Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-03, 22:59
Medlem
Hej,

Har läst på lite om bland annat Boxee och AC Ryan Playon men då detta område för mig är en djungel tänkte jag be om hjälp. Jag nöjer mig ofta med att se filmer i min laptop, även när jag är hemma och har tillgång till bra/stor tv. Jag vill kunna tömma min datorhårddisk så mycket som möjligt från innehåll men det är alltså viktigt för mig att kunna nå filmerna ändå, någon slags streaming.

Mina krav är:
-Hårddisk ska vara integrerad i mediaboxen.
-Via HDMI kunna ansluta till en tv där man når innehållet genom menyer.
-Via LAN ska den kunna kopplas till en router så att allt innehåll även går att spela upp från en dator som är på nätverket. (WLAN inget krav).
-Är enbart intresserad av att ha filmer på den, således helt ointressant huruvida den klarar av musik och bilder (kan ju kort nämna att jag har allt mitt datorinnehåll i molnet idag förutom filmsamlingen, således inte intresserad av att sprida ut mina filer).
Inte heller intresserad av att kunna se på Youtube-klipp eller surfa på webbsidor i något segt gränssnitt och allt vad Boxee skryter om att kunna göra. Hellre fokus på snabba menyer där man kan komma åt sina filmer på ett bra sätt. IMDB-rankning, omslagsbilder och liknande således stort plus.

Utöver en partition på min laptops hårddisk har jag idag för filmsamlingen en gammal extern hårddisk från Lacie som mestadels ligger avstängd i en byrålåda eftersom den är så värdelös (du kopplar den via LAN-kabel till en router men för att nå innehållet måste programvara installeras på datorn; väldigt omständigt, och dessutom är Windows hantering av nätverksenheter buggigt tillsammans med denna enhet). För att undvika samma problem med den nya mediabox jag tänker köpa vore det en oerhört stor fördel om den gick att nå UTAN att behöva installera extra programvara. Antingen som nätverksenhet, eller så kanske det finns något smart sätt - om jag ändå ska installera programvara - med till exempel programmet VLC att skapa ett bibliotek?

Hur hade ni byggt en lösning utifrån dessa förutsättningar?
Det jag söker ska kanske hellre ses som en extern hårddisk för lagring/streaming eftersom jag inte till samma grad är ute efter mediafunktionerna som många andra tycks vara - men vill ju ändå att de ska finnas där. Tack för alla tips.
Senast redigerad av sour-appl 2013-04-03 kl. 23:08.
Citera
2013-04-04, 06:55
Medlem
Kabeltattarens avatar
HTPC med XBMC.
Citera
2013-04-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
HTPC med XBMC.
Tack för ditt tips men jag känner att det är för "plottrigt" och avancerat. Jag nöjer med mig att - liksom idag - se mina filmer på laptopen med VLC eller annat liknande program. Att omvandla datorn till någon multimediamaskin hade jag inte tänkt mig. Jag menar bara att jag vill lagra filerna någon annanstans än på datorns hårddisk.

Anledningen till att jag inte vill lagra dem på datorns hårddisk hänger samman med denna tråd jag har skapat: https://www.flashback.org/t2088686
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in