Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-27, 08:26
  #1
Medlem
Får man på en hemtenta fråga på sånt som läraren inte gått igenom på någon föreläsning? Visst står det i en av kursböckerna, men det är jättesvårt att förstå och när jag googlar samma begrepp har jag t.o.m läst att "begreppet är väldigt svårdefinierat".

Någon som har någon aning om vad utvecklingsblock och komplementaritet är? De hänger ihop på något sätt vad jag har förstått. Det har att göra med nationalekonomi och litteraturen är otroligt svår, speciellt med tanke på att jag inte pluggar till nationalekonom utan till studie- och yrkesvägledare.
Citera
2013-03-27, 09:52
  #2
Medlem
Sapphiruss avatar
Japp, det kan komma frågor på saker som inte tagits upp på föreläsningarna, och det är väl egentligen normen. Föreläsarna tar upp sådant som är viktigt och sådant som kan vara svårt att förstå. Studenterna får sen fylla ut med övrig information.
Citera
2013-03-27, 11:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasagne
Får man på en hemtenta fråga på sånt som läraren inte gått igenom på någon föreläsning? Visst står det i en av kursböckerna, men det är jättesvårt att förstå och när jag googlar samma begrepp har jag t.o.m läst att "begreppet är väldigt svårdefinierat".

Någon som har någon aning om vad utvecklingsblock och komplementaritet är? De hänger ihop på något sätt vad jag har förstått. Det har att göra med nationalekonomi och litteraturen är otroligt svår, speciellt med tanke på att jag inte pluggar till nationalekonom utan till studie- och yrkesvägledare.


Du ska normalt använda den begreppsdefiniering som författaren använder i litteraturen. "Läraren" vill att du ska förstå vad begreppet är och hur författaren resonerar omkring begreppet. Det är litteraturen du gör tenta på, inte föreläsningarna. Använd litteraturen som huvudkälla och sedan använder du föreläsningarna som ett riktmärke.

Varför pluggar nu NEK när du ska bli SYO förresten.
Citera
2013-03-27, 11:32
  #4
Medlem
Copterss avatar
Precis som ovan sagda skrev så är det litteraturen du alltid ska utgå från. Om tentafrågorna tas upp på föreläsningar så är det bara lyx.
Citera
2013-03-27, 15:53
  #5
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Varför pluggar nu NEK när du ska bli SYO förresten.

Det ingår (hur lustigt det nu kan anses vara) en nationalekonomisk kurs i SYV-utbildningen, den brukar ha fokus på arbetslöshet, marknadskrafter, resursfördelning inom skolan och att förklara ekonomiska konsekvenser av t.ex. människors studie- och yrkesval, ganska relevanta ämnen för en SYV.


TS: Utvecklingsblock är perioder i vår ekonomiska historia då t.ex. en teknisk uppfinning orsakar stora förändringar i produktion och/eller samhällsekonomin. Förändringar i samband med att vi började använda elektricitet är ett exempel. Komplementaritet är jag tveksam över, det är inget begrepp jag främst kopplar till ekonomi? Men ordet i sig antyder en dubbelhet av något slag.

Utgå från kurslitteraturens förklaringar av begreppen! (Och se till att citera den om du bokstavligt talat utgår från den)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback