Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-24, 15:58
Medlem
Låt mig berätta vad jag har upptäckt senaste tiden:
I alla år under min upptäxt har jag använt Windows och det har varit lite av ett helvete att installera om alla program, göra inställningar osv varje gång man av någon gång blåst ut operativet från sin hårddisk. Idag har jag Windows 7. Nu kör jag allt mer grejer från webbläsaren, t.ex. Google Docs (med offlineläge) istället för Office och Spotify Web Player istället för att ha det installerat lokalt. Sen var det länge sen jag upptäckte att en mailklient på datorn (följdaktligen med följden att innehållet sparas lokalt) inte är att föredra, vilket jag en tid var avundsjuk på andra som hade eftersom jag själv hade "sega Hotmail" i webbläsaren. Samma sak med RSS-läsare och allt annat man brukade installera en gång i tiden, hemska tanke... Med ännu fler inställningar att göra.

Jag har upptäckt att Windows är så "plottrigt" - vilket i och för sig är ett måste för mig som ändå är teknikintresserad och leker med intressanta grejer jag hittar. Windows är oöverträffat av den anledningen men också på grund av programkompatibiliteten. Jag har funderat i en period på att införskaffa en dator med Chrome OS eller Linux men nu bestämt mig för att fortsätta med Windows. (Mac är uteslutet och har alltid varit, tyvärr). Dock finns det vissa grejer man gärna hade förenklat. T.ex. att spara vissa av sina inställningar i molnet, samt lite Wifilösenord till exempel. Jag tänker såhär: De enda program jag idag har lokalt på hårddisken (och faktiskt använder, som jag alltså inte lagt in bara för en engångsgrej) är Chrome, VLC, WinRAR, Avast antivirus, uTorrent och typ en PDF-visare. Möjligheten finns ju att ladda ner "portabla program", där man alltså inte installerar något utan bara har en mapp där programmet finns inklusive inställningar (mappen kan synkas). Detta använder jag inte idag men har funderat på att titta närmare på det gällande dessa program, och i så fall skulle jag vara ännu mindre knuten till min nuvarande installation. Förstår ni min tanke om man också kunde spara Wifi-lösenord och inställningar i Windows på det sättet? Det skulle förenkla så mycket vid en ominstallation.

Sen har jag ingen som helst nytta av Internet Explorer, Windows Media Player, Wordpad. Däremot använder jag Paint, Anteckningar och bildvisaren - valfrihet är alltså det viktigaste. Jag bygger gärna min egen uppdelning/filstruktur, just eftersom systemmappar fylls med grejer som "Bluetooth Exchange Folder, Favoriter, Exempelmusik och annat som jag aldrig använder. Även tredjepartsprogram kan lägga in sånt.

Det är egentligen bara filmer, bilder och lite ljudböcker som jag MÅSTE ha lokalt på grund av storleken. Och alla mina "personliga mappar" som jag använder (Skrivbord, Filmer, Downloads osv) har jag på en annan partion på hårddisken, dit jag också har länkat de vanliga systemmapparna (så ingenting av värde finns alltså på C-partionen, förutom programmen nämnda ovan).

Jag skulle vilja ha ett "avskalat" Windows. Jag ser min dator lite som en resväska som alltid är packad, allting är gjort för att vara temporärt vid en ev. krasch eller stöld. Det vore kul att höra era tankar. Låter jag galen eller håller ni med mig i mina tankar?
Tips på hur jag till ännu högre grad uppnår det jag vill? Vad har Windows 8 att erbjuda i detta hänseende?
Citera
2013-02-25, 00:02
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Det skulle förenkla så mycket vid en ominstallation.
Ni min herre skulle åtnjuta stor bekvämlighet mha ett Image/backup-program ss True Image, Norton Ghost eller liknande. Mao aldrig behöva installera ett OS mer än en gång per dator. Det tar mig 10-15 minuter att återställa ett fullständigt installerad, personifierat, optimerat Windows.
Citera
2013-02-25, 16:30
Medlem
TorrentLovers avatar
Tycker att du ska testa Linux Mint eller Kubuntu (Ubuntu med KDE). Linux Mint är perfekt för dina behov, snabbt och enkelt. Inget krångel. Linux Mint kommer med det mesta förinstallerat. Dessutom slipper du att systemet blir långsammare med tiden, och du slipper även saker som delfragmentering (ext4 ser till att partitionen inte blir fragmenterad).
I Linux sparas alla inställningar i ~-mappen i dolda filer. Du kan alltså välja att synka hela hemmappen (/home/username) så kommer alla inställningar, alla bokmärken i webbläsaren, alla mail, allt, allt synkas också.
Citera
2013-02-25, 16:44
Medlem
Spara wifi-lösenord i molnet?
Citera
2013-03-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Ni min herre skulle åtnjuta stor bekvämlighet mha ett Image/backup-program ss True Image, Norton Ghost eller liknande. Mao aldrig behöva installera ett OS mer än en gång per dator. Det tar mig 10-15 minuter att återställa ett fullständigt installerad, personifierat, optimerat Windows.
Tanken har slått mig men det känns faktiskt inte så tilltalande. Vet inte varför... Jag gillar ändå tanken på en helt ren installation.

Citat:
Ursprungligen postat av xetal
Spara wifi-lösenord i molnet?
Ja, varför inte? Har man ett par nätverk som man använder frekvent, typ hem, skola, jobb, Scandic Hotell eller ens favoritcafé så är det väl guld värt att slippa lägga in dem på nytt.

Liksom inställningar för energisparläge som man vid varje ominstallation finslipar, och mycket annat.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Tycker att du ska testa Linux Mint eller Kubuntu (Ubuntu med KDE). Linux Mint är perfekt för dina behov, snabbt och enkelt. Inget krångel. Linux Mint kommer med det mesta förinstallerat. Dessutom slipper du att systemet blir långsammare med tiden, och du slipper även saker som delfragmentering (ext4 ser till att partitionen inte blir fragmenterad).
I Linux sparas alla inställningar i ~-mappen i dolda filer. Du kan alltså välja att synka hela hemmappen (/home/username) så kommer alla inställningar, alla bokmärken i webbläsaren, alla mail, allt, allt synkas också.
Tack för tipset men som sagt är Windows för mig ett måste....! Är du en Windowsanvändare som konverterat om jag får lov att fråga? Anledning till att jag känner att Windows är ett måste är att det är överlägset vad gäller kompatibiliteten. Även fast jag tycker det är jobbigt i många avseenden vill jag ha det som en "bakomliggande pelare" till mitt datorliv, som i mångt och mycket finns på internet.

Just nu har följande skett:
--Lade upp alla mina bilder och personliga filmer i Googles tjänst Picasa som jag just upptäckt (webbalbum med obegränsad lagring så länge man låter tjänsten skala ned dem till 2048 punkter vilket jag anser vara en helt okej storlek).
--Gick in här (http://portableapps.com/apps) och tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Någon installation sker inte och inte några förändringar i registret, så allt rörande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive så att den synkas. Lite jobbigt att filassocationer inte hänger med automatiskt men det är överkomligt genom några knapptryckningar. Kör därmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
--Väntar på att Google Music ska nå Sverige för när jag då laddat upp min musiksamling är jag HELT FRI FRÅN LOKALA FILER förutom mina filmer (då syftar jag på spelfilmer). Verkligen en befriande känsla, svårt att förklara. Tappar jag min telefon eller dator gör det mig ingenting längre
Citera
2013-03-06, 02:29
Medlem
Citat:
Ja, varför inte? Har man ett par nätverk som man använder frekvent, typ hem, skola, jobb, Scandic Hotell eller ens favoritcafé så är det väl guld värt att slippa lägga in dem på nytt.

Liksom inställningar för energisparläge som man vid varje ominstallation finslipar, och mycket annat.

Hur hade du tänkt dig att nå molnet utan internet?
Citera
2013-03-06, 07:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Tanken har slått mig men det känns faktiskt inte så tilltalande. Vet inte varför... Jag gillar ändå tanken på en helt ren installation.

Tack för tipset men som sagt är Windows för mig ett måste....! Är du en Windowsanvändare som konverterat om jag får lov att fråga? Anledning till att jag känner att Windows är ett måste är att det är överlägset vad gäller kompatibiliteten. Även fast jag tycker det är jobbigt i många avseenden vill jag ha det som en "bakomliggande pelare" till mitt datorliv, som i mångt och mycket finns på internet.

Just nu har följande skett:
--Lade upp alla mina bilder och personliga filmer i Googles tjänst Picasa som jag just upptäckt (webbalbum med obegränsad lagring så länge man låter tjänsten skala ned dem till 2048 punkter vilket jag anser vara en helt okej storlek).
--Gick in här (http://portableapps.com/apps) och tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Någon installation sker inte och inte några förändringar i registret, så allt rörande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive så att den synkas. Lite jobbigt att filassocationer inte hänger med automatiskt men det är överkomligt genom några knapptryckningar. Kör därmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
--Väntar på att Google Music ska nå Sverige för när jag då laddat upp min musiksamling är jag HELT FRI FRÅN LOKALA FILER förutom mina filmer (då syftar jag på spelfilmer). Verkligen en befriande känsla, svårt att förklara. Tappar jag min telefon eller dator gör det mig ingenting längre
Kan man säga. har hört Linux nu i några år nu och jag saknar verkligen inte alls Windows. Dock kanske Linux inte är en spelplattform, om du nu tänker så.
Citera
2013-03-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Hur hade du tänkt dig att nå molnet utan internet?
Jaha det var så han tänkte! Givetvis kan jag mina lösenord om det skulle vara så, jag tänker som en tidsbesparande åtgärd, dels brukar jag använda kabel när jag installerar om mitt OS (nätverksadapter som vill ha speciella drivrutiner).
Citera
2013-03-06, 11:32
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Kör då ett backupprogram med sin egna startskiva (så slipper du installera det i ditt OS). Så har du ett helt rent system att återställa vid behov.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-03-06 kl. 11:35.
Citera
2013-03-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Kör då ett backupprogram med sin egna startskiva (så slipper du installera det i ditt OS). Så har du ett helt rent system att återställa vid behov.
Där låter det mer intresaant... vilka av programmen du räknade upp klarar det?
Citera
2013-03-06, 15:27
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Där låter det mer intresaant... vilka av programmen du räknade upp klarar det?
Dessa vet jag säkert har det, det finns säkert fler. Att lägga på skiva eller USB. Den första använder jag mest:
Norton Ghost; Googla: Norton Ghost bootable. Ska vara en .ISO. Finns i version 11.x.
Acronis True Image.
Citera
2013-03-08, 13:23
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja ha ett "avskalat" Windows.

Avskalat windows finns, jag har ett antal sk "embedded xp" där nästan varje instans måste API-konfigureras manuellt.
Har även en clone på windows7 som är gjort att köras i tunna klienter, mycket cleant och trevligt faktiskt med helt tom startknapp-meny. Där kan du ju med fördel köra en webbläsare med din molnbaserade portfölj....

Sen tycker jag dock att du kan var en aning mer restriktiv med alla "molntjänster" hit och dit. Smidigt,framtiden men man måste ändå tänka lite var sin data hanteras,vem garanterar exempelvis för serverdriften etc etc om några år framåt. Vem äger Google om 5-10 år?

Du kör f.ö Chrome vilket är en webbläsare som analyserar det mesta du gör,url-tracking,all text du inmatar i sökfält (även dem du blankstegar bort) bearbetas och skickas till Google för att optimera dig. Du är alltså ett unikt ID för dem + timestampen så din webbläsare säger typ Hej här kommer Sour-appl har besökt det här och brukar tycka om det här

Citat:
tog ner de flesta av mina program som "portabla" versioner. Någon installation sker inte och inte några förändringar i registret, så allt rörande programmet finns sparat i programmappen som jag dessutom lagt i Google Drive så att den synkas.
Kör därmed bara Chrome och antivirus lokalt nu.
känsla, svårt att förklara. Tappar jag min telefon eller dator gör det mig ingenting längre

Var ligger portable-apparna installerade menar du?
Förklara gärna hur GoogleDrive synkar portable på din lokala maskin,lät intressant.

/Kör själv nämligen portableapps på USB-minnen. Där ingen värddator lagrar informationen och jag har mitt personliga kit med mig oavsett klient,operativ jag nyttjar som gäst (dessutom behövs ej adminrättigheter för de mesta) Plocka hem "Iron" browser istället, den bygger på samma kraftfulla motor som Chrome (Cromonium) men låter dig vara anonym och spårar inte dig/ditt användade. Mervärden är avancerade funktioner som html-granskning/Http/ftp funktioner och mycket smäcker design där du skräddarsyr den. Stabil och snabb som få.

Slutkommentar,bra när man inte är beroende av hårdvaran. Men hoppas du bara tänker på så ingen kommer åt din information på en tappad enhet/stulen dator?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in