Världens första Bitcoin-bankomat öppnar på Cypern

flashback.se

Organisationen Bitcoin ATM planerar att på Cypern öppna världens första bankomat för den digitala valutan Bitcoin. En virtuell valuta som bygger på direkta överföringar, utan någon inblandning från varken myndigheter eller banker.

Läs hela artikeln
2013-04-09, 21:32
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Är inte säker på att just värderingen är det man bör kritisera det hela för.
De är värda en hel del därför att det kostar en hel del att producera dem.
Det där stämmer ju uppenbarligen inte längre eftersom priset inte är motiverat ur miningsynpunkt.

Däremot köper jag inte som någon annan menade att priset nödvändigtvis skall sjunka en massa när det släpps fetare hårdvara. Det är ju minst lika troligt att svårigheten bara ökar mycket mer så länge det är kraftigt lönsamt. Takten de framställs i är ju redan given och det vet ju alla om som köper. Man spekulerar väl inte i hur svårt det skall vara utan mer i tillgång och efterfrågan.
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Jag tror inte att bitcoin kommer att förbli den enda kryptovalutan länge till, även om de svagheter som finns inbyggda i systemet kommer att leda till att det faller under sin egen tyngd till slut så har experimentet ändå visat på att det finns en entusiasm för vad systemet faktiskt erbjuder.
Det är den ju inte sedan länge så.

Vad för svaghet tänker du på och vad skulle göra de andra bättre?
Citera
2013-04-09, 21:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
jag vet inte riktigt vad du menar med det "klassiska" viset, men det är också lite här som min poäng ligger. Det som propageras är ju att den fixerade mängden valuta hos btc omöjliggör inflation. Inflation som samhällsfenomen idag skapas ju inte av att centralbankerna trycker upp ny valuta.
Skulle väl vara svårt att begära mer och mer i lön utan att det skapades nya pengar av krediter? Om alla hade samma pengar att handla för / omsätta blir det ju knepigt.

Men visst verkar definitionen av inflation handla om köpkraft och inte penningmängd.

Det gick att läsa om inflation och fractional reserve banking på bitcoinsidorna med.
Citera
2013-04-09, 22:47
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Du kan ju fortfarande tjäna på att köpa nu. Jag köpte bitcoins för några hundra kronor för nån vecka sen och det är värt typ det dubbla nu.

Dubblering på två veckor låter ju som en jävla bubbla.
Citera
2013-04-09, 22:51
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
Du menar alltså att någon går och köper sin egna säljorder?

Ja?

Typ det vanligaste sättet att manipulera aktier på, inget nytt eller konstigt.

Olgaligt, men BitCoin är ju anarki så det skiter vi i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in