Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ok, du har färdtjänst men du får ingen egen tvättmaskin? Har du inte råd att köpa en tvättmaskin? Vem städar hos dig om du inte klarar av det själv?
Vore coolt att få hjälp från kommunen med allt som är skittrist. "Nä jag klarar inte av att städa! Hjelp."
Det är så det fungerar för oss med Asperger, ber vi om hjälp så får vi den hjälpen.
Färdtjänst är ett enormt bra hjälpmedel för en som inte klarar av att använda lokaltrafikens bussar.
Visst är det lite folk på bussen funkar det utmärkt, men så fort det blir för mycket får jag panik.
Det finns personal som kommer och hjälper en som inte klarar av att städa själv, detta beviljas genom LSS (Lagen om stöd och service). Det finns olika steg beroende på vilket behov man har. Själv är det att komma igång med något som är mitt problem, men när jag väl kommer igång fixar jag det själv.
Så det kommer en eller ett par personer hit och vi tar en fika, sen drar vi igång med vad som behövs göras. Sen finns det personer som har Hemtjänst, dessa personer behöver inte göra ett skit utan Hemtjänsten städer och gör allt åt en. Men den tjänsten får man betala själv eller åtminstone till viss del, tror man betalar 25% och staten 75% av kostnaden. Detta är inget jag behöver tack och lov.