Citat:
Det är inte normalt med våldtäkt. Vad man vet av forskning tyder det på motsatsen. Du kan inte jämföra homo sapiens med chimpanser och bonobos på det sättet du verkar göra, det finns väsentliga skillnader. Människan särskiljer sig på t ex det kärleksmässiga planet, på viljan att ha sex i enskildhet osv. Människans kanske mest utmärkande drag i sin grund är sammanhållning, jämställdhet och social samvaro. Homo sapiens är t ex unik på det sättet att den samlar in föda gemensamt istället för att äta den på plats. Det är inte helt lätt att förklara detta i ett inlägg på flashback, men det forskningen tyder på är i alla fall att våldtäkt inte är något som människan regelmässigt sysslat med under 200 000 år. Enligt din teori skulle alltså dagens samhälle ha omformat och undertryckt människans normala beteende? Jag är övertygad om att det är tvärtom, dvs dagens samhälle har har omformat människans naturliga beteende till ett mer onaturligt (på många sätt). Blev otydlig här på slutet ser jag nu. Jag menar att, om jag ska förenkla det, fredlighet verkar vara mer naturligt för människan än motsatsen och att dagens samhälle alltså påverkar människan att leva på ett onaturligt sätt. Hoppas det framgår vad jag menar nu. Eller? Jag är osäker.
Nu kanske jag är petig, men viljan att ha sex i enskildhet tror jag mångt och mycket är en social konstruktion. Folk har ju sex på allmän plats hela tiden på fyllan t.ex. och i kinkykretsar är det definitivt inte ovanligt att göra det i grupp. "det kärleksmässiga planet" vad nu det betyder, låter lite för disneyaktigt för min smak.