2008-08-27, 07:13
Medlem
riddar ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Näe, jag hade ingen ficklampa med mig... ska försöka locka med mig en polare eller två och utforska stället lite bättre, vad jag kommer ihåg så hittade jag heller ingen trappa upp, var kanske i fel rum...?

mm, jag hade inte heller ficklampa, antar att man hittar trappan om man verkligen letar, men det var väl en del passager som var igenspikade/blockerade, så i värsta fall kanske trappan är svåråtkomlig. men jag har sett bilder däruppifrån, så det har gått tidigare åtminstone...
Citera
2008-08-27, 08:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddar m
mm, jag hade inte heller ficklampa, antar att man hittar trappan om man verkligen letar, men det var väl en del passager som var igenspikade/blockerade, så i värsta fall kanske trappan är svåråtkomlig. men jag har sett bilder däruppifrån, så det har gått tidigare åtminstone...

Ok, även i källaren finns det rum man kan kolla in... utforskade kanske 1/6 av hela byggnaden, det berättar en del om hur stor den är. Vatten fanns överallt, så byggnaden kommer att förfalla snabbt tror jag... vatten har ju en bra förmåga att spränga saker och ting när det blir vinter...

Fanns det någonting intressant på gården? Var aldrig där...

Vad har byggnaden används som?
Citera
2008-08-27, 08:17
Medlem
riddar ms avatar
Citat:
Ok, även i källaren finns det rum man kan kolla in... utforskade kanske 1/6 av hela byggnaden, det berättar en del om hur stor den är. Vatten fanns överallt, så byggnaden kommer att förfalla snabbt tror jag... vatten har ju en bra förmåga att spränga saker och ting när det blir vinter...

Fanns det någonting intressant på gården? Var aldrig där...

Vad har byggnaden används som?

mm, där var väl jävligt mörkt när man kom längre in? eller vänta, det fanns två ingångar till källarlokaler förresten, nån där man klättrade över en massa däck och grejer...
jag har fått intrycket av sko- eller strumpfabrik, vet inte riktigt vad jag baserar det på...
Citera
2008-08-27, 20:10
Medlem
Citat:
En kvarn från 1600-talet som eldhärjades 1955:
http://www.pixbox.se/pic_show_id21760810.html
Pratade lite med de omkringboende som pratade glatt om ruinen. De varnade mig för de blodtörstiga korna men jag tänkte: "inte ser de mig..." men så fort de såg mig så började hela horden galopera mot mig... Lovade att inte gå innanför avspärrningarna som satts upp p.g.a. rasrisken.
Fick du hoppa innanför avspärrnigarna ändå när kossorna attackerade? Ser så ut på sista bilden.

Citat:
En ödegård med ett hus fullt med myror:
http://www.pixbox.se/pic_show_id21760672.html
Försökte ta mig in i huset men det var inte möjligt i shorts, brännässlor och framförallt de skitarga myrorna gjorde allt för att jag inte skulle kunna ta mig in. Försökte fotografera myrstacken men det var också omöjligt... ska dit igen, men då blir det stövlar och lite bättre kläder som gäller!
Ödegårdar är min favorit. Men fanns det inget boningshus? Eller är det detta http://www.pixbox.se/pic_show_id21760676.html ?
Senast redigerad av melvin_f 2008-08-27 kl. 21:02.
Citera
2008-08-27, 20:27
Medlem
Kulvertar

Nästan alla sjukhus har kulvertar. Vissa av dem kan kanske vara lite knepiga att ta sig in i, men tex i Lund är det fritt tillträde till flera kilometer av gångar. Både övre och nedre kulverten är öppen.
Citera
2008-08-28, 06:28
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvin_f
Fick du hoppa innanför avspärrnigarna ändå när kossorna attackerade? Ser så ut på sista bilden.
Näe, var aldrig innanför, sista bilden tog jag strax efter att jag kommit ut ur själva hagen... sprang de sista metrarna då kossorna såg lagom galna ut...
Näe, jag är inte van vid kor, men jag är ingen stadsråtta heller...
Citat:
Ursprungligen postat av melvin_f
Ödegårdar är min favorit. Men fanns det inget boningshus? Eller är det detta http://www.pixbox.se/pic_show_id21760676.html ?
Har faktiskt inte funderat på det, har inte heller gjort mitt återbesök ännu...
Kan vara så, den har ju både propp-skåp och skorsten! Allt vad man behöver...
Citera
2008-08-28, 09:56
Medlem
riddar ms avatar
såg en notis i sydsvenskan idag (hittar ej den på nätet) om att rivningen i Jordberga börjar ta fart, först något gammalt bostadshus och såsmåningom några större byggnader. mycket sorgligt på den vackra fabriken. ska försöka komma loss och lägga upp bilder jag tog invändigt i början av sommaren så småningom.
Citera
2008-08-28, 12:57
Medlem
riddar ms avatar
ok, hittade en länk till skånskan:
http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080827/NYHETER/564370670
Citera
2008-08-28, 15:41
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riddar m
såg en notis i sydsvenskan idag (hittar ej den på nätet) om att rivningen i Jordberga börjar ta fart, först något gammalt bostadshus och såsmåningom några större byggnader. mycket sorgligt på den vackra fabriken. ska försöka komma loss och lägga upp bilder jag tog invändigt i början av sommaren så småningom.

Ja, SvT sände ett inslag om detta ur Sydnytt tidigt i morse. Svenska Daniscos vd intervjuades, han verkade mycket besvärad av att ha fått en industriell ruin på halsen och var glad för att bli av med den.
Citera
2008-08-28, 22:01
Medlem
Amanites avatar
Tråkigt att man aldrig besökte Jordberga då
Citera
2008-08-29, 07:07
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Tråkigt att man aldrig besökte Jordberga då

Samma här...

Citera
2008-08-30, 07:23
Medlem
Finns fortfarande tid att kolla läget där dom har precis börjat att riva så där borde vara en hel del kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in