2013-03-30, 15:40
Medlem
birgetts avatar
+en galopperande statsskuld...allt är bara bluff....
Citera
2013-03-30, 16:57
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Enligt artikeln du citerar är det dock inte invandringen som är problemet, utan den åldrande befolkningen:

Den framtid som experterna länge har varnat för redan är helt enkelt redan här, där en åldrande befolkning kräver större vård- och omsorgsresurser av en krympande andel i arbetsför ålder.

En bra sak som invandringen för med sig är att vi får flera unga människor som kan hjälpa till att försörja alla dessa åldringar.

Det förutsätter ju att alla invandrare jobbar, tyvärr så arbetar inte invandrare. I Sverige måste man nästan ha högskoleutbildning för att bli städare, hur skall en analfabet utan arbetslivsvana kunna konkurrera om jobben med svenskar? Förövrigt finns inga jobb för svenskar heller. Invandringen som den ser ut idag kostar bara pengar då de intet bidrar utan endast tar.
Citera
2013-03-30, 17:04
Medlem
Sverige2025s avatar
Vad förväntar vi oss? Vi vill behålla välfärden och sedan har vi en tärande massinvandring av skräp människor från Östra Afrika och Mellanrösten, människor som har nada att ge Sverige något tillbaka förutom ökad kriminalitet och andra samhällsproblem.
Citera
2013-03-30, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tråden handlar om statskassan och KI:s varningar. Den handlar inte om invandringen. Förstör inte tråden med invandringstrams!
Man kan inte bortse från invandringen när man diskuterar nationalekonomi, speciellt inte när det handlar om en så vettlös invandringspolitik som i rådande situation. Att bara hålla för öronen i bästa "lalala-stil" förbättrar inte läget ett dugg bara för att du hört dessa argument i 30 år, det hade med facit i hand varit bättre att lyssna från första början istället för att bara gasa framåt utan reflektion.

Det är en sanning är att politik handlar om fördelning, vad som sällan utvecklas är varför man fördelar på det här viset trots att man får svart på vitt att det bara förvärrar läget?
Citera
2013-03-30, 21:23
Medlem
Det bästa hade varit om statskassan blev tom innan 2014.
Citera
2013-03-30, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Det bästa hade varit om statskassan blev tom innan 2014.

Nej. Får då blir det kaos och då tar extremisterna över.
Citera
2013-03-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby

Perfekt

EDIT: Det måste bli riktigt jävla illa innan det kan bli bra igen.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-03-30 kl. 21:32.
Citera
2013-03-30, 21:32
Avslutad
Citat:
Extremisterna har redan tagit över, var har du befunnit dig under det senaste decenniet? En tom statskassa är en av de få saker som kan underminera deras makt på allvar, då saknas möjligheten att lösa ut befolkningens s.k. "principer" för en extra femhundring i lönekuvertet.

Kaos är kanske vad som behövs men då får du nog offra en tilltänkt iPhone 6 och ny platt-tv för den större sakens skull, fixar du det?
Citera
2013-03-30, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Extremisterna har redan tagit över, var har du befunnit dig under det senaste decenniet? En tom statskassa är en av de få saker som kan underminera deras makt på allvar, då saknas möjligheten att lösa ut befolkningens s.k. "principer" för en extra femhundring i lönekuvertet.

Kaos är kanske vad som behövs men då får du nog offra en tilltänkt iPhone 6 och ny platt-tv för den större sakens skull, fixar du det?

Jag talar om avskaffad kapitalism. Kommunister får fullmakt istället för halvmakt.
Citera
2013-03-30, 21:58
Avslutad
Citat:
Jag talar om avskaffad kapitalism. Kommunister får fullmakt istället för halvmakt.
Så kan det naturligtvis bli, människan är outgrundlig.

Personligen tror jag dock att nationalismen tjänar mer på en tom statskassa än kommunister som ska "ge allt åt alla" av medel som inte längre finns. Det blir mycket hårda tider och att tro på nån universell form av solidaritet alla människor emellan när kampen handlar om överlevnad är en utopi som man bara kan skratta åt. Svensk vänster har fortfarande råd att famla i mörkret med sin lyxrevolution eftersom någon annan betalar, men riktigt bistra tider tar nog udden av den villfarelsen ganska snabbt. Klasskampen de försöker återuppväcka får de naturligtvis inget gehör för eftersom de inte längre företräder någon arbetarklass, nationalism är dock något alla kan relatera till och vänsterns omhuldade bidragsklass av totalt odugliga invandrare blir de första att sparkas ur livbåtarna av vänstern själva. Visst spekulerar jag, men jag är inte särskilt oroad över framtiden. De som röstat fram nuvarande situation är också de första att få ta konsekvenserna av det, ytterst få är miljardärer som kan flyga iväg så fort det hettar till. Själv har jag levt i skuggan av detta nästan hela mitt vuxna liv, och kan bara välkomna fler till mörkret. Det är inte så farligt som folk säger.
Senast redigerad av Easy-Lee 2013-03-30 kl. 22:02.
Citera
2013-03-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easy-Lee
Så kan det naturligtvis bli, människan är outgrundlig.

Personligen tror jag dock att nationalismen tjänar mer på en tom statskassa än kommunister som ska "ge allt åt alla" av medel som inte längre finns. Det blir mycket hårda tider och att tro på nån universell form av solidaritet alla människor emellan när kampen handlar om överlevnad är en utopi som man bara kan skratta åt. Svensk vänster har fortfarande råd att famla i mörkret med sin lyxrevolution eftersom någon annan betalar, men riktigt bistra tider tar nog udden av den villfarelsen ganska snabbt. Klasskampen de försöker återuppväcka får de naturligtvis inget gehör för eftersom de inte längre företräder någon arbetarklass, nationalism är dock något alla kan relatera till och vänsterns omhuldade bidragsklass av totalt odugliga invandrare blir de första att sparkas ur livbåtarna av vänstern själva. Visst spekulerar jag, men jag är inte särskilt oroad över framtiden. De som röstat fram nuvarande situation är också de första att få ta konsekvenserna av det, ytterst få är miljardärer som kan flyga iväg så fort det hettar till. Själv har jag levt i skuggan av detta nästan hela mitt vuxna liv, och kan bara välkomna fler till mörkret. Det är inte så farligt som folk säger.

This.
Som du så väl uttryckte det, vi får väl se hur givmilda alla krönikörer och världsmedborgare är när dom inte längre får in sin månatliga lön eller kan stoppa godis i trutarna på sina små feta övergödda griskultingar till avkommor. Jag gissar att de ser om sitt eget hus före alla papperslösa i världen.
Citera
2013-03-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Enligt artikeln du citerar är det dock inte invandringen som är problemet, utan den åldrande befolkningen:

Den framtid som experterna länge har varnat för redan är helt enkelt redan här, där en åldrande befolkning kräver större vård- och omsorgsresurser av en krympande andel i arbetsför ålder.

En bra sak som invandringen för med sig är att vi får flera unga människor som kan hjälpa till att försörja alla dessa åldringar.
Finns det ett problem med en åldrande befolkning då?

+ Mindre skadegörelse och brottslighet i största allmänhet
+ Färre trafikolyckor
+ Mer kompetenta och erfarna yrkesutövare (högre produktivitet)
+ lägre kostnader för barnomsorg, utbildning.

- Högre kostnader för sjukvård och äldreomsorg

Pensionskostnaden kan man hålla konstant genom att reglera pensionsålder och utbetalningar.

Det är inte givet att man hamnar på minus.
Jag skulle tro att man hamnar på plus. Men man kan inte ha kvar en pensionsålder som ligger så långt under medelåldern. Den måste återställas till tidigare relation till medelålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in