2013-04-21, 17:25
Medlem
LFEs avatar
Ja visst. Jag håller definitivt inte med om vad som gjordes. De statliga bolagen som såldes då skulle kunnat generera miljardvinster idag eller underlättat för privata svenska företag att generera dem i sin tur genom billigare el och kollektivtrafik, stabilare tågtrafik, utveckling av IP-telefonin etc. Att betala av lån genom att bland annat sälja stabila bolag är nyliberalt blindstyre utan pragmatisk grund.

Men de lyckades i alla fall till skillnad från denna regering att faktiskt sänka statsskulden med dessa pengar och samtidigt sänka arbetslösheten. Problemet är delvis att lönerna stagnerade i relation till vinsterna men de gör de ju idag också.
Citera
2013-04-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Det bör absolut betonas.
74 miljarder är ju ungefär vad budgetposterna "1. Rikets styrelse" och "9. Hälsovård, sjukvård och social omsorg" beräknas kosta tillsammans i statsbudgeten för 2013.
Användaren Simoras kommentar om att summan i sammanhanget rör sig om "en fjärt i universum" förefaller alltså vara fullständigt befängd.

Det är 74 miljarder under en treårsperiod, inte under ett år.
Citera
2013-04-21, 23:01
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Det är 74 miljarder under en treårsperiod, inte under ett år.

Det var en jämförelse i syfte att visa att summan inte var obetydlig i sammanhanget. Framgick inte detta av de föregående inläggen?
Citera
2013-04-22, 17:17
Medlem
Citat:
Du sitter och låtsas om att du citerar rapporten som det hänvisas till i artikeln medan du egentligen tittar i en helt annan rapport? Skärp dig.
Underbygg dina påståenden med citat från rätt rapport eller medge att du har fel. Det du håller på med just nu är bara intellektuellt ohederligt.

Det står ju samma sak i båda rapporterna. Inte ordagrant men andemeningen är densamma.

Citat:
Nej du har svarat på något slags halmgubbe baserad på vad du anser att den här tråden egentligen borde handla om. Förslagsvis startar du en egen tråd med ditt eget ämne istället för att på bedrägligt vis låtsas om att den här tråden egentligen handlar om någonting annat.

Trådskaparen kan inte avgränsa trådens ämne till att folk måste hålla med honom.

Citat:
Du tycker att din subjektiva bedömning av TS frågeställningars relevans mot artikeln är en god anledning att bete sig illa i tråden?

Det är inte min subjektiva bedömning att underskottet inte har någonting att göra med invandringen, det är ett faktum.
Citera
2013-04-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Ja visst. Jag håller definitivt inte med om vad som gjordes. De statliga bolagen som såldes då skulle kunnat generera miljardvinster idag eller underlättat för privata svenska företag att generera dem i sin tur genom billigare el och kollektivtrafik, stabilare tågtrafik, utveckling av IP-telefonin etc. Att betala av lån genom att bland annat sälja stabila bolag är nyliberalt blindstyre utan pragmatisk grund.

Men de lyckades i alla fall till skillnad från denna regering att faktiskt sänka statsskulden med dessa pengar och samtidigt sänka arbetslösheten. Problemet är delvis att lönerna stagnerade i relation till vinsterna men de gör de ju idag också.

Så du är emot saneringspolitiken som infördes och ledde till att vi har goda finanser. Ja det är ju just därför som socialdemokraterna inte kan ta cred för det, det blir omöjligt att politiskt samtidigt vara emot den politiken och lovorda den som skälet till varför Sverige har god ekonomi.

Göran Persson var en högersosse, absolut. Men överskotten han genererade la han på ökade bidrag och statliga åtgärder, istället för som nuvarande regering gjort vilket är att låta folk behålla sina pengar och vidare öka incitamenten för arbete. Socialdemokraterna nådde ändå under högkonjunktur samma arbetslöshet som vi ser idag, det är inte särskilt imponerande med tanke på att det var den längsta högkonjunkturen någonsin och att detta är den värsta finanskrisen sen stora depressionen.

Lönerna har inte stagnerat i relation till vinsterna, nu har du köpt arenagruppens propagandakampanj i lönesänkardokumentären. Det vore bättre om du tog del av den enorma kritik detta program fått av faktiskt insatta forskare än att du följde den vänsterpolulistiska strömningen, som du så ofta gör i den breda konformism du omfamnar.

Återigen, statskassan kommer ha detta underskott på grund av vad man pratat om länge, ändringar i demografin, vilket belastar vård och omsorg. Det löses bäst med vidare strukturella förändringar i dessa program.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Dock fick S betala priset för det genom minskat stöd, men äras den som äras bör.

Inte riktigt. De påbörjade reformen av försäkringskassan men skyller det alltid på Alliansen. Deras minskade stöd är för att de inte fortsätter att röra sig högerut snabbt nog, mot mer marknadsliberalism.
Citera
2013-04-22, 22:46
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Inte riktigt. De påbörjade reformen av försäkringskassan men skyller det alltid på Alliansen. Deras minskade stöd är för att de inte fortsätter att röra sig högerut snabbt nog, mot mer marknadsliberalism.
[/quote]Skitprat, folk vill inte ha marknadsliberalism i någon större usträckning, de vill ha fungerande sjukvård, tåg, elnät, försvar och snöröjning.
Sen skiter de i vem som levererar bara det blir leverans.

S tappade för att man i desperation satte sig i knä på både MP och V med påföljd att förtroendet sjönk och folk flydde till M.
M växte för man betonade välfärd, arbetsrätt och tonade ned sin vulgära nyliberalism, sen satt man och blåljög om lite gamla konservativa paradnummer som försvar och kriminalpolitik.

M kommer gå samma väg när man nu börjat vänstra med Mp.
Citera
2013-04-23, 00:27
Medlem
Citat:
Skitprat, folk vill inte ha marknadsliberalism i någon större usträckning, de vill ha fungerande sjukvård, tåg, elnät, försvar och snöröjning.
Sen skiter de i vem som levererar bara det blir leverans.

Då blir det marknadsliberalism, eftersom det är det som levererar dessa saker för bättre pris och kvalité.

Citat:
S tappade för att man i desperation satte sig i knä på både MP och V med påföljd att förtroendet sjönk och folk flydde till M.
M växte för man betonade välfärd, arbetsrätt och tonade ned sin vulgära nyliberalism, sen satt man och blåljög om lite gamla konservativa paradnummer som försvar och kriminalpolitik.

M kommer gå samma väg när man nu börjat vänstra med Mp.

Ja ni judekonspiratoriker har säkert asbra insikt i varför opinionen går som den gör. Du tar upp försvar och kriminalpolitik, det är inte valfrågor överhuvudtaget, det rör inte opinionen nämnvärt.

M gick fram för att man gick en bit åt vänster i sin retorik. För att man gick efter väljargrupper som var rörliga. Och för att man gav klara besked och tydliga alternativ, kaos har alltid gynnat vänsterblocket.

S tappar för att deras väljarbas dör ut. Kan konjukturen komma igång och S inte har sin stora bas av bidragstagare, då är de fucked för en bra tid framåt. Det säger en hel del om hur dåligt de ligger till att de inte vann förra valet.
Senast redigerad av Visf 2013-04-23 kl. 00:30.
Citera
2013-04-23, 22:30
Medlem
Svithjods avatar
[quote=Visf]
Citat:
Då blir det marknadsliberalism, eftersom det är det som levererar dessa saker för bättre pris och kvalité.
Du menar som järnväg, postgång, snöröjning eler kanske arbetsmarknadsåtgärder med miljardrullning til noll nytta?

[quote]
Citat:
Ja ni judekonspiratoriker har säkert asbra insikt i varför opinionen går som den gör. Du tar upp försvar och kriminalpolitik, det är inte valfrågor överhuvudtaget, det rör inte opinionen nämnvärt.
Ja och ni halmgubbar brukar kasta runt diverse epitet utan att ha något på fötterna.
Hade M berättat om sin vänstervridna försvarspolitk, immigrationspolitik eller kriminalpolitik så hade man inte kommit över 20 % i valet 2006.
Citat:
M gick fram för att man gick en bit åt vänster i sin retorik. För att man gick efter väljargrupper som var rörliga. Och för att man gav klara besked och tydliga alternativ, kaos har alltid gynnat vänsterblocket.
Nja man snodde S politik och ljög sina väljare rätt upp i ansiktet i flera gamla hjärtefrågor.
Citat:
S tappar för att deras väljarbas dör ut. Kan konjukturen komma igång och S inte har sin stora bas av bidragstagare, då är de fucked för en bra tid framåt. Det säger en hel del om hur dåligt de ligger till att de inte vann förra valet.
Det finns inget parti som på så kort tid byggt upp en pool av valboskap bestående av bidragstagare som M.
M består till dryga 30 % av fd sossar så att ders väljarbas är speciellt olika är enbart byggt på vidskeplighet, tvärtom är det mer likheter mellan M och S väljare än olikheter.
Citera
2013-04-24, 01:03
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Det står ju samma sak i båda rapporterna. Inte ordagrant men andemeningen är densamma.

Då borde det ju vara lätt för dig att hitta ett citat i rätt rapport istället för att sitta och bete dig bedrägligt?

Citat:
Trådskaparen kan inte avgränsa trådens ämne till att folk måste hålla med honom.

Ska jag tolka detta som att du är ovillig eller oförmögen att svara på de faktiska frågorna som jag ställde dig (och om så är fallet varför sade du inte bara det)?

Citat:
Det är inte min subjektiva bedömning att underskottet inte har någonting att göra med invandringen, det är ett faktum.

Det är ett faktum att du betedde dig illa i tråden. Har du ändrat dig och medger att tråden handlar om invandring nu?
Citera
2013-04-24, 12:58
Medlem
Citat:
Då borde det ju vara lätt för dig att hitta ett citat i rätt rapport istället för att sitta och bete dig bedrägligt?

Ja det är ju inte så jävla svårt:

Samtidigt skapar den demografiska utvecklingen med ett snabbt stigande antal äldre ett tryck på ökade resurser till sjukoch äldrevård

Hur jävla mycket mupp får man vara. De har ju bara kopierat texten från rapport 2012. Fattar inte varför jag ska både läsa rapporten och mata er med saker som är allmän folkbildning, för att inte tala om allmänt vett, det nämns ju i artikeln och ingen rimlig människa kan ställa sig och ifrågasätta detta.

Varför kan inte du bete dig så drägligt att du faktiskt tagit del av den information du väljer att diskutera?

Citat:
Ska jag tolka detta som att du är ovillig eller oförmögen att svara på de faktiska frågorna som jag ställde dig (och om så är fallet varför sade du inte bara det)?

Jag har ju svarat på det där tramset tråden igenom. Lär dig läsa och resonera.

Tråden har ingenting att göra med invandring. Mer korrekt har den att göra med att trådskaparen är oläskunnig och oinsatt, vilket även flera användare är. Jag utför samhällstjänsten i att informera. Det är dock knappast populärt hos dessa personer med svag självkänsla, som istället för att ta till sig väljer att börja skrika, gorma och bete sig allmänt orimligt.

Citat:
Det är ett faktum att du betedde dig illa i tråden. Har du ändrat dig och medger att tråden handlar om invandring nu?

Vad dillar du om? Tråden handlar inte om invandring! Handlade den om invandring skulle jag fan tagit bort den.
Senast redigerad av Visf 2013-04-24 kl. 13:01.
Citera
2013-04-26, 01:30
Medlem
Saefvgrens avatar
Citat:
Ja det är ju inte så jävla svårt:

Samtidigt skapar den demografiska utvecklingen med ett snabbt stigande antal äldre ett tryck på ökade resurser till sjukoch äldrevård

Och hur stor andel av reformutrymmet är beroende av ökade sjuk- och äldrevårdkostnader i förhållande till övriga kostnader och det minskade offentliga sparandet pga en krympande skattebas? Det var väl hela underskottet vi talade om eller?

Citat:
Hur jävla mycket mupp får man vara. De har ju bara kopierat texten från rapport 2012. Fattar inte varför jag ska både läsa rapporten och mata er med saker som är allmän folkbildning, för att inte tala om allmänt vett, det nämns ju i artikeln och ingen rimlig människa kan ställa sig och ifrågasätta detta.

Hur jävla mycket mupp får man vara om man håller på och hävdar att man läst och citerar rätt rapport medan man egentligen sitter och tittar i ett gammalt dokument som artikeln inte handlar om?
(Och sedan gnäller över att andra saknar vett och är orimliga när de begär belägg för faktapåståenden.)

Citat:
Varför kan inte du bete dig så drägligt att du faktiskt tagit del av den information du väljer att diskutera?

Jag läste rätt rapport som artikeln handlar om. Tänk vad förvånad jag därför blev när du kom med citat som inte gick att hitta i rapporten. Jag skulle alltså vilja ställa dig exakt samma fråga tillbaka.

Citat:
Jag har ju svarat på det där tramset tråden igenom. Lär dig läsa och resonera.

Det är kanske du som bör läsa om frågorna? Att vifta med ordet "marknadsreformer" är inte ett svar på frågan huruvida gruppen invandrare utgör en nettobelastning eller en nettotillgång för statsbudgeten.

Citat:
Tråden har ingenting att göra med invandring. Mer korrekt har den att göra med att trådskaparen är oläskunnig och oinsatt, vilket även flera användare är. Jag utför samhällstjänsten i att informera. Det är dock knappast populärt hos dessa personer med svag självkänsla, som istället för att ta till sig väljer att börja skrika, gorma och bete sig allmänt orimligt.

...genom att t.ex. kalla andra för "jävla pucko" och bete sig bedrägligt?

Citat:
Vad dillar du om? Tråden handlar inte om invandring! Handlade den om invandring skulle jag fan tagit bort den.

Du presenterade ju ett faktapåstående om invandringens påverkan på underskottet?
Citera
2013-04-27, 00:16
Medlem
LFEs avatar
Hej Hej Visf.

Jag ser Sverige som mitt företag och jag blir självklart arg när mina investeringar och mina föräldrars investeringar säljs trots god avkastning och god service i förmån för kortsiktig och ideologiskt styrd politik som leder till att kapital lämnar mitt företag och åker till utländska ägare samtidigt som servicen blir sämre.

Visf du erkänner ju inte företaget och kollektivet Sverige med den bestämanderätt och handlingskraft en sådan tusenårig institution har. Men det problemet kvarstår ju i alla våra diskussioner. Därför är de ju så tråkiga.

Annars har jag varit involverade i processer och diskussioner, både här men på många andra platser gällande "Arengruppens siffror" långt innan Arenagruppen tog upp dem.

Göran var annars inte så värst höger mer än att Partiet tyvärr fortfarande var i glömskans fas och inte kunde inedentifiera sig med den kamp och tunga uppbyggnad som tidigare generationer varit med om. Mona Sahlin, det är höger det.
Senast redigerad av LFE 2013-04-27 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in