2013-04-30, 16:24
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Kan ju säga för egen del att jag varken behöver färdtjänst eller hjälp med tvätt/städning. Finns uppenbarligen olika grader av denna "sjukdom".

Bra! För den föregående aspien var ju en riktig lyxaspie. "Nä jag kan inte tvätta, jag kan inte städa, men jag är högfungerande."
Senast redigerad av afvongreve 2013-04-30 kl. 16:35.
Citera
2013-04-30, 16:42
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MF-Data
Jag menar att jag inte pallar att göra saker som inte intresserar mig.
Inte att jag inte pallar med att göra saker som intresserar mig.

Min dyslexi är lite jävlig ibland, speciellt om det är mycket skrivet, det rör ihop sig i skallen då.

Tror du verkligen att din autism är "högfungerande" om du inte ens klarar din egen och hemmets hygien själv? Vad är det som "högfungerande" med dig? Att du inte mördar människor?
Citera
2013-04-30, 17:16
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Jag menar att jag inte pallar att göra saker som inte intresserar mig.
Inte att jag inte pallar med att göra saker som intresserar mig.

Min dyslexi är lite jävlig ibland, speciellt om det är mycket skrivet, det rör ihop sig i skallen då.

Samma här. Jag pallar inte heller att intressera mig för saker som inte pallar att jag gör saker som pallar att jag intresserar mig när jag inte intresserar mig! Inte att jag inte vill intressera mig när jag pallar! Jag menar, jag vill att jag intresserar mig när jag är intresserad, när jag pallar med.
Citera
2013-04-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ok, du har färdtjänst men du får ingen egen tvättmaskin? Har du inte råd att köpa en tvättmaskin? Vem städar hos dig om du inte klarar av det själv?
Vore coolt att få hjälp från kommunen med allt som är skittrist. "Nä jag klarar inte av att städa! Hjelp."

Det är så det fungerar för oss med Asperger, ber vi om hjälp så får vi den hjälpen.

Färdtjänst är ett enormt bra hjälpmedel för en som inte klarar av att använda lokaltrafikens bussar.
Visst är det lite folk på bussen funkar det utmärkt, men så fort det blir för mycket får jag panik.

Det finns personal som kommer och hjälper en som inte klarar av att städa själv, detta beviljas genom LSS (Lagen om stöd och service). Det finns olika steg beroende på vilket behov man har. Själv är det att komma igång med något som är mitt problem, men när jag väl kommer igång fixar jag det själv.

Så det kommer en eller ett par personer hit och vi tar en fika, sen drar vi igång med vad som behövs göras. Sen finns det personer som har Hemtjänst, dessa personer behöver inte göra ett skit utan Hemtjänsten städer och gör allt åt en. Men den tjänsten får man betala själv eller åtminstone till viss del, tror man betalar 25% och staten 75% av kostnaden. Detta är inget jag behöver tack och lov.
Citera
2013-04-30, 18:29
Medlem
Citat:
Samma här. Jag pallar inte heller att intressera mig för saker som inte pallar att jag gör saker som pallar att jag intresserar mig när jag inte intresserar mig! Inte att jag inte vill intressera mig när jag pallar! Jag menar, jag vill att jag intresserar mig när jag är intresserad, när jag pallar med.

Nu var du lustig.
Detta ser jag som ett indirekt irriterat försök att göra narr av mig och mina begränsningar.
Rår inte för att jag vart född med dessa funktionshinder.
Citera
2013-04-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Kan ju säga för egen del att jag varken behöver färdtjänst eller hjälp med tvätt/städning. Finns uppenbarligen olika grader av denna "sjukdom".

Autism är ingen sjukdom, utan ett funktionshinder med olika nivåer.
Det finns lika många olika fall av Autism som det finns folk med Autism.

Att folk ser det som en "Sjukdom" är bara ett bra bevis på att folk saknar förståelse, fakta och bristande kunskap inom området.
Citera
2013-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att din autism är "högfungerande" om du inte ens klarar din egen och hemmets hygien själv? Vad är det som "högfungerande" med dig? Att du inte mördar människor?

Du kommer aldrig att förstå om så ens ditt liv hängde på det.

Läs mer fakta före du börjar fundera, så KANSKE du får svar på dina frågor.
Citera
2013-04-30, 18:36
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Hejsan.
Klarar dock inte av att göra saker som jag inte är intresserad av, tvingas jag att göra något jag inte är intresserad av blir det knas och det menar jag rejält knas. Har tendens att bli extremt aggressiv om något går emot mig på grund av mina diagnoser och det är inget jag styr äver. Det har myndigheter fått bli varse om så dom har lärt sig att inte bråka med mig och försöker att se till mina intressen på bästa sätt för att undvika problem. Vilket jag tycker har gått väldigt smidigt än så länge.
Det finns vissa "punkter" hos en person med Asperger har, en av dem är att vi är extremt egocentriska och att "JAG" står i centrum och i första skåpet. Många är inte medveten om det men jag är MYCKET medveten om det men det finns inget jag kan göra åt saken (Vilket inte gör mig ett skit då jag faktiskt gillar det på ett sätt och är rätt nöjd med hur det är) då det faller mig naturligt så som att andas, äta, skita och sova.

Jag är också en jävla idiot och jag måste säga att jag inte kan göra nåt åt den saken, så nu vill jag ha färdtjänst och egen tvättmaskin och gratis städhjälp tack! Jag kan tyvärr inte göra nåt åt att jag har min sjukdom som gör att jag måste ha städhjälp. Om jag ska beskriva mej själv så har jag intressen som jag som inte vill ha när någon säger det jag vill ha mina intresen och jag vill ha dom i skåp nr 1 Jag är jag, tack. Och det är min sjukdom. Det har jag minsann informerat staten om. Jag har fyllt i alla blanketter. Det är mina "punkter" i min sjukdom.
Citera
2013-04-30, 18:40
Medlem
Citat:
Bra! För den föregående aspien var ju en riktig lyxaspie. "Nä jag kan inte tvätta, jag kan inte städa, men jag är högfungerande."

Jag besitter så mycket mer än du någonsin kan insupa i ditt förstånd.
En Aspergerperson använder procentuellt större del av hjärnan än en sk. "normal" person.
Om dock saknar vi den sociala biten av livet. Vi är oftast tillbakadragna personer som sluter samman och gör det vi är bra på och anses vara väldigt udda i samhällets ögon.

Mer än så har jag inte tänkt berätta, men är du nyfiken läs mer om detta på ett STORT utbud av forum och andra källor på nätet.

Men om vi säger så här...

Jag besitter höga kunskaper inom mina intresseområden. En logik som är så pass avancerad att forskare blir förbryllade. I alla fall dom som jag haft kontakt med och dessa vill fortsätta att göra studier, men är inte så intresserad av det och det är ju inget tvång så det lär aldrig hända.

Lev & Må!
Citera
2013-04-30, 18:43
Medlem
Citat:
Jag är också en jävla idiot och jag måste säga att jag inte kan göra nåt åt den saken, så nu vill jag ha färdtjänst och egen tvättmaskin och gratis städhjälp tack! Jag kan tyvärr inte göra nåt åt att jag har min sjukdom som gör att jag måste ha städhjälp. Om jag ska beskriva mej själv så har jag intressen som jag som inte vill ha när någon säger det jag vill ha mina intresen och jag vill ha dom i skåp nr 1 Jag är jag, tack. Och det är min sjukdom. Det har jag minsann informerat staten om. Jag har fyllt i alla blanketter. Det är mina "punkter" i min sjukdom.

Kan du inte acceptera att folk är olika och har olika behov så kan du fara och flyga med dina tycken.
Kommer härmed att ignorera dina rent utsagt idiotiska och framför allt avundsjuka inlägg.

Skaffa dig ett liv istället för att trycka ner folk som redan ligger.
Citera
2013-04-30, 19:04
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Kan du inte acceptera att folk är olika och har olika behov så kan du fara och flyga med dina tycken.
Kommer härmed att ignorera dina rent utsagt idiotiska och framför allt avundsjuka inlägg.

Skaffa dig ett liv istället för att trycka ner folk som redan ligger.

Om du inte vill förstå att jag är jag och jag har mina behov så tycker jag du inte behöver ligga ner och vara så avundsjuk. Jag gör vad jag vill med mina intressen och jag städar inte därför att jag har mitt funktionshinder som gör att jag får hjälp med färdtjänst från mitt hem när jag inte orkar mer!! Varför trycker du ner mig när jag inte vill ligga ner och städa? Det är rent idiotiskt och jag tycker du borde tänka dig för innan du ber någon fara och flyga som bara är ett offer för all städmani. Du kan inte säga åt andra att fara och flyga när dom ligger ner och inte kan flyga fast dom vill.
Citera
2013-05-01, 14:43
Medlem
När jag startade tråden var inte tanken att det skulle bli bråk och pajkastning. Jag ville få reda på hur folk med funktionshindret HFA/aspergers fungerar och tänker.

Folk brukar säga till mig att jag är "bra på att lyssna". Men ärligt talat bryr jag mig inte mycket om andras problem. Är det nåt ni känner igen?

Jag älskar skönlitteratur och läser mycket. Men jag har aldrig stött på nån som läser så långsamt som jag. På ett sätt är det bra - jag tycker man ska läsa långsamt. Men det är ett jävla problem när det kommer till studier. Då måste jag läsa fort. Kan inte ha på teven samtidigt och definitivt ingen musik. Om jag lyssnar på musik så lyssnar jag verkligen. Går inte att göra två saker samtidigt. Är detta nåt som ni med diagnosen känner igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in