Jag är inget Michael Jackson-fan, även om jag givetvis ser och hör att han hade en fantastisk talang. Men jag mår illa av att folk ska smutskasta honom och anklaga honom för pedofili och annat sjukt. Varför? Han var framgångsrik. Och inget är väl festligare för manliga och kvinnliga skvallerkärringar än en framgångsrik artist som är sinnesrubbad.
Tror inte ett ögonlock på att han var pederast. Det finns många både fattiga och rika som tycker om barn. Utan att det ligger nåt sexuellt i det.
Det verkar vara så att musiken innan albumet Thriller är väldigt underskattade.
Visst är det så. Det känns som att många bara tror han dök upp ifrån ingenstans och gjorde världens bäst säljande album. Trots sin ringa ålder var Michael Jackson med länge i spelet innan dess. The Jackson 5 släppte sin debut 1969. Det är innan majoriteten av dagens "rockgubbar" släppte sina album d.v.s. innan KISS, Aerosmith, Judas Priest, Thin Lizzy, Mark Knopfler, Bruce Springsteen, Queen...
Jag kan väl inte påstå att Michael Jacksons tidiga album, Jackson 5 och The Jacksons har gjort något lika starkt album som Thriller, men kan definitivt vara värt att spana in.
Visst är det så. Det känns som att många bara tror han dök upp ifrån ingenstans och gjorde världens bäst säljande album. Trots sin ringa ålder var Michael Jackson med länge i spelet innan dess. The Jackson 5 släppte sin debut 1969. Det är innan majoriteten av dagens "rockgubbar" släppte sina album d.v.s. innan KISS, Aerosmith, Judas Priest, Thin Lizzy, Mark Knopfler, Bruce Springsteen, Queen...
Jag kan väl inte påstå att Michael Jacksons tidiga album, Jackson 5 och The Jacksons har gjort något lika starkt album som Thriller, men kan definitivt vara värt att spana in.
Michael Jackson var min stora barndomsidol, och jag håller honom fortfarande högt idag.
Det kändes oerhört illa när han gick bort på min egen födelsedag för sju år sedan.
Hela Off the Wall-plattan är en orgie i en av världens främsta musikproduktioner, arrangemang och känsla för melodier. Håller den plattan högst även om det skiftar till och från.
Michael Jackson var min stora barndomsidol, och jag håller honom fortfarande högt idag.
Det kändes oerhört illa när han gick bort på min egen födelsedag för sju år sedan.
Vad hemskt det låter, döden är hemsk och ingen utan Michael vet hur han kände innan han dog. Vilken kille vilken talang!
Hela Off the Wall-plattan är en orgie i en av världens främsta musikproduktioner, arrangemang och känsla för melodier. Håller den plattan högst även om det skiftar till och från.
Jag har inte hört hela skivan, men kommer nog göra det.
Var just på konserten "Michael - A Tribute To The King of Pop" med coverbandet The Legacy. Ett gäng amerikaner som hyllar Michael Jackson. Just nu i Berlin, men har en känsla av att dom kommer cirkulera i Europa. Kanske komma till Sverige.
Detta skedde på ett stort och fint hotell som har diverse lokaler för halvstora konserter om jag inte missuppfattat det. Just detta var att man boka en stol på ett bord för fyra personer. Sedan fanns det X-antal bord. Skönt att sitta.
Konserten i sig är en kille som spelar Michael Jackson, ett gäng dansare och ett band. Dom introducerade konserten med ett antal klipp ifrån Michael Jacksons liv. Det tyckte jag var en lämplig och snygg start. Första låten var "Jam" som jag personligen tycker är fruktansvärt medioker och inte platsar på en spelning med begränsat antal låtar. Efter det blir det dock bättre... Beat It, Smooth Criminal, Billie Jean, I'll Be There, Bad, Thriller, Wanna Be Startin' Somethin', Human Nature m.fl. Ungefär dom som man kan vänta sig.
För att likna Michael Jackson blev det mycket kostymbyten, vilket i sig inte är dumt.. Men sabbade tempot en aning. Det fylldes bl.a. med instrumentella delar av bandet, videor eller att dansarna fick mer fokus. Överdrivet många kostymbyten för en relativt kort show. SÅ viktigt är det inte.
Killen som spelade Michael Jackson kunde sjunga, men avsnoppade sig själv i texterna mycket. Alla ord fick verkligen inte det "liv" dom skulle kunna få. Killen var helt okej som Michael, men ser ganska läskig ut. Nu ska man inte döma artister efter utseende, men han såg knappast ut som tjejtjusaren Michael Jackson var cirka 1985 direkt... Utan mer som en värre version av Michael i slutet av 90-talet..
Det jag gillade mest var ena gitarristen. Såg ut som en punkig version av Jimi Hendrix. Försökte liva upp publiken lite, var grym på gitarr, fyllde in den lilla rap som behövdes och kändes allmänt proffsig. Jag skulle nog vända mig till ett "riktigt" band om jag var honom.. Inte för att detta är dumt, men han har nog potential att göra något större!
Den andra gitarristen var en söt tjej som log hela tiden och skulle föreställa Jennifer Batten.
Överlag tycker jag dom kunde dra ner aningen på efterliknandet av Michael (alla kostymbyten) och satsa mer på sina egna idéer. Det var oftast dom som var allra bäst.
Överlag var det en trevlig tillställning och mycket som var välgjort, men nådde inte riktigt 100 % för mig. Betyget får bli en 3 / 5. Jag ångrar inte att jag gick, men inget jag spontant rekommenderar heller. Åtminstone inte för priset som låg på 300 kronor plus.
1. Wanna Be Startin' Somethin'
2. Baby Be Mine
3. The Girl Is Mine (med Paul McCartney)
4. Thriller
5. Beat It
6. Billie Jean
7. Human Nature
8. P.Y.T. (Pretty Young Thing)
9. The Lady in My Life
Skivans svagaste låt?
The Girl Is Mine - Kul med Paul McCartney samarbete, men på denna skivan står den sig kort.
Skivans mest överskattade låt?
Thriller - Videon som tog världen med storm och visst är det en bra låt, men för mig är hör den inte hemma på en topp 10 med Michael Jackson för min del.
Skivans mest underskattade låt?
The Lady in My Life - Möjligen har den inte samma hitpotential som det mesta på skivan, men väldigt fin.