• 1
  • 2
2013-03-29, 19:09
Bannlyst
Är less på svensk välfärd för dem hjälper mig inte. Jag har haft mycket mycket mycket pormaskar i 5 år nu och jag har inte fått hjälp av en läkare. Jag har haft finnar i ca 4 år men nu har jag inga finnar alls. Jag har bara pormaskar över hela ansiktet.

Hur botar jag det?

Jag vågar inte ta roaccutan för jag har hört att folk har dött av det eller fått permanenta biverkningar.
Jag vill inte heller ta Vitamin B5 för det är trams.

Varje dag rengör jag ansiktet och smörjer in mig med jojobaolja.

Min hy ser ungefär ut så här:
http://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/992902/..._203093701.jpg
http://data5.blog.de/media/942/35919...8c92bf7_l.jpeg

Vad ska jag göra?

EDIT:
Om jag ska rengöra min hy så blir den inte ren rån pormaskar. Det kommer fortfarande sticka upp vita pormaskar från hyn. Man kan dra bort dem via pincett.
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-03-29 kl. 19:31.
Citera
2013-03-29, 19:40
Medlem
ParadiseRoads avatar
Hur kan du komma och säga att du är less på svensk välfärd för att du inte får hjälp med dina pormaskar? Detta, om något, är väl ett välfärdsproblem även om det kan vara jobbigt att ha besvär med huden. Roaccutan eller tetralysal lär nog inte hjälpa iallafall, de används ju mot svår acne vulgaris som ju inte är samma sak som du beskriver.

Nåväl, det finns ju olika typer av tejp som man sätter i ansiktet , pormaskarna fastnar och man kan dra bort dem. Har ingen aning om vad det heter men kolla någon hudvårds- eller sminkbutik.
Citera
2013-03-29, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Hur kan du komma och säga att du är less på svensk välfärd för att du inte får hjälp med dina pormaskar? Detta, om något, är väl ett välfärdsproblem även om det kan vara jobbigt att ha besvär med huden. Roaccutan eller tetralysal lär nog inte hjälpa iallafall, de används ju mot svår acne vulgaris som ju inte är samma sak som du beskriver.

Nåväl, det finns ju olika typer av tejp som man sätter i ansiktet , pormaskarna fastnar och man kan dra bort dem. Har ingen aning om vad det heter men kolla någon hudvårds- eller sminkbutik.

Har varit hos flera hudteraputer och läkare och dem har sagt "Vi kan inte göra något". Den sista läkaren sa att han såg inget och sen sa han "Det ska nog gå bra". Kvisslor sa dem.

Men varför blir det så här mycket pormaskar?
Är jag torr under hyn eller?
Citera
2013-03-29, 19:53
Medlem
Vad fan är problemet? De är ju normalt med pormaskar, du betalar säkert inte ens skatt! Sluta gnäll
Citera
2013-03-29, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frolundatorg
Vad fan är problemet? De är ju normalt med pormaskar, du betalar säkert inte ens skatt! Sluta gnäll

Problemet är att jag får så mycket pormaskar hela tiden. Så mycket pormaskar så huden blir röd.
Se blandhy.
Citera
2013-03-29, 21:19
Medlem
Ändra din diet.
Du får testa dig fram vad som funkar för dig.
Citera
2013-03-30, 11:33
Medlem
kollar man på den bilden ser du ut som hon är allergisk. Du kanske ska sluta tvätta o smörja in ett tag och låta kroppen läka sig själv.

ändra kosten också som tidigare nämnts.
Citera
2013-03-30, 12:33
Medlem
Har du gått till någon privat typ dermatoligi (?) salong och kollat med någon som jobbar med hud dagligen?
Kanske finns någon icke medicinsk hudkräm och behandling som kan hjälpa dig?
Att tvätta huden intensivt och ofta har jag hört gör att huden producerar med fett/talg. Sen tror jag att kaffe, alkohol, nikotin och fet mat är en stor del av problemet för många som har krånglig hud.
Jag tycker oavsett du skall fortsätta ligga på läkare men även forska lite själv.

Jag har oljig näsa med utvidgade porer om jag inte gör skrub mask och 'anti shine' mask en gång i veckan. Sen använder jag Vichy Normaderm nattkräm på min snok varje dag.
Porerna är helt klart mindre med denna behandling än utan.
Citera
2013-03-30, 15:21
Bannlyst
Jag använder jojobaolja och det för så pormaskarna minskar rejält.
Men jag skulle ha fått gjort en riktig porrengörning på djupet. Men hur exakt? Varje går jag gör ett ångbad så måste man alltid skrubba.
Citera
2013-03-30, 15:35
Medlem
Men är du säker på det där med jojoba olja? För jag har lotion med jojoba mot mina supertorra ben.
Ja tror ändå du skall kolla efter ansiktskrämer som är kraftigt por sammandragande.

Ångbad gör att porerna öppnas, håll på en stund i några omgångar så porerna verkligen är öppna.
Ta sedan typ bomullspads på fingertopparna, jag brukar dela en så det blir tunnt. Eller ta typ hushållspapper. Annars glider ju fingrarna bara och då använder man naglarna och det är inte så bra.
Sen får man liksom böj klämma huden på näsan för pormaskarna sitter rätt djupt och man vill ju få upp hela.
Det kräver rätt mycket kläm/massage/tryck altså. Inget lätt jobb men sjukt befriande.
Ta ansiktsvatten efter mot fet hy så porerna drar ihop sig igen.
Citera
2013-03-31, 00:47
Medlem
OneDirections avatar
Jag har också blandhy och har slutat upp med alla dessa krämer för ca ett år sedan. Så under ett år har jag smörjt in mig med jojobaolja + aloe vera gel och märkt att jag inte är blank i "T-zonen" längre och nästan slutat få finnar. MEN! Har samma problem som dig, pormaskarna finns kvar.. Skulle också vilja veta hur man får bort dom.
Man får testa som någon sagt innan att börja äta mer nyttigt. Vilket jag aldrig testat fullt ut. Det kanske är lösningen på allt.
Citera
2013-03-31, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OneDirection
Jag har också blandhy och har slutat upp med alla dessa krämer för ca ett år sedan. Så under ett år har jag smörjt in mig med jojobaolja + aloe vera gel och märkt att jag inte är blank i "T-zonen" längre och nästan slutat få finnar. MEN! Har samma problem som dig, pormaskarna finns kvar.. Skulle också vilja veta hur man får bort dom.
Man får testa som någon sagt innan att börja äta mer nyttigt. Vilket jag aldrig testat fullt ut. Det kanske är lösningen på allt.

Visst får du jätte mycket vitt "klet" under nageln om du tar en dush och sen drar du nageln på ansiktet?

Jag har märkt att desto renare jag är desto bättre är det, men det är så svårt att få ren ny.

Har du inte joggat och sen börjar du svettas som fan. Har du aldrig kollat dig i spegeln då om du är rödare eller blekare i hyn? För mig blir jag lite blekare i hyn när jag svettas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in