Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vad stöder du det på? invandrare har sämre hälsa, lägre förvärvsfrekevens än svensken i snitt.
För att svenskar är äldre. Invandrare har sämre hälsa och förvärvsfrekvens än svenskar i förvärvbar ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av misteree
Du har givetvis rätt i att det inte enbart är invandringen som skapar budgethålet. Att prognosen pekar på ett budgetunderskott för 2014 på ca 74 miljarder är inte enbart på grund av invandring även om invandringens kostnad givetvis går att ställa i relation till detta. Allt som är statligt finansierad bidrar till att skapa budgetunderskottet, vi kan inte avgöra huruvida en viss skattekrona är avsedd för försvaret, vården eller invandringen.
Invandringen skapar inget budgethål alls, det finns ingen projektion hos konjukturinstitutet på ökade kostnader i relation till det, hålet kommer som sagt av vård och omsorg.
Invandringen har ingenting att göra med hålet alls. Det är en utgift, som resten av budgeten, och jag man skulle kunna minska det och lägga pengarna på annat. Men det kan man med allt, och det är även sossarnas argument för varje skattehöjning de inför. Ska du öppna för det kan du ställa det i relation till allt.
Citat:
Du missar dock det viktigaste här, nämligen att detta endast gäller just nu, dvs. tills dess att invandrarna också har blivit äldre och dragit på sig krämpor efter att ha arbetat tungt i 20-30 års tid. Faktum är att jag till och med skulle kunna sträcka mig till att en del av invandrarna förmodligen kommer kosta mer än svenskfödda (till viss grad) i framtiden på grund av sämre uppväxtförhållanden såsom exempelvis undernäring i tidig ålder vilket påverkar tåligheten och risken för att drabbas av kronisk värk m.m.
Visst, men nu diskuterar tråden ett budgetunderskott för vissa år, när fallet inte är så med invandrare.
Citat:
Jag kan hålla med om att man skjuter vid sidan om målet om man endast och uteslutande tror att invandringen är den enda orsaken till budgetunderskottet, så är det ju självklart inte. Du pekar dock på att det är svenskar som lever länge som om att invandrare skulle bibehålla sitt hemlands medellivslängd efter att de invandrat till ett land med bättre levnadsförhållanden. Så är självklart inte heller fallet, en stor del av de som invandrar till Sverige kommer förr eller senare bli gamla nog för att kräva vård, pension, äldreomsorg osv. De kommer alltså förr eller senare att bli en del av "de gamla i Sverige".
Nu är det ju uteslutande så att budgetunderskottet överhuvudtaget inte har någonting alls att göra med underskottet. Annat än indirekt. Vilket då som jag sa även polisväsendet är.
Nej jag sa ingenting om att invandrare skulle bibehålla någon medellivslängd. Jag säger att invandringsbefolkningen kommer inte belasta den delen av budgeten som skenar ur kontroll, vilket är vård och omsorg, för ens på längre sikt. Sen när de blir gamla vet vi redan idag att många av dem utvandrar.
För mig är problemet med pengarna som går till äldre att vi har generationer äldre som inte uppfyller vad jag anser är ett moraliskt krav för varje generation, vilket är att inte belasta eller göra nästa generation fattigare på något vis. Istället för att spenderat dessa pengar på sociala projekt, som inte gett någon långvarig utdelning, så borde man fonderat medel för framtiden som kan gå till vård och omsorg. Dessa medel hade även kunnat investeras i Sverige. Jag vill gärna se att man strukturerar om hela finansieringsmodellen för äldrevård, omsorg och pensionerna och går mer emot en form av premiepension för alla dessa medel. Så kan man lösa problemet för all framtid. Dessutom genererar det garanterat en högre tillväxtgrad.