2012-07-21, 15:56
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Dinoland utanför Åstorp har ju stängt för gott men finns det några dinosaurier kvar att kika på?
Dom har haft stängt förr så inget är väll helt klart, eller?
Citera
2012-07-22, 12:28
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Dom har haft stängt förr så inget är väll helt klart, eller?

Det har jag ingen aning om men har fått för mig att det är stängt för gott.
Citera
2012-07-26, 16:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Om man kör 101:an förbi Grevie , riktning mot Anderslöv, så ser man ett gammalt slitet mobbförråd på höger sida av vägen. Till vänster om förrådet ligger en märklig vit byggnad, delvis överväxt. Någon som känner till detta??
Citera
2012-07-28, 20:57
Medlem
Var på söderåsen en sväng idag. Om man kommer från Kågeröd och kör upp på åsen så passerar man två master på höger sida efter ett par kilometer. Den ena är en modern mast med mobilantenner. Den brevid ser ut att vara i betong (typ betongrör) ca 20-30 meter hög. Denna typ av mast har jag bara sett vid Ka-anläggningar och då med en helt annan funktion. Är det någon som känner till vad det kan vara för anläggning (vad den används/har använts till? Finns det något intressant i marknivå? Jag har en känsla att det finns en del outforskat i trakten av söderåsen/Ljungbyhed. Kan ge mig fan på att det borde finnas en PS860/870 anläggning där, men det lär ju inte vara aktuellt att besöka. Men det borde finnas lite roligt...
Citera
2012-08-09, 18:48
Medlem
Bor bara en bit ifrån dessa master men vet inte vad det är för något...
Har letat runt på alla möjliga vägar häromkring men finns inga övergivna hus här verkar det som...
Någon som vet något?
Citera
2012-08-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiator
Var på söderåsen en sväng idag. Om man kommer från Kågeröd och kör upp på åsen så passerar man två master på höger sida efter ett par kilometer. Den ena är en modern mast med mobilantenner. Den brevid ser ut att vara i betong (typ betongrör) ca 20-30 meter hög. Denna typ av mast har jag bara sett vid Ka-anläggningar och då med en helt annan funktion. Är det någon som känner till vad det kan vara för anläggning (vad den används/har använts till? Finns det något intressant i marknivå? Jag har en känsla att det finns en del outforskat i trakten av söderåsen/Ljungbyhed. Kan ge mig fan på att det borde finnas en PS860/870 anläggning där, men det lär ju inte vara aktuellt att besöka. Men det borde finnas lite roligt...

Jag har varit vid masterna, hade dock inte riktigt satt mig in i UE vid tidpunkten så jag märkte inget speciellt. Dock så för ett kort tag sedan var jag och letade runt i området efter trevliga objekt och hittade en del kul saker tyvärr ingen KA-anläggning. Dock så vet jag var det finns en underjordisk XXXXXXXanläggning. Jag ska till området imorgon, så skicka ett PM om någon är intresserad av att se den
Senast redigerad av Victorino 2012-08-12 kl. 20:16.
Citera
2012-08-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S1monsen
Vet att mellan Heleneholmsskolan och Mobilia så finns det ett övergivet hus med lite brandskador.

Det huset känns inte direkt säkert, skulle aldrig sätta min fot där inne i alla fall. Verkar dessutom inte som att det finns mycket att se.
Citera
2012-08-25, 15:11
Medlem
Jag var inne på H2 Water Helsingborg AB och spela in en film. Där var varit väldigt många idioter, men där är fortfarende mycket att se.

Länk till filen på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=xdkHCAIs81M

Om någen vill ha en guidet tur, kan ni skicka mig en PM
Citera
2012-09-06, 21:11
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Har hört att det ska finnas en bunker vid Krageholmssjön norr om Ystad, någon som vet något mer om denna? Om det går att komma in, vilka koordinater den ska finnas på osv?
Citera
2012-09-06, 23:57
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Har hört att det ska finnas en bunker vid Krageholmssjön norr om Ystad, någon som vet något mer om denna? Om det går att komma in, vilka koordinater den ska finnas på osv?
Det skall enligt uppgift finnas flera skyddsrum runt den sjön. Modell SK10 om man ska tro uppgiftslämnaren. Dock vet jag inte hur pass tillgängliga de är idag, likande anläggningar har plomberats ganska nyligen i Skåne.

Hittade en SK10:a precis intill vägen inte långt därifrån för några år sedan. Nu i våras när jag äntligen skulle utforska den så var den helt "återställd" -man hade t.o.m. hällt cement ovanpå. Koordinater:
N 55° 30′ 37″ E 13° 54′ 6″

Surt sa räven, ännu ett bevis på att man måste vara snabb.

Så om ni får tips om detta skyddsrum -åk inte dit och titta, det är inte lönt.

Dessa skyddsrum byggdes väll för att kunna spärra av delar av Skåne när kustförsvaret höll på att braka ihop vid en invasion. T.ex. när en flygbas skulle evakueras då fienden rycker allt närmare så skulle man helt enkelt gräva ner sig -skyddsrummen var väll ämmade för någon slags vaktposter(?). Skyddsrummet som jag nämnde här ovan byggdes på en höjd strax ovanför en bro. Perfekt läge om man vill hålla koll på fientliga framryckningar mot bron.

Skojade med en polare och sa att man kunde lika gärna riggat bron med sprängämnen och suttit gömd någonstans på höjden i närheten av skyddsrummet tills en fientlig stridsvagn kört upp på den... sedan sprängt skiten i luften och gömt sig en stund. He he...

Var det så det skulle funka?
Citera
2012-09-08, 18:33
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Ny fråga... var ligger Sankt Lars Sjukhus i Lund?
Hittar bara det nya som används.
Ligger dom nära varnadra?
ingen som kan skicka bild från eniro där ni märkt ut?
Går det fortfarande att komma in där?
Citera
2012-09-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Ny fråga... var ligger Sankt Lars Sjukhus i Lund?
Hittar bara det nya som används.
Ligger dom nära varnadra?
ingen som kan skicka bild från eniro där ni märkt ut?
Går det fortfarande att komma in där?

?? St.Lars är ett helt område allt väster om Malmövägen på denna länken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in