2013-04-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad stöder du det på? invandrare har sämre hälsa, lägre förvärvsfrekevens än svensken i snitt.

För att svenskar är äldre. Invandrare har sämre hälsa och förvärvsfrekvens än svenskar i förvärvbar ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av misteree
Du har givetvis rätt i att det inte enbart är invandringen som skapar budgethålet. Att prognosen pekar på ett budgetunderskott för 2014 på ca 74 miljarder är inte enbart på grund av invandring även om invandringens kostnad givetvis går att ställa i relation till detta. Allt som är statligt finansierad bidrar till att skapa budgetunderskottet, vi kan inte avgöra huruvida en viss skattekrona är avsedd för försvaret, vården eller invandringen.

Invandringen skapar inget budgethål alls, det finns ingen projektion hos konjukturinstitutet på ökade kostnader i relation till det, hålet kommer som sagt av vård och omsorg.

Invandringen har ingenting att göra med hålet alls. Det är en utgift, som resten av budgeten, och jag man skulle kunna minska det och lägga pengarna på annat. Men det kan man med allt, och det är även sossarnas argument för varje skattehöjning de inför. Ska du öppna för det kan du ställa det i relation till allt.

Citat:
Du missar dock det viktigaste här, nämligen att detta endast gäller just nu, dvs. tills dess att invandrarna också har blivit äldre och dragit på sig krämpor efter att ha arbetat tungt i 20-30 års tid. Faktum är att jag till och med skulle kunna sträcka mig till att en del av invandrarna förmodligen kommer kosta mer än svenskfödda (till viss grad) i framtiden på grund av sämre uppväxtförhållanden såsom exempelvis undernäring i tidig ålder vilket påverkar tåligheten och risken för att drabbas av kronisk värk m.m.

Visst, men nu diskuterar tråden ett budgetunderskott för vissa år, när fallet inte är så med invandrare.

Citat:
Jag kan hålla med om att man skjuter vid sidan om målet om man endast och uteslutande tror att invandringen är den enda orsaken till budgetunderskottet, så är det ju självklart inte. Du pekar dock på att det är svenskar som lever länge som om att invandrare skulle bibehålla sitt hemlands medellivslängd efter att de invandrat till ett land med bättre levnadsförhållanden. Så är självklart inte heller fallet, en stor del av de som invandrar till Sverige kommer förr eller senare bli gamla nog för att kräva vård, pension, äldreomsorg osv. De kommer alltså förr eller senare att bli en del av "de gamla i Sverige".

Nu är det ju uteslutande så att budgetunderskottet överhuvudtaget inte har någonting alls att göra med underskottet. Annat än indirekt. Vilket då som jag sa även polisväsendet är.

Nej jag sa ingenting om att invandrare skulle bibehålla någon medellivslängd. Jag säger att invandringsbefolkningen kommer inte belasta den delen av budgeten som skenar ur kontroll, vilket är vård och omsorg, för ens på längre sikt. Sen när de blir gamla vet vi redan idag att många av dem utvandrar.

För mig är problemet med pengarna som går till äldre att vi har generationer äldre som inte uppfyller vad jag anser är ett moraliskt krav för varje generation, vilket är att inte belasta eller göra nästa generation fattigare på något vis. Istället för att spenderat dessa pengar på sociala projekt, som inte gett någon långvarig utdelning, så borde man fonderat medel för framtiden som kan gå till vård och omsorg. Dessa medel hade även kunnat investeras i Sverige. Jag vill gärna se att man strukturerar om hela finansieringsmodellen för äldrevård, omsorg och pensionerna och går mer emot en form av premiepension för alla dessa medel. Så kan man lösa problemet för all framtid. Dessutom genererar det garanterat en högre tillväxtgrad.
Citera
2013-04-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
För mig är problemet med pengarna som går till äldre att vi har generationer äldre som inte uppfyller vad jag anser är ett moraliskt krav för varje generation, vilket är att inte belasta eller göra nästa generation fattigare på något vis. Istället för att spenderat dessa pengar på sociala projekt, som inte gett någon långvarig utdelning, så borde man fonderat medel för framtiden som kan gå till vård och omsorg. Dessa medel hade även kunnat investeras i Sverige.

Allvarligt talat... De som är gamla idag har redan finansierat välfärden i mångt och mycket. Det faktum att socialdemokrater gjorde ett gigantiskt uttag på runt 200 miljarder om jag minns rätt, ur den allmänna pensionsfonden. Alltså pengar som dagens gamla redan betalt in. Trots att det inte var deras beslut att ta de pengarna så tycker du att det är de gamla som är en belastning för samhället. Hur tänker du? De är ju för tusan de människorna som har byggt upp hela välfärdssamhället, ska de nu inte få ta del av välfärden de byggt upp för att du tycker att de "inte uppfyller vad jag anser är ett moraliskt krav för varje generation". Hur gammal är du och har du några far- och/eller morföräldrar kvar i livet så fråga dem vad de tycker om den inställningen...

Citat:
Jag vill gärna se att man strukturerar om hela finansieringsmodellen för äldrevård, omsorg och pensionerna och går mer emot en form av premiepension för alla dessa medel. Så kan man lösa problemet för all framtid. Dessutom genererar det garanterat en högre tillväxtgrad.

Den här biten kan jag däremot hålla med om, det är även det jag la fram i citatet tidigare dvs.:

Citat:
Slutsatsen är att effekterna på de offentliga finanserna varit relativt små samt att varken ökad eller minskad invandring är lösningen för en framtida ansträngd offentlig ekonomi.

Poängen är här att välfärdssystemets finansieringsmodell behöver reformeras. Vi löser inte ett skit oavsett ifall vi har invandring eller ej vilket även är det du skriver.
Citera
2013-04-06, 17:50
Medlem
Citat:
Allvarligt talat... De som är gamla idag har redan finansierat välfärden i mångt och mycket. Det faktum att socialdemokrater gjorde ett gigantiskt uttag på runt 200 miljarder om jag minns rätt, ur den allmänna pensionsfonden. Alltså pengar som dagens gamla redan betalt in. Trots att det inte var deras beslut att ta de pengarna så tycker du att det är de gamla som är en belastning för samhället. Hur tänker du? De är ju för tusan de människorna som har byggt upp hela välfärdssamhället, ska de nu inte få ta del av välfärden de byggt upp för att du tycker att de "inte uppfyller vad jag anser är ett moraliskt krav för varje generation". Hur gammal är du och har du några far- och/eller morföräldrar kvar i livet så fråga dem vad de tycker om den inställningen...

Hur jag tänker? Det är så vårt system fungerar. Det fungerar på pay-as-you-go. Det som betalas i skatt idag går till att finansiera utgifterna idag. Pensionsfonderna är enbart en form av buffert, och i vilket fall har det noll att göra med vård och omsorg.

De har byggt upp en utgiftsmaskin? Wow, svårt.

Lite börda får de bära för att de trodde på politiker som gav dessa löften. Mina morföräldrar blev mångmiljonärer på pensionssystemet. De fick ta ut mer än de t.om. betala in. När det kommer till mina far-föräldrar, som fortfarande är vid livet, är min ärliga uppfattning att deras högsta vilja är att vi barnbarn ska ha de så bra som möjligt.

Citat:
Den här biten kan jag däremot hålla med om, det är även det jag la fram i citatet tidigare dvs.:

Bra, då håller vi med i sak. Det fungerar inte att skjuta över kostnaderna ner i generationsleden i längden. Det är vad jag säger.

Citat:
Poängen är här att välfärdssystemets finansieringsmodell behöver reformeras. Vi löser inte ett skit oavsett ifall vi har invandring eller ej vilket även är det du skriver.

Invandringen har ingenting med frågan att göra ens.
Citera
2013-04-06, 18:06
Medlem
Citat:
Hur jag tänker? Det är så vårt system fungerar. Det fungerar på pay-as-you-go. Det som betalas i skatt idag går till att finansiera utgifterna idag. Pensionsfonderna är enbart en form av buffert, och i vilket fall har det noll att göra med vård och omsorg.

Men du missar att det inte handlar om att finansiera vården för sig själv idag. När pensionärerna arbetade och betalade skatt så var det inte bara sig själva de betalade skatt för. De finansierade även din och min skola, barnomsorg, sjukvård och givetvis politiker och byråkraters löner m.m.

Det är i grund och botten där problemet är, nämligen att vi inte har tillräckligt många nettoinbetalare gentemot de som får pengar ur systemet. Det beror för visso delvis på antalet äldre och summorna som ska läggas på dessa men det beror även på hur mycket pengar som faktiskt betalas in och där spelar arbetslösheten en stor del. Fler jobb = mer skatt till stat och kommun = mer pengar att lägga betala välfärden med. Är det tillräckligt?

Citat:
Lite börda får de bära för att de trodde på politiker som gav dessa löften. Mina morföräldrar blev mångmiljonärer på pensionssystemet. De fick ta ut mer än de t.om. betala in. När det kommer till mina far-föräldrar, som fortfarande är vid livet, är min ärliga uppfattning att deras högsta vilja är att vi barnbarn ska ha de så bra som möjligt.

Nu är det dock så att dina morföräldrars nettouttag ur systemet inte nödvändigtvis reflekterar situationen för alla pensionärer, inte ens är det något bevis för att en majoritet av alla pensionärer skulle få ut mer än vad de betalat in. Givetvis finns det de som får ut mer, det finns även de som får ut mindre. Finns till och med en del som inte får ut något alls därför att de avlider innan de nått upp till pensionsåldern.

Citat:
Bra, då håller vi med i sak. Det fungerar inte att skjuta över kostnaderna ner i generationsleden i längden. Det är vad jag säger.

Precis. Där är vi överens.

Citat:
Invandringen har ingenting med frågan att göra ens.

Det är här jag inte håller med, mestadels därför att politikerna i Sverige faktiskt har sagt och fortfarande emellanåt påstår att invandringen ska rädda pensionerna, invandringen ska rädda jobben, invandringen ska rädda välfärden osv. Väljer man att tro på dessa påståenden så finns det ju heller inte någon anledning till att reformera finansieringssystemet för välfärden, den ska ju räddas av invandrarna!
Citera
2013-04-06, 18:44
Medlem
Citat:
Men du missar att det inte handlar om att finansiera vården för sig själv idag. När pensionärerna arbetade och betalade skatt så var det inte bara sig själva de betalade skatt för. De finansierade även din och min skola, barnomsorg, sjukvård och givetvis politiker och byråkraters löner m.m.

Man kan göra något moraliskt argument runt detta (jag tycker dock det är föräldrars plikt att se efter sina barn) men det ändrar inte den finansiella verkligheten.

Citat:
Det är i grund och botten där problemet är, nämligen att vi inte har tillräckligt många nettoinbetalare gentemot de som får pengar ur systemet. Det beror för visso delvis på antalet äldre och summorna som ska läggas på dessa men det beror även på hur mycket pengar som faktiskt betalas in och där spelar arbetslösheten en stor del. Fler jobb = mer skatt till stat och kommun = mer pengar att lägga betala välfärden med. Är det tillräckligt?

Ja, det stämmer till mångt och mycket.

Citat:
Nu är det dock så att dina morföräldrars nettouttag ur systemet inte nödvändigtvis reflekterar situationen för alla pensionärer, inte ens är det något bevis för att en majoritet av alla pensionärer skulle få ut mer än vad de betalat in. Givetvis finns det de som får ut mer, det finns även de som får ut mindre. Finns till och med en del som inte får ut något alls därför att de avlider innan de nått upp till pensionsåldern.

Beror helt på livslängden, med tanke på att den gick upp så mycket var det många som före pensionsuppgörelsen pensionssystem fick ut mer än de betala.

Citat:
Precis. Där är vi överens.

Bra

Citat:
Det är här jag inte håller med, mestadels därför att politikerna i Sverige faktiskt har sagt och fortfarande emellanåt påstår att invandringen ska rädda pensionerna, invandringen ska rädda jobben, invandringen ska rädda välfärden osv. Väljer man att tro på dessa påståenden så finns det ju heller inte någon anledning till att reformera finansieringssystemet för välfärden, den ska ju räddas av invandrarna!

Okej, men jag bryr mig inte så mycket om vad politiker säger.

Det kommer invandringen inte göra överhuvudtaget. Den skulle kunna gjort det om man hade mindre asylinvandring och en friare arbetsmarknad. Som det är idag kan inte ens fler barn ha räddad de demografiska problemen, för att vi helt enkelt har en för seg arbetsmarknad.
Citera
2013-04-06, 18:59
Medlem
Citat:
Man kan göra något moraliskt argument runt detta (jag tycker dock det är föräldrars plikt att se efter sina barn) men det ändrar inte den finansiella verkligheten.

Jo, det finns ju en hel del som går att diskutera eller argumentera för/emot. Att ha individuellt ansvar för sina barn exempelvis och att ha privata sjukförsäkringar osv. Det är ju dock lite offtopic så jag är överens om att vi inte nödvändigtvis måste ha ett samhälle som fungerar som det gör idag, med den välfärd och det system vi har utan att detta går att förändra.

Citat:
Beror helt på livslängden, med tanke på att den gick upp så mycket var det många som före pensionsuppgörelsen pensionssystem fick ut mer än de betala.

Givetvis är det så. Dessutom är det förmodligen fler pensionärer idag som blir "nettovinnare" vad det gäller pensioner och liknande men det säger jag utan att egentligen ha sett siffror/statistik på hur det ser ut. Det säger sig egentligen självt att vi i längden inte kan ha fler som får ut mer pengar ur systemet än vad vi stoppar in, förr eller senare tar pengarna då slut.

Citat:
Okej, men jag bryr mig inte så mycket om vad politiker säger.

Det kommer invandringen inte göra överhuvudtaget. Den skulle kunna gjort det om man hade mindre asylinvandring och en friare arbetsmarknad. Som det är idag kan inte ens fler barn ha räddad de demografiska problemen, för att vi helt enkelt har en för seg arbetsmarknad.

Även här håller jag med dig även om jag lägger in en brasklapp om att det blir lite väl enkelt att förklara det med enbart arbetsmarknaden, dvs. det finns även andra faktorer som spelar in.
Citera
2013-04-07, 10:55
Medlem
Svithjods avatar
[quote=Visf]
Citat:
För att svenskar är äldre. Invandrare har sämre hälsa och förvärvsfrekvens än svenskar i förvärvbar ålder.

Invandringen skapar inget budgethål alls, det finns ingen projektion hos konjukturinstitutet på ökade kostnader i relation till det, hålet kommer som sagt av vård och omsorg.

Invandringen har ingenting att göra med hålet alls. Det är en utgift, som resten av budgeten, och jag man skulle kunna minska det och lägga pengarna på annat. Men det kan man med allt, och
Invandrare åldras precis som svenskar och de arbetskraftsinvadrare som kom på 40/50/60 talen är idag pensionärer precis som deras svenska generationskamrater. Oavsett så har även grupperna i arbetsför ålder en lägre förvärvsfrekvens än svenskarna och är således mindre effektiva som grupp. de mer nyanlända invandrararna har ännu sämre förvärvsgrad vilket gör att deras belastning på samhället är större än en genomsnittlig svensk.

Pengar är en begränsad resurs och det finns bara en begränsad mängd pengar att röra sig med och dagens invandring dränerar effektivt samhället på framtida rörelseutrymme gällande ekonomin.
Det enda som väntar sverige med dagens politkmär skattehöjningar kombinerat med besparningar, om vi inte skaffar oss en tillväxt av kinesiska mått.
Senast redigerad av Svithjod 2013-04-07 kl. 10:58.
Citera
2013-04-07, 11:09
Medlem
Medel-IQs avatar
Citat:
Öppnar man för att invandringen skapar budgethålet öppnar man även för att allting annat i budgeten gör det. Finner det mer relevant att försöka hålla sig till just vård och omsorg istället, och hur man kan få ner kostnaderna där utan att pålägga alltför höga enhetskostnader eller förlora kvalité.
Ja, vi har förstått att du personligen hatar att tala om invandringskostnaderna och istället vill att debatten enbart ska handla om nyliberala reformer. Detta hindrar inte att invandringen faktiskt är en enorm, onödig kostnad som inte fyller någon samhällsfunktion för svenskarna till skillnad från andra budgetområden som vård och omsorg som gör detta även om de gör detta mer eller mindre effektivt.

Till skillnad från exempelvis svårgenomförbara och experimentella nyliberala reformer som mycket väl kan ha enormt skadliga effekter för befolkningen finns det åtminstone en åtgärd som snabbt, säkert, och utan några negativa effekter kraftigt förbättrar statskassan: invandringsstopp.
Senast redigerad av Medel-IQ 2013-04-07 kl. 11:14.
Citera
2013-04-07, 11:23
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medel-IQ
Ja, vi har förstått att du personligen hatar att tala om invandringskostnaderna och istället vill att debatten enbart ska handla om nyliberala reformer. Detta hindrar inte att invandringen faktiskt är en enorm, onödig kostnad som inte fyller någon samhällsfunktion för svenskarna till skillnad från andra budgetområden som vård och omsorg som gör detta även om de gör detta mer eller mindre effektivt.

Till skillnad från exempelvis svårgenomförbara och experimentella nyliberala reformer som mycket väl kan ha enormt skadliga effekter för befolkningen finns det åtminstone en åtgärd som snabbt, säkert, och utan några negativa effekter kraftigt förbättrar statskassan: invandringsstopp.
Problemet för alla damp-liberaler är att de saknar all förmåga att kritiskt granska samhället. De har ett tiotal punkter som sammanfattar deras idealsamhälle och går de fram på en punkt ignorerar de totalt att de tappar på alla andra. De är så hungringa efter någon vinst att visa upp att de med glädje öppnar gränserna och ger utlänningar frikostiga bidrag så länge de får igenom fri rörlighet (som de döpt om öppna gränser till). I grunden är alla damp-liberaler marxister som sitter och drömmer dagarna i ända om en utopi där allt skall ordna sig av sig självt. Inget mer behöver göras än att pricka av den här 10 punkts listan och vem bryr sig om de bara får igenom 2 av 10, i deras värld har de kommit 20% på vägen även om de förlorar övriga punkter.
Citera
2013-04-07, 11:45
Bannlyst
Citat:
Jo, men hur länge då? Och blir det inte barnens plikt att ta hand om sina föräldrar när föräldrarna nått den åldern där de inte kan arbeta längre och därmed rent ekonomiskt inte kan ta hand om sig själva?
Senast redigerad av Skogsrök 2013-04-07 kl. 11:47.
Citera
2013-04-07, 11:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Problemet för alla damp-liberaler är att de saknar all förmåga att kritiskt granska samhället. De har ett tiotal punkter som sammanfattar deras idealsamhälle och går de fram på en punkt ignorerar de totalt att de tappar på alla andra. De är så hungringa efter någon vinst att visa upp att de med glädje öppnar gränserna och ger utlänningar frikostiga bidrag så länge de får igenom fri rörlighet (som de döpt om öppna gränser till). I grunden är alla damp-liberaler marxister som sitter och drömmer dagarna i ända om en utopi där allt skall ordna sig av sig självt. Inget mer behöver göras än att pricka av den här 10 punkts listan och vem bryr sig om de bara får igenom 2 av 10, i deras värld har de kommit 20% på vägen även om de förlorar övriga punkter. (min fetstil)

Det var en bra, konkret beskrivning av, att somliga människor verkar SAKNA förmågan (och/eller sakna viljan) att eftersträva en sammanhängande världsbild.

De har (precis som du skriver) ett antal mål, som de vill uppnå och de känns inte vid, att dessa mål kan vara sinsemellan motsägelsefulla. Och de har marxisternas megalomana föreställning, att de åtgärder, som de förespråkar, a-l-d-r-i-g kan skapa ett ej önskat utfall.
Citera
2013-04-07, 12:42
Medlem
TinnManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Sänker vi bara skatten ännu mer så kommer lafferkurvan lösa alla problem vi ens kan fantisera om också.
Jag kommer aldrig att förstå hur folk återigen har köpt "Reaganomics" igen med hull och hår. Jag tror att den avgörande faktorn var att använda den nya arbetande-arbetslöse klassindelningen och ställa dom mot varandra. Eller ja rättare sagt att skylla allt på de arbetslösa och säga att allt är deras fel som om jobbsökande skapar jobb.

Men här är vi nu med våra underbara månatliga miljardvinster på bolån, privatiserad välfärd, energi, etc. Självklart vill inte M längre bilda regering för nu kommer notan för alla privata vinster: statens finanser och inflationstakt må vara i ett gott tillstånd men sveriges ekonomi är genomrutten. Något som uppenbarligen 2014 kommer bli uppenbart.

Men ja att fixa ekonomin innebär många eftergifter för din typiska alliansväljare: amorteringskrav till exempel? Sälja huset till taxeringsvärde plus 5-25% endast? En mer flexibel arbetsmarknad med sundare löner? Nej nej nej... lättare att titta på konsekvenserna och vrida på hela bilden tills de blir orsakerna.

Vi sitter och klagar på alliansen men det riktigt skrämmande är att folk valde att tro på dom och röstade på dom. Sveriges nuvarande ekonomi och arbetslöshet är precis det svenskarna röstade för. Men hej hopp: vi har låg inflation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in