• 1
  • 2
2013-03-30, 13:10
Medlem
Goddag ärade Flashbackare

Går du och köper några vanliga kötbullar (ex Mamma Scan) så ligger de å ~70% kött.
Jag är ny inom matlagning, men för mig låter det konstigt att det inte är 100%.
Visst, nåt konserveringsämne som gör att maten håller längre, men det borde fortfarande vara +95%.
Är detta ENDAST en utspädning för att tjäna mer pengar?
När började detta? För jag antar att förra generationen köpte 100% kött i sina köttbullar, eller har jag fel?

Börjar förstå att dagens mat är näringsmässigt väldigt urholkad jämfört med hur den var förut
Citera
2013-03-30, 13:18
Medlem
Jag gör mina egna köttbullar på egenmalt kött men inte blir det 100% kött där heller, lök, ströbröd ägg, persilja och diverse kryddor.. Så jag vågar påstå att en köttbulle aldrig innehåller 100% kött. Det skulle du nog förstå om du behärskar matte och kan googla..
Citera
2013-03-30, 13:19
Medlem
Kör du naturella köttbullar kan du klart få 100% kött, men hur gott är det.

Kryddor, ströbröd, potatis, ägg, vatten mm gör att det procentuellt blir mindre kött i köttbullarna men köttmängden är densamma
Citera
2013-03-30, 13:21
Medlem
cem77s avatar
Köttbullar av 100% kött skulle inte bli så bra. När jag gör hemmagjorda köttbullar så har jag både kokt potatis, lök, salt, peppar, ägg och fläsk i smeten. Utan detta så håller de antingen inte ihop något vidare eller blir bara torra stenhårda klumpar. Så att det "bara" är 70% är helt naturligt.
Citera
2013-03-30, 13:49
Medlem
Sedan beror ju inte den 70% mängden kött i mamma scan på att bullarna innehåller så otroligt många och utsökta kryddor.
Citera
2013-03-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Köttbullar av 100% kött skulle inte bli så bra. När jag gör hemmagjorda köttbullar så har jag både kokt potatis, lök, salt, peppar, ägg och fläsk i smeten. Utan detta så håller de antingen inte ihop något vidare eller blir bara torra stenhårda klumpar. Så att det "bara" är 70% är helt naturligt.
Där ser man, tackar!
Citera
2013-03-30, 14:31
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
Sedan beror ju inte den 70% mängden kött i mamma scan på att bullarna innehåller så otroligt många och utsökta kryddor.

Näe, det är ju framförallt billig "utfyllnad" i stil med potatis och ströbröd som är "det andra".
Citera
2013-03-31, 05:28
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
blir bara torra stenhårda klumpar.

Precis, IKEA här i sydostasien hade ett tag halal-köttbullar som troligen var endast malt nötkött och inte mycket mera, de var som massiva köttkulor helt utan smak, försäljningen gick inget vidare och efter ett tag gick de tillbaka till de vanliga
Citera
2013-04-01, 11:26
Moderator
Kyrpators avatar
Sjuttio procent kött är lite. När jag själv lagar köttbullar tar jag ett ägg, två matskedar ströbröd och en liten lök till ett halvt kilo färs. Samt en skvätt mjölk också, visserligen, men de ickeköttsliga ingredienserna utgör långt i från trettio procent av innehållet.
Citera
2013-04-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Sjuttio procent kött är lite. När jag själv lagar köttbullar tar jag ett ägg, två matskedar ströbröd och en liten lök till ett halvt kilo färs. Samt en skvätt mjölk också, visserligen, men de ickeköttsliga ingredienserna utgör långt i från trettio procent av innehållet.
Så gör jag med. Blandar man ut färsen för mycket (med mosad potatis osv) får man en lös köttbulle med lite svampig konsistens.
Citera
2013-04-01, 12:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Så gör jag med. Blandar man ut färsen för mycket (med mosad potatis osv) får man en lös köttbulle med lite svampig konsistens.

Potatis i köttbullarna, hur tänker ni? Jag har riven lök, ger liknande konsistens men smak.
Citera
2013-04-03, 13:38
Medlem
Maledictuss avatar
Det går utmärkt att göra köttbullar utan utfyllnad (typ riven lök, potatis, ströbröd osv.). Personligen tycker jag dock att det kräver större mängd fläskfärs annars blir det rätt torrt. Kryddor är naturligtvis ett måste!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in