Klarar dock inte av att göra saker som jag inte är intresserad av, tvingas jag att göra något jag inte är intresserad av blir det knas och det menar jag rejält knas. Har tendens att bli extremt aggressiv om något går emot mig på grund av mina diagnoser och det är inget jag styr äver. Det har myndigheter fått bli varse om så dom har lärt sig att inte bråka med mig och försöker att se till mina intressen på bästa sätt för att undvika problem. Vilket jag tycker har gått väldigt smidigt än så länge.
Tänkte försöka berätta lite om min problembild så att folk kanske kan ta del och få en liten bättre förståelse för oss med "Högfungerande autism" och andra diagnoser. En viktig sak för er alla att komma ihåg är: "Att det finna lika måna olika former av Autism som det finns folk med Autism då alla fall är unika och individuella".
Det finns vissa "punkter" hos en person med Asperger har, en av dem är att vi är extremt egocentriska och att "JAG" står i centrum och i första skåpet. Många är inte medveten om det men jag är MYCKET medveten om det men det finns inget jag kan göra åt saken (Vilket inte gör mig ett skit då jag faktiskt gillar det på ett sätt och är rätt nöjd med hur det är) då det faller mig naturligt så som att andas, äta, skita och sova.
Hur som helst, i mitt fall ligger det till så här:
- Är lugnare än den lugnaste så länge folk inte irriterar, bråkar eller stör mig på något sätt.
- Jag stör ingen som inte stör mig, är som en spegel fast att jag ger tillbaks 10 x vad folk gör mot mig, och jag slutar inte förrän jag känner mig nöjd.
- Fokuserar på mina saker jag tycker är intressant och på så vis stör jag inte min omgivning.
- Har min kontakt med kurator och ser till att min vardag fungerar som den ska och får hjälp med saker jag behöver ha hjälp med, så som att ordna med intyg, kontrakt, myndighetskontakter och andra komplicerade och tråkiga saker.
Har dock problem med saker i vardagen som inte faller inom mina intresseområden, vilket exempelvis innefattar följande:
- Tvättstuga
- Städning av lägenhet och mycket mer.
Självklart har jag även andra problem jag inte klarar av i det dagliga livet så som:
Lokaltrafik - Då jag som jag nämnde tidigare har en form av klaustrofobi och inte klarar av att vara i små utrymmen speciellt inte med mycket folk. Får panik om det blir för mycket runt omkring mig som jag inte kan ha koll på.
- Klarar inte av stora folkmassor, får även då panik om det blir för mycket, så dagar på stan sker alltid när det är mindre folk som ränner fram och tillbaka. Visst det finns bättre och sämre dagar för mig, så jag passar på att göra bort sådana saker när jag har en bättre dag. Men för att kunna klara av detta har jag Färdtjänst och det är en extremt skön förmån vill jag lova och är mycket tacksam för att jag fått ta del av den.
För öbrigt så bor jag själv i en 3:a med fullstort kök då jag behöver mycket utrymme på grund av min Klaustrofobi och att få rum med mina flera hobbies och special intressen jag fokuserar på parallellt med varandra och vissa av dem är även beroende av varandra, dessa intressen är följande och är helt självlärda:
- Fiske.
- Digital musiker, skriver musik i ett program som heter "FL Studio" som använder sig av "VST plugins" (Instrumentpaket).
- Felsöker, reparerar och bygger datorer efter folk behov. (PC-Tekniker)
- Festkock med inriktning "Grillning / Texas BBQ (Smoker)".
- Generell gastronomi - Lagar bra mat på hemmaplan, inget "micro-bombat" skit för min del eller halvfabrikat. Allt lagas från grunden i större kvantiteter och fryses in i portionsformar så man har en längre tid. Givetvis olika rätter för variation. En hel del fisk då jag är intresserad av fiske, köpt som egenfångad.
- Tv och datorspel (MMORPG, RPG, Action-RPG) alla former av Rollspel är för mig e egen historia då jag älskar att vara en alternativ person och gärna i en alternativ värld. Gillar även bilspel, GT serien NFS serien och många andra. Sen självklart finns det även andra spel jag gillar som tex: Zelda, Castlevania, etc.
Med dessa intressen och hobbies så tycker jag att jag har mitt på det torra när det gäller att roa mig själv. Och tack vare FK så har jag möjlighet att hyfsat klara mig själv utan större problem, frånsett dom jag nämnt.
Detta var allt just nu, hoppas att det har varit lärorikt och att ni fått en lite större inblick i hur det kan vara.