Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Utan att på något sätt försvara våldtäkt så har jag undrat varför våldtagna mår så dåligt av det egentligen. Jag menar om någon kittlar dig mot din vilja så får du troligtvis inte några större men av det. Men du blir arg. Faktum är att det är mycket man hade kunnat utsättas för mot sin vilja utan att bli helt psykiskt nedbruten av det. Till och med misshandelsoffer klarar sig ofta utan den typen av psykisk ohälsa som våldtäktsoffer ofta drabbas av.
Jag tror att det har med synen på sex att göra där allt som är sexuellt blivit förtryckt av religioner osv. Ta nakenbilder tex. Många lägger ut bilder på sig själva nakna på internet för att sedan ångra sig. Varför ångrar man sig? Jo, för att när man inte ännu gjort det så blir man inte dömd av familj, vänner och samhälle. Men när man har gjort det då kommer kritiken. Det är inte nakenbilderna i sig som man mår dåligt av utan kritiken som följer. Att inte bli accepterad.
Frågan är inte huruvida våldtäkt är hemskt eller inte utan varför det är det.
Jag tror att trots att vi idag har fri abort, så har inte våra hjärnor och instinkter hunnit med i den utvecklingen. Att bli kittlad skapar ju inga konsekvenser, varken idag eller för 1000 år sedan, det gjorde däremot en våldtäkt.
Som lök på laxen kommer givetvis det förtryck som religoner och kulturer har ålagt sexualitet. De har ju uppkommit till stor del för att människan velat säkerställa sin avkomma.
Därför riskerar offret att förutom att tvingas bära ett oönskat barn, även bli utstött av sin flock. Instinkterna som förtrycket i det här fallet samspelar med, skapar enorma skamkänslor hos offret. Därför kommer även män som blir våldtagna att känna skam, trots att de inte riskerar några konsekvenser av övergreppet.
Ytterligare skamkänslor uppkommer av att man varit maktlös. Om du som man åker på ett nederlag i ett slagsmål, men där du själv vevat på efter bästa förmåga, så känner du dig inte nöjd med situationen men du kommer troligen inte att uppleva något större trauma.
Om du däremot försätts i ett läge där du är fullständigt utlämnad till din antagonist av någon orsak, exempelvis bunden, överlägsen numerär eller vapenmakt, eller helt enkelt överlägsen storlek och styrka, så kommer en sorts skam över att man hamnat i en sådan situation. Hjärnan arbetar frenetiskt med att undersöka vilka val man skulle gjort istället, samt givetvis våldsamma tankar på hämnd. Det är svårt att förklara för någon som inte upplevt det, men dessa känslor utnyttjas rätt frekvent i förhör och tortyr. Det kan kanske också jämföras med den maktlöshet en kvinna känner under en våldtäkt.