• 3
  • 4
2013-05-12, 15:33
Medlem
Medicineras ni på nåt sätt mot HFA? Eller gör ni som jag - självmedicinerar med morfin och buprenorfin? Eller nån annan drog? Med drog menar jag allt från alkohol till heroin.
Citera
2014-11-02, 18:38
Medlem
AS-T-persons avatar
Intressant tråd och ämne - med delvis intressanta inlägg

Bumpar tråden, som startades (och där alla inlägg är från) 2013.

Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Intressant, helt klart. Jag har stora problem med det sociala livet. Avskyr att sitta på släktmiddagar eller seminarium i plugget. Tycker det är jobbigt med stora folkmassor, men inte så jobbigt att jag håller mig helt borta från dem.

Relationer med tjejer har aldrig funkat, de få jag haft har tagit slut inom ett år. Bor tillsammans med min katt i en tvåa som jag trivs mycket bra i.

Jag har en del intressen som jag tror jag är ganska duktig på. Rör sig mest kring konst/kultur - litteratur, musik... Har gått på musikhögskolan och pluggat litteraturvetenskap på universitetet. Däremot har jag jävligt svårt att slutföra saker jag börjar med. Folk säger att jag "ser så lugn och cool ut", men det pågår tre världskrig inne i skallen. För att få bukt med krigen och kunna umgås socialt använder jag morfin, buprenorfin eller andra starka opiater/ioider.

De kompisar jag har säger att jag är så bra på att lyssna, men ärligt talat är jag ganska egocentrerad.

Nu håller jag ju på med neuropsykiatrisk utredning. Men jag känner igen mig i det jag hört både om ADD och Högfungerande Autism.
Citat:
Pratade med psykaren igår. Hon informerade om just det, och det ser ut som jag har den diagnosen.
Citat:
Undersökningen har fortsatt. Allt tyder på HFA eller aspergers. Kanske en förklaring till varför jag aldrig slutfört studier jag påbörjat. Och en förklaring till att jag fungerar så dåligt socialt. Och varför förhållanden med kvinnor alltid blivit fiaskon.
Hur gick det med utredningen – slutresultatet? Det framgår inte. Du berättade om en del på vägen s.a.s. (som jag fetat). Har du blivit AS-diagnostiserad? (Du skrev precis före DSM-5 kom ut i maj 2013, och därigenom således AST, även om ICD-10 fortfarande gäller i Sverige, http://www.autismforum.se/gn/opencms..._autism/DSM_5/)
Oavsett vilket: Har du blivit diagnostiserad, som sagt?

Jag tycker av det jag läser att det finns saker i din historia som talar för autismspektrumtillstånd.

Citat:
När jag startade tråden var inte tanken att det skulle bli bråk och pajkastning. Jag ville få reda på hur folk med funktionshindret HFA/aspergers fungerar och tänker.
Jag förstår exakt och håller med dig.
Tyvärr brukar det (nästan ofrånkomligen) bli så här på trådar där aspergare skriver och beskriver (som t.ex. när aspergaren MF-Data skrev, vilken jag återkommer till i nästkommande post). En sorts försök till mobbning och pajkastning från neurotyper, där de försöker trycka ned och sparka på aspergerpersoner, det är ett klart problem till och från. Väldigt ofta ska någon NT-person/icke-aspergare - som just fallet afvongreve här och delvis användaren Josef Fritzl med sin variant av klassisk felförståelse av autister/aspergare, sett till inlägget som MF-Data citerar ifrån - afvongreve, som på ett slags tvångsmässigt sätt (vad det ser ut som) lägger sig i på ett medvetet diskriminerande och förstörande vis, där dito samtidigt egentligen mest bara projicerar sin okunskap och oförståelse i största allmänhet. Man har sett dylika exempel förr i samhället och på nätet otaliga gånger.

När det gäller högfungerande autism finns, kan nämnas, en intresseförening i Sverige som heter OA (Organiserade aspergare), en förening bildad av och för aspergare och andra högfungerande autister – som i första hand avser Aspergers syndrom, Högfungerande Autism (HFA) och Atypisk autism.

Apropå det jag skrev längre upp om DSM-V och autismspektrumtillstånd etcetera kan det läsas mer om det exempelvis genom Autismforums info Stora förändringar inom autismspektrumområdetI den nya diagnosmanualen DSM-5 har det skett stora förändringar på autismspektrumområdet.
Citera
2014-11-02, 18:39
Medlem
AS-T-persons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MF-Data
Hejsan.

Jag har Asperger Syndrom, ADD, Dyslexi och någon form av Klaustrofobi. Varken har eller tar några former av medicin mot detta då jag vägrar stoppa i mig tabletter överhuvudtaget. Tur är att det inte är något tvång.

Asperger räknas som en form av "högfungerande autism" och i kombination med ADD så blir man en lugn person med koncentrationsproblematik som lägger ner fokus på sina "special intressen" som i normala fall är en eller ett par olika intressen men som i mitt fall är många fler än så. En Asperger person som fokuserar på sina "intressen" blir oftast jävligt bra på det och läkarna säger att en Asperger person kan bara bli extremt bra på en sak endast. Det är bullshit, enligt mitt och flera andras tycke är jag extremt bra på allt jag tar mig för att lära mig och som förstås intresserar mig.

Generöst. Intressant läsning. Du bjuder mycket på dig själv rörande bland annat ditt val att ej medicinera, din "problembild" och nämnande av asperger-punkter. Tack för det.

Precis som du nämner finns det i stort sett lika många olika former av autism [autismspektrumtillstånd] som det finns folk med autism då alla fall är unika och individuella. Det är väl värt att upplysa om.

Citat:
För att komplettera lite.

Har egentligen inget behov av att vara social utan har mer ett behov av att ha folk omkring mig som surrar och ger tecken på liv så länge det inte stör mig. Folk är för mig som "NPCs" i ett onlinspel, dom finns och gör saker oavsett vad, dom lever men ändå inte, dom existerar och gör ljud omkring sig som i sin tur ger en bakgrund jag behöver. Livar upp omgivningen som jag själv väljer att ta del av om och när jag vill då jag inte har något att göra om dagarna.

Sitter mycket hemma och skriver min musik, spelar spel på datorn och PS3:an, snackar med likasinnade personer på nätet (det är min form av socialsamliv), lagar ordentlig mat från grunden vilket tar flera timmar och på så vis är ett bra tidsfördriv, ser på film och serier, med mer.

Är jag inte hemma så tar jag färdtjänst ner på stan och tränar på Sensia 24 nattetid då dom har öppet 24 timmar om dygnet med personligt kort och fingeravtryck för att ta sig in i lokalen. Nattetid är det kanske 1-2 personer max förutom mig själv som tränar, det är perfekt för mig. Sen tar jag färdtjänsten tillbaks vintertid, sommartid cyklar eller kör jag min EU-moped, perfekt transportmedel och man dessutom är väldigt flexibel vilket jag gillar då jag fullkomligt hatar att planera saker. Är en spontan person som verkligen gillar det livet.

Sen visst, jag är på stan dagtid också om det behövs, dock som jag skrev i ett annat inlägg så försöker jag anpassa mina stadsvisiter när det är mindre folk och lättare för mig att glida omkring.
Jag ser att det var ett tag sedan du skrev. Hur är situationen i dag? Är den snarlik då du skrev detta eller har den förändrats på något sätt?
Citera
2014-11-02, 18:40
Medlem
AS-T-persons avatar
Uppdatering av ämnet – några kommentarer samt info om, länkar till begreppet HFA

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Samma här. Jag pallar inte heller att intressera mig för saker som inte pallar att jag gör saker som pallar att jag intresserar mig när jag inte intresserar mig! Inte att jag inte vill intressera mig när jag pallar! Jag menar, jag vill att jag intresserar mig när jag är intresserad, när jag pallar med.
Detta ser jag som ett indirekt irriterat försök att göra narr av mig och mina begränsningar.
Rår inte för att jag vart född med dessa funktionshinder
.
Exakt. Ett likaledes relativt vanligt som tråkigt fenomen som NT-personer praktiserar till och från. Problemet är också att de inte tycks fatta (eller så är det just det de gör - medvetet trakasseri således?) vad de håller på med när de agerar på det sättet afvongreve gör, det som du bemöter här. Det afvongreve gör på sätt och vis, menar jag, är att h*n medvetet - i symbolisk mening - inte bara rullar ut en person i rullstol utför ett stup, och garvar när personen i rullstolen förintas längre ned -- utan tycks njuta av att bete sig på dylikt sätt. Dessvärre frekventeras samhället fortfarande, år 2014, av sådana kroniskt okunniga och oförstående människor som nämnd användare. Och givetvis vittnar det om ett direkt genomsjukt beteende från användare/individer likt afvongreve.

Citat:
Autism är ingen sjukdom, utan ett funktionshinder med olika nivåer.
Det finns lika många olika fall av Autism som det finns folk med Autism.

Att folk ser det som en "Sjukdom" är bara ett bra bevis på att folk saknar förståelse, fakta och bristande kunskap inom området.
Jag kan bara instämma. Bristande kunskap och oförmåga att förstå funktionsnedsättningar som AS, det är pågående problem i vår samtid. Bloggaren Paula Tilli är inte fel ute med sin idé om att funktionsnedsättningskunskap kanske vore på sin plats att införas som skolämne, vilket hon bloggade om 31 oktober, http://blogg.aspiration.nu/funktions...tningskunskap/.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Tror du verkligen att din autism är "högfungerande" om du inte ens klarar din egen och hemmets hygien själv? Vad är det som "högfungerande" med dig? Att du inte mördar människor?
Du kommer aldrig att förstå om så ens ditt liv hängde på det.

Läs mer fakta före du börjar fundera, så KANSKE du får svar på dina frågor.
Det kunde inte beskrivas bättre. Där har vi den springande punkten. Helt rätt anvisning av dig, MF-Data.
Anledningen att jag går tillbaka till denna replikväxling är att den på ett precist sätt sätter fingret på problemet: afvongreve representerar här tydligt och klart till fullo den ignorans, den närmast galna oförmåga att begripa autisters/aspergerpersoners belägenhet, betingelserna för autismspektrumtillståndspersoner, i tillvaron.

Liknande det du var med om här har jag varit om nyligen på tråden (FB) Aspergers syndrom visavi självmordstankar – där en snarlik (afvongreve)användare vid namn TrashigPsycho fullständigt dränerade och mest bara försökte mörda den viktiga tråden (om Aspergers syndrom visavi självmordstankar) utifrån exakt samma okunnighet och oförmåga till förståelse. Det viktiga där för TrashigPsycho var egentligen bara att bete sig imbecillt nedtryckande, diskriminerande och en sorts trakasserande mot allt vad asperger utgör. I det fallet, rörande det viktiga ämnet, visade sig Flashback såtillvida vara fel forum för en seriös diskussion. Tragiskt men sant.

– – – – – –

RELEVANTA LÄNKAR

Om ämnet högfungerande autism (HFA) kan vidare läsas på nätet genom till exempel:

—— Flashback: Har jag högfungerande autism?

—— Wikipedia om High-functioning autism

—— Aspergerforum har ett flertal trådar.

—— Riksförbundet Attention

—— Autism- och aspergerföreningen

—— Organiserade aspergare (OA)

—— Autismspeaks: How are Asperger Syndrome and High Functioning Autism Different?

—— Info genom Autismforum

—— Bokstavsfolk iFokus

—— WebMD: High-functioning autism – What are the signs and symptoms of high-functioning autism?
Citera
2015-02-26, 10:28
Medlem
ovemolss avatar
Varför inte hellre vända på frågan om funktionsnedsättning till att se vilka möjligheter och positiva bidrag till samhället en högfungerande med autistisk identitet lättare än andra kan komma med?
Citera
2015-03-08, 06:00
Medlem
TaeYeonGoos avatar
Bumpar in här!

Blev diognoserad med utvecklingsstörd autism som...9 åring kanske? Jag vet inte vad jag ska göra men jag är hundra på att jag blev fel diagnoserad. Min mamma hade sagt att jag skulle gå på ''Träffarna'' istället för att gå på fritidsgården efter skolan och att jag skulle se det som något roligt. Hade noll koll på vad det var men minns att jag tyckte det var jobbigt att gå på då hon ställde så personliga frågor..Minns t.om att jag grät för jag kände mig så obekväm där men hon tvingade mig ändå.

Senare vid 16 års åldern gjorde dem snabbtest och tog bort utvecklingsstörningen eftersom jag var normalbegåvad...Men de sa att de inte kunde ta bort diagnosen för då behövs mer avancerade tester och utredningar.

Har på senaste tiden gått till soc för pengastöd och jobbstöd. Min socialsekreterare säger att hon märker klart och tydligt att jag inte är autistisk och vill hjälpa mig få en ny riktig utredning.
Dock har dem sagt att jag redan har en diagnos så jag kommer inte prioriteras att få hjälp...

Hela grejen med att jag bekymras över diagnosen är för att ALLA särbehandlar mig på ett sätt som får mig känna mig...obekväm..Vart jag än kommer så behandlar alla mig som att jag inte förstår vad dem säger och tror att jag måste ha en planering för vad vi ska snacka om. Och de tror att jag måste ha planerat för när vi ska träffas flera veckor innan för att ''förbereda'' mig. Jag har inga problem med att göra spontana grejer och hatar att planera för jag vet att jag spontant kan ändra mig om vad som helst.

Själv tror jag att jag kan ha ADD eller ADHD. En arbetspsykolog har tidigare nämnt att man borde kolla upp schizofreni på mig.

Tacksam för svar!
Citera
2015-03-08, 06:29
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaeYeonGoo
Bumpar in här!

Blev diognoserad med utvecklingsstörd autism som...9 åring kanske? Jag vet inte vad jag ska göra men jag är hundra på att jag blev fel diagnoserad. Min mamma hade sagt att jag skulle gå på ''Träffarna'' istället för att gå på fritidsgården efter skolan och att jag skulle se det som något roligt. Hade noll koll på vad det var men minns att jag tyckte det var jobbigt att gå på då hon ställde så personliga frågor..Minns t.om att jag grät för jag kände mig så obekväm där men hon tvingade mig ändå.

Senare vid 16 års åldern gjorde dem snabbtest och tog bort utvecklingsstörningen eftersom jag var normalbegåvad...Men de sa att de inte kunde ta bort diagnosen för då behövs mer avancerade tester och utredningar.

Har på senaste tiden gått till soc för pengastöd och jobbstöd. Min socialsekreterare säger att hon märker klart och tydligt att jag inte är autistisk och vill hjälpa mig få en ny riktig utredning.
Dock har dem sagt att jag redan har en diagnos så jag kommer inte prioriteras att få hjälp...

Hela grejen med att jag bekymras över diagnosen är för att ALLA särbehandlar mig på ett sätt som får mig känna mig...obekväm..Vart jag än kommer så behandlar alla mig som att jag inte förstår vad dem säger och tror att jag måste ha en planering för vad vi ska snacka om. Och de tror att jag måste ha planerat för när vi ska träffas flera veckor innan för att ''förbereda'' mig. Jag har inga problem med att göra spontana grejer och hatar att planera för jag vet att jag spontant kan ändra mig om vad som helst.

Själv tror jag att jag kan ha ADD eller ADHD. En arbetspsykolog har tidigare nämnt att man borde kolla upp schizofreni på mig.

Tacksam för svar!

Utgå inte från att denna institutionella del av staten fungerar och att människor vet vad de sysslar med, jag har lite erfarenhet från denna bransch och så har även en utav mina familjemedlemmar och jag kan säga dig att folk som jobbar med framförallt psykologi inom stat och landsting inte har någon jävla aning om vad de sysslar med, de tror att de vet vad de gör, men egentligen grundar sig mycket av deras arbete och metoder på felaktiga vetenskapliga teorier som egentligen inte överhuvudtaget har några som helst beprövade och faktabaserade grunder. Folk chanser hej vilt rent ut sagt.

Det kan låta kanske lite väl snävt och torrt av mig att skriva detta, men lägg ner allt som har med framförallt diagnoser att göra. Upplever du några psykologiska svårigheter så kan jag garantera dig att du är fullt kapabel till att åtgärda och förbättra dessa svårigheter helt på egen hand, utan att någon ska diagnostisera dig med någon diagnos eller försöka erbjuda dig att äta några kemiska substanser som rubbar din naturliga hjärnkemi.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in