Citat:
Ursprungligen postat av Phal-o-Fuch
Har hört att det ska finnas en bunker vid Krageholmssjön norr om Ystad, någon som vet något mer om denna? Om det går att komma in, vilka koordinater den ska finnas på osv?
Det skall enligt uppgift finnas flera skyddsrum runt den sjön. Modell SK10 om man ska tro uppgiftslämnaren. Dock vet jag inte hur pass tillgängliga de är idag, likande anläggningar har plomberats ganska nyligen i Skåne.
Hittade en SK10:a precis intill vägen inte långt därifrån för några år sedan. Nu i våras när jag
äntligen skulle utforska den så var den helt "återställd" -man hade t.o.m. hällt cement ovanpå. Koordinater:
N 55° 30′ 37″ E 13° 54′ 6″
Surt sa räven, ännu ett bevis på att man måste vara snabb.
Så om ni får tips om detta skyddsrum -åk inte dit och titta, det är inte lönt.
Dessa skyddsrum byggdes väll för att kunna spärra av delar av Skåne när kustförsvaret höll på att braka ihop vid en invasion. T.ex. när en flygbas skulle evakueras då fienden rycker allt närmare så skulle man helt enkelt gräva ner sig -skyddsrummen var väll ämmade för någon slags vaktposter(?). Skyddsrummet som jag nämnde här ovan byggdes på en höjd strax ovanför en bro. Perfekt läge om man vill hålla koll på fientliga framryckningar mot bron.
Skojade med en polare och sa att man kunde lika gärna riggat bron med sprängämnen och suttit gömd någonstans på höjden i närheten av skyddsrummet tills en fientlig stridsvagn kört upp på den... sedan sprängt skiten i luften och gömt sig en stund. He he...
Var det så det skulle funka?