2013-04-07, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av graleh
Okej okej, så allt ska alltså malas tills det blir en riktig smet? Då jag köpte redan mald färs malde jag inte allt en gång till. Jag har sett att somliga maler allt igen, så det blir en enda smet, medan andra gör det inte. Jag vet inte vad skillnaden är.. resultatamässigt alltså.
Om du vill göra emulsionskorv, så är det snarare när du blandar smeten i matberedare/assistent som emulsionen uppstår. Det underlättar förstås om köttet är finmalet, och det är i det här steget som det är viktigt med riktigt kalla ingredienser och verktyg. Värme ökar risken för separation av vätska och fett. Det går bra att göra icke-emulgerad korv också, och då kan man ha lite mer grovmalet kött.
Citat:
Ah förstås. Anledningen till att jag vill göra egen korv är för att jag inte vill äta nitritsalt, då det verkar finnas i alla charkprodukter, även ekologiska, och är en gift för kroppen.
Då får du leva med att korven blir blekare och inte smakar som traditionella charkuterier.
Citat:
Men funkar det att hänga korv på tork? Det är ju färskt kött i, det borde ju börja bildas bakterier om jag hänger upp korvarna i rumstemp över natten?
När jag har gjort korv som ska rökas har jag torkat korven över natten i kylen, på ett ugnsgaller. Det är inte optimalt, och korven får lite konkava ränder. Jag har inget klimatkontrollerat torkutrymme tillgängligt, så man tager vad man haver. Jag skulle inte rekommendera torkning i rumstemperatur, nej.
Om du inte vill använda nitrit, så skulle jag rekommendera att du tillagar korven innan du äter den. Det går förstås bra att skiva kokt eller stekt korv och lägga på en macka.
För övrigt vill jag tipsa om att ha fänkålsfrö i salsiccia. Receptet du länkade till hade iofs anisfrö, vilket jag inte testat, men det är inte riktigt samma smak.