2013-04-14, 14:49
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
"Who says I can´t get stoned??"
Jag knarkade sönder psyket. Det är väl en stor anledning till att jag inte vill något mer. Sedan kostar det stora pengar och är olagligt. Pallar inte det.
Citera
2013-04-14, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag knarkade sönder psyket. Det är väl en stor anledning till att jag inte vill något mer. Sedan kostar det stora pengar och är olagligt. Pallar inte det.
Nej, om du inte vill så gör du ju helt rätt i att låta bli.
Citera
2013-04-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Brukar vara synonymt med Aspergers syndrom.

https://www.flashback.org/t598915
Pratade med psykaren igår. Hon informerade om just det, och det ser ut som jag har den diagnosen.
Citera
2013-04-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Pratade med psykaren igår. Hon informerade om just det, och det ser ut som jag har den diagnosen.

Välkommen till Aspie-Klubben.
Nu börjar livet.
Citera
2013-04-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MF-Data
Hejsan.

Jag har Asperger Syndrom, ADD, Dyslexi och någon form av Klaustrofobi. Varken har eller tar några former av medicin mot detta då jag vägrar stoppa i mig tabletter överhuvudtaget. Tur är att det inte är något tvång.

Asperger räknas som en form av "högfungerande autism" och i kombination med ADD så blir man en lugn person med koncentrationsproblematik som lägger ner fokus på sina "special intressen" som i normala fall är en eller ett par olika intressen men som i mitt fall är många fler än så. En Asperger person som fokuserar på sina "intressen" blir oftast jävligt bra på det och läkarna säger att en Asperger person kan bara bli extremt bra på en sak endast. Det är bullshit, enligt mitt och flera andras tycke är jag extremt bra på allt jag tar mig för att lära mig och som förstås intresserar mig.

Klarar dock inte av att göra saker som jag inte är intresserad av, tvingas jag att göra något jag inte är intresserad av blir det knas och det menar jag rejält knas. Har tendens att bli extremt aggressiv om något går emot mig på grund av mina diagnoser och det är inget jag styr äver. Det har myndigheter fått bli varse om så dom har lärt sig att inte bråka med mig och försöker att se till mina intressen på bästa sätt för att undvika problem. Vilket jag tycker har gått väldigt smidigt än så länge.

Tänkte försöka berätta lite om min problembild så att folk kanske kan ta del och få en liten bättre förståelse för oss med "Högfungerande autism" och andra diagnoser. En viktig sak för er alla att komma ihåg är: "Att det finna lika måna olika former av Autism som det finns folk med Autism då alla fall är unika och individuella".

Det finns vissa "punkter" hos en person med Asperger har, en av dem är att vi är extremt egocentriska och att "JAG" står i centrum och i första skåpet. Många är inte medveten om det men jag är MYCKET medveten om det men det finns inget jag kan göra åt saken (Vilket inte gör mig ett skit då jag faktiskt gillar det på ett sätt och är rätt nöjd med hur det är) då det faller mig naturligt så som att andas, äta, skita och sova.

Hur som helst, i mitt fall ligger det till så här:

- Är lugnare än den lugnaste så länge folk inte irriterar, bråkar eller stör mig på något sätt.
- Jag stör ingen som inte stör mig, är som en spegel fast att jag ger tillbaks 10 x vad folk gör mot mig, och jag slutar inte förrän jag känner mig nöjd.
- Fokuserar på mina saker jag tycker är intressant och på så vis stör jag inte min omgivning.
- Har min kontakt med kurator och ser till att min vardag fungerar som den ska och får hjälp med saker jag behöver ha hjälp med, så som att ordna med intyg, kontrakt, myndighetskontakter och andra komplicerade och tråkiga saker.

Har dock problem med saker i vardagen som inte faller inom mina intresseområden, vilket exempelvis innefattar följande:

- Tvättstuga
- Städning av lägenhet och mycket mer.

Självklart har jag även andra problem jag inte klarar av i det dagliga livet så som:

Lokaltrafik - Då jag som jag nämnde tidigare har en form av klaustrofobi och inte klarar av att vara i små utrymmen speciellt inte med mycket folk. Får panik om det blir för mycket runt omkring mig som jag inte kan ha koll på.

- Klarar inte av stora folkmassor, får även då panik om det blir för mycket, så dagar på stan sker alltid när det är mindre folk som ränner fram och tillbaka. Visst det finns bättre och sämre dagar för mig, så jag passar på att göra bort sådana saker när jag har en bättre dag. Men för att kunna klara av detta har jag Färdtjänst och det är en extremt skön förmån vill jag lova och är mycket tacksam för att jag fått ta del av den.

För öbrigt så bor jag själv i en 3:a med fullstort kök då jag behöver mycket utrymme på grund av min Klaustrofobi och att få rum med mina flera hobbies och special intressen jag fokuserar på parallellt med varandra och vissa av dem är även beroende av varandra, dessa intressen är följande och är helt självlärda:

- Fiske.
- Digital musiker, skriver musik i ett program som heter "FL Studio" som använder sig av "VST plugins" (Instrumentpaket).
- Felsöker, reparerar och bygger datorer efter folk behov. (PC-Tekniker)
- Festkock med inriktning "Grillning / Texas BBQ (Smoker)".
- Generell gastronomi - Lagar bra mat på hemmaplan, inget "micro-bombat" skit för min del eller halvfabrikat. Allt lagas från grunden i större kvantiteter och fryses in i portionsformar så man har en längre tid. Givetvis olika rätter för variation. En hel del fisk då jag är intresserad av fiske, köpt som egenfångad.
- Tv och datorspel (MMORPG, RPG, Action-RPG) alla former av Rollspel är för mig e egen historia då jag älskar att vara en alternativ person och gärna i en alternativ värld. Gillar även bilspel, GT serien NFS serien och många andra. Sen självklart finns det även andra spel jag gillar som tex: Zelda, Castlevania, etc.

Med dessa intressen och hobbies så tycker jag att jag har mitt på det torra när det gäller att roa mig själv. Och tack vare FK så har jag möjlighet att hyfsat klara mig själv utan större problem, frånsett dom jag nämnt.

Detta var allt just nu, hoppas att det har varit lärorikt och att ni fått en lite större inblick i hur det kan vara.

Du tycker alltså inte om att göra saker du är intresserad av, och du gillar att fiska, grilla och spela zelda? Jag är helt mållös. Du är verkligen unik i ditt slag, i sverige och kanske hela världen. Din mamma hade verkligen rätt när hon sa att du var speciell.
Citera
2013-04-16, 16:27
Medlem
Citat:
Välkommen till Aspie-Klubben.
Nu börjar livet.
Tackar ödmjukast.
Citera
2013-04-24, 15:42
Medlem
Josef Fritzls avatar
fel tråd
Senast redigerad av Josef Fritzl 2013-04-24 kl. 15:51.
Citera
2013-04-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Du tycker alltså inte om att göra saker du är intresserad av, och du gillar att fiska, grilla och spela zelda? Jag är helt mållös. Du är verkligen unik i ditt slag, i sverige och kanske hela världen. Din mamma hade verkligen rätt när hon sa att du var speciell.

Jag menar att jag inte pallar att göra saker som inte intresserar mig.
Inte att jag inte pallar med att göra saker som intresserar mig.

Min dyslexi är lite jävlig ibland, speciellt om det är mycket skrivet, det rör ihop sig i skallen då.
Citera
2013-04-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef Fritzl
Inte för att vara den som är den, men du lever på sjukersättning så allt annat är struntprat.

Struntprat kan jag inte kalla det, när jag tom. har fått gehör hos min kurator som skall hjälpa mig med större delar av planeringen och att genomföra en flytt till Malta. Det som krävs från min sida är att ordna med boende, kontrakt av olika slag och pengar till flytten. Han sköter allt annat åt mig.

Så nej, jag sitter inte bara och drömmer eller fantiserar som du säger. Det är bara en tidsfråga.

Och ja, jag får behålla min varaktiga Sjukersättning vid flytt till Malta då det är ett EU land. Så det är därför det är genomförbart för mig. Det som gäller för mig är egentligen bara att spara ihop pengar till flytten.

Men då jag säljer det mesta av mitt bohag jag har just nu så blir finansieringen av denna resa inga problem alls, och där kommer jag att leva betydligt bättre än här i Sverige då pengarna är värda avsevärt mycket mer än här om dock det bara blir Sjukersättningen utan Bostadstillägg vilket uppnår en summa av ca 6800 eller 790 Euro.

Man får sig en fin fullt möblerad 3:a på Malta för 300 Euro i månaden dock exkl. vatten och gas, vilket inte kommer att kosta speciellt mycket per månad. Maten kostar 1 / 3 av priset här i Sverige och ön är inte mer än 2.8 mil från Nord till Syd. så att åka runt är inte speciellt dyrt speciellt inte om man cyklar som jag tänker göra. Men jag kommer nog mest bara att sitta vid någon hamn och fiska, lyssna på musik och ljudböcker och bara njuta av livet.

Citat:
Citerar dig även från en annan tråd:
"Jag har en fundering.
Har hört att det finns ekonomis hjälp att tillgå för att kunna åka iväg ett tag till annan ort eller land för miljöombyte om man inte har ekonomi att klara av det själv om man på grund av olika psykiska och/eller fysiska skäl behöver den avlastningen i från vardagen."

Det var tanken då stressen tar ut sin rätt här i galna Sverige och få komma iväg till Malta över en kortare period för att dels knyta bättre personlig kontakt med folk jag visserligen redan har kontakt med om dock via nätet. Man kan se det som en praktisk "ordna-med-kontakter-och-fixa-med praktiska-saker" resa, då det är bättre att ta saker på plats än via nätet och för att lugna ner mig på samma gång. Att slå två flugor i en smäll helt enkelt.

Citat:
Jag har arbetat med folk som besitter samma handikapp som du gör, och dina känslor är väldigt vanliga. Ena stunden står man högst på ett berg och är bättre, smartare osv än alla andra. Och i nästa så, ja, tvärtom.

Inte riktigt, jag funderar inte så, eller ja... till viss del, men jag är fortfarande medveten om vilka möjligheter jag har då jag känner till mina rättigheter och vet vad jag kan få och inte få genom lagar och bestämmelser. Sen att det krävs intyg och liknande papper för att styrka mina behov det är bara en tidsfråga då min otroligt förstående kurator hjälper till att ordna med dessa.

Dvs. jag fablar inte i nattmössan på samma sätt som många personer med Asperger gör. Visst har jag kanske lite för starka förhoppningar om saker som är lite mer komplicerade att ordna, men skam den som ger sig.

Citat:
Din tråd är ett försök att boosta din självkänsla, jag skulle tro att du även lever dig in i det till hundra procent och så småningom börjar tro själv att du genomfört saker du sitter och skriver samt fantiserar om. Det här är vanligt förekommande bland de med dina diagnoser, och ingen här inne menar något ont när de ifrågasätter dig.

Inte riktigt på den punkten heller. Jag boostar min självkänsla genom att jag ordnar med saker jag har behov av och på ett sätt som ger mig något tillbaks, dvs. det jag vill. Självklart så går man inte alltid som man vill, men som sagt skam den som ger sig. Det gäller bara att vrida och vända på det tills man har en lösning eller kryphål som många ser på saken.

Citat:
För att hålla mig lite till topic, det är lätt att planera saker som man kan förutse, desto svårare saker som man inte vet kommer hända.

Lev väl!

Absolut. Lever alltid väl i den mån jag kan. Njuter av livet i stort om dock att jag saknar en del för ett optimerat välmående. Men det är bara en tidfråga innan jag även har det inom räckhåll.

Lev och må!
Citera
2013-04-30, 16:02
Medlem
Undersökningen har fortsatt. Allt tyder på HFA eller aspergers. Kanske en förklaring till varför jag aldrig slutfört studier jag påbörjat. Och en förklaring till att jag fungerar så dåligt socialt. Och varför förhållanden med kvinnor alltid blivit fiaskon.

Mycket tyder också på att jag ska få gå med i sub-programmet efter flera års missbruk. Det skulle förhöja min levnadsstandard avsevärt.

På ett sätt har jag accepterat att jag aldrig kommer leva ett "vanligt liv", det vill säga med hustru&barn. Fine... bara ett problem att jag alltid kommer ensam till släktmiddagar och liknande. Men egentligen trivs jag bra här i min tvårummare i ett attraktivt område tillsammans med min katt.

Men jag tänker inte låta diagnosen bli en "ursäkt" att inte slutföra studierna.

Hur har ni andra aspergare det med karriär och familj?
Citera
2013-04-30, 16:16
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Hejsan.
Jag har Asperger Syndrom, ADD, Dyslexi och någon form av Klaustrofobi. Varken har eller tar några former av medicin mot detta då jag vägrar stoppa i mig tabletter överhuvudtaget. Tur är att det inte är något tvång.
Hur som helst, i mitt fall ligger det till så här:
- Är lugnare än den lugnaste så länge folk inte irriterar, bråkar eller stör mig på något sätt.
- Jag stör ingen som inte stör mig, är som en spegel fast att jag ger tillbaks 10 x vad folk gör mot mig, och jag slutar inte förrän jag känner mig nöjd.
- Fokuserar på mina saker jag tycker är intressant och på så vis stör jag inte min omgivning.
- Har min kontakt med kurator och ser till att min vardag fungerar som den ska och får hjälp med saker jag behöver ha hjälp med, så som att ordna med intyg, kontrakt, myndighetskontakter och andra komplicerade och tråkiga saker.

Har dock problem med saker i vardagen som inte faller inom mina intresseområden, vilket exempelvis innefattar följande:
- Tvättstuga
- Städning av lägenhet och mycket mer.
Självklart har jag även andra problem jag inte klarar av i det dagliga livet så som:
Lokaltrafik - Då jag som jag nämnde tidigare har en form av klaustrofobi och inte klarar av att vara i små utrymmen speciellt inte med mycket folk. Får panik om det blir för mycket runt omkring mig som jag inte kan ha koll på.
- Klarar inte av stora folkmassor, får även då panik om det blir för mycket, så dagar på stan sker alltid när det är mindre folk som ränner fram och tillbaka. Visst det finns bättre och sämre dagar för mig, så jag passar på att göra bort sådana saker när jag har en bättre dag. Men för att kunna klara av detta har jag Färdtjänst och det är en extremt skön förmån vill jag lova och är mycket tacksam för att jag fått ta del av den.
Detta var allt just nu, hoppas att det har varit lärorikt och att ni fått en lite större inblick i hur det kan vara.

Ok, du har färdtjänst men du får ingen egen tvättmaskin? Har du inte råd att köpa en tvättmaskin? Vem städar hos dig om du inte klarar av det själv?
Vore coolt att få hjälp från kommunen med allt som är skittrist. "Nä jag klarar inte av att städa! Hjelp."
Citera
2013-04-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ok, du har färdtjänst men du får ingen egen tvättmaskin? Har du inte råd att köpa en tvättmaskin? Vem städar hos dig om du inte klarar av det själv?
Vore coolt att få hjälp från kommunen med allt som är skittrist. "Nä jag klarar inte av att städa! Hjelp."
Kan ju säga för egen del att jag varken behöver färdtjänst eller hjälp med tvätt/städning. Finns uppenbarligen olika grader av denna "sjukdom".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in