2013-03-27, 11:17
Medlem
tcfmogs avatar
Det är beklämmande det som skett med lärarnas status och därmed kvaliteten på dem. Så sent som på 80-talet var det väldigt svårt att komma in på lärarutbildningen, nästan lika svårt som jurist- eller läkarutbildningen. De som blev lärare på den tiden tillhörde en intellektuell elit och undervisningen i skolan höll därför en mycket hög standard.

Samma sak som skett med lärarna är tyvärr på väg att ske med läkarna.
Citera
2013-03-27, 11:26
Medlem
Kipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repo
Inte bra. Men de flesta av er skriker om något din inte har en aning om. Flum säger ni. Osäkra och dåliga villkor säger jag. Lärarutbildningarna har alldeles för många utbildningsplatser därav att de låga poängen. Så dra inte alla dessa studenter över samma kam. Kvaliteten på utbildningarna hade behövt höjas. Bättre lärare som utbildar lärarna hade behövts. Det hade behövts en fast skolpolitik som inte får stryka på foten så fort det ska sparas ute i landet. Samtidigt som extremer skriker om längre tid i skolan för att förbättra resultaten så får vi ständiga vittnesmål om att lärarna går på knäna då de inte hinner med allt de enligt planerna måste göra. Otaliga timmar övertidsarbete. Då har vi inte ens pratat om den dåliga lönen och arbetsförhållanden i övrigt. Och så vidare. Att någon ens söker sig till utbildningarna med tanke på dessa dåliga och osäkra villkor är ett mirakel. Ryktet gör verkligen sig gällande.
Jag håller med om ovanstående. Utbildade mig till lärare och jobbade under 6 år som det på gymnasiet och högstadiet. Något som jag anser påverkar hur du är som lärare är din relation till ämnet du skall undervisa i. För min del biologi, vilket jag älskar och är väldigt engagerad i vilket gör det lätt att vidareutbilda mig och undervisa. Något som också märks väldigt tydligt av eleverna. Många av medstudenterna blev lärare för att de inte riktigt visste vad de ville bli och det är svårare att engagagera sig om man inte har något egentligt intresse av vad man undervisar.
Citera
2013-03-27, 11:54
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Det stämmer inte svarar man slumpvist får man 0.0 poäng med största sannolikhet.
Jag får det till 0,1, enligt normeringstabellerna hösten 2012, om man slumpvis väljer ett svar.

Kvantitativ del: 24/4+20/4+12/5+24/4 = 19,4 => 0.1
Verbal del: 20/5+20/4+20/4+20/4 = 19 => 0.1
=> Medelvärde: 0.1.
(Antalet svarsalternativ varierar mellan provdelarna)

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Nej, man får i snitt 0,2 om man kryssar i på måfå inte 0,4. Att man får 0,4 av att sätta alla till C är en statistisk anomalitet. Däremot är det stor risk att man får 0,1 om man bara gissar.
Det är mycket märkligt att journalisten enbart beskriver ett undantag.
Citera
2013-03-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Samma sak som skett med lärarna är tyvärr på väg att ske med läkarna.
Det här var intressant. Jag har som tur är inte haft så mycket att göra med läkare och jag känner inte särskilt många som studerar för att bli eller är läkare. Vad är det som du menar tyder på detta?
Citera
2013-03-27, 12:36
Medlem
PaterNoster777s avatar
Det är en lång process...

Går vi tillbaka till mellankrigstiden var det inte så ovanligt att en gymnasielektor erhöll en professur vid ett universitet.
Stig Järrell i "Hets" har kommit att symbolisera denna tid, som givetvis inte var någon idyll, men kvallitéten var bättre.
Citera
2013-03-27, 12:43
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartochsnygg
Det här var intressant. Jag har som tur är inte haft så mycket att göra med läkare och jag känner inte särskilt många som studerar för att bli eller är läkare. Vad är det som du menar tyder på detta?
Det hp-resultat som krävs för att komma in har sjunkit enorm de senaste 6 åren. Från 1.9-2.0 till att den sista som kom in senast hade 1.65.
Citera
2013-03-27, 12:49
Medlem
Som nybliven lärare känns det otroligt deprimerande att ha genomlidit denna värdelösa utbildning under 4,5 år för att sedan komma ut och få kass lön och ingen respekt. Mycket pga alla jävla nollor man läste med som knappt kunde lägga ihop 1+1 vilket sprider detta sanna rykte om lärarutbildningen. Men vad ska man göra om det är lärare man vill bli? Jag ser gärna en gräns runt 1.0, eller iaf högre än vad man får man kryssar C på alla frågor.
Citera
2013-03-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prarpa
Som nybliven lärare känns det otroligt deprimerande att ha genomlidit denna värdelösa utbildning under 4,5 år för att sedan komma ut och få kass lön och ingen respekt. Mycket pga alla jävla nollor man läste med som knappt kunde lägga ihop 1+1 vilket sprider detta sanna rykte om lärarutbildningen. Men vad ska man göra om det är lärare man vill bli? Jag ser gärna en gräns runt 1.0, eller iaf högre än vad man får man kryssar C på alla frågor.
Man kan ju tycka att de borde få bättre än snittelever i alla fall, dvs färdiga lärare borde få åtminstone 1.0. Jag är säker på att det idag finns en massa färdiga lärare som inte ens klarar den gränsen.
Citera
2013-03-27, 13:29
Medlem
Vad gäller lärarlönen är det väldigt sällan så låg som den ofta anklagas för att vara!

Sen vad gäller lön, ska man inte höja kraven och få ut BRA lärare innan lönen höjs, verkar som att alla tycker att man ska ha kvar låga krav, skicka ut dåliga lärare OCH ge dem betydligt högre lön!?

Glöm inte heller att det är alla ni andra som betalar deras lön med skattesedeln, höjd skatt för högre lön...
Citera
2013-03-27, 13:39
Medlem
KonradMorgans avatar
Min flickväns syster pluggar civ.ing elektroteknik på KTH just nu och hon har 0,1 på HP. Enligt henne så gjorde hon den första delen, men det gick skit, så hon sket i de andra delarna. Tror detta är ganska vanligt, speciellt om man från början inte har större ambitioner än lärarprogrammet.
Att antagningspoängen sedan ligger i botten beror nog mer på att ingen vill vara lärare i dagens curlingsamhälle där alla ska bli Gordon Gekko på Wall Street eller någon töntig konsultbyrå. Detta resulterar givetvis i att alla i HP-kvoten blir antagna. Jag kom till exempel in på juristlinjen med mitt HP-resultat även om mina gymnasiebetyg också hade räckt för att komma in. Tror samma gäller för dessa 0,1'or.
Senast redigerad av KonradMorgan 2013-03-27 kl. 13:41.
Citera
2013-03-27, 13:48
Medlem
Spookasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Det är mycket märkligt att journalisten enbart beskriver ett undantag.
Är det? Samme journalist underlåter sig ju också att redovisa var dessa 123 personer har kommit in och på vilken ingång. De lär knappast vara jämnt fördelade över landets lärosäten utan är med största sannolikhet koncentrerade till mindre högskolor på mindre orter. Som jämförelse kan nämnas att vissa ämnesläraringångar för gymnasiet vid UU kräver över 20 i betygssnitt med meritpoäng.

Som tidigare påpekats i tråden är detta knappast något som kan komma som några nyheter, och det finns egentligen bara en långsiktig lösning på problemet: Höj lönerna! Utan högre löner kommer vi aldrig att kunna locka våra smartaste ungdomar att ens överväga en karriär som lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vad gäller lärarlönen är det väldigt sällan så låg som den ofta anklagas för att vara!

Sen vad gäller lön, ska man inte höja kraven och få ut BRA lärare innan lönen höjs, verkar som att alla tycker att man ska ha kvar låga krav, skicka ut dåliga lärare OCH ge dem betydligt högre lön!?

Glöm inte heller att det är alla ni andra som betalar deras lön med skattesedeln, höjd skatt för högre lön...
Frågan blir ju då hur du har tänkt att vi skall locka smartare ungdomar att söka till lärarutbildningarna med fortsatt låga löner?
Senast redigerad av Spookasem 2013-03-27 kl. 13:52.
Citera
2013-03-27, 13:52
Medlem
c^2s avatar
Vill man att blivande lärare ska prestera högre på HP får man ta och justera upp lönen. En lön på 22.000 efter 5 år av studier är det inte så många som är villiga att ta. Bara de människor som verkligen är intresserade av människor och att förmedla kunskap, och som inte bryr sig om pengar är beredda på det.

Sen vet jag inte hur man gör ett så kraftigt påstpående att det finns en stark korrelation mellan HP-resultat och hur duktig lärare man blir. Personligen tror jag inte den korrelationen är allt för stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in