• 1
  • 2
2013-02-24, 15:58
Medlem
Lt mig bertta vad jag har upptckt senaste tiden:
I alla r under min upptxt har jag anvnt Windows och det har varit lite av ett helvete att installera om alla program, gra instllningar osv varje gng man av ngon gng blst ut operativet frn sin hrddisk. Idag har jag Windows 7. Nu kr jag allt mer grejer frn webblsaren, t.ex. Google Docs (med offlinelge) istllet fr Office och Spotify Web Player istllet fr att ha det installerat lokalt. Sen var det lnge sen jag upptckte att en mailklient p datorn (fljdaktligen med fljden att innehllet sparas lokalt) inte r att fredra, vilket jag en tid var avundsjuk p andra som hade eftersom jag sjlv hade "sega Hotmail" i webblsaren. Samma sak med RSS-lsare och allt annat man brukade installera en gng i tiden, hemska tanke... Med nnu fler instllningar att gra.

Jag har upptckt att Windows r s "plottrigt" - vilket i och fr sig r ett mste fr mig som nd r teknikintresserad och leker med intressanta grejer jag hittar. Windows r overtrffat av den anledningen men ocks p grund av programkompatibiliteten. Jag har funderat i en period p att infrskaffa en dator med Chrome OS eller Linux men nu bestmt mig fr att fortstta med Windows. (Mac r uteslutet och har alltid varit, tyvrr). Dock finns det vissa grejer man grna hade frenklat. T.ex. att spara vissa av sina instllningar i molnet, samt lite Wifilsenord till exempel. Jag tnker shr: De enda program jag idag har lokalt p hrddisken (och faktiskt anvnder, som jag allts inte lagt in bara fr en engngsgrej) r Chrome, VLC, WinRAR, Avast antivirus, uTorrent och typ en PDF-visare. Mjligheten finns ju att ladda ner "portabla program", dr man allts inte installerar ngot utan bara har en mapp dr programmet finns inklusive instllningar (mappen kan synkas). Detta anvnder jag inte idag men har funderat p att titta nrmare p det gllande dessa program, och i s fall skulle jag vara nnu mindre knuten till min nuvarande installation. Frstr ni min tanke om man ocks kunde spara Wifi-lsenord och instllningar i Windows p det sttet? Det skulle frenkla s mycket vid en ominstallation.

Sen har jag ingen som helst nytta av Internet Explorer, Windows Media Player, Wordpad. Dremot anvnder jag Paint, Anteckningar och bildvisaren - valfrihet r allts det viktigaste. Jag bygger grna min egen uppdelning/filstruktur, just eftersom systemmappar fylls med grejer som "Bluetooth Exchange Folder, Favoriter, Exempelmusik och annat som jag aldrig anvnder. ven tredjepartsprogram kan lgga in snt.

Det r egentligen bara filmer, bilder och lite ljudbcker som jag MSTE ha lokalt p grund av storleken. Och alla mina "personliga mappar" som jag anvnder (Skrivbord, Filmer, Downloads osv) har jag p en annan partion p hrddisken, dit jag ocks har lnkat de vanliga systemmapparna (s ingenting av vrde finns allts p C-partionen, frutom programmen nmnda ovan).

Jag skulle vilja ha ett "avskalat" Windows. Jag ser min dator lite som en resvska som alltid r packad, allting r gjort fr att vara temporrt vid en ev. krasch eller stld. Det vore kul att hra era tankar. Lter jag galen eller hller ni med mig i mina tankar?
Tips p hur jag till nnu hgre grad uppnr det jag vill? Vad har Windows 8 att erbjuda i detta hnseende?
Citera
2013-02-25, 00:02
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Det skulle frenkla s mycket vid en ominstallation.
Ni min herre skulle tnjuta stor bekvmlighet mha ett Image/backup-program ss True Image, Norton Ghost eller liknande. Mao aldrig behva installera ett OS mer n en gng per dator. Det tar mig 10-15 minuter att terstlla ett fullstndigt installerad, personifierat, optimerat Windows.
Citera
2013-02-25, 16:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Tycker att du ska testa Linux Mint eller Kubuntu (Ubuntu med KDE). Linux Mint r perfekt fr dina behov, snabbt och enkelt. Inget krngel. Linux Mint kommer med det mesta frinstallerat. Dessutom slipper du att systemet blir lngsammare med tiden, och du slipper ven saker som delfragmentering (ext4 ser till att partitionen inte blir fragmenterad).
I Linux sparas alla instllningar i ~-mappen i dolda filer. Du kan allts vlja att synka hela hemmappen (/home/username) s kommer alla instllningar, alla bokmrken i webblsaren, alla mail, allt, allt synkas ocks.
Citera
2013-02-25, 16:44
Medlem
Spara wifi-lsenord i molnet?
Citera
2013-03-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Ni min herre skulle tnjuta stor bekvmlighet mha ett Image/backup-program ss True Image, Norton Ghost eller liknande. Mao aldrig behva installera ett OS mer n en gng per dator. Det tar mig 10-15 minuter att terstlla ett fullstndigt installerad, personifierat, optimerat Windows.
Tanken har sltt mig men det knns faktiskt inte s tilltalande. Vet inte varfr... Jag gillar nd tanken p en helt ren installation.

Citat:
Ursprungligen postat av xetal
Spara wifi-lsenord i molnet?
Ja, varfr inte? Har man ett par ntverk som man anvnder frekvent, typ hem, skola, jobb, Scandic Hotell eller ens favoritcaf s r det vl guld vrt att slippa lgga in dem p nytt.

Liksom instllningar fr energisparlge som man vid varje ominstallation finslipar, och mycket annat.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tycker att du ska testa Linux Mint eller Kubuntu (Ubuntu med KDE). Linux Mint r perfekt fr dina behov, snabbt och enkelt. Inget krngel. Linux Mint kommer med det mesta frinstallerat. Dessutom slipper du att systemet blir lngsammare med tiden, och du slipper ven saker som delfragmentering (ext4 ser till att partitionen inte blir fragmenterad).
I Linux sparas alla instllningar i ~-mappen i dolda filer. Du kan allts vlja att synka hela hemmappen (/home/username) s kommer alla instllningar, alla bokmrken i webblsaren, alla mail, allt, allt synkas ocks.
Tack fr tipset men som sagt r Windows fr mig ett mste....! r du en Windowsanvndare som konverterat om jag fr lov att frga? Anledning till att jag knner att Windows r ett mste r att det r verlgset vad gller kompatibiliteten. ven fast jag tycker det r jobbigt i mnga avseenden vill jag ha det som en "bakomliggande pelare" till mitt datorliv, som i mngt och mycket finns p internet.

Just nu har fljande skett:
--Lade upp alla mina bilder och personliga filmer i Googles tjnst Picasa som jag just upptckt (webbalbum med obegrnsad lagring s lnge man lter tjnsten skala ned dem till 2048 punkter vilket jag anser vara en helt okej storlek).
--Gick in hr (http://portableapps.com/apps) och tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Ngon installation sker inte och inte ngra frndringar i registret, s allt rrande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive s att den synkas. Lite jobbigt att filassocationer inte hnger med automatiskt men det r verkomligt genom ngra knapptryckningar. Kr drmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
--Vntar p att Google Music ska n Sverige fr nr jag d laddat upp min musiksamling r jag HELT FRI FRN LOKALA FILER frutom mina filmer (d syftar jag p spelfilmer). Verkligen en befriande knsla, svrt att frklara. Tappar jag min telefon eller dator gr det mig ingenting lngre
Citera
2013-03-06, 02:29
Medlem
Citat:
Ja, varfr inte? Har man ett par ntverk som man anvnder frekvent, typ hem, skola, jobb, Scandic Hotell eller ens favoritcaf s r det vl guld vrt att slippa lgga in dem p nytt.

Liksom instllningar fr energisparlge som man vid varje ominstallation finslipar, och mycket annat.

Hur hade du tnkt dig att n molnet utan internet?
Citera
2013-03-06, 07:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Tanken har sltt mig men det knns faktiskt inte s tilltalande. Vet inte varfr... Jag gillar nd tanken p en helt ren installation.

Tack fr tipset men som sagt r Windows fr mig ett mste....! r du en Windowsanvndare som konverterat om jag fr lov att frga? Anledning till att jag knner att Windows r ett mste r att det r verlgset vad gller kompatibiliteten. ven fast jag tycker det r jobbigt i mnga avseenden vill jag ha det som en "bakomliggande pelare" till mitt datorliv, som i mngt och mycket finns p internet.

Just nu har fljande skett:
--Lade upp alla mina bilder och personliga filmer i Googles tjnst Picasa som jag just upptckt (webbalbum med obegrnsad lagring s lnge man lter tjnsten skala ned dem till 2048 punkter vilket jag anser vara en helt okej storlek).
--Gick in hr (http://portableapps.com/apps) och tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Ngon installation sker inte och inte ngra frndringar i registret, s allt rrande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive s att den synkas. Lite jobbigt att filassocationer inte hnger med automatiskt men det r verkomligt genom ngra knapptryckningar. Kr drmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
--Vntar p att Google Music ska n Sverige fr nr jag d laddat upp min musiksamling r jag HELT FRI FRN LOKALA FILER frutom mina filmer (d syftar jag p spelfilmer). Verkligen en befriande knsla, svrt att frklara. Tappar jag min telefon eller dator gr det mig ingenting lngre
Kan man sga. har hrt Linux nu i ngra r nu och jag saknar verkligen inte alls Windows. Dock kanske Linux inte r en spelplattform, om du nu tnker s.
Citera
2013-03-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Hur hade du tnkt dig att n molnet utan internet?
Jaha det var s han tnkte! Givetvis kan jag mina lsenord om det skulle vara s, jag tnker som en tidsbesparande tgrd, dels brukar jag anvnda kabel nr jag installerar om mitt OS (ntverksadapter som vill ha speciella drivrutiner).
Citera
2013-03-06, 11:32
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Kr d ett backupprogram med sin egna startskiva (s slipper du installera det i ditt OS). S har du ett helt rent system att terstlla vid behov.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-06 kl. 11:35.
Citera
2013-03-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Kr d ett backupprogram med sin egna startskiva (s slipper du installera det i ditt OS). S har du ett helt rent system att terstlla vid behov.
Dr lter det mer intresaant... vilka av programmen du rknade upp klarar det?
Citera
2013-03-06, 15:27
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Dr lter det mer intresaant... vilka av programmen du rknade upp klarar det?
Dessa vet jag skert har det, det finns skert fler. Att lgga p skiva eller USB. Den frsta anvnder jag mest:
Norton Ghost; Googla: Norton Ghost bootable. Ska vara en .ISO. Finns i version 11.x.
Acronis True Image.
Citera
2013-03-08, 13:23
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja ha ett "avskalat" Windows.

Avskalat windows finns, jag har ett antal sk "embedded xp" dr nstan varje instans mste API-konfigureras manuellt.
Har ven en clone p windows7 som r gjort att kras i tunna klienter, mycket cleant och trevligt faktiskt med helt tom startknapp-meny. Dr kan du ju med frdel kra en webblsare med din molnbaserade portflj....

Sen tycker jag dock att du kan var en aning mer restriktiv med alla "molntjnster" hit och dit. Smidigt,framtiden men man mste nd tnka lite var sin data hanteras,vem garanterar exempelvis fr serverdriften etc etc om ngra r framt. Vem ger Google om 5-10 r?

Du kr f. Chrome vilket r en webblsare som analyserar det mesta du gr,url-tracking,all text du inmatar i skflt (ven dem du blankstegar bort) bearbetas och skickas till Google fr att optimera dig. Du r allts ett unikt ID fr dem + timestampen s din webblsare sger typ Hej hr kommer Sour-appl har beskt det hr och brukar tycka om det hr

Citat:
tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Ngon installation sker inte och inte ngra frndringar i registret, s allt rrande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive s att den synkas.
Kr drmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
knsla, svrt att frklara. Tappar jag min telefon eller dator gr det mig ingenting lngre

Var ligger portable-apparna installerade menar du?
Frklara grna hur GoogleDrive synkar portable p din lokala maskin,lt intressant.

/Kr sjlv nmligen portableapps p USB-minnen. Dr ingen vrddator lagrar informationen och jag har mitt personliga kit med mig oavsett klient,operativ jag nyttjar som gst (dessutom behvs ej adminrttigheter fr de mesta) Plocka hem "Iron" browser istllet, den bygger p samma kraftfulla motor som Chrome (Cromonium) men lter dig vara anonym och sprar inte dig/ditt anvndade. Mervrden r avancerade funktioner som html-granskning/Http/ftp funktioner och mycket smcker design dr du skrddarsyr den. Stabil och snabb som f.

Slutkommentar,bra nr man inte r beroende av hrdvaran. Men hoppas du bara tnker p s ingen kommer t din information p en tappad enhet/stulen dator?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in