2009-03-15, 15:11
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juhiis
där finns inget att se i vilket fall det är som sagt en civil flygplats inget man får ståfräs av direkt...men det är upp till var och en.
Den som är insatt kan finna glädje i detta, man kan t.ex. se vart allt har stått en gång i tiden, jämföra hur de såg ut förr(via bilder) och idag...

En plomberad/riven byggnad kan avslöja en hel del.
O.s.v...

Kristianstad/Everöds flygfält är även det ett civilt flygfält idag, SO-skyltat och omgivet av ett högt stängsel...

Men en gång i tiden var detta ett militärt flygfält, precis som F10,
(F10 var flygflottilj, Everöd var flygbas).

Byggd under beredskapstiden som vanligt gräsfält, sedan asfalterad och med bas60-standard. Ett topphemligt "robotfält" byggdes ett stenkast bort för RB68.

Idag är allt avhemligat och det finns inte mycket spår kvar av den militära närvaron... för den som inte är insatt men t.ex. banutformningen luktar bas60, he he...

Citat:
Ursprungligen postat av Trombonist
. . . Så jag blir så jävla tvungen att följa med honom idag
Hur gick det? Hoppas att ni tog lite bilder...
Citera
2009-03-15, 19:29
Bannlyst
Det gick bra. Det finns ju faktiskt ett bergrumm men vi ville inte göra inbrott så det lämnade vi åt andra UE:are. Lyfte på alla lock m.m och nästan alla nergångar m.m var fyllda med sand. Bergrummet skall enligt säkra källor fortfarande vara intakt dv.s ingen sand. Det ska finnas ström till det och enligt källan några kvarglömda datorer någon radar m.m Men eftersom vi inte vill åka fast och inte hade nyckel så fick vi lämna det. Dörren var larmad så så var det med den saken. Sprang dock på en j*vla massa skyttevärn utanför ingången. Och hela bränsleanläggningen är ju intakt. Målas fortfarande och nu elkablar m.m sätts in enligt flygmuseet. Så lite puts här och där och sen skulle den anläggningen faktiskt kunna funka igen. Lite sur att man la ner flottiljen. Flygmuseet har ju citatet ifrån alla som jobbade på F10 uppskrivet på väggen: Så rätt vi hade, Men så fel det blev
Citera
2009-03-24, 19:41
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CheapSheep
Jepp, det är bemannat. Har ju påbörjat "nerskalningen", så det lär ju minska mer och mer tills det är stängt.

Om det inte nämnts tidigare så är det LFC Kobran ni pratar om. Har väl aldrig varit en "större" hemlighet då vpl har haft sin tjänstgöring där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftf%C3%B6rsvarscentral
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril60.html
Citera
2009-03-24, 21:37
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Om det inte nämnts tidigare så är det LFC Kobran ni pratar om. Har väl aldrig varit en "större" hemlighet då vpl har haft sin tjänstgöring där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftf%C3%B6rsvarscentral
http://www.bergrum.se/sverige/militart/flygvapnet/luftforsvar/stril60.html

Inte mycket att hurra över... nedläggningen går långsamt steg för steg, sedan plomberas hela skiten.

Inte mycket att utforska när allt är klart...
Citera
2009-03-25, 02:45
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Inte mycket att hurra över... nedläggningen går långsamt steg för steg, sedan plomberas hela skiten.

Inte mycket att utforska när allt är klart...

Vet inte riktigt vad fortv har för planer för det. Men skulle ha svårt att tänka mig att det kommer att bli lätt att ta sig in i ett tidigare atombombssäkert skyddsobjekt. Möjligheten att ta det i drift senare vill dom nog fortfarande ha kvar. Skulle jag tro.
Citera
2009-03-25, 07:38
Medlem
Siilkys avatar
Någon som har hört talas om punkt 41? Det skulle tydligen vara en relativt hemlig övningsplats för militären på Petvå(P2) utanför Hässleholm. När jag hörde det lät det riktigt intressant. Någon som har mer info eller tillochmed vet vart det ligger?
Citera
2009-03-26, 01:00
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Vet inte riktigt vad fortv har för planer för det. Men skulle ha svårt att tänka mig att det kommer att bli lätt att ta sig in i ett tidigare atombombssäkert skyddsobjekt. Möjligheten att ta det i drift senare vill dom nog fortfarande ha kvar. Skulle jag tro.
Du får tro och hoppas på vad du vill... det finns hur många plomberade anläggningar i landet som helst.

Många av dessa plomberades genom att fyllas med sand eller att in- och utgångarna göts igen vilket i sin tur leder till att de fylls med vatten... långt innan vanligt folk visste att det funnits en militär anläggning just där...
Citera
2009-03-26, 02:20
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Du får tro och hoppas på vad du vill... det finns hur många plomberade anläggningar i landet som helst.

Jo, men just Kobran är a-bombssäker med allt vad det innebär. Inte direkt en vanlig betongbunker 3 m under mark. Verkar ju löjligt om dom "slänger" bort precis HELA försvaret.
Citera
2009-03-26, 14:47
Medlem
Amanites avatar
Är det någon som vet hur det går med nedläägningen av kobran i nuläget? Stället skulle ju vara avvecklat fram till 2012 sa dom ju i svt-klippet (som iofs var ifrån Mars 08)
Citera
2009-03-26, 16:33
Medlem
Siilkys avatar
Ursäktar min förra post. Kom på att Punkt 41 är på Hovdala utanför Hässleholm. Någon som har hört talats om denna plats?
Citera
2009-03-26, 18:54
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siilky
Ursäktar min förra post. Kom på att Punkt 41 är på Hovdala utanför Hässleholm. Någon som har hört talats om denna plats?

Enligt Hässleholms egna webbplats är det bara ett strövområde idag. Tidigare tillhört P2 (tills 2001).

http://www.hassleholm.se/hovdalanaturomrade
Citera
2009-03-26, 23:32
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siilky

Har varit där en hel del och åkt runt då vi har sommarstuga i trakten. Har dock aldrig sett något av större intresse mer än övningsfält och skjutbanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in