går fortfarande utmärkt att steka/grilla denna korven också)

Hoppas detta hjälper som svar på några av dina frågor =)

Om det är så att du skulle vilja prova på att göra riktig torkad korv eller röka korv är det bara öra av dig så ska jag hjälpa dig och visa dig lite referensbilder =)

Wow, tack för svaret. Imponerande

Okej okej, så allt ska alltså malas tills det blir en riktig smet? Då jag köpte redan mald färs malde jag inte allt en gång till. Jag har sett att somliga maler allt igen, så det blir en enda smet, medan andra gör det inte. Jag vet inte vad skillnaden är.. resultatamässigt alltså.

Ah förstås. Anledningen till att jag vill göra egen korv är för att jag inte vill äta nitritsalt, då det verkar finnas i alla charkprodukter, även ekologiska, och är en gift för kroppen.

Så man ska steka korven istället för att koka den som jag gjorde? Spricker inte skinnet om man steker den direkt, eller det gäller att steka låååångsamt precis som när man kokar?

Men funkar det att hänga korv på tork? Det är ju färskt kött i, det borde ju börja bildas bakterier om jag hänger upp korvarna i rumstemp över natten?

Jag har inga planer på att börja röka korv under de förutsättningar jag läst :/. Av vad jag läst måste man ha massa särskilda torkmaskiner för det och plus nitritsaltet som jag inte vill ha med att göra. Men däremot vill jag göra vanlig korv, så att säga. Att skiva och ha på smörgåsen, t.ex. Fast det kanske inte lämpar sig med den korv jag vill göra, dvs. kok- och stekkorv?
Senast redigerad av graleh 2013-04-07 kl. 11:57.
Citera
2013-04-07, 12:06
Medlem
Bylines avatar
Förutom alla jättebra svar du fått här, så måste jag fråga om du tidigare har provat att äta just salsicciakorvar? De är ju förhållandevis ganska bleka och milda korvar och kanske inget man gör om man längtar efter en smakexplosion.

Sedan så ställer jag mig lite frågande till receptet du använde, jag tror att det här receptet skulle ge ett bättre resultat... http://receptfavoriter.se/recept/sal...ensk-korv.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in